En ollu aiemmin kuullutkaan näiden moottorien 'pikku ongelmasta', ennen kuin tätä topikkia lueskelin.
Ei voi oikeen apulaitehihnojen laatuakaan syyttää, kun ainakin osassa oem ja oletettavasti pohjamuovit ym. paikoillaan.
Onko näissä ollut joku selkeä vika, että se apulaitehihna antautunut?
Esim. kiristimen hihnapyörä kulunut / päässyt kääntymään vinoon
Esimerkiksi joku hihnapyörä jos on vinossa hihnalinjaan nähden, niin hihna ei pitkään kestä ja poikki menee.
Tai öljyä, jäähdytysnestettä jos päässyt sinne niin saattaa sen hihnan pinta reagoida ja pehmentyä.
Toisen merkkisessä autossa jakohihnasta oli hihnan pinta melkein kokonaan hävinnyt keskeltä, kun oli oletettavasti ajettu pidempään vuotavan vesipumpun kanssa joka piti kyllä melkoista meteliäkin.
Periaatteessa samalla tavalla myös apulaitehihna voi reagoida/alkaa hajoamaan.
Mut tuon kyllä huomaisi huollossa, vinossa olevaa tai vinoon kulunutta hihnapyörää ei välttämättä (pitää aika tarkkaan osata kattoa).
Tai jopa loppuun kulunut hihnapyörä, jonka rakenne voi jo olla pettänyt vähän (ei ole enään pyöreä).. mut sitäkään ei varmaan Volvoissa juurikaan näy.