Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: 244Markus - 23.09.2014, 08:15:32

Otsikko: b20 vai b200
Kirjoitti: 244Markus - 23.09.2014, 08:15:32
Elikkä tallissa on 244 ja 242 Volle ja toisen kone turbotetaan (molemmat 2l) eli onko vanhempi b20 lohko vahvempi kuin uudempi b200? Tarkoitus on porauttaa vähän että b230 wiseco männät sopii tupaan. Onko samanlaisia, päälleppäin näyttävät hyvinsamalta  ::) osaako kukaan sanoa totuutta?  :P
Otsikko: Vs: b20 vai b200
Kirjoitti: sepi81 - 23.09.2014, 15:12:12
Lohko kaupoille sun on mentävä. Ei pysty poraamaan kumpaakaan 96mm männille. B230-lohkoa etsimään.


EDIT: Tuolta nyt perusjutut kannattaa katsoa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120.0
Otsikko: Vs: b20 vai b200
Kirjoitti: 8-pätkä - 23.09.2014, 17:59:32
Niin tässähän haettiin nyt varmaan eroja kymppisarjan ja satasarjan VINOkoneen välillä? B20 on se amazonien ja 140:ien keulalta löytyvä työntötankomoottori. (joojoo on sitä ensimmäisen vuoden 200-sarjassakin.) B19, B21 ja B23 ovat yläpuolisella nokalla olevia vanhempia ns. kymppisarjan vinokoneita ja B200 sekä B230 taas uudempaa ns. satasarjaa.

Ahtoaihioksi etsisin itse joko uudemman öljyruutallisen B230-alakerran tai sitten B21/B23-kellarin. Noissa alkupään B230-moottoreissa ei ole oikein mitään hyvää. Ei öljysumuja, 9mm kanget ja päittäislaakerointi kampuran keskellä.
Otsikko: Vs: b20 vai b200
Kirjoitti: TVS - 23.09.2014, 18:31:04
Niin tässähän haettiin nyt varmaan eroja kymppisarjan ja satasarjan VINOkoneen välillä? B20 on se amazonien ja 140:ien keulalta löytyvä työntötankomoottori. (joojoo on sitä ensimmäisen vuoden 200-sarjassakin.) B19, B21 ja B23 ovat yläpuolisella nokalla olevia vanhempia ns. kymppisarjan vinokoneita ja B200 sekä B230 taas uudempaa ns. satasarjaa.

Ahtoaihioksi etsisin itse joko uudemman öljyruutallisen B230-alakerran tai sitten B21/B23-kellarin. Noissa alkupään B230-moottoreissa ei ole oikein mitään hyvää. Ei öljysumuja, 9mm kanget ja päittäislaakerointi kampuran keskellä.
Tarinan mukaan B19 kestää vaparina tai keposella virikäytöllä porata 23(0) männällä. En silti ehkä lähtisi ahtamaan sitä isommin....

Miksei 230 koneessa olisi mitään hyvää, jos sen sipoo enivei auki ni samaan syssyyn ne veivit vaihtuu, ja en ole kuullut ongelmista vinokoneen kampiakselissa jotenka jossei lähde maksamaan iteänsä kipeäksi esim pentan akselista niin sehän on aivan yks hailee missä se päittäislaakeri on? Ainoa oikeasti merkkaava asia on porauksen kunto, ja sekin on evvk jos koneen meinaa porata. Öljysumut on ainoa asia jota noista uudemmista hyvän kunnon lisäksi kaipaa, mutta nehän löytyy "varmasti" vasta -95 alkaen. Näkisin siis kunnon ehdottomasti tärkeimpänä kriteerinä lohkon valinnalle, mulla olis parikin huonoa jos semmosia tahtoo  ;D
Otsikko: Vs: b20 vai b200
Kirjoitti: 8-pätkä - 23.09.2014, 18:43:17
No joo, ehkä hieman kärjistetysti sanottu ettei siinä mitään hyvää olisi. Tarkoitus oli enemmänkin se että uudemmassa satkusarjan koneessa asiat ovat paremmin. ;)
Otsikko: Vs: b20 vai b200
Kirjoitti: 244Markus - 24.09.2014, 07:31:46
Noh mistäs sitten sellainen 230 lohko, etitty on mutta mistään ei löydy :\ paljon yleensä hintaa ?
Otsikko: Vs: b20 vai b200
Kirjoitti: The_OttoB - 24.09.2014, 08:44:30
Noh mistäs sitten sellainen 230 lohko, etitty on mutta mistään ei löydy :\ paljon yleensä hintaa ?

Satkun molemmin puolin on aika käypäinen hinta kunnostuskelpoisesta lohkosta, riippuen mitä tulee mukana. Ja tuonne markkinapaikalle ostoilmoitus, niin saattaa herättää jonkun myyntihalut.