Sattui tämäkin aihe silmään vahingossa niin vastataampa vielä miten homma päättyi.
Itse hammastanko on sama auton mallista riippumatta, eroja on vain hammastangon valmistajasta riippuen, eli se kierre mihin raidetanko tulee, on jokaisella hammastankovalmistajalla eri.
Minulla oli siis 940 jossa oli TRW hammastanko ja 960 jossa oli myös TRW hammastanko, joten vaihdoin vain hammastangon ja laitoin vanhat 940 omat raidetangon sisä ja ulkopäät.
Raidetanko-nuppi yhdistelmiä on sitten kahta lajia. 960 faceliftissä on 850 tyyppinen käyrä pitkä ulkopää ja lyhyt sisäpää.
940 ja ilmeisesti myös 960 pre facelift on se perinteinen (sama kuin 740) eli lyhyt ulkonuppi ja pitkä sisäpää.
Näitä ei tietenkään voi yhdistellä, koska toisessa on toinen osa pitkä ja toisessa toinen. Myöskään koko ulkopää-sisäpää yhdistelmää ei voi vaihdella mallien kesken, koska rt-ulkopään nupin kartio on eri, eli ei sovi ahjausvarteen.
Huomasin myös että on erittäin hankala saada sisäpäätä tuohon vanhemman malliseen jossa on TRW ohjausvaihde.
Yleensä kai vanhemmissa on joko zf tai cam ja uudemmassa versiossa TRW.
Eli vaihdoin siis aiemmin tuohon -95 ysinelikymppiin hammastangon -95 960 faceliftistä ja pari viikkoa sitten samaan 940:iin -87 740:stä, kun onnistuin ajamaan tuon aiemmin vaihtaneeni hammastangon kiveen.
Eli lopputuloksena, hammastanko on sama kaikissa 700 ja 900 sarjoissa, tai ainakin vaihtokelpoinen. Lukuunottamatta sitä että jos kyseessä on facelift, täytyy hammastangon olla TRW, koska muuten siihen ei saa tuota uudemman mallin raidetankoa.