Futurez  Kulkukoira

Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.

  • 55 Vastauksia
  • 12791 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #30 : 08.07.2015, 20:02:02 »
Jos yhtään ymmärrät tilastoja ja riskejä, niin jätät takavetoiset ja turbolliset bensavehkeet väliin ekaksi autoksi.

Suosittelisin joko Mondeota tai 850 Volvoa.

Ne ovat riittävän turvallisia, tilavia ja niillä ei tee mieli niin revitellä.

En ainakaan omalle pojalle antaisi ensimmäiseksi autoksi mitään wanhaa takaveto-Volvoa, vaikka omasta mielestä siinä oppisi ajamaan, jne. Tärkeintä on kuitenkin pysyä elossa ja minimoida riskit, kun takapenkillinen kännisiä kavereita huutaa, että hanaa vaan.

Jos vielä kolmekymppisenä kiinnostaa takaveto-Volvot, niin sitten ostamaan ja leikkimään.

Katso autoa ostaessasi renkaiden kunto myös ja varaa budjettia tarvittaessa uusiin hyviin renkaisiin.
Vaikea noilla on vahinkoa saada ellei sitten ole aivan reikäpää. Volvoissa on hyvät pellit, hyvät vyöt ja jo 200 sarjan uusimmista löytyy ratista airbag. Talven vaikeimmissa olosuhteissa laskee ajonopeutta järjen mukaan ja väistää takaa nopeammin tulevia. Niinkuin aikaisemminkin on jo sanottu niin nämä vanhat takavedot vaikka lähtisikin luisuun niin lähtevät kuitenkin rauhallisesti. Kohtuu helppoja ohjata vaikka perä vähän seikkailisikin. Helpommin sitä etuvedolla ajaa mutkat suoriksi jos tuppaa turhan kovaa lyömään lappua lattiaan.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #31 : 08.07.2015, 20:03:56 »
Rodion mainitsi tilaston.... valhe-emävalhe-tilasto. Takavetoisesta volvosta ei tee yhtikäs mikään yhtään millään tavalla vaarallista missään suomalaisissa keliolosuhteissa jos auto on kunnossa ja pysytään rajoitusten ja maalaisjärjen rajoissa.

Pointti lieneekin siinä, että sillä tehokkaalla takavetoisella ei muita todennäköisemmin pysytä maalaisjärjen ja rajoitusten rajoissa.

Ei ole ihan sattumaa, että nuori kuski ja tehokas bemari -yhdistelmä taitaa olla siellä vakuutusten hintojen kärkipäässä. Ja vakuutusyhtiöille tämä on silkkaa tilastomatematiikkaa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #32 : 08.07.2015, 20:04:22 »
Tenavamekkerin
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #33 : 08.07.2015, 20:08:09 »
Hmm, 940 TDIC pakuksi rekisteröitynä olisi aloittajalle oiva valinta. Edullinen ajaa ja ylläpitää. Toki myös 850/S70/V70 TDI ajais saman asian.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #34 : 08.07.2015, 20:10:27 »
Hmm, 940 TDIC pakuksi rekisteröitynä olisi aloittajalle oiva valinta. Edullinen ajaa ja ylläpitää. Toki myös 850/S70/V70 TDI ajais saman asian.
Mutta dieselit haisee ;D
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #35 : 08.07.2015, 20:10:42 »
Pointti lieneekin siinä, että sillä tehokkaalla takavetoisella ei muita todennäköisemmin pysytä maalaisjärjen ja rajoitusten rajoissa.

Ei ole ihan sattumaa, että nuori kuski ja tehokas bemari -yhdistelmä taitaa olla siellä vakuutusten hintojen kärkipäässä. Ja vakuutusyhtiöille tämä on silkkaa tilastomatematiikkaa.
Näin on, mutta minusta edelleen huono peruste toisen ensiautoa neuvoessa, koska se lopullinen päätös on kuljettajan korvien välissä, siihen ei mikään tilasto voi vaikuttaa.

Ja edelleen 700/900 sarjan volvot ovat takavetoisenakin esimerkiksi talvikelillä minusta vuosia edellä monia saman ikäisiä ja kokoisia etuvetoisia.

Ja jottei nyt ihan kanttivolvon ylistämiseksi mene, niin 850 on myös kiva auto ajaa. Omalla kohdalla ensivolvoa hankkiessa 850 vs. 940 tökkäs kasipätkän kohdalla varaosien hintoihin ja huoltamisen hankaluuteen. Ei ne kalliita ole eikä huoltaminen vaikeaa, mutta 940 varaosat halpoja ja tekniikkaa osaa rassata jo kymmenvuotias.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #36 : 08.07.2015, 21:38:12 »
Ei se ole mitään sattumaa, että tehokas takavetoinen auto on nuorella miehellä tappovehje.

Tilaisuus tekee varkaan ja jos se perä irtoaa kovassa nopeudessa kokemattomalla kuskilla, vaikka ohittaessa, siitä on leikki kaukana. Etuvetoinen lähtee tuossa puskemaan ja joku uudempi auto ESP:n ansiosta pysyy lapasessa.

Ja ulosajokin on turvallisempaa vetää nokka edellä koivuun kuin kylki edellä samaan koivuun.

Korvien välissä kaikki on, mutta kai nyt kaikki muistaa omia teinivuosiaan, niin aina joskus käy miten käy... Muistan kyllä omiakin kohelluksia ja nyt tekisin monia asioita toisin, monasti on ollut tuuriakin matkassa kun on koheltanut menemään.

Enkä nyt oikein ymmärrä mitä kurjuuttamista olisi ajaa 850 Volvolla tai uudemmalla Mondeolla ensimmäiset vuodet... Kyllä se joku kantti-Volvo enemmän sitä kurjuuttamista on, kun ihan arvioi tilannetta objektiivisesti.

Mieluummin itsekin ajelin perheen S70:llä kuin omalla 760 Turbolla aikanaan. Samoin tekisin nytkin.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #37 : 08.07.2015, 21:45:48 »
Ostaako joku ihan oikeesti autoja tutkimalla varaosien hintoja..  :2funny:

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #38 : 08.07.2015, 21:47:56 »
Ostaako joku ihan oikeesti autoja tutkimalla varaosien hintoja..  :2funny:
Ehkä sellainen, jolla ei faija maksa kaikkea. Ts. Pappa betalar  :pomo:
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #39 : 08.07.2015, 21:55:52 »
Ensimmäisessä autossa on myös usein budjetin takia huonot talvirenkaat. Perusviritetty 7/940 turbo huonoilla renkailla ei ole mikään unelma ajaa normaalisti talviliukkailla, tarjoaa perää sivulle turhankin helposti. Jumiin jää myös usein jos jarrut laahaa, on ylämäki tai lunta on vähän enemmän. Jos pitää olla takaveto niin voi yhtä hyvin aloittaa vaparilla, niin ei tarvi kokea niitä yllättäviä luistoja 1XX nopeudella. Hinnatkin taitavat olla järkevämpiä.

S80 alkaa myös olemaan aloittajan budjetissa ja on mielestäni mukava ajaa, myös talvella. Tilaakin on riittävästi. Showroomissa on esimerkkejä siitä, ettei sen tarvi näyttää liian pappamaiselta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #40 : 08.07.2015, 22:03:15 »
Ostaako joku ihan oikeesti autoja tutkimalla varaosien hintoja..  :2funny:
Tässätapauksessa kyllä ostin, kun 855 ja 945 olivat samalla viivalla ja hakusessa oli luotettava ja tilava, mahdollisesti pitkäaikainen perheen käyttöauto. Vetotapa ei minulle merkkaa mitään.

Ja koska liikuttiin alle tonnin pommeissa yli 400tkm ajetuissa, vertailin seuraavia hintoja:
- Kytkin
- Iskunvaimentimet
- Jouset
- Jarruosat
- Jakopää + vesipumppu
- Alustan niveliä yms.

Ja tämän lisäksi vielä molempien autojen tunnetut ko. kilometreillä hajoavat kohdat. Eli ysissä IMM, lambda ja kannentiiviste. Kasipätkästä en muista mitä siitä katsoin. 945:n plussiin lukeutui myös erittäin reilu käytettyjen osien tarjonta (esim. vaparkn vaihteistoja tuntuisi kasvavan vähän joka ojassa).

Loppuviimein 945 näytti paperilla paljon paremmalle (855 TDI:hin ei ollut varaa), lopun kruunasi koeajo 740:llä (käytännössä sama auto) ja sitten löytyikin sopiva yksilö. :)

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #41 : 08.07.2015, 22:14:46 »
Sähän oot ihan dave tuon takavedon suhteen  :2funny:  Mun mielestä ekan auton pitää olla halpa ja yksinkertainen sekä ilman "tappavaa takavetoa"  ::)  Joku halpa ritsa, jonka hajoaminen ei harmita tai maksa maltaita
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #42 : 08.07.2015, 22:16:58 »
Tässätapauksessa kyllä ostin, kun 855 ja 945 olivat samalla viivalla ja hakusessa oli luotettava ja tilava, mahdollisesti pitkäaikainen perheen käyttöauto. Vetotapa ei minulle merkkaa mitään.

Ja koska liikuttiin alle tonnin pommeissa yli 400tkm ajetuissa, vertailin seuraavia hintoja:
- Kytkin
- Iskunvaimentimet
- Jouset
- Jarruosat
- Jakopää + vesipumppu
- Alustan niveliä yms.

Ja tämän lisäksi vielä molempien autojen tunnetut ko. kilometreillä hajoavat kohdat. Eli ysissä IMM, lambda ja kannentiiviste. Kasipätkästä en muista mitä siitä katsoin. 945:n plussiin lukeutui myös erittäin reilu käytettyjen osien tarjonta (esim. vaparkn vaihteistoja tuntuisi kasvavan vähän joka ojassa).

Loppuviimein 945 näytti paperilla paljon paremmalle (855 TDI:hin ei ollut varaa), lopun kruunasi koeajo 740:llä (käytännössä sama auto) ja sitten löytyikin sopiva yksilö. :)
Uudemmat Mk1 v70 ETM alk. 400+ohjelmointi  ::) opiskelija ystävällistä, eikö totta!
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

s73

  • Vieras
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #43 : 08.07.2015, 22:20:23 »
740/940 vaparina on helpoin ja halvin  opetella korjaamaan jos haluaa itse roplata
Talvella nuo ei lähde helposti käsistä hyvillä renkailla, goodyear, hakkapeliitta.
Foorumin kierrätyskeskuksesta löytyy paljon halpoja osia kun kolahtaa.

Turbokoneet jättäisin laskuista, tulee vaan lisää huoltokohteita.
Etuvetojen huoltokulut tuppaa pyörimään 500e. luokassa jos on isompaa remppaa.
:smoke:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #44 : 08.07.2015, 22:20:54 »
Sähän oot ihan dave tuon takavedon suhteen  :2funny:  Mun mielestä ekan auton pitää olla halpa ja yksinkertainen sekä ilman "tappavaa takavetoa"  ::)  Joku halpa ritsa, jonka hajoaminen ei harmita tai maksa maltaita
Miten niin? ??? Davella on kyllä hyvät ajatukset mun mielestä...
Mutta tuossa oli ns. pähkinän kuoressa mitenkä minä käytetyt autot ostan. Perehdyn ja tuumailen ensin, ellei kyseessä ole ennestään tuttu auto.

Mutta ensimmäinen autoni (tieliikenteessä) oli Fiat 127. Oli halpaa ja hauskaa, menin urpå myymään sen...

Uudemmat Mk1 v70 ETM alk. 400+ohjelmointi  ::) opiskelija ystävällistä, eikö totta!
ETM, onko se jotain syötävää? Vai vähän ku joku DTM.....? :2funny:

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy