Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 240 -85 B200K:n tilalle turbokone

  • 2 Vastauksia
  • 8778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 -85 B200K:n tilalle turbokone
« : 23.09.2012, 22:16:04 »
Tässä sellainen haave että vaihtaisi turbotekniikkaa tuonne 240:en pellinalle. Minkäslaisia muutostöitä tämä vaatii? Mitkä koneet menee suoraan paikalleen ilman mitään fyysisiä muutoksi esim. moottorin korvakkeisiin. Mitä pitää tehdä sähköille, jotta saa pelittämään? Eli tarkoitus olisi vaihtaa keulille suoraan, joku valmis turbokone esim. purkuauton keulilta.

Näihin en mielestäni ole löytänyt vastauksia aiemmista ketjuista, joten tänne sitten kirjoittelin :). Kyselen lisää kun kerkiän  ;).

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 240 -85 B200K:n tilalle turbokone
« Vastaus #1 : 24.09.2012, 12:28:12 »
Varmasti tavallisin kysymys koskien 200 sarjaa. :)

Lue tämä moottori FAQ osio läpi ennen lisäkyssäreitä: :)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=63.0

Ja voimansiirto:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=65.0

B200K on ns "vinokone" tai "punakone", tulee koneen vinoon asennuksesta ja punaisesta väristä nuo nimitykset.

B200 koneen tilalle sopivat samaan laatikkoon ja kannakkeisiin B17, B19, B21, B23, B200, B230. 16v B204 ja B234 ovat eri kannakkeilla, sama kytkinkaaveli kuitenkin.

Sähköt otat suoraan vaikka, fiksu jos olet, laitat esim B230FT 8v 2,3L turbokoneen jossa 165hv, menee päästöistä läpi ja käy helposti paikalleen. FK loppuinen on sama kone, vaan että 135hv ja eri hukkaportin kello (0,5 vs 0,3bar). FT löytyy 700 ja 900 sarjoista, FK vain 900 sarjasta 1995->. Nuo molemmat kestävät n.400hv ahtimen, suuttimien ja IC:n vaihdolla (JOS FT kone on n.1990-> vahvoilla 13mm kiertokangilla, FK:ssa nuo on aina), tosin sitä vakio M4x laatikko ei kestä (tai oikeammin yli 400Nm vääntöä joka tuosta turbokoneesta sit irtoaa), vaan tarttet M90 lootan ja tottakai kestävän kytkimen, mikäli et kallistu AW7x automaatin puolelle.

Tietoa foorumilta löytyy näistä hommista mielin määrin, ja mietinkin, miks
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvo 240 -85 B200K:n tilalle turbokone
« Vastaus #2 : 24.09.2012, 12:41:50 »
Tässä sellainen haave että vaihtaisi turbotekniikkaa tuonne 240:en pellinalle. Minkäslaisia muutostöitä tämä vaatii? Mitkä koneet menee suoraan paikalleen ilman mitään fyysisiä muutoksi esim. moottorin korvakkeisiin. Mitä pitää tehdä sähköille, jotta saa pelittämään? Eli tarkoitus olisi vaihtaa keulille suoraan, joku valmis turbokone esim. purkuauton keulilta.

Näihin en mielestäni ole löytänyt vastauksia aiemmista ketjuista, joten tänne sitten kirjoittelin :). Kyselen lisää kun kerkiän  ;).

Kaikki takaveto volvon turbokoneet menee paikoilleen ilman fyysisiä muutoksia koneen kiinnikkeisiin. koska kaikissa on samat lohkot.

Sähköjä joutuu tietysti asentamaan toisiin enemmän ja toisiin vähemmän.
Turbo koneita löytyy 3:lla eri ruiskujärjestelmällä (FT/FK, ET ja volvo 240 K-jet turbo) ja 1:llä kaasari turbona (R-sport)

FT/FK ja ET moottorin jos hankit niin niissä joutuu asentamaan sähköjä jonku verran moottorin antureille sekä sähköiset bensapumput, Turbo K-jetillä ei tule niin paljon sähköjä mutta on on vaikea löytää ja joka tapauksessa joutuu sähköisen bensapumpun laittamaan ja sille sähköt.

Paras vaihtoehto mielestäni on kun hankit volvo 240 LH jetronic (sähköruisku b200f ja b230f) johtosarjan ja asennat sen sekä hankit jostain 740:stä tai 940:stä b230ft turbo koneen.
Tuon johtosarjan asennus ei paljoa vaadi ja täällä on hyvät ohjeet sihen, joudut sen lisäksi asentamaan ruisku autosta bensapumput ja bensan paluu letkun tankkiin.

Jos helpoimmalla haluaa päästä niin hankkii tuon R-sport kaasari turbokoneen tai metsästää jostain Turbo k-jetronic koneen.

Kyllä täällä on paljon tuohon kysymykseen liittyviä ohjeita mutta ne saattaa olla hankala löytää. Kannattaa katsoa tuo projekti päiväkirjat niin sieltä saa hyviä vinkkejä.

Tuossa linkki sinne
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=8.0

EDIT: sjs Ehti näköjään ensin samalla ku kirjottelin :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron