Carcom Oy  Ateho

hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?

  • 13 Vastauksia
  • 8216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« : 30.03.2011, 12:53:43 »
Eli kysymys kuuluu: Onko 740/940 sarjan ja facelift eli -95 eteenpäin 960 hammastangossa/ohjausvaihteessa eroja? Käyvätkö ristiin?

Itsellä siis ajossa tällähetkellä 940 farkku -95 mallia, jossa hammastanko väljä ja pihassa purkutuomion saanut 960 -95 facelift, eli se jossa on etuveto-ET:lle sopivat ripustukset. Eli sopiiko tuo 960:n hammastankosysteemi?
En pääse tällähetkellä auton alle nyt vähään aikaan ja homma pitäisi saada pian selville että tiedän katselenko uutta tankoa jostain vai vaihdanko tosta toisesta vain.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #1 : 30.03.2011, 13:04:22 »
Itse itselleni vastaten: Ainakin motonet näköjään myy yhtä tankoa, 900 sarja 90-98. Eli tästä voisi päätellä että sopii?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7601
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #3 : 30.03.2011, 20:53:14 »
Kuuleman mukaan käy kunhan on vain oikealla jengalla olevat sisäpäät. 700/940 on kolmella eri kierteellä olevia hammastankoja ja joku niistä kierteistä sattuu yksiin uudemman 960 tangon kanssa. Ei ole tullut selvitettyä vielä mikä, tarttis itselle tehdä samanlainen operaatio kunhan luovuttaja hangen alta tulee esiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #4 : 30.03.2011, 22:10:06 »
Kuuleman mukaan käy kunhan on vain oikealla jengalla olevat sisäpäät. 700/940 on kolmella eri kierteellä olevia hammastankoja ja joku niistä kierteistä sattuu yksiin uudemman 960 tangon kanssa. Ei ole tullut selvitettyä vielä mikä, tarttis itselle tehdä samanlainen operaatio kunhan luovuttaja hangen alta tulee esiin.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin UUDEN tangon mukana tulee sisäpäät raidetangot ja ulommat nupit.
Kolmen valmistajan hammastankojahan noissa on käytetty ZF, Koyo ja CAM(?)
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #5 : 30.03.2011, 23:01:03 »
Joo tää olikin tiedossa että noita on useampia. Motonet meinaa että cam, zf ja trw? Itsellä luki ton väljän tangon suojakumissa että trw, mutta sehän nyt ei varmuudella mitään kerro vielä.

Mutta onkos noissa sitten raidetangoissakin eroja keskenään, siis muutakin kuin kuin erikoikoiset kierteet eri valmistajilla?
Eli jos otan tosta 960:stä hammastagon raidetankoineen ja vaihdan siihen vain ulommat rt-päät 940:stä niin sopiiko? vai eikö noi ulommat päät sitten sovi noihin toisen sisäpäihin?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #6 : 31.03.2011, 00:06:03 »
Juu TRW:tä on kanssa, itse kun tuohon 97:aan 940 hammastangon vaihdoin niin oli juuri TRW sekä myös vaihto-osa oli TRW ja oli peräisin muistaakseni -93 940:sta. Noissakin oli kuoren valussa eroja vaikka olivat samanmerkkisiä, kuitenkin vaihtokelpoisia. Veikkaisin kyllä että nuo menee myös uudempien 960 kanssa ristiin kunhan raidetangon päät on vaan oikeat.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa Executive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #7 : 31.03.2011, 23:09:01 »
Jos sitten joutuu raidetankoja vaihtelemaan niin ainakin isän 940 '93 oliko se sitten TRW vai Koyo niin toisella puolella oli CAMgear tyyppinen raidetanko ja toisella puolella ZF-tyyppinen. Eli ei voi siihenkään tuudittautua, että osaa suojakumin reiän perusteella valita oikeanlaiset raidetangot. Paree olis olla molemmat mallina, kun uusia hakee.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #8 : 15.12.2012, 12:48:16 »
Sattui tämäkin aihe silmään vahingossa niin vastataampa vielä miten homma päättyi.

Itse hammastanko on sama auton mallista riippumatta, eroja on vain hammastangon valmistajasta riippuen, eli se kierre mihin raidetanko tulee, on jokaisella hammastankovalmistajalla eri.
Minulla oli siis 940 jossa oli TRW hammastanko ja 960 jossa oli myös TRW hammastanko, joten vaihdoin vain hammastangon ja laitoin vanhat 940 omat raidetangon sisä ja ulkopäät.
Raidetanko-nuppi yhdistelmiä on sitten kahta lajia. 960 faceliftissä on 850 tyyppinen käyrä pitkä ulkopää ja lyhyt sisäpää.
940 ja ilmeisesti myös 960 pre facelift on se perinteinen (sama kuin 740) eli lyhyt ulkonuppi ja pitkä sisäpää.
Näitä ei tietenkään voi yhdistellä, koska toisessa on toinen osa pitkä ja toisessa toinen. Myöskään koko ulkopää-sisäpää yhdistelmää ei voi vaihdella mallien kesken, koska rt-ulkopään nupin kartio on eri, eli ei sovi ahjausvarteen.

Huomasin myös että on erittäin hankala saada sisäpäätä tuohon vanhemman malliseen jossa on TRW ohjausvaihde.
Yleensä kai vanhemmissa on joko zf tai cam ja uudemmassa versiossa TRW.

Eli vaihdoin siis aiemmin tuohon -95 ysinelikymppiin hammastangon -95 960 faceliftistä ja pari viikkoa sitten samaan 940:iin -87 740:stä, kun onnistuin ajamaan tuon aiemmin vaihtaneeni hammastangon kiveen.
Eli lopputuloksena, hammastanko on sama kaikissa 700 ja 900 sarjoissa, tai ainakin vaihtokelpoinen. Lukuunottamatta sitä että jos kyseessä on facelift, täytyy hammastangon olla TRW, koska muuten siihen ei saa tuota uudemman mallin raidetankoa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #9 : 15.12.2012, 18:31:52 »
Tää olis silkkaa FAQ aineistoa O0

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #10 : 17.12.2012, 07:51:01 »
Ja sitten ne LEKUT eli putket. Niiden lähdöt ovat personoituja ohjausvaiheen mukaisesti. Eli paine putki on erilainen, ja myös  paluuputken lähtö.  Itsellä on KOYO 945 vm. -94 (vanha taksi), 607 tkm ajettu nyt.  Tilasin siihen varalle Grotonilta korjatun KOYON, mutta tulikin ZF.  :) Oli mennyt varastokodit sekaisin heillä....
Käy paikalleen hyvin, mutta putkien lähdöt eri järjestyksessä ja myös itse putket ovat erilailla taivutetut. Nyt olen saanut hankittua jo uuden paineputken, mutta edelleen haeskelen sopivaa paluuliitäntää. Ei käy tuo KOYOn paluuliitäntä. 

-nimimerkki: tutkittu on  ja vaihde kaapissa-

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #11 : 17.12.2012, 22:32:21 »
Ja sitten ne LEKUT eli putket. Niiden lähdöt ovat personoituja ohjausvaiheen mukaisesti. Eli paine putki on erilainen, ja myös  paluuputken lähtö.  Itsellä on KOYO 945 vm. -94 (vanha taksi), 607 tkm ajettu nyt.  Tilasin siihen varalle Grotonilta korjatun KOYON, mutta tulikin ZF.  :) Oli mennyt varastokodit sekaisin heillä....
Käy paikalleen hyvin, mutta putkien lähdöt eri järjestyksessä ja myös itse putket ovat erilailla taivutetut. Nyt olen saanut hankittua jo uuden paineputken, mutta edelleen haeskelen sopivaa paluuliitäntää. Ei käy tuo KOYOn paluuliitäntä. 

-nimimerkki: tutkittu on  ja vaihde kaapissa-

Ai noitakinko on erilaisia?

Noissa mitä itselle on tullut vastaan, on kaikissa ollut samanlaiset banjopultit ja käyneet ristiin. Tämän hetkisen tangon merkistä ei ole kyllä edes hajua, muutakun että se ei ole TRW, mutta putket kävi silti ristiin TRW:n kanssa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #12 : 20.12.2012, 08:11:49 »
banjopultit kyllä sopiikin, mutta siisti lopputulos vaatii oikeaan suuntaan lähtevät putkiliitokset. :)
voi tulla muuten kuin hankkijan huoltomiehen tekemä kötöstys.
katsoppa vaikka grotonin sivuilta niitä paineputkia...
sieltä minulle tuon zf:ään sopivan lähettivät...
volvon luettelosta löytyy myös varaosanumerot eri paluuputkien banjoille. niitä onkin sitten vaikeampi löytää varaosina.
itsellä kestohaku tuosta zf-banjosta. voi ilmoitella privan , jos joltain löytyy... :)
-sfr-

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: hammastanko/ohjausvaihde 700/940 vs 960?
« Vastaus #13 : 22.12.2012, 13:32:56 »
banjopultit kyllä sopiikin, mutta siisti lopputulos vaatii oikeaan suuntaan lähtevät putkiliitokset. :)
voi tulla muuten kuin hankkijan huoltomiehen tekemä kötöstys.
katsoppa vaikka grotonin sivuilta niitä paineputkia...
sieltä minulle tuon zf:ään sopivan lähettivät...
volvon luettelosta löytyy myös varaosanumerot eri paluuputkien banjoille. niitä onkin sitten vaikeampi löytää varaosina.
itsellä kestohaku tuosta zf-banjosta. voi ilmoitella privan , jos joltain löytyy... :)
-sfr-

Noiden kuvien perusteella tosiaan näyttäiskin että koyossa on erilaiset liitännät kuin muissa. Tietääkseni kuitenkin tuo koyo on hiukan harvinaisempi kuin muut? Ja kaikissa muissa merkeissä nuo liitännät on samoilla kohdin, paitsi tuossa koyossa.

Niin onko siinä baljopultissa siis jotain merkittävää eroa? Jos kerran banjopultit sopii, mutta silti ovat eri?
Eikö hydrauliikkaliikkeistä sitten löydy sopivaa banjopulttia? Mulla on joitain banjopultteja eri merkkisistä ohjausvaihteista, ainakin trw ja joku muu jonka merkistä ei hajua.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

KL-varaosat  Race.fi