Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: 244Markus - 16.12.2014, 20:33:46

Otsikko: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: 244Markus - 16.12.2014, 20:33:46
Eli olis tarkotus laittaa bemarista tollanen kone 240 keulille ja turbottaa  :), joskus oon nähnyt täällä että pitäs laskee jotain painonmuutos prosentteja kun kadulle viellä tulossa, kuinvaikeeta tästä nyt sit tuleekaan? :buck2:
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: lakeshead - 16.12.2014, 21:08:36
D24:n virallinen paino on 182kg. Eli +10% ->200,2kg ja +20% ->218,4kg.
ei siis pitäisi olla ongelmaa, ellei auton rekisteriotteessa ole merkintää katalysaattorista.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Huikkoster - 16.12.2014, 22:05:41
190hp vakiona? Et saa laittaa
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: lakeshead - 16.12.2014, 23:07:44
190hp vakiona? Et saa laittaa
ei pitäis olla ahdettuna ongelma. katsurilta aikoinaan kyselin saako laittaa 2JZ 240in keulalle niin turbona saa laittaa. vaparina 215 tai 230hp(Export tai JDM).
Tosiaan näistä asioista kannattaa kysellä siltä katsurilta jolle aijot auton viedä.
Budjettisyistä 2JZ jäi laittamatta.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Huikkoster - 17.12.2014, 00:13:40
Nyky käytäntö: lohkon alkuperäistä tehoa ei voi laskea
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Kalamies - 17.12.2014, 09:01:02
Saa laskea. Syyskuussa kysytty.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Juzi - 17.12.2014, 09:20:46
Saa laskea. Syyskuussa kysytty.
Mustaa valkosella esiin kiitos.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Agua - 17.12.2014, 10:45:35
Höpö höpö hommia nuo, että lohkon teho ei saa laskea alkuperäisestä...

Kertokaa missä on mainittu että teho ei saisi tippua??


Ps jos tuo pelottaa niin voihan sen lohkon sanoa olevan m52b25 elikkä se +170hp versio, johon on laitettu 2.8 kampi.
Saapi aika pätevä mies olla että eron huomaa.. :)
 
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Keme - 17.12.2014, 10:53:24
Jos lohkon teho ei saa tippua alkuperäisestä ja ostaa tehdasuuden lohkon, niin paljonko "lohkon teho" silloin on? Senhän pitäisi olla silloin 0hp? Tähän tehdasuusi kansi päälle, niin koneen kokonaisteho on 0hp. Oletettavasti myöskään tehdasuudet sisushilut eivät luo mitään tehoa. Olisi aika maukas aihio mihin vain. Jenkithän tekee lohkoja ja kansia, valkkaa vaan sopivan iskutilavuuden niin siinä on lähtökohtaisesti 0hp V8 pata iskutilavuuden ja painon puitteissa mihin vaan. Kaunista 1+1 logiikkaa ja 100% katsastuslaillista, jos "teho ei saa tippua alkuperäisestä" ajatusmaailma on valloillaan. :)
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Huikkoster - 17.12.2014, 15:38:21
On asioita joista ei löydy mustaa valkoisella mutta trafi on ohjeistanut katsastajia hyväksymättä tiettyjä asioita, esim lohkon tehon lasku tai poikittain asennetun koneen käyttäminen pitkittäin vähäpäästöisten muutoksissa. Mutta kaikki katsastajat eivät kuuntele näitä ohjeistuksia tarkkaan niin siitä johtuu nämä juupas eipäs.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: 8-pätkä - 17.12.2014, 16:38:22
Lopputulema on se että kysy asiaa siltä katsastusmieheltä jolla aiot auton muutoskatsastuttaa. Mieluummin vielä mustaa valkoisella että mitä dokumentteja vaaditaan mukaan että katsastus onnistuu. Täältä kyselemällä nyt ei saa mitään järkevää vastausta enää oikein mihinkään kun kaikki menee aina ihan joutavaksi kinaamiseksi. :-\
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Kulmamies - 17.12.2014, 16:40:17
On asioita joista ei löydy mustaa valkoisella mutta trafi on ohjeistanut katsastajia hyväksymättä tiettyjä asioita, esim lohkon tehon lasku tai poikittain asennetun koneen käyttäminen pitkittäin vähäpäästöisten muutoksissa. Mutta kaikki katsastajat eivät kuuntele näitä ohjeistuksia tarkkaan niin siitä johtuu nämä juupas eipäs.

Onko sulla heittää tähän asiaan faktaa, koska noin tarmokkaasti puolustat mielipidettäsi? Mäkin olen aiemmin elänyt siinä uskossa ja täällä asiasta vängännyt, että lohkon tehoa ei voi pienentää, mutta just kesällä juttelin erään katsurin kanssa ja se sanoi, että ei siinä mitään ongelmaa ole, kun vaan katsastaa moottorin omavalmisteena.

Tuo boldattu kohta kiinnostaa erityisesti, sillä olen henkilökohtaisesti keskustellut asiasta Trafin edustajan kanssa ja siinä en hänen mielestään ollut muuta probleemaa, kun se, että katti saadaan yhtä lähelle moottoria, mitä poikittaisessa asennuksessakin on.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Huikkoster - 17.12.2014, 16:47:39
Juttelin tutun katsastusinssin kanssa näistä, juurikin eräs 960 D5 mielessäni. Sanatarkasti "trafi on ohjeistanut heitä että tälläisiä muutoksia ei saisi hyväksyä". Eli sillä konttorilla ei olisi onnistunut. Lieneekö trafin edustajatkaan keskenään samaa mieltä näistä?
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: 8-pätkä - 17.12.2014, 16:52:29
kun vaan katsastaa moottorin omavalmisteena.
Lieneekö tässä sitten tulkinnassa eroja että riittääkö esimerkiksi ahtimen vaihto tekemään moottorista omavalmisteen? Vaparin ahtaminen nyt luulisi tosin olevan ihan selvä omavalmiste varsinkin jos kyseistä moottorisarjaa ei ole ikinä ollut saatavilla ahdettuna.

Toisaalta riittäähän pienikin muutos tekemään vähäpäästöisestä moottorista inssin silmissä ei-enää-niin-vähäpäästöisen, joten mikä se sitten on jos ei omavalmiste?
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Kulmamies - 17.12.2014, 16:55:36
Juttelin tutun katsastusinssin kanssa näistä, juurikin eräs 960 D5 mielessäni. Sanatarkasti "trafi on ohjeistanut heitä että tälläisiä muutoksia ei saisi hyväksyä". Eli sillä konttorilla ei olisi onnistunut. Lieneekö trafin edustajatkaan keskenään samaa mieltä näistä?

Melkoisen omituista ja ristiriitaista, kun nimenomaan Trafilta sain luvan :o


Lieneekö tässä sitten tulkinnassa eroja että riittääkö esimerkiksi ahtimen vaihto tekemään moottorista omavalmisteen? Vaparin ahtaminen nyt luulisi tosin olevan ihan selvä omavalmiste varsinkin jos kyseistä moottorisarjaa ei ole ikinä ollut saatavilla ahdettuna.

Toisaalta riittäähän pienikin muutos tekemään vähäpäästöisestä moottorista inssin silmissä ei-enää-niin-vähäpäästöisen, joten mikä se sitten on jos ei omavalmiste?

Omavalmisteen perusteeksi riittä ainakin sen inssin mukaan joku selvä silminnähtävä muutos, tai sitten kunnon dokumentit vaikkapa iskutilavuuden pienentämisestä tjms.

Nämä omavalmistejutut eivät luonnollisestikaan koske vähäpäästöisiä autoja. Eihän niille saa tehdä mitään muutoksia.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Slerbahuuli - 17.12.2014, 17:05:04
Onhan tuo tullut monessa asiassa huomattua, että jotkut katsurit eivät jaksa vaivautua asioita tarkistamaan/kiinnostusta muutoskatsastukseen ei ole, joten suorilta kieltävät ko. jutun.

Joskus jopa, vaikka olisi mustaa valkosella kyseisen muutoksen luvallisuudesta. Näin ei saisi olla, mutta niin kauan kuin mukana on inhimillinen tekijä, on tämä mahdollista. ::)
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Kalamies - 17.12.2014, 17:23:46
Mustaa valkosella esiin kiitos.
Sellasta ei nyt tähän hätään ole. Omassa räpellyksessä kun päädyttiin B5234T:n (225hv) sijasta tohon tuttuun ja turvalliseen B230FT:hen.

Luotettava penkkilappu jossa näkyy ahtopaine olis tässä tapauksessa riittänyt. Akselipainon olisivat mitanneet ilmeisesti konttorilla.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: lassii - 17.12.2014, 17:44:17
Näistä teho ja painojutuista väännetään aina ja on konttorikohtaisia eroja. Eikös täälä foorumilla ole ainakin yksi nainen joka työskentelee katsastusten parissa. Mielellään kuulis hänenkin mielipiteen asiaan.

Tasapuolistahan se olis jos joka konttorilla olis samat käytännöt eikä tarvis joka kerta selvitellä miten asia menee käytännössä kun autoo kiikuttaa pihaan. Tuntuu vähän siltä, että Trafin ohjeet ja konttorien käytönnöt ei kohtaa mitenkään. Tämä siis oma päätelmä mitä olen lukenut täältä.

Voin kyllä vapaasti sanoa täälä, että sitten kun kiikutan 2-ovisen leimalle uuden moottorin kanssa niin en kerro mitä kone pitää sisällään vaan se on mitä kyljessä lukee jos inssi viitsii lukee.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Agua - 17.12.2014, 18:19:23
Melkoisen omituista ja ristiriitaista, kun nimenomaan Trafilta sain luvan :o


Omavalmisteen perusteeksi riittä ainakin sen inssin mukaan joku selvä silminnähtävä muutos, tai sitten kunnon dokumentit vaikkapa iskutilavuuden pienentämisestä tjms.

Nämä omavalmistejutut eivät luonnollisestikaan koske vähäpäästöisiä autoja. Eihän niille saa tehdä mitään muutoksia.

Tuosta vähäpäästöisen poikittain olevan koneen asentamisesta pitkittäin olivat sitä mieltä, että katti yhtä lähelle kun alun perin on.
Ahtoputkisto mieluiten yrittää soveltaa mahdollissimman samanlailla kuin alun perin ollut. Myöskin välijäähdytin samasta autosta..

Jos alun perin samassa paketissa on ahdettu kone ja ei vähäpäästöinen koppa ja menet välijäähdyn vaihtamaan niin auton moottori muuttu sillon omavalmisteeksi.. Elikkä sen jos haluaa leimata niin joutuisi muutoskatsastamaan ja hommaamaan teho todistuksen..

Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: 244Markus - 17.12.2014, 21:18:46
mitä täällä nyt jauhetaan jostain vinkononeen asennuksesta suoraks ? nyt meni multa ihan ohi, haluisin vaan vastauksen et miten vaikeeta saada se bemmin kone tonne keulalle ?
 ja siinä samaa mieltä että tää menee just tälläseks riitelyks juupaseipäs ja kohta tulee kirveestä...
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Huikkoster - 17.12.2014, 21:36:38
Vastaus: 190hv liikaa useimmille katsastajille ja jos on vähäpäästöinen 240, turbotus käytännössä mahdotonta.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: 244Markus - 17.12.2014, 21:54:12
noni, kiitos paljon !
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Kulmamies - 18.12.2014, 07:36:10
mitä täällä nyt jauhetaan jostain vinkononeen asennuksesta suoraks ? nyt meni multa ihan ohi, haluisin vaan vastauksen et miten vaikeeta saada se bemmin kone tonne keulalle ?
 ja siinä samaa mieltä että tää menee just tälläseks riitelyks juupaseipäs ja kohta tulee kirveestä...

Sinä taidat olla tässä itse ainoa kenellä menee hermo :D

Keskustelu on mielestäni oiva esimerkki siitä, että tällaiset asiat kannattaa kysyä omalta katsastuskonttorilta, eikä nettifoorumilta, koska käytännön eroja on aika paljon. Kaipaamasi vastaus tuli kuitenkin jo topikin kolmannessa viestissä ::)

Vinokoneen suoraan asentamis-juttu ei kyllä avaudu? Sellaisesta ei ole mainittu sivulauseessakaan ???
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Tiiliseiska - 20.12.2014, 14:24:04
190HV vakiona? Tilaat maahantuojalta viritysluvan... Sen jälkeen saat torpata sen 220hv kiulun sinne keulalle, jos autossa on kaikki mitä tehtaalla vaaditaan.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Huikkoster - 20.12.2014, 14:27:12
Maahantuoja antaa luvan 220hv mutta trafi  hyväksyy vain 184 (vai 186)
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: 244Markus - 21.12.2014, 00:14:15
volvon tiskille menin ja kysyin sitä saakelin lappua niin se joululakkinen henkilö puhu paskaa ja sano ettei sitä ole :D
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Kulmamies - 21.12.2014, 09:35:49
Ei sitä lappua mistään korjaamon tiskiltä saa, vaan MAAHANTUOJALTA.

Kannattaa kuitenkin mennä sinne katsastuskonttorille kyselemään, sillä kaikilla konttoreilla tuolla Volvon lapullakaan ei ole mitään merkitystä. Sieltä saat oikean vastauksen, eikä tarvitse arpoa netistä luetuista vastauksista sitä oikeaa vaihtoehtoa.


Kielenkäytöstä on varmaan jollain modella jotain sanottavaa.

Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: 244Markus - 21.12.2014, 10:12:12
kulmamiestäkin alko vituttaan tää homma... siis menin siniselle tiskille ja sanoin että voiko päästä maahantuojaan yhteyteen että tarviin moottorinvaihtolausunto lappusen, sit selitin et haluisin laittaa isomman koneen sinne et tarviin sen lapun missä on niitä ehtoja että saan enemmän tehoa laittaa, kuten jarrut ja iskunvaimentimet... mutta se tiskimies sanoi etten iki maailmassa saa laittaa yli 20% tehokkaampaa konetta sinne eikä sellasta moottorinvaihtolausuntoa ees ole? ihan sekasin koko äijä :-\ mut tästäkin onglemasta päästy jo yli, auto myynnissä ja ostan vanhempi koppasen ja laitan sinne tinakoneen  :o
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Kulmamies - 21.12.2014, 10:17:51
kulmamiestäkin alko vituttaan tää homma...

Ei, vaan yritän opettaa sinua selviämään elämässä eteen tulevista ongelmista ilman, että sinulla menee hermo. Ehkäpä opit sen jossain vaiheessa, kun ajelet mopollasi räntäsateessa ja toivot saavasi ajokortin.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: HTK-61 - 21.12.2014, 10:35:02
Ei, vaan yritän opettaa sinua selviämään elämässä eteen tulevista ongelmista ilman, että sinulla menee hermo. Ehkäpä opit sen jossain vaiheessa, kun ajelet mopollasi räntäsateessa ja toivot saavasi ajokortin.

Juuri näin  :D
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: pomo - 21.12.2014, 10:36:22
Markus poika sitten miettii seuraavaksi sitä kielen käyttöä.   :nohnoh

Mutta tästä volvon lupa lapusta. Sellaisen saa kyllä kun oikeesta paikasta kysyy.
Mutta päteekö se muihin kuin Volvon koneisiin? Itellä kun ei ole kokemusta näistä niin kuin Kulmiksella.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Ribbe - 21.12.2014, 10:39:14
Googlettamiseen käytti 30s niin löytyi tältä foorumilta keskustelu 2012 vuodelta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14715.msg271909#msg271909 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14715.msg271909#msg271909)

Tuolla maininta että 186hv olisi tehokkain mallisarjan malli. Ja siitä saa dokumentit maahantuojalta rahaa vastaan. Siinä pitäisi olla maininta että mitä osia pitää päivittää alustaan ja jarruihin.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Kulmamies - 21.12.2014, 10:40:28
Mutta tästä volvon lupa lapusta. Sellaisen saa kyllä kun oikeesta paikasta kysyy.
Mutta päteekö se muihin kuin Volvon koneisiin?

Ei sillä pitäisi olla väliä minkä moottorin laittaa, mutta kuten Huikkosterkin aiemmin mainitsi, niin se on vaan maahantuojan kanta asiaan. Trafilla ja usealla konttorilla päätökset tehdään lakitekstin mukaan.

Tuolla maininta että 186hv olisi tehokkain mallisarjan malli. Ja siitä saa dokumentit maahantuojalta rahaa vastaan. Siinä pitäisi olla maininta että mitä osia pitää päivittää alustaan ja jarruihin.

Tuo 186hv menee perinteisen prosenttisäännön mukaan, joten sen todistamiseen ei tarvita maksullisia todistuksia.
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: 244Markus - 21.12.2014, 11:37:20
Anteeksi kielestä mutta alkaa tympimään kun on tällästä juupaseipäs taistelua
Otsikko: Vs: M52B28 240volvoon
Kirjoitti: Huikkoster - 21.12.2014, 11:50:03
Tää on monimuotoinen asia josta on vuosien varrella erilaisia kokemuksia kun katsastajatkaan eivät ole menneet ihan pilkun tarkasti.