Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Mata76 - 29.12.2014, 21:14:28

Otsikko: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: Mata76 - 29.12.2014, 21:14:28
Oli perskules tuossa mun aihio moottorissa f männät vaikka siinä luulossa olin että ois ollut turbon männät :/
Onko männissä muita eroja kuin montun syvyys ja onko mitään järkeä kokeilla tehdä konetta nuilla f männillä?
Teho tavoitteet +400hv!
Otsikko: Vs: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: TVS - 29.12.2014, 21:49:29
Äffässä on männänrenkaat ylempänä kun turbossa, ja laen paksuuskin oli selvästi ohkosempi, muistaakseni lakipaksuus oli jo vakiokuopalla vähän ohuempi kun turbossa ja siitä vielä jos hiulaa pari milliä pois niin sitten ainakin ollaan pahasti pakkasen puolella.
Otsikko: Vs: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: Mata76 - 29.12.2014, 21:57:05
Ok,eli hommaan samantien kunnon männät :)
Otsikko: Vs: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: lassii - 29.12.2014, 22:01:31
Tässä viel noi äffän männät

http://s21.photobucket.com/user/lassimies/media/Myynti/P5070353_zpsc9456f1d.jpg.html?sort=3&o=8

kauheesti en kans uskaltas ottaa noista pois tavaraa. No, milli ei tunnu kun tilissä mut männässä voi olla jo paljon.
Otsikko: Vs: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: Juusoo - 31.12.2014, 14:18:25
Kyllä äffäkoneen puristuksella saa tehtyä 400hv turbokoneen. Itse vaihdoin just tollaset fk koneeseen re85 käyttöä ajatellen, ja muuttuikin ihan erilaiseks alipainealueella ja ahdin heräs paremmin.
Otsikko: Vs: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: 8-pätkä - 31.12.2014, 15:16:00
Kyllä äffäkoneen puristuksella saa tehtyä 400hv turbokoneen. Itse vaihdoin just tollaset fk koneeseen re85 käyttöä ajatellen, ja muuttuikin ihan erilaiseks alipainealueella ja ahdin heräs paremmin.
Puristuksella on kyllä kumma vaikutus herkkyyteen varsinkin alipaineella. Ei kai edes bensalle kannata juuri alle ysin purkalla suunnitella tekevänsä turbomoottoria varsinkin jos tavoitteena on hyvä ajettavuus.
Otsikko: Vs: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: Mata76 - 31.12.2014, 19:01:52
Näinpä,taidan iteki antaa olla nuitten f männät kun on vielä todella hyväkuntoiset.Paljonko muuten on puristussuhde nuilla f männillä ja 531 kannella,koittanut ettiä tietoa osa sanoo että 9.8 ja osa 9.3  :/
Otsikko: Vs: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: Joni- - 31.12.2014, 19:56:57
9.3
Otsikko: Vs: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: lakeshead - 31.12.2014, 21:35:03
b230f 531 kannella 9,3 ja  530(vakio) kannella 9,8.
Otsikko: Vs: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: 8-pätkä - 02.01.2015, 08:30:21
b230f 531 kannella 9,3
Tunnetaan myös nimellä B230FB  ;)
Otsikko: Vs: B230ft/fk vs. B230f männät
Kirjoitti: 460GLE - 02.01.2015, 17:40:19
Puristuksella on kyllä kumma vaikutus herkkyyteen varsinkin alipaineella. Ei kai edes bensalle kannata juuri alle ysin purkalla suunnitella tekevänsä turbomoottoria varsinkin jos tavoitteena on hyvä ajettavuus.
Allekirjoitan. :)

Mulla on tommoset äffäkoneen männät, kuppia syvennetty reilu milli. Muistelisin että mitattiin männän laen paksuudeks n.6mm.
Toistaseks kone on toiminu hyvin, päivittäisessä ajossa...tosin vain 270hv. Tuskimpa nuo sorvatut männät mitään 400hv kestä, eikä oo tarkotuskaan.
Turbo herää mukavan nopeesti ja heti alhaalta on vetoa.