Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: 1000BASE-T - 04.02.2011, 18:16:27
-
Niin ajatuksena olisi rakentaa vapaastihengittävä 2.3l tuon niin ylistetyn 531-kannen alle. Onko järkevää, joku kai tietää, itse en tiedä. Foorumeiden selailun perusteella sain sellaisen käsityksen, että tuo jalomalmikasa sopisi kaikkiin 2.3 alakertoihin. Toivoisin, että joku viisaampi vahvistaisi/kumoaisi tämän käsityksen.
-
Ei ole mitään järkeä käyttää 531 kantta vaparissa. Turbopelissä siillä vois joku ero jo ollakkin.
Kaikenlisäks eikös siinä ole samanlaiset pakokanavat, kuin muissakin kansissa eli jokatapauksessa tarvis kairata vähän.
Imukanava vain paremmin virtaava.
Itse ainakin otan 530 aihioks omaan 2.3l vapariprojektiini.
-
Ei ole mitään järkeä käyttää 531 kantta vaparissa. Turbopelissä siillä vois joku ero jo ollakkin.
Kaikenlisäks eikös siinä ole samanlaiset pakokanavat, kuin muissakin kansissa eli jokatapauksessa tarvis kairata vähän.
Imukanava vain paremmin virtaava.
Itse ainakin otan 530 aihioks omaan 2.3l vapariprojektiini.
? :o
-
Lukee tämän :http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=23557.0 (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=23557.0) ;)
-
? :o
Mitä lienette itse mieltä asiasta?
Jos nyt kuitenkin nojaudutaan siihen seikkaan, että polte on kova edellä mainitun moottorin rakentamiseen, niin nyt kiinnostaisi erityisesti yksi asia: Mitkä alakerrat sopivat 531 kanssa?
-
Tämä "B230K" nyt ei ainakaan käy:
"The later B230K engines were a 'heron' design, with the combustion chamber located in the piston, and a 'flat' version of the 530, which was called the 631."
Kuka tietäisi mitkä käy?
-
Tämä "B230K" nyt ei ainakaan käy:
"The later B230K engines were a 'heron' design, with the combustion chamber located in the piston, and a 'flat' version of the 530, which was called the 631."
Kuka tietäisi mitkä käy?
Joo tolla menee puristussuhde aika alas. Kaikki B230 lohkot käy. Männän palotiloissa erot. Itselle tulossa B230F+531.
-
Siis eikös 531 vakio venttiileillä käy kaikkien vinoalakertojen päälle? Tuon heron alakerran kanssa puristuset tietysti jää sinne 6. tuntumaan, mutta ei sekään estä laittamasta.
-
Joo tolla menee puristussuhde aika alas. Kaikki B230 lohkot käy. Männän palotiloissa erot. Itselle tulossa B230F+531.
Olisiko mahdollista kuulla juuri tämän B230F valintaan vaikuttaneita syitä?
-
Pihasta sattui löytymään semmonen. ;)
Edit: Jos et satu jo omistamaan B230 lohkoa, niin hommaa 90-lukulainen lohko. Niissä vahvemmat veivit.
Viisaammat saavat tarkentaa tuota vuosilukua.
-
Eikös tämä B230F ole näistä 2.3l tuorein;
"B230F: 2.3 L inline-4, naturally aspirated, 114 hp ('85-88 740GLE, '89-90 740GL, '90-92 740)"
Ajattelin vain jos tällä olisi ollut valintaa tehtäessä jotakin painoarvoa...
-
B230F koneessa (vm +90)on todennäköisesti 13 mm kanget, jotka kestää vaparikäytössä kohtuu pitkälle.
-
Ei ole mitään järkeä käyttää 531 kantta vaparissa. Turbopelissä siillä vois joku ero jo ollakkin.
Lienee kuitenkin ihan päinvastoin. Vaparissahan hyvä kansi on ihan ehdoton edellytys.
-
Pihasta sattui löytymään semmonen. ;)
Edit: Jos et satu jo omistamaan B230 lohkoa, niin hommaa 90-lukulainen lohko. Niissä vahvemmat veivit.
Viisaammat saavat tarkentaa tuota vuosilukua.
Oletko kaavailemassa omaan moottoriisi B230F lohkon sisuskaluiksi jotakin mullistavaa?
-
Oletko kaavailemassa omaan moottoriisi B230F lohkon sisuskaluiksi jotakin mullistavaa?
En tässä ensimmäisessä versiossa. Ainoastaan juuri nuo paksummat veivit, uudet M-renk., laakerit, kampuran tasap., veivien tasap.(ylä ja alapää+kok.paino). Kokeillaan mitä kestää.
-
En tässä ensimmäisessä versiossa. Ainoastaan juuri nuo paksummat veivit, uudet M-renk., laakerit, kampuran tasap., veivien tasap.(ylä ja alapää+kok.paino). Kokeillaan mitä kestää.
Mites männät?
-
Mites männät?
Kyl vakio männät 200hv kestää, OIKEILLA säädöillä. Jostain luin, että paljon runsaamminkin on otettu vakio mukeilla.
-
Mites männät?
Jos meinaat vakio veivit pitää, niin turha niihin on mitään erikoismäntiä hankkia.
Se on eri asia jos laittaa esim pidemmät H-profiili ja matalemmat/kevyemmät/kestävämmät männät.
-
Jos meinaat vakio veivit pitää, niin turha niihin on mitään erikoismäntiä hankkia.
Se on eri asia jos laittaa esim pidemmät H-profiili ja matalemmat/kevyemmät/kestävämmät männät.
Aivan. Lähinnä olisi vain kiinnostanut, mikäli tarkoituksena olisi ollut puristussuhteen nostaminen muilla männillä tms. En ole nimittäin selvittänyt miten paljon tuo vaikuttaa puristussuhteeseen (B230F 10.4:1 ?), ja ylipäänsä kumpaan suuntaan, jos tuon 531:n istuttaa B230F:n päälle.
-
Aivan. Lähinnä olisi vain kiinnostanut, mikäli tarkoituksena olisi ollut puristussuhteen nostaminen muilla männillä tms. En ole nimittäin selvittänyt miten paljon tuo vaikuttaa puristussuhteeseen (B230F 10.4:1 ?), ja ylipäänsä kumpaan suuntaan, jos tuon 531:n istuttaa B230F:n päälle.
Kele.. kirjanpitoni on hukassa, mutta sen muistan, että 531:stä 1,7mm pois, niin puristussuhteeksi tuli jotain 12:1.
-
Voihan siitä dekistäkin plaanata ja esim männästä monttu tasaseksi.
-
Eikös tämä B230F ole näistä 2.3l tuorein;
"B230F: 2.3 L inline-4, naturally aspirated, 114 hp ('85-88 740GLE, '89-90 740GL, '90-92 740)"
Ajattelin vain jos tällä olisi ollut valintaa tehtäessä jotakin painoarvoa...
Ei ole. B230FK on viimeisin versio 14,3mm ylivuotoreillä vesipumpun laippapinnassa ja näillä öljyruiskuilla . vm n. 94. Nämä R. lohkot nyt jätän käsittelemättä. Kokemus on myös osoittanut että pienellä tehtaalla kun vielä Penta-osasto oli mukana ringissä saattaa kone olla osiltaan sekoitus mitä sattuu. Eli avaamatta en mene vannomaan mitä mikin pitää sisällään.
Kannet sopivat kyllä ristiin suht kivuttomasti pois luettuna jo mainittu palotilaton tasainen 631 Heron versio. Ja pakopuolihan näissä todella on se ahdistava lenkki, eli isompi venttiili niin asia on sillä selvä hyvin pitkälle.
Käytännössä kuvailemasi paketti on kelpo perusversio tehokkaimmasta mahdollisesta 2,3 litraisesta tehdasosilla koottuna ja öljyruiskullinen lohko ei ole tärkeä. Ehkä tärkeämpi isommin viritettäessä on se 88> paksummilla 55mm.n R laakerikauloilla oleva akseli. Huolellisuus ja hyvät osat kuitenkin ratkaisevat mielestäni hyvän tasapainon teho/kesto yhtälössä. ;)
-
Melkein suosittelen hommaamaan 530 kannen ellei satu olemaan hyllyssä valmiiksi 531 kantta koska tuon 530 kannen saa virtaamaan aivan yhtäpaljon kuin 531:sen.
Ainoa etu 531 kannessa on se että siinä on aavistuksen verran enemmän työstövaraa kanavissa mutta sillä ei kovin montaa hevosvoimaa enempää saada.
Ja pakopuolihan näissä todella on se ahdistava lenkki, eli isompi venttiili niin asia on sillä selvä hyvin pitkälle.
Vakio kokoinen venttiili virtaa kyllä aivan riittävästi joten sitä ei tarvitse aivan ensimmäisenä vaihtaa isompaan mutta itse kanava ei virtaa häävisti joten sieltä löytyy parannettavaa.
-
Hmm.. omituisia näkemyksiä, no jotain juttua.
530 kannen imu virtaa n.155 hp/ 531 imu 200hp.
Pakopuoli molemmissa kansissa aikalailla sama.
531 kannen saa helposti portatun 530 kannen ohi, imuun R-seeti ja 38mm pakovena ihan pienellä pakokanavan suuaukon porttauksella.
Parhaat 530 kannella mitatut 2,3 L koneet on tuottanut n. 220hp ja 531 kannella 265 hp
Minun mielestä tossa on eroa vähän enemmän kuin muutama heppa ?
-
Parhaat 530 kannella mitatut 2,3 L koneet on tuottanut n. 220hp ja 531 kannella 265 hp
Minun mielestä tossa on eroa vähän enemmän kuin muutama heppa ?
Mutta tuleeko tuo tehoero pelkästään kannesta? vai vaikuttaako asiaan mahdollisesti imusarja, nokka, pakosarja, bensansyöttö? vai kaikki yhdessä? ja kuinka leveä tehoalue on? pelkkä huopputeho ei paljoa lämmitä jos kone on alakierroksilla totaalisen kuollut ja muuttujia on niin monia että aikasta vaikea mennä sanomaan että onko "vika" kannessa vai kenties jossain muussa ;)
Koko asian pointti on siis se että 530 kannesta saa viilattua melkein yhtä hyvän kuin "mahti" 531:stä saa kairattua. Aivan viimeisiä heposia metsästäessä 531 on tottakai parempi kun kairaus varaa on enemmän niin ei joudu aivan niin aikaisin täytehitsaus hommiin.
Kun ottaa huomioon että 531 kansi on hankinta hinnaltaan monta sataa euroa kalliimpi niin sillä rahalla saa jo jonkinlaisen kansityön teetettyä pikkukanteen jolloin se virtaa aivan yhtähyvin ellei paremminkin kuin vakio 531.
-
Siis kaikkihan vaikuttaa kaikkeen :-[ , budjettihan aika monta kertaa sanelee mitä kaikkea kannattaa/pystyy tekemään :'(
-
Oma näkemys on kuten kulmamieskin sanoi jo, että juuri vaparissahan tuolla kannella nimenomaan on merkitystä.
Ja toisaalta, jos kerran 531 virtaa vakiona noin paljon paremmin, niin sitähän kannattaa käyttää jos aikoo ilman suurempia kansitöitä koneen rakentaa.
Toisaalta taas jos on aikomuksena teettää kansi ammattilaisella kunnolla niin sillon siinä ei paljon tunnu se parisataa euroa joka niillä on hinnaneroa. EDIT: etenkään kun tässä vaiheessa polttoaineensyöttöön, nokkaan yms on panostettu jo melkonen määrä rahaa muutenkin. Mutta tässä tapauksessahan kannattaa kysyä kannen tekijältä kummasta hänen mielestään on kannattavampaa tehdä.
-
Koska olen uusi Volvojen parissa, niin olisin kaivannut hieman neuvoja myös tuohon virranjakajaan liittyen. Onko mahdoton ajatus siirtää virranjakaja lohkoon, mikäli moottorin haluaisi 200-sarjalaiseen?
-
Koska olen uusi Volvojen parissa, niin olisin kaivannut hieman neuvoja myös tuohon virranjakajaan liittyen. Onko mahdoton ajatus siirtää virranjakaja lohkoon, mikäli moottorin haluaisi 200-sarjalaiseen?
Mikä sytkä kaksatasessa?
-
Koska olen uusi Volvojen parissa, niin olisin kaivannut hieman neuvoja myös tuohon virranjakajaan liittyen. Onko mahdoton ajatus siirtää virranjakaja lohkoon, mikäli moottorin haluaisi 200-sarjalaiseen?
Sun täytyy mahdollisesti vaihtaa se apuakseli, joka pyörittää öljypumppua ja jakajaa. Lohkosta se jakajan blommi pois. Ei ole Ameriikan temppu.
-
Sun täytyy mahdollisesti vaihtaa se apuakseli, joka pyörittää öljypumppua ja jakajaa. Lohkosta se jakajan blommi pois. Ei ole Ameriikan temppu.
Mites tuon kannessa olevan (poistettavan) jakajan kanssa? Siis mahdollinen tulppaus tms.
-
Mites tuon kannessa olevan (poistettavan) jakajan kanssa? Siis mahdollinen tulppaus tms.
Haet Volvolta sinne reikään sellasen muutaman euron tulpan.
-
Oletko pähkäillyt minkä sytkän meinaat laittaa? Omaan rojektiin laitan megaruutan. Kampuran päähän triggeripyörä ja mega ohjaamaan hukkakipinäpuolaa: jakajaa ei tarvi lainkaan.
-
Oletko pähkäillyt minkä sytkän meinaat laittaa? Omaan rojektiin laitan megaruutan. Kampuran päähän triggeripyörä ja mega ohjaamaan hukkakipinäpuolaa: jakajaa ei tarvi lainkaan.
Olen kasaillut kavereille noita MS:n piirilevyjä, mutta ei ole vielä kertaakaan ohjattu niillä sytytystä. Kyllä tuo MS on käynyt itsellänikin mielessä. Pääsisin sitten eroon jakajistakin?! Vaikka miksi se ei nyt aluksi voisi olla jakajallakin toteutettu ja käyttäen Megasquirt'n'spark:a
-
Mukavasti karkotti keskustelijat, kun aihe sivusi MegaSquirtia...
-
Mukavasti karkotti keskustelijat, kun aihe sivusi MegaSquirtia...
Kaikilla täällä mega on. Eivät vaan kehtaa myöntää julkisesti. ;)
-
Näinhän se tuppaa olemaan että kokonaisuus ratkaisee, mitään salatiedettähän viritys ei ole vaikka tarinat liikkuvat aina samat uudestaan muunneltuna. ;)
Se taas mikä kenenkin mielestä on hyvä kokonaisuus, on mieltymysasia ja lähinnä korvien väli tulee onnelliseksi kun vihdoin on saanut kasaan sen täydellisen moottorin.
Jos nyt pysytään alkuperäisessä aiheessa ja alkuperäisiä perusosia muuntamalla sääntöjen, vaikkapa FIA.N luokitustodistuksen mukaan jolloin ovat vertauskelpoisia keskenään, niin minä kokoaisin aiemmista ekoista vinokoneista poiketen tässä tapauksessa ihan perusosista jos hyllyssä on kerran 230 lohko, 530 kansi ja muut hilut ja katsoisin että mitat ja muut specksit on kaikki kohdallaan ja tehtaan suositusten mukaiset.
Eli ainoastaan koneistus sovituksen vuoksi alkuperäistä osaa käyttäen.
Tulos olisi varmasti kutakuinkin kun nokkana on H, sama n 165BHP DIN joka lähtee original cupin moottorista. 8)
-
mukavaa että jotkut jaksaa näitä vapareita tehdä.. :) eikaise muuta tarvii kuin kunnollisen kannen, kaasuttimet? vai meinasitko ihan läppärungoilla? jotkut 45mm sopivilla kurkuilla.. (sekin kannattaa laskeskella) lohkosta vaan siivua että saat rutut kohdalleen.. ja jos tulee mäntä liian ylös niin ottaa vaan männästäkin pois.. onkos kyseisissä mtn kuppeja?.. jos kunnolla lähtee sitten tekemään niin kuplan männät, pitemmät veivit vaikka servoletistä.. saa sen kankisuhteenkin sit kuntoon..
-
mukavaa että jotkut jaksaa näitä vapareita tehdä.. :) eikaise muuta tarvii kuin kunnollisen kannen, kaasuttimet? vai meinasitko ihan läppärungoilla? jotkut 45mm sopivilla kurkuilla.. (sekin kannattaa laskeskella) lohkosta vaan siivua että saat rutut kohdalleen.. ja jos tulee mäntä liian ylös niin ottaa vaan männästäkin pois.. onkos kyseisissä mtn kuppeja?.. jos kunnolla lähtee sitten tekemään niin kuplan männät, pitemmät veivit vaikka servoletistä.. saa sen kankisuhteenkin sit kuntoon..
Mitkä veivit ja Kuplan männät 2.3L:een passaa?
-
mukavaa että jotkut jaksaa näitä vapareita tehdä.. :) eikaise muuta tarvii kuin kunnollisen kannen, kaasuttimet? vai meinasitko ihan läppärungoilla? jotkut 45mm sopivilla kurkuilla.. (sekin kannattaa laskeskella) lohkosta vaan siivua että saat rutut kohdalleen.. ja jos tulee mäntä liian ylös niin ottaa vaan männästäkin pois.. onkos kyseisissä mtn kuppeja?.. jos kunnolla lähtee sitten tekemään niin kuplan männät, pitemmät veivit vaikka servoletistä.. saa sen kankisuhteenkin sit kuntoon..
Jos käytetään 45mm
KURKKUJA, niin RUNGON PITÄÄ OLLA 55mm vähintään, ja Nokka-Akseli n 320 astetta ja erikoispaininkupit jne. Jospa ottaisitte ihan perusasioista selvää miten tehdään edes JM. moottori. ;D nämä jutut ovat sitten ihan RC -.Asioita. KIlpamoottorit ovat omalla osiolla, tässä on KYSYMYS KATUKÄYTTÖMOOTTORISTA ILMAN TURBOA. Eli menikö perille? 8)
Jos tarkoitit rungon kokoa niin se on maksimi katukäyttöön, 50 ja 55/ 62 ovat jo eri planeetalla, 40 mm rungolla saadaan jo yli 200BHp. Ihan sinällään, kuten on todettu, Lohkosta otetaan pois ja kansi jätetään rauhaan, koska se hajoaa liikaa työstettäessä. :-\
-
Mitkä veivit ja Kuplan männät 2.3L:een passaa?
Ei Mitkään suoraan. ja pitää muistaa että vesijäähdytteiset Toyotan männät eivät toimi ilmajäähdytteisessä ja JM.ssä nyt ei enää aikoihin ole ollut ilmakoneita. Tehoa sieltä kyllä saadaan, vaan se maksaa enemmän kuin Porschen tehonlisäys ihan "Bold on" asennuksella. Osia kyllä saa ja hyvin koottu ilmakone kesti isältä tyttärelle katukäytössä ja jätti kaikki viivalta.
Vävypoika kun ei tuonut sitä huoltoon, niin se onneksi kesti 56Tkm ;)
-
Mitkä veivit ja Kuplan männät 2.3L:een passaa?
Ei mitkään. Mäntiä saa halvalla, mutta kanget joutuu muuttamaan hivenen GM.n pikkulokon kangista, tämäkään ei ole mikään kynnyskysymys.
Tosin jos haluaa rumasti käyvän ja leikkaavan koneen ja tehoa niin valitsee :ns E-Bay osat halvalla. Kestosta on turha puha tässä vaiheessa kun käytetään joitain epäsopivia mäntiä.
KatuKisakäyttöön aivan hyvät, kunhan rengastaa säännöllisesti, ettei tule tasarahavaurioita kannelle ja venttiileille. ;)
-
Eli jos ei iskutilavuutta lisätä? Niin en minä ymmärrä VW.n mäntien käyttöä, ei siinä ole mitään järkeä vaihtaa heikompia osia vakioiden tilalle :idiot2:
Porausta ei voi vakiolohkolla lisätä yli 97mm. Iskunpituuden lisääminen epäkeskohionnalla on sitten taas toinen asia. Tässä tapauksessa käytetty (kestäväksi havaittu) on paras ratkaisu, uusista kun ei kukaan tiedä antaa mitään takuuta ja tuskin sitä kukaan kysyykään. Erikoisosille kun ei voi myöntää takuuta.
Ja missähän tässä kultakin , itse mukaanluettuna karkasi taas mop :hello:o käsistä.
Katukoneesta oli kysymys ja korkeintaan isommasta pakoventtiilistä ja kanavan muotoilusta. :nohnoh
-
Jos käytetään 45mm
KURKKUJA, niin RUNGON PITÄÄ OLLA 55mm vähintään, ja Nokka-Akseli n 320 astetta ja erikoispaininkupit jne. Jospa ottaisitte ihan perusasioista selvää miten tehdään edes JM. moottori. ;D nämä jutut ovat sitten ihan RC -.Asioita. KIlpamoottorit ovat omalla osiolla, tässä on KYSYMYS KATUKÄYTTÖMOOTTORISTA ILMAN TURBOA. Eli menikö perille? 8)
Jos tarkoitit rungon kokoa niin se on maksimi katukäyttöön, 50 ja 55/ 62 ovat jo eri planeetalla, 40 mm rungolla saadaan jo yli 200BHp. Ihan sinällään, kuten on todettu, Lohkosta otetaan pois ja kansi jätetään rauhaan, koska se hajoaa liikaa työstettäessä. :-\
Eikös tuossa nimenomaan tarkoitettukin 45mm runkoja sopivilla kurkuilla, ei 45mm kurkkuja.
"jotkut 45mm sopivilla kurkuilla.. "
Eli itse ymmärtäisin että jotkut 45mm kaasarit sopivankokoisilla kurkuilla.
-
Ei mitkään. Mäntiä saa halvalla, mutta kanget joutuu muuttamaan hivenen GM.n pikkulokon kangista, tämäkään ei ole mikään kynnyskysymys.
Tosin jos haluaa rumasti käyvän ja leikkaavan koneen ja tehoa niin valitsee :ns E-Bay osat halvalla. Kestosta on turha puha tässä vaiheessa kun käytetään joitain epäsopivia mäntiä.
KatuKisakäyttöön aivan hyvät, kunhan rengastaa säännöllisesti, ettei tule tasarahavaurioita kannelle ja venttiileille. ;)
Taitaa loppua "kuplan mäntien" halkaisijat 94mm (?).
Ja olen ihan samaa mieltä että jos hyvää siviilimoottoria meinaa tehdä niin wisecoa, jotku kiertokanget tms. ja stroukki kampiakseli.
Kanteen sen kokoset ventiilit kuin omiin seeteihin menee (joku 46/37).
Nokka-akselin valinta ja puristussuhde sitten valita maltilla.
45set tuplat 34-36 sisäkurkuilla jne. riittää varmasti. Ja laitteleehan net jotku ruiskujakin... :)
-
Eikös tuossa nimenomaan tarkoitettukin 45mm runkoja sopivilla kurkuilla, ei 45mm kurkkuja.
"jotkut 45mm sopivilla kurkuilla.. "
Eli itse ymmärtäisin että jotkut 45mm kaasarit sopivankokoisilla kurkuilla.
Niinpä. tuohon ehdottamaani perusratkaisuun vain riittävät mielestäni 40mm rungolla olevat tuplat, jolloin vääntökin on kohdillaan.
-
Hmm.. pientä valotusta kaasarin koon valintaan, dynossa saatuja tuloksia..
40mm tuplat 36mm sisäkurkulla 175hp, 45mm tuplat 36mm sisäkurkulla 200hp/sama kokoonpano 40mm kurkulla 218hp, 55mm tuplat 50mm sisäkurkulla 332hp.
Optimi kaasari koko joka on kutakuinkin riittävä kaiken tehon kotiuttamiseksi määritellään nyrkkisääntöisesti seuraavasti, kaasarin koko /imuventtiilin halkasia mm ja sisäkurkku 0.85 x imuventtiilin halkaisia.
Esim 40mm imuvena = 40mm runko, sisäkurkku 0.85 x 40 = 34mm
Toinen hyvä tapa aloittaa rungon koon määritys, on laskea tarvittava sisäkurkku koko ja valita passeli rungon koko sen perusteella... hmm... toki pienempiäkin runkoja/sisäkurkkuja voi käyttää jos haluaa.. ne rajaa vain maksimi tehon jossain kohtaa...
Pääsuutin koko: 4-4,5 x sisäkurkkun halkaisia, lisäilma: pääsuutin koko+20-40 seosputkesta riippuen. Tyhjäkäynti suutin on kohillaan Weberissä jos seos ruuvi on 1,5-3 kierrosta auki, Dellorto vaaka 4-5,5 kierrosta auki, dellorto pysty 1,5-4 kierrosta auki.
Huom! Nämä on suuntaa antavia ohjeita katuautoon... kilpamoottoreissa tehdäänkin jo erikoisempia ratkaisuja
-
Noin se periaatteessa menee. Tämä noin 160bhp 6000rpm kone oli mulla 40mm rungot, 34mm kurkut ja se huipputehohan ei tässä ole niin ratkaiseva vaan se joustava käyttöalue noin niinkuin päivittäisessä ajossa. Jos se muutaman hv häviää tehokkaimmille huipputehossa ei sillä ole käytännön merkitystä kokonaisuuden kannalta. Penkissä nämäkin ajettiin ja Isompiakin kokeiltiin vaan ei tulokset siitä juuri muuttuneet. K-Jet alkuperäisenä riittää hyvin, eli käytännössä vanha glt.n kone hyvin koottuna.Harmi ettei noita lappuja enää löydy mistään, olisi itsekin ollut kiva muistella kun hikipäässä ajettiin samalla dynolla tietty aina.
Ohjeet oli ihan oikein, kuin Heikolan Mikan käsikirjasta ;)
-
Niinpä. tuohon ehdottamaani perusratkaisuun vain riittävät mielestäni 40mm rungolla olevat tuplat, jolloin vääntökin on kohdillaan.
Totta puhut kyllä, eli jos kansi on vakio ja nokkana joku volvon vakionokista niin 40mm isompia runkoja on varmaankin turha käyttää.
-
Tyhmä viisastuu kysyessään, joten:
Saakos tätä suunniteltua pakettia (b230f alakerta, 531 kansi, ruisku) muuten muutoskatsastettua 200-srj koriin, jolla olisi paperit 2l kaasutinmoottorilla?
Trafi:
"asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta)"
"moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)"
Ja nyt jos ihan heinämiehen järjellä ajatellaan, niin tuo ruisku toisi tuon 10% ja moottorin iskutilavuuden muutos tuon 15%(2.3l/2l=1,15) =>25%.
Vai pitäisikö nyt unohtaa tyystin nuo prosentit ja keskittyä tuohon kohtaan "ellei muuta osoiteta"?
Mites on tämän asian laita, kun tuon kannen vaihtaminen ja iskutilavuuden suurentaminen yli 10% menevät lisäksi sarjaan "moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia"
Kuka ymmärtäisi näiden määräysten päälle tai omaisi oikein kokemusta?
-
Käsittääkseni saa, jos laitat katin. Tarvike katit ei paljon maksa, ja voihan sen ottaa katsastuksen jälkeen pois, jos siltä tuntuu.
Sitä en osaa sanoa, että saako tuota enää "virittää" lisää(lain mukaan).
-
Käsittääkseni saa, jos laitat katin. Tarvike katit ei paljon maksa, ja voihan sen ottaa katsastuksen jälkeen pois, jos siltä tuntuu.
Sitä en osaa sanoa, että saako tuota enää "virittää" lisää(lain mukaan).
Huoheli. Mikäli auto on rekisteröity ennen 1.7.1987, kattia ei tarvi putkeen tunkea. Ja kun tuo 2L kaasarikoneella varustettu on käytännössä samalla alustalla ja jarruilla kuin 2,3L ruiskukin, niin muutoskatsastukselle ei ole esteitä.
-
Huoheli. Mikäli auto on rekisteröity ennen 1.7.1987, kattia ei tarvi putkeen tunkea. Ja kun tuo 2L kaasarikoneella varustettu on käytännössä samalla alustalla ja jarruilla kuin 2,3L ruiskukin, niin muutoskatsastukselle ei ole esteitä.
Ai se on noin vanha... ;)
-
Jep, jos sulla on lohko b230f:stä niin kone on silloin se. eli sen kummempia laskelmia siihen ei tarvita, jos auto vastaa alustaltaan ja jarruiltaan 230f mallia, kuten taitaa kai vastatakin.
-
Joo, mutta saakos sitä sitten muuttaa enää?
-
:) No kun et siitä huutele ja levität vain käsiä jos kysytään ja sanot että tommosena ostin ja ei siinä sitten tarvitse edes valehdella, kuten ei minunkaan ja suunnitteilla on tinakone nyt seuraavaksi nokalle ala Svenskit 8)
-
Onko noissa 531 kansissa minkäänlaisia eroja keskenään riippuen siitä, mistä ovat peräisin?
-
Tais olla K-jetin suuttimen reijillä tai ilman. Muuten sama. Mikä vuosimalli se sun auto oli. Jäi vaan häiritsemään toi moottorin vaihto juttu.
-
Mulla on vasta rahat takataskussa ja hommaa olen vasta hahmottelemassa. Kannen ajattelin hommata nyt pikapuoliin ja kiikuttaa kansipajalle, kun alkaa vaikuttaa siltä että sen kannen saisi kyllä sitten johonkin alakertaan sopimaan. Koria ei ole myöskään vielä hommattu. hissukseen...
-
Joo, mutta saakos sitä sitten muuttaa enää?
Niin tämä sama kysymys jäi mielestäni vielä auki. Jos vertailumoottorina muutoskatsastaa 2l kaasutinmoottorin tilalle 2.3l ruiskumoottorin, niin saako tähän uuteen ruiskumoottoriin vaihtaa enään sylinterikantta (joka toimenpiteen rinnastetaan moottorin vaihtoon)?
-
Niin tämä sama kysymys jäi mielestäni vielä auki. Jos vertailumoottorina muutoskatsastaa 2l kaasutinmoottorin tilalle 2.3l ruiskumoottorin, niin saako tähän uuteen ruiskumoottoriin vaihtaa enään sylinterikantta (joka toimenpiteen rinnastetaan moottorin vaihtoon)?
No minulla homma on niin vanha että silloin ei tällaisia sääntöjä ollut, eli vapaa viritys kukoisti joten nämä eivät koske tätä autoa kun ei mitään muutoskatsastus moottorinvaihtoa ole tapahtunut. 8) Auto on 84 mallinen joten tarkkaan ottaen mustallav.kopalla ei silloin ollut, vaan tämäkin oli vain sen vm.m B19K koneella. Ja ehkäpä "vaihtokansi on asennettu" jos huomaavat, mutta ei ne meillä vanhoista romuista välitä mikä kone siellä on ja vastaavan kannen saa nytkin vaihtaa ilman mutinoita. Kaverilla oli 74farkun kopassa B21E ruisku ja katsastusmies joka tunsi Volvon koneita katsoi hiljaa päin kun pelti avattiin, hymyili ja sulki kannen. Tiesi että koneet tulivat farkkuihin vasta 76 alkaen. Oli vain juttua siinä että kone on tehtaan jäljiltä . ::)
-
Niin tämä sama kysymys jäi mielestäni vielä auki. Jos vertailumoottorina muutoskatsastaa 2l kaasutinmoottorin tilalle 2.3l ruiskumoottorin, niin saako tähän uuteen ruiskumoottoriin vaihtaa enään sylinterikantta (joka toimenpiteen rinnastetaan moottorin vaihtoon)?
No jos siihen b230f koneeseen vaihdat toisen 8v kannen niin tuskin sillä on mitään merkitystä, koska kukaan katsastusmies ei varmaan tiedä missä koneissa on alunperin ollut 531 ja missä 405 tms, kun ei niitä tiedä harrastajatkaan.
Toisekseen, jos haluat kannen vaihdosta erikseen mainita niin silloin pätee seuraava:
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
Eli kohdan 2 perusteella menee niin että selvität mistä koneesta kansi on peräisin ja laskeskelet mitä sen tehoiksi teoriassa tulee. Silläkään ei liene juuri merkitystä.
Itse katsastaisin sen tuona b230f moottorina kun se ei varmasti ketään katsastumiestä edes kiinnosta onko siinä alkuperäinen kansi vai ei, jos kyseessä vaan on ihan perus 8v vinokoneen kansi.
Kyllä se siitä selviää :)
-
Niin tämä sama kysymys jäi mielestäni vielä auki. Jos vertailumoottorina muutoskatsastaa 2l kaasutinmoottorin tilalle 2.3l ruiskumoottorin, niin saako tähän uuteen ruiskumoottoriin vaihtaa enään sylinterikantta (joka toimenpiteen rinnastetaan moottorin vaihtoon)?
Niin ja tottakai uuteen moottoriin voit vaihtaa sylinterinkannen, samoin kun alkuperäiseenkin.
Koneen vaihdon jälkeenhän autosi vastaa alkuperäistä b230f mallia jota taas saa muutella niinkuin lakipykälissä kerrotaan.
-
Vinkatkaa nyt vielä mistä saisin VARMAN tiedon siitä, eroaako -85 240 (2l kaasutinmoottorilla) lainkaan/juurikaan -92 240 (2.3l ruiskumoottori) mallista.
-
Vinkatkaa nyt vielä mistä saisin VARMAN tiedon siitä, eroaako -85 240 (2l kaasutinmoottorilla) lainkaan/juurikaan -92 240 (2.3l ruiskumoottori) mallista.
No varaosanumeroja vertaamalla. Ei se kyllä eroa, jarrut, alusta ja voimansiirto on samaa kamaa, paitsi jos tuossa -92:ssa on ABS:t.
-
Ei se kyllä eroa, jarrut, alusta ja voimansiirto on samaa kamaa, paitsi jos tuossa -92:ssa on ABS:t.
Minulla on '92 B230F-koneinen eikä siinä ABSeja ole, maalaisjärjellä voisi vetää johtopäätöksen että ne eivät siis ole tarpeelliset kun tehtaaltakin on autoja ilman tullut.
-
Minulla on '92 B230F-koneinen eikä siinä ABSeja ole, maalaisjärjellä voisi vetää johtopäätöksen että ne eivät siis ole tarpeelliset kun tehtaaltakin on autoja ilman tullut.
Niin, eivät olekaan. Taas joku ihme ajatuskatkos allekironneella... Helpointahan olisi muuttaa tuon -85:n alusta turbomallia vastaavaksi (jouset, iskunvaimentimet ja vakaajat, jarrut on kaikissa samat -85->)
-
Hyllyjen perältä löytyi:
-B23E männnät ja kanget
-B19SN lohko koossa 92mm
-398 ja 530 suuttimenreijillä
-Piiitkät imutsarjat 40mm tuplille
-DCOE 40 ja ADDHE tuplakaasarit
-Nokkia ainakin A D H D ja K
-Ford CVH venttiili koneisto
-Hall sytytys
Jos näistä kasaisi yhden katumoottorin niin:
1. Paljonko puristus Volvon omilla nokilla? Entä oikeilla virinokilla?
2. DCOE ruokkimaan vai ADDHE läppärungoksi+MegaSquirt???
3. Paljonko vakio vauhtipyörästä pois katukäytössä?
-
No nyt on niin ikävästi asiat että männät ja lohko ei käy yhteen. Sitä B19K moottoria älä riko. Sitä lohkoa voi porata korkeintaan 92,6mm, eli B21 viimeinen ylikoko.
Haet vanhan B21 lohkon sen voi porata vaikka 97mm.n jos kestolla ei ole väliä turbona 95mm max., tai sitten b23 lohkon. Sitä ja niitä 19 lohkoja SN tai ei, ei voi porata niin isoksi.
Puristussuhde määräytyy sitten mäntä/ kansi/ lohko työstöllä, käytännössä 12.5:1 on rajana hyötysuhteelle, nokka-akseleilla ei ole tässä merkitystä, jos mennään Gt6 akselista pidemmälle, niin pitää tehdä monia muutoksia. Ja kannen muutoksista löytyy jo asiaa, mitä voi/pitää Tehdä, K ja H käyvät ihan sinällään.
Pitkät imusarjat ovahyvät väännön kannalta kunhan tila riittää, 40mm rungot riittää sinne kun muukin moottori antaa myöden, eli 200 bhp pintaan.
Älä riko ehjiä kaasuttimia, edes Solexia läppärungoksi kun valmiita K,jet palikoita on saatavilla ihan vakiona ja potentiaalia riittää, kuten turboissa on.
No hall anturi jakajia on ja se kyllä käy muutettunakin..... Sitä Fordin CVH.n venttiilikoneiston käyttökelpoisuutta en tiedä :o
Ja Volvonvanha rallivauhtipyörä painoi 6,5 kg.
-
Jaa että B21 lohkossa on pienemmät vesikanavat kuin B19. Onhan tuossa yksi B21 lohkokin mutta sitä on madallettu 3mm. Joutuu mäntiä vähän sorvaamaan matalemmiksi.
Fordissa on paksummat venttiilinjouset ja alus levyt. Kuulemma lukotkin on kovemmat
-
No nyt on niin ikävästi asiat että männät ja lohko ei käy yhteen. Sitä B19K moottoria älä riko. Sitä lohkoa voi porata korkeintaan 92,6mm, eli B21 viimeinen ylikoko.
Haet vanhan B21 lohkon sen voi porata vaikka 97mm.n jos kestolla ei ole väliä turbona 95mm max., tai sitten b23 lohkon. Sitä ja niitä 19 lohkoja SN tai ei, ei voi porata niin isoksi.
onhan tuo 19sn kestänyt 96mm porauksella noin 130tkm
porattu sen takia että 340 volle menee läpi katsastuksesta.
ensin kadulla pakettina 405 kansi, k-nokka, peltisarja ja k.jetti.
toinen versio kadulla oli 405 kevyesti portattu, muuten sama kuin ennen.
lohko löysi tiensä 242 keulille ja käyttö muuttu jääradalle.
eka oli amc kannella ja a nokalla tuplat ja peltisarja. sitte laskin kantta 1.3mm. kannentiivisteitä meni paljon niin lohkosta lähti 0.3mm ja kansi vaihtui portattuun 398 jota laskettu toista milliä.
lohko on kestänyt ihan ok.
-
No onhan ne minullakin vastaavat keveät viritykset kestäneet ja tapauskohtaistahan tämä on. Tässä nyt oli kyse hivenen tuhdimmasta turbotuksesta, eli koneenrakentajat eivät mielellään ota turhia so kalliita riskejä. ;)
-
No nyt on niin ikävästi asiat että männät ja lohko ei käy yhteen. Sitä B19K moottoria älä riko. Sitä lohkoa voi porata korkeintaan 92,6mm, eli B21 viimeinen ylikoko.
Haet vanhan B21 lohkon sen voi porata vaikka 97mm.n jos kestolla ei ole väliä turbona 95mm max., tai sitten b23 lohkon. Sitä ja niitä 19 lohkoja SN tai ei, ei voi porata niin isoksi.
Puristussuhde määräytyy sitten mäntä/ kansi/ lohko työstöllä, käytännössä 12.5:1 on rajana hyötysuhteelle, nokka-akseleilla ei ole tässä merkitystä, jos mennään Gt6 akselista pidemmälle, niin pitää tehdä monia muutoksia. Ja kannen muutoksista löytyy jo asiaa, mitä voi/pitää Tehdä, K ja H käyvät ihan sinällään.
Pitkät imusarjat ovahyvät väännön kannalta kunhan tila riittää, 40mm rungot riittää sinne kun muukin moottori antaa myöden, eli 200 bhp pintaan.
Älä riko ehjiä kaasuttimia, edes Solexia läppärungoksi kun valmiita K,jet palikoita on saatavilla ihan vakiona ja potentiaalia riittää, kuten turboissa on.
No hall anturi jakajia on ja se kyllä käy muutettunakin..... Sitä Fordin CVH.n venttiilikoneiston käyttökelpoisuutta en tiedä :o
Ja Volvonvanha rallivauhtipyörä painoi 6,5 kg.
Onko ihan faktaa tästä että B19 ja B21 on eri valua, vai mutua/kuultua?
Tuohon miten isoksi voi porata, en ota kantaa.
-
No ensimmäinen valu oli juuri B21 lohko, B19 muunnos tuli vasta myöhemmin. Eli ensimmäiset olivat B20 tappikoneen viimeinen versio ja ruisku oli B21 lohko vinossa.
Myös nämä joissa vesiliitäntä lohkossa imusarjan puolella olivat B21A vanhemman tunnusmerkkejä, tosin jokin aika sitten avattaessa erästä aihioksi tullutta se olikin 88,9 porauksella ja tällaista ei kukaan ollut koskaan nähnyt, oli ilmeisesti jotain esisarjaa. Eli aina oppii jotain uutta, pieni tehdas yllättää sekoituksillaan. ;)
-
No ensimmäinen valu oli juuri B21 lohko, B19 muunnos tuli vasta myöhemmin. Eli ensimmäiset olivat B20 tappikoneen viimeinen versio ja ruisku oli B21 lohko vinossa.
Myös nämä joissa vesiliitäntä lohkossa imusarjan puolella olivat B21A vanhemman tunnusmerkkejä, tosin jokin aika sitten avattaessa erästä aihioksi tullutta se olikin 88,9 porauksella ja tällaista ei kukaan ollut koskaan nähnyt, oli ilmeisesti jotain esisarjaa. Eli aina oppii jotain uutta, pieni tehdas yllättää sekoituksillaan. ;)
Ai jaa.. ::) en oo tuommosta tiennytkään olevan olemassa.
Kuvaa tuommosesta, mikä siihen liitäntään liitetään ? Lämppärin letku ?
B23:ssahan on "pakkasproput" imusarjankin puolella toisin kuin 19/21 lohkossa ettet vaan sekota siihen ?
-
Se on vesikierron letku, eikä B23 ollut olemassakaan 74, eli en sekoita.