Proturbo  Autodiagnoosi

läppärungot ja k-jet?

  • 22 Vastauksia
  • 8941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: läppärungot ja k-jet?
« Vastaus #15 : 18.04.2014, 12:01:08 »
niin sitähän lähinnä et koitetaan keksiä jotain uutta.. :idiot2:

Kjetronic on ollut olemassa jo yli 40 vuotta, kaikki uusi ja ihmeellinen on k-jetin suhteen keksitty ja kokeiltu valmiiksi muiden toimesta, google auttaa tässäkin asiassa. offtopic: 10 sekunnin etsimisellä löytyy 90% tällä foorumilla esitettyihin kysymyksiin vastaus joko tältä foorumilta tai jostain muualta. Joskus kannattaa tutustua aiheeseen ennen kuin esittää kysymyksiä (jopa virtuaalimaailman ulkopuolella) niin on paljon helpompi ymmärtää vastauksia. Olen varmaan turhan kyyninen, mutta mielestäni suuret innovaatiot tehdään nykyään jossain aivan muualla kotona autotallissa. Ja jos sulla on tehotavoite se 200hv, niin ei sekään jää siitä suuttimen sijoituksesta kiinni. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0 tuolla on pari vastaavan tehoista vaparikonetta, kuten huomaat ei niissä ole F1:ssä käytettyjä ratkaisuja. Kannattaako siis tehdä asiasta hirmu vaikea?

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: läppärungot ja k-jet?
« Vastaus #16 : 18.04.2014, 12:33:09 »
mä en laittas mihinkää katuautoon suuttimia kiihytystorveen koska kyseinen ratkasu toimii hyvin vain kaasupohjassa jolloin sumu menee suoraan ilmavirtaan. matkaajossa ja tyhjäkäynillä sumu törmää kaasuläppään ja valuu siittä sitten alas ni voi kuvitella miten seos muodostuu.
kilpureissa on eri asia ku niillä ajetaan kaasupohjassa.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: läppärungot ja k-jet?
« Vastaus #17 : 18.04.2014, 12:53:41 »
kilpureissa on eri asia ku niillä ajetaan kaasupohjassa.
Ja eikös niissäkin ole yleensä kahdet suuttimet?
Pienillä kaasuläpän avautumilla toimii kaasuläpän jälkeen olevat, ja suurilla aukeamilla mukaan tulee ne ennen läppää olevat.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2014, 12:58:08 kirjoittanut järviin »

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: läppärungot ja k-jet?
« Vastaus #18 : 18.04.2014, 13:07:29 »
Ja eikös niissäkin ole yleensä kahdet suuttimet?
Pienillä kaasuläpän avautumilla toimii kaasuläpän jälkeen olevat, ja suurilla aukeamilla mukaan tulee ne ennen läppää olevat.

joissakin on mutta aika harvassa. ite oon nähnyt että vaan torvessa suutin.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: läppärungot ja k-jet?
« Vastaus #19 : 18.04.2014, 21:03:09 »
matkaajossa ja tyhjäkäynillä sumu törmää kaasuläppään ja valuu siittä sitten alas ni voi kuvitella miten seos muodostuu.

Sumu oikein valuu alaspäin, ihan niinkuin muuttuvakurkkuisissa kaasuttimissa.
Silti yllyttäisin Ökykiskoa jatkamaan näitä kokeita
-Ok. K-jet ja läpiskät ei välttämättä toimi. No vaihdetaampa ruisku sähköiseen, lisätään resonassisäiliöitä ja tehdään imusarjasta muuttuva tilavuuksinen.

Virittäminen on loputon suo. Pohjalle et pääse kuin sukeltamalla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: läppärungot ja k-jet?
« Vastaus #20 : 19.04.2014, 04:55:21 »
tuota minäkin mietin siinä suuttimen sijoituksessa että varmaan "normaaliajossa" saattaa olla vaikeakäyttöinen, mutta esim wv golf 1.8 moottorissa josta nuo läppärungot on peräisin, on vain yksi suutin ja ennen kaasuläppää, kyllä ne ainakin ihan ajettavia on.

tuota imusarjan tilavuuden/pituuden muutosta ns.vauhdissa mietin myös.
ehkä helpoin toteuttaa jollain askelmoottorilla ja imusarjan sisälle joku esine mitä kääntämällä ilman reitti muuttuu piteämmäksi/lyhyemmäksi..
eihän tässä mitään järkeä ole missään suhteessa. kaiken järkevintä olis kun ajais polkupyörällä mutta mutta..ei siinä olis mitään hauskaa.
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: läppärungot ja k-jet?
« Vastaus #21 : 27.05.2014, 08:53:25 »
tuota minäkin mietin siinä suuttimen sijoituksessa että varmaan "normaaliajossa" saattaa olla vaikeakäyttöinen, mutta esim wv golf 1.8 moottorissa josta nuo läppärungot on peräisin, on vain yksi suutin ja ennen kaasuläppää, kyllä ne ainakin ihan ajettavia on.

tuota imusarjan tilavuuden/pituuden muutosta ns.vauhdissa mietin myös.
ehkä helpoin toteuttaa jollain askelmoottorilla ja imusarjan sisälle joku esine mitä kääntämällä ilman reitti muuttuu piteämmäksi/lyhyemmäksi..
eihän tässä mitään järkeä ole missään suhteessa. kaiken järkevintä olis kun ajais polkupyörällä mutta mutta..ei siinä olis mitään hauskaa.

Yamahasta löytyy tämmöinen muuttuvapituuksinen imusarja...
http://image.sportrider.com/f/9894373+w750+st0/146_0803_11_z+yamaha_YZF-R6+yamaha_chip_controlled_intake.jpg

ST170 focuksesta löytyy taas valmis pleniumsysteemi, on toteutettu rumpuna mikä kiertyy. Imusarja on muovinen ja kiinnittyy letkun pätkillä kuten mp:n läppärungotkin kanteen. Eli helppo liittää. Imusarjan pituus pitkästä lyhyeen vaihtuu n 6000 rpm kohdalla ja sen vaikutus vääntökäyrään on +10 Nm eli tuossa dynotetussa vakio moottorissa vääntö nousi 180 -> 190 Nm. Vaikutus 7000 rpm kohdalla noin 10 hv.


Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: läppärungot ja k-jet?
« Vastaus #22 : 27.05.2014, 10:13:16 »
Hannu264 vai kuka se oli joka tiesi kertoa paljonko läpän nosto vie tehoa
Oli muistaakseni luokkaa 2kW?
Käyttäkää hakua

En kyllä muista mitanneeni tuommoista koskaan... on toki mahdollista tehdä mittaus siten, että käsin hoitaa lautasen asennon ja moottori imee kaasuläpän kautta pelkästään. Paine-ero lautasen ylitse tuli joskus mitatuksi, mutten muista yhtään miten paljon sitä oli.

Minusta K-jetin imusarjan plemium saattaa olla vähän ahdas eikä sen ilmanläpän sijaintikaan ole virtauksen kannalta hyvä. 160 hv asti pääsimme budjettimoottoreilla, joissa käytimme K-jettiä. Kaipa se vähän pitemmälle voi riittää jos rahan kanssa tekee moottorin käyttäen isoa kantta jne.

Minulla on hyllyssä Juzi:n tekemä sarja, jossa K-jetin imusarjaan on istutettu mp:n läppärungot. Eli katkaistu runnerit ennen pleniumia ja niihin on liitetty letkunpätkillä läppärungot, helppo ratkaisu mutta kunnollisen ilmanpuhdistimen kiinni saamiseksi pitää vielä rakentaan melkoinen kotelo + putkitus...

 

KL-varaosat  Race.fi