Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Mata76 - 29.12.2014, 21:14:28
-
Oli perskules tuossa mun aihio moottorissa f männät vaikka siinä luulossa olin että ois ollut turbon männät :/
Onko männissä muita eroja kuin montun syvyys ja onko mitään järkeä kokeilla tehdä konetta nuilla f männillä?
Teho tavoitteet +400hv!
-
Äffässä on männänrenkaat ylempänä kun turbossa, ja laen paksuuskin oli selvästi ohkosempi, muistaakseni lakipaksuus oli jo vakiokuopalla vähän ohuempi kun turbossa ja siitä vielä jos hiulaa pari milliä pois niin sitten ainakin ollaan pahasti pakkasen puolella.
-
Ok,eli hommaan samantien kunnon männät :)
-
Tässä viel noi äffän männät
http://s21.photobucket.com/user/lassimies/media/Myynti/P5070353_zpsc9456f1d.jpg.html?sort=3&o=8
kauheesti en kans uskaltas ottaa noista pois tavaraa. No, milli ei tunnu kun tilissä mut männässä voi olla jo paljon.
-
Kyllä äffäkoneen puristuksella saa tehtyä 400hv turbokoneen. Itse vaihdoin just tollaset fk koneeseen re85 käyttöä ajatellen, ja muuttuikin ihan erilaiseks alipainealueella ja ahdin heräs paremmin.
-
Kyllä äffäkoneen puristuksella saa tehtyä 400hv turbokoneen. Itse vaihdoin just tollaset fk koneeseen re85 käyttöä ajatellen, ja muuttuikin ihan erilaiseks alipainealueella ja ahdin heräs paremmin.
Puristuksella on kyllä kumma vaikutus herkkyyteen varsinkin alipaineella. Ei kai edes bensalle kannata juuri alle ysin purkalla suunnitella tekevänsä turbomoottoria varsinkin jos tavoitteena on hyvä ajettavuus.
-
Näinpä,taidan iteki antaa olla nuitten f männät kun on vielä todella hyväkuntoiset.Paljonko muuten on puristussuhde nuilla f männillä ja 531 kannella,koittanut ettiä tietoa osa sanoo että 9.8 ja osa 9.3 :/
-
9.3
-
b230f 531 kannella 9,3 ja 530(vakio) kannella 9,8.
-
b230f 531 kannella 9,3
Tunnetaan myös nimellä B230FB ;)
-
Puristuksella on kyllä kumma vaikutus herkkyyteen varsinkin alipaineella. Ei kai edes bensalle kannata juuri alle ysin purkalla suunnitella tekevänsä turbomoottoria varsinkin jos tavoitteena on hyvä ajettavuus.
Allekirjoitan. :)
Mulla on tommoset äffäkoneen männät, kuppia syvennetty reilu milli. Muistelisin että mitattiin männän laen paksuudeks n.6mm.
Toistaseks kone on toiminu hyvin, päivittäisessä ajossa...tosin vain 270hv. Tuskimpa nuo sorvatut männät mitään 400hv kestä, eikä oo tarkotuskaan.
Turbo herää mukavan nopeesti ja heti alhaalta on vetoa.