RallyBaron  Samppasport

B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?

  • 22 Vastauksia
  • 9228 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 360_GLT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Terve!

Työn alla on B200E kone, joka alkaa olemaan jakopäätä vaille valmis. Kantta on laskettu 1.5mm. Tarkoituksena on rikkoa sokka nokkapyörästä, mutta miten paljon nokkapyörää pitää kääntää, että saan jaon taas kohdilleen? Vai onko mahdollista, että vakio asetuksilla toimisi?

Käsitykseni mukaan tuo 1.5mm ei ole edes puolen hammasta, mitä jako menee pieleen?

Kiitokset!

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #1 : 05.07.2014, 21:16:35 »
Terve!

Työn alla on B200E kone, joka alkaa olemaan jakopäätä vaille valmis. Kantta on laskettu 1.5mm. Tarkoituksena on rikkoa sokka nokkapyörästä, mutta miten paljon nokkapyörää pitää kääntää, että saan jaon taas kohdilleen? Vai onko mahdollista, että vakio asetuksilla toimisi?

Käsitykseni mukaan tuo 1.5mm ei ole edes puolen hammasta, mitä jako menee pieleen?

Kiitokset!

Hommaa säädettävä nokkapyörä, niin ei tarvi pähkäillä.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #2 : 06.07.2014, 10:28:35 »
Madalla kansi, älä ota sokkaa pois. Laita jakopää ja kone kasaan. Sittenhän sinä näet kuinka paljon pielessä se on. (kasaat sen jakopopään ja laitat merkit kohdalleen, katsot paljonko nokkapyörän merkki on pielessä)

How simple is that?

Osta silti se säädettävä nokkapuörä, tuo tapin pois jättäminen ei ole suositeltavaa. Tiedän kyllä, ettei se voima sen tapin kautta mene mutta mutta... Kuuluu vähän, samaan kun jättäisi männäntapinsokat pois, ajatuksella mihinkäs ne tapit sieltä lähtisi.

Edit: Ja jos nyt olet päättänyt, että se tappi jää pois niin niin... Laita se nokka-akseli tappi paikoillaan nokkapyörän kera kasaan. Laita nokka oikeaan kohtaa, ota sokka irti, nyt voit sen nokkapyörän laittaa vaikka väärin päin jos siltä tuntuu. Niin ja tietysti alamerkki pitää olla kohdallaan, ja mahdollisesti myös apuakselin. Apuakselin merkillä väliä vain, jos lohkojakaja.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2014, 10:54:26 kirjoittanut miikel »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #3 : 06.07.2014, 13:25:05 »
Voihan siihen nokkapyörään tehdä uuden tapin reiän jossa on huomioitu tuo 1,5mm kannenlaskun aiheuttama myöhästys
Ei kyllä käy ihan käsivaralta -> koneistamo reissu
Taitaa tulla halvemmaksi hankkia se säädettävä nokkapyörä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa 360_GLT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #4 : 06.07.2014, 19:00:03 »
Madalla kansi, älä ota sokkaa pois. Laita jakopää ja kone kasaan. Sittenhän sinä näet kuinka paljon pielessä se on. (kasaat sen jakopopään ja laitat merkit kohdalleen, katsot paljonko nokkapyörän merkki on pielessä)

How simple is that?

Osta silti se säädettävä nokkapuörä, tuo tapin pois jättäminen ei ole suositeltavaa. Tiedän kyllä, ettei se voima sen tapin kautta mene mutta mutta... Kuuluu vähän, samaan kun jättäisi männäntapinsokat pois, ajatuksella mihinkäs ne tapit sieltä lähtisi.

Edit: Ja jos nyt olet päättänyt, että se tappi jää pois niin niin... Laita se nokka-akseli tappi paikoillaan nokkapyörän kera kasaan. Laita nokka oikeaan kohtaa, ota sokka irti, nyt voit sen nokkapyörän laittaa vaikka väärin päin jos siltä tuntuu. Niin ja tietysti alamerkki pitää olla kohdallaan, ja mahdollisesti myös apuakselin. Apuakselin merkillä väliä vain, jos lohkojakaja.

Remmi on nyt paikallaan ja kiristinpyörä vapautettu. Kaikki merkit näyttäis vielä olevan kohdallaan. En konetta ole pyöräyttänyt ympäri, mutta hihnan "kireältä" puolelta vaikuttaa aika löysältä. Näkyykö tuo myöhästys vasta siinä vaiheessa, kun koneen on pyöräyttänyt kerran, pari ympäri, kun löysyydet hihnasta poistuvat?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #5 : 06.07.2014, 19:25:35 »
pyöritä sitä konetta kierros ja löysää kiristin ja laita takas kiinni, sillähän se selviää,sitten tarkastat merkit niin siinähän se tulos on nenän edessä.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2014, 19:27:21 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #6 : 06.07.2014, 19:42:33 »
pyöritä sitä konetta kierros ja löysää kiristin ja laita takas kiinni, sillähän se selviää,sitten tarkastat merkit niin siinähän se tulos on nenän edessä.

Kaksi kierrosta, niin nokka on oikeassa asennossa taas.
Mutta juu tottahan toki ne väljät on kiristimen puolella oltava.

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #7 : 06.07.2014, 22:55:22 »
Eisen pitäis vakiomoottorissa niin justiinsa olla.. oletan et on vakio nenä? Ite oon noihin rutkuihin viilannu nokkapyörän tapin reikää.. jotkut hurjat ajelee kuulemma ilman tappiakin. Mutta tosiasia onse ettei se tappi varsinkaan jos on putkisokka mallia niin pitele yhtään jos pultti on löysällä/pohjaa..
740 M50B25

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #8 : 06.07.2014, 23:21:27 »
tappi on vain kohistamista varten. kitka pitää pyöärn paikallaan. yks juttu on että alamerkki kohalleen, nokkapyörän kans nokka kohalleen, sokka pois ja remmi paikalleen ja sitte poraa uuden reijän pyörän läpi akseliin ja tappi paikalleen.

Poissa 360_GLT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #9 : 06.07.2014, 23:38:42 »
Eisen pitäis vakiomoottorissa niin justiinsa olla.. oletan et on vakio nenä? Ite oon noihin rutkuihin viilannu nokkapyörän tapin reikää.. jotkut hurjat ajelee kuulemma ilman tappiakin. Mutta tosiasia onse ettei se tappi varsinkaan jos on putkisokka mallia niin pitele yhtään jos pultti on löysällä/pohjaa..

Jep! Vakionenä on vielä tässä vaiheessa ja sillä olis tarkotus saada auto tulille. Pyöräyttelen konetta ja ilmoittelen, miltä näyttää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #10 : 07.07.2014, 02:01:01 »
Mullon vakio B230FB:n kantta laskettu nyt yhteensä 1,4mm (jos ensimmäinen oikaisu lasketaan mukaan, niin 1,6mm) ja vakioajoituksella mennään. Hyvin pyörii.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #11 : 07.07.2014, 06:52:33 »
Eipä tuo itselläkään 8v alakerralla ja 16v kannella ihan täydellisesti osu, mutta hyvin on pyörinyt. Tiedä sitten kuinka paljon paremmaksi muuttuisi kun saisi säädettävät pyörät ja oikeasti kohdalleen nuo nokat...
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #12 : 07.07.2014, 09:57:43 »
mitä "kireempi" kone/nokka sitä suurempi vaikutus. Isotpojat on haastellu et joku n.4astetta aikasella olis aikahyvä kompromissi vetojensuhteen... olisko se niin et nokka aikasella on vedot alhaalla ja myöhäsellä on sit ylhäällä paremmin paukkua? ei tosin ihan miedoimmilla vakionokilla taida huomata eroa...
Köyhän on pakko yrittää...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #13 : 07.07.2014, 10:09:01 »
mitä "kireempi" kone/nokka sitä suurempi vaikutus. Isotpojat on haastellu et joku n.4astetta aikasella olis aikahyvä kompromissi vetojensuhteen... olisko se niin et nokka aikasella on vedot alhaalla ja myöhäsellä on sit ylhäällä paremmin paukkua? ei tosin ihan miedoimmilla vakionokilla taida huomata eroa...
Aikalailla noin se kuulemma menee. Minulla kyllä huomaa, että 4500rpm ottaa "piikin" vaikka "laiska vapari" onkin. Tosin on ottanut aina, joten en jaksa asiaa murehtia.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
« Vastaus #14 : 07.07.2014, 13:50:02 »
Kannen lasku myöhästää nokan ajoitusta
Vetoalue siirtyy ylemmäs
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo