Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Raakin pakosarjasta kokemuksia?

  • 10 Vastauksia
  • 5792 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Panu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« : 30.03.2013, 16:38:51 »
B23 koneen kanssa käyty penkissä ja tehokäyrä lakkaa nousemasta ~6100 rpm kohdilla. Tehot silloin 195hp. Kiertää kyllä 7500rpm asti kevyesti.

Paikoillaan on tuo Raakilta ostettu 4-2-1 pakosarja ja mietittiin johtuisiko ahdistaminen siitä. Onko muulla porukalla kokemuksia siitä?

Kone sisältää:
48 weberit hyvällä imusarjalla ja 42mm kurkuilla
531 kansi, kanavat kevyesti tehtynä. 46/38 venttiilit. Jämäkämmät jouset, en tiedä arvoja tarkemmin.
Laaksosen 12,7 nokka.
Rutut siinä 12.2, tasalakiset männät.
2,5" putki kahdella vaimentimella.
Ennakko 32-34.
Alkuperäinen kärjetön sytty.


Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« Vastaus #1 : 30.03.2013, 21:23:25 »
Soita Raakille ja kysy  :)

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« Vastaus #2 : 31.03.2013, 14:45:26 »
Mulla on ollu pari vuotta jo tommonen raakin pakosarja.
En oo ite huomannut, että ahdistais kyllä yhtää, tosin sulla on jo noi tehot ilmeisesti vähän eri luokkaa jo.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« Vastaus #3 : 31.03.2013, 20:47:53 »

Toinen Volvo jossa kyseinen sarja löytyy, eikä ole vakio motin jatkona.
En ole huomannut että ahdistaisi. Mukavan laajan makuinen teho/vääntö momentiltaan

Uskoisin jotta enempi iloa vois olla 4-1 tyyppisestä sarjasta. Kiitettävät tehot kuitenkin sinulla koneessa
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« Vastaus #4 : 31.03.2013, 21:06:57 »
Toinen Volvo jossa kyseinen sarja löytyy, eikä ole vakio motin jatkona.
En ole huomannut että ahdistaisi. Mukavan laajan makuinen teho/vääntö momentiltaan

Uskoisin jotta enempi iloa vois olla 4-1 tyyppisestä sarjasta. Kiitettävät tehot kuitenkin sinulla koneessa

Ei millään pahalla kys.kirjoittajaa kohden mutta moottorin tiedoin:

"Moottori: 2.0L kaasari: Kansi Laskettu 1mm, Imu ja pakokanavat kairattu/siistitty, D-Nokka, Berun UXF-79 4-kärki tulpat, Imusarjasta valut siistitty,  4-2-1 Peltisarja joka jatkuu 2.5" röörinä ensinmäiselle pöntölle asti"

Ei tuo sano alkuperäiselle kysyjälle juuta eikä jaata kysymykseen ahdistaako pakosarja,
koska hänen kone on hiukan eri maata kuin tämä ylläoleva lainaus.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« Vastaus #5 : 31.03.2013, 21:48:39 »

Ei tuo sano alkuperäiselle kysyjälle juuta eikä jaata kysymykseen ahdistaako pakosarja,
koska hänen kone on hiukan eri maata kuin tämä ylläoleva lainaus.

Kuitenkin tietääkseni 4-1 on enempi "suuremmille" tehoille tarkoitettu vaparissa.

4-2-1 tälläsille minunlaisille kevyen viritystason harrastajille, joka haluaa laajan hyötysuhteen pienemmillä tehoilla.

hankalahan tuo on toden totta sanoa ahdistaako sarja vai ei. Kokeilemalla/mittaamalla selviääpi
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« Vastaus #6 : 31.03.2013, 22:16:01 »
näistä en tiedä juuri mitään, mutta millaisen teho-/ vääntökäyrän tuo nokka kuuluisi antaa?

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« Vastaus #7 : 08.04.2013, 22:48:56 »
raakin sarjalla on penkitetty yli 200hp (konetehoa) on tietty penkki kohtastakijn..
740 M50B25

Poissa Jokeri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« Vastaus #8 : 09.05.2013, 14:10:54 »
B23 koneen kanssa käyty penkissä ja tehokäyrä lakkaa nousemasta ~6100 rpm kohdilla. Tehot silloin 195hp. Kiertää kyllä 7500rpm asti kevyesti.

Paikoillaan on tuo Raakilta ostettu 4-2-1 pakosarja ja mietittiin johtuisiko ahdistaminen siitä. Onko muulla porukalla kokemuksia siitä?

Kone sisältää:
48 weberit hyvällä imusarjalla ja 42mm kurkuilla
531 kansi, kanavat kevyesti tehtynä. 46/38 venttiilit. Jämäkämmät jouset, en tiedä arvoja tarkemmin.
Laaksosen 12,7 nokka.
Rutut siinä 12.2, tasalakiset männät.
2,5" putki kahdella vaimentimella.
Ennakko 32-34.
Alkuperäinen kärjetön sytty.

Todennäköisesti pulssit ajoittuvat väärään aikaan 6100rpm:n jälkeen pakoventtiilille. Tätä asiaa pystyy muuttamaan pakosarjan pituuksia muuttamalla. Mutta mihin suuntaan sarjan pituutta pitää muuttaa ja muutetaanko primääri putkia vai sekondääri putkia vaiko collectoria, sitä en osaa sanoa. Tämä pätee vain jos nokka/porttaus/venttiilin koot sallivat korkeammat tehot..

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« Vastaus #9 : 10.05.2013, 01:15:24 »
Minkälainen käyttöalue koneella on ajossa? Herääkö jo 4000 rpm? Tietty kansi tuollaisenaan tuolla nokalla? (muista arvoista ei tietoa) alkaa rajaamaan jo tehoja siinä parinsadan nurkilla. Tietysti 4-1 sarjaa säädettävällä kollektorilla voi kokeilla josko sitten vaatisi myös uuden putkiston. Ehkä kannattaisi kokeilla väljempää putkistoa. Ei sinulla ole dynokäyrää pistää, niin näkisi tarkemmin. Tuo sarja ei kai poikkea kovin paljon Marteliuksen tai RR-exhaustin 3 asteen sarjoista mitoiltaan? onhan 4-2-1 sarjaa ensiöputkiltaan isoinakin ja silloin ei ahdista ja vääntöä saadaan kaupanpäälle enemmän kuin 4-1 sarjoilla. Itsellä oli kerran niin että Rane (RR-Exhaust) rakensi sarjan 4-1 ja putkiston yhdellä pöntöllä valmiiksi koppaan, vaikka koneena oli vielä vakio B19K. ::) Toimihan se ja urheilullinen ääni plus jumalaton pauke putkistossa kaasua löysätessä nosti fiiliksiä valmiiksi kun toinen kone oli keskentekoinen. :pomo:

JK: Se sarja oli sitten sellainen, että konetta piti välipaloilla kiinnityskorvaan nostaa hieman pystympään, kun palkkiakaan ei voinut enempää hakata sisään. ;) Koppa 240  Niin oletan että sitä sakarajakajaa on muokattu jousien suhteen penkissä.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2013, 01:24:32 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Panu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Raakin pakosarjasta kokemuksia?
« Vastaus #10 : 12.05.2013, 10:49:12 »
Valitettavasti en saa dynolappua skannattua kotona, koitan tehdä sen tällä viikolla töissä.

Kone herää 3500-4000 rpm kohdalla ja vetää iloisesti 7000rpm.
3800rpm 111hp 209 Nm
4200rpm 140 hp 237 Nm
Väännöt pysyy yli 240Nm vielä 5800 rpm ja alkavat siitä laskemaan.

Penkittäjä (ProDyno) suositteli toisioputkien lyhentämistä ja uutta kollektoria supistuksella. Nythän kollektori on pienimillään inan vajaa 2,5". Kollektori 2" ja noin 8 cm kuristusputki sen jatkeeksi, mistä kartiolla 2,5".

Ropatechin sarja voisi olla hyvä jossei tätä saada toimimaan.

Eihän tämä mikään kuuraketti ole, mutta jos vielä 10 hp saisi kaivettua.

 

KL-varaosat  Race.fi