Samppasport  Futurez

Volvo 240 SE käyntiongelmia

  • 50 Vastauksia
  • 13772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
« Vastaus #15 : 08.07.2012, 11:08:53 »
Itellä hävisi tuo 2-1-2 lambdan vaihdolla. Pitkään tarjoili omani 2-3-1 (liian rikas tai laiha osakuormalla), joka hävisi muistaakseni IMM:n vaihdolla. Oli koneessa tosin yksi imuvuotokin ja joku asentanut turbon isommat suuttimet, joka omia selvittelyjäni sotki ja hämärtää muistikuviani, mutta noilla muistaakseni nuo koodit korjaantui.

Jees, itse aloin myös heti ensimmäisenä epäillä tuota lambda-anturia kun tuo vika ilmestyi.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
« Vastaus #16 : 08.07.2012, 12:52:21 »
Huonoa olen noista halvoista lambdoista kuullut, kestää aikansa ja siinä se sitten olikin se säästö. Joillakin on kuulemma kestänykin...tiedä sitten. Itse ostiin suoraan Boschilaisen ja vielä pelaa (6tkm ajettu).

Ja nyt muistinkin, IMM:ssä ei ollut vikaa vaan löytyi yksi imuvuoto (huohotuksen liekkilukolta), jolla toi 2-3-1 hävisi. IMM:ää silloin epäilin ja ostin Biltemasta kun halvalla sai...aivan kuraa, kone kävi huonosti ja tosi rikkaalla. Hankin sitten käytetyn Boshilaisen ja se sinne konepellin alle jäikin, eli yksi ylimääräisenä hyllyssä. Ne oli ne turbon suuttimet, jotka sotki selvittelyä.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
« Vastaus #17 : 08.07.2012, 13:08:19 »
Kiitoksia tiedosta niin nyt tietää ostaa sitten kerralla kunnollisen anturin tilalle. Täytyy varmaan itsekin joku päivä tässä selvittää noita mahdollisia vuotoja, niin jos sen toisenkin vikakoodin saisi sitten pysymään poissa.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
« Vastaus #18 : 08.07.2012, 13:20:21 »
Tarkkana sitten niitten imuvuotojen etsimisen kanssa. Ite suihkin kolme kertaa koko konehuoneen läpi starttispraylla eikä löytynyt. Lopulta kun lähdin imusarjan tiivistettä, suuttimien o-renkaita yms. vaihtamaan, niin sitten se vuoto löytyikin imusarjan "alta" huohotuksesta  :D. No onpa konehuoneessa liuta uusi tiivisteitä... olisi vaan helpommallakin selvinnyt...
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
« Vastaus #19 : 10.07.2012, 23:33:38 »
NTK:n lambdoja olen itse laitellut ja viimeksi  toissa päivänä ,ei näyttänyt vikakoodeja  mutta merkkivalo paloi viimeiset 2000km.
Bossilainen laitaa maksaa tuplan NTK:n verrattuna.

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
« Vastaus #20 : 11.07.2012, 15:59:05 »
Löin tuossa eilen uuden Boschin anturin rikkinäisen tilalle ja nollasin vikakoodit. Sillä tuo valo tuntui sammuvan ja muutenkin tuo tuntuisi käyvän/kulkevan ehkä hitusen aikaisempaan verrattuna paremmin. Itse kuvittelin että vanha anturi olisi ollut jonkilaisen karstakerroksen peitossa, mutta eihän tuossa näyttänyt karstaa olevan kuin hieman reunoissa.
Samalla tuli tarkastettua auton pohja ja kyllä huomaa että tuo on aikanaan massattu ihan kunnolla pohjasta, kun ei löytynyt kuin parista kohtaa vähän pientä pintaruostetta.

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
« Vastaus #21 : 12.09.2012, 20:54:09 »
No niin, syksy saapuu, kelit viilenee ja mystiset käyntiongelmat jatkuu ja lisääntyy.

Eli ongelmanahan tuossa nyt on käyntihäiriöt satunnaisesti etenkin kylmällä koneella ja tänään tuo ongelma alkoi esiintyä jo normaalissa kaupunkiajossa. Satunnaisesti kylmällä koneella esim. töihin lähtiessä aamulla autoa joutuu mielestäni starttaamaan kohtuuttoman pitkään ja välillä kone lähtee käyntiin vaivalloisesti ja joskus pitkän startin jälkeen kone ikään kuin pamahtaa käyntiin ja jää käymään tyhjäkäyntiä ihan normaalisti. Sitten kun kone on vähän aikaa käynyt ja lähtee liikenteeseen, yleensä menee vähän aikaa ilman mitään oireita, mutta vähän ajan päästä esim. risteyksestä lähdettäessä ja eteenkin paikoiltaan lähtiessä kone alkaa rykimään, pätkimään ja veto tuntuu olemaan ihan totaalisesti poissa, mutta kone ei kuitenkaan sammu. Tämä korjaantuu yleensä siten että käyttää vaihdetta vapaalla ja painaa pari kertaa kaasua että kone herää, mutta sama temppuilu kuitenkin jatkuu kun auton saa vauhtiin ja päästää välillä kaasun kokonaan pois. Kaasua uudelleen painettaessa veto on taas vähän aikaa hukassa ja kone rykii taas jotain, mutta nykiminen loppuu vauhdissa aika nopeasti. Sitten kun koneen on ajanut lämpimäksi niin mitään ongelmia ei taas olekaan.

Tänään tuo tekikin sitten lämpimällä koneella sellaisen tempun että auto puutui ihan täysin liikennevaloihin. Oirehtiminen alkoi tällä kertaa siten että huomasin kun tyhjäkäynnillä tuntuu jotain omituista nykimistä ja kone alkoi käydä vähän kehnosti. Heitin vaihteen vapaalle ja painoin pari kertaa kevyesti kaasua, mutta nyt kone alkoikin käymään todella vaikeasti ja lopulta se sammui sitten kokonaan. Kun konetta taas koitti käynnistää uudestaan niin starttia sai sahata jo todella pitkään ja lopulta kun kone lähti käymään niin tyhjäkäynti oli todella vaikean oloista ja liikkeellelähtö taas työn ja tuskan takana. Starttaamisen aikana ja koneen käydessä hankalasti huomasin että jostain pöllähti aika kova bensan haju. Sen jälkeen tuli ajeltua vähän normaalia korkeammilla kierroksilla ja sitten jälkeen vika taas hävisi kuin tuhka tuuleen.

Sen verran olen koittanut vikaa selvittää, että starttipilotin kanssa on tullut konehuonetta käytyä läpi ilman mitään löytöjä mahdollisista imuvuodoista. Tarkistin joskus alkusyksystä tulpatkin ja ne olivat ihan normaalin väriset. Jakajan kansi, pyörijä, tulpat ja tulpanjohdot on kaikki uusittu viime keväänä. Moottorinohjaus tarjoaa edelleenkin vikakoodia 2-3-2 ja tuohon ei ole vielä löytynyt mitään järkevää selitystä. Mikähän tuota oikein voisi vaivata kun tuo ongelma on alkanut esiintyä jo vähän turhan usein ja liikennevaloihin ja risteyksiin jääminen tuntuu todella kiusallisilta tuon vaivan aikana.  :(

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
« Vastaus #22 : 13.09.2012, 09:25:34 »
En jaksanut vanhoja lueskella... mutta olitko jo kokeillut toista IMM:ää? Tai silloin kun kone käy huonosti, niin muuttuuko käynti ilman IMM:ää (piuha irti)? Toisaalta ei kai tuo käynnistymiseen vaikuta, kun muistaakseni äly tulee mukaan vasta hetki käynnistymisen jälkeen (käynnistyy jollain "oletusarvoilla"). Bensanpaineet?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
« Vastaus #23 : 13.09.2012, 10:56:22 »
Osta Bosch.



0258986502 vaikka, omani tilasin jostain engelsmannien vauxhall-verkkoputiikista

http://www.vauxhallworldparts.com/vauxhall.php?partnumber=0258986502
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
« Vastaus #24 : 13.09.2012, 16:07:24 »
Eipä tuota IMM:ää ole vielä tullut kokeiltua sen enempää. Pystyykös sen liittimen vetämään siitä irti ihan koneen käydessä? Tänään tuli mieleen kotia ajellessa, että voiko tuo kärsiä jostain kosteusongelmista? Eilen nimittäin ennen puutumista tuli puotettua aika vauhdilla isoon vesilätäkköön ja muutenkin tuota temppuilua on esiintynyt enimmäkseen vain kosteilla keleillä. Tänään kun on ollut vähän kuivempi keli niin mitään ongelmiakaan ei ole esiintynyt.

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
« Vastaus #25 : 15.09.2012, 12:14:16 »
Pientä päivitystä tuohon vian etsintään.

Tänä aamuna kone taas kävi vähän omituisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen, kone taas röpötti hieman kaasua kevyesti painaessa ja käytin sitten tuota IMM:n piuhaa irti tyhjäkäynnillä. Tästä oli seurauksena se, että käynti muuttui hieman epätasaisemmaksi ja röpötti myös hieman kun painoi kaasua -> piuha takaisin kiinni, tyhjäkäynti tasaantui vähän ja moottorinohjauksen vikavalo syttyi. Sitten kun lähti liikkeelle ja ajoi koneen vähän lämpimämmäksi niin taas oli lievää pätkimistä havaittavissa kun hidasti, laski kaasun pois ja lähti kiihdyttämään kevyesti uudestaan. Ajoin koneen kunnolla lämpimäksi niin pätkiminen ja temppuilu hävisi taas kokonaan, mutta huomasin että vaihde päällä paikoillaan seisottaessa tyhjäkäyntikierrokset olivat suunnilleen 1000rpm kun normaalistihan tuo taitaa ronksotella tyhjäkäyntiä siinä 700-800rpm kieppeillä. Sitten kun vaihteen heitti vapaalle niin kierrokset nousivat suht hitaasti 1500rpm kohdalle tyhjäkäynnillä ja jäivät siihen.

Tuon pikku kikan jälkeen kone tuntui vetävän alhaalta paljon paremmin kuin aikaisemmin. Ajon jälkeen luin vikakoodit ja edelleen tulee tuo sama vanha 2-3-2 ja sen lisäksi tuli 1-2-1, mikä ilmeisesti johtui siitä kun käytin IMM:ää irti koneen käydessä. Vikakoodit tuli nollattua ja nyt sitten odotellaan mielenkiinnolla että mitä tuo tuumaa kun seuraavan kerran lähtee ajelemaan.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
« Vastaus #26 : 15.09.2012, 13:21:28 »
Korkeet tyhjäkäynnit viittaisi imuvuotoon, olit näköjään niitä tutkinut, mutta tutkippa vielä kerran. Kuten aiemmin tossa sanonut, niin itekki ainakin kolmesti tutkin starttispraylla, enkä löytänyt. Löytyi vasta kun rupesi osia purkamaan (huohotuksen liekkilukolta letku halki). Ja ongelmia lisäsi turbon vihreet suuttimet, jotka ei perus B200F:ssä toimi.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
« Vastaus #27 : 18.09.2012, 16:26:59 »
Nyt tuli tänään oikeastaan tällainen ajatus tuota temppuilua koskien. Eli voiko olla mahdollista että tankissa/polttoainesuodattimessa on niin paljon jotain sontaa, että se aiheuttaa tuota temppuilua. Sellaisen asian olen huomannut kun tuo auto sattuu seisomaan yön yli, niin nyt noita käynnistys- ja käyntiongelmia on tullut nyt joka aamu. Esimerkiksi tänään sai konetta hangata tooodella pitkään käyntiin ja ei aluksi käynyt kuin parilla pytyllä ja tapahtuipa jopa yksi vauhdista sammuminen. Onko silloin mitenkään mahdollista, että tankissa mahdollisesti olevat mujut ja vedet kerääntyy takaisin tankin pohjalle autoa paikoillaan seisottaessa ja aamulla startatessa tuo likainen bensa sitten aiheuttaisi noita oireita? Sen verran ajattelin noiden ilmavuotojen etsimisen lisäksi tehdä, että vaihtelen tuohon vielä uuden bensafiltterin ja sytytystulpat, niin jos se sillä voisi mahdollisesti ruveta tokenemaan.

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
« Vastaus #28 : 20.09.2012, 22:06:45 »
No niin, nyt käyntiongelma hävisi, mutta auto seisoo nyt pihassa oman kämmäyksen vuoksi.
Tuohon kylmäkäynnistykseen löytyi ratkaisu siten, että löin tankin täyteen 98:a ja sen seuraksi puoli litraa masinolia -> lähti aamulla käyntiin ilman mitään ongelmia ja kävi kylmänä tyhjäkäynnillä ja ajon aikana niin kuin pitääkin. Tulpat sekä ilmanputsari tuli myös vaihdettua ja vanhat tulpat olivat lievästi karstoittuneet ja mustemmat verrattuna siihen mitä ne aikaisemmin olivat. Ilmavuotoja tuli myös tutkittua ja mitään isompaa ei löytynyt, paitsi pari ohutta johonkin puskurin takana olevaan pömpeliin menevää letkua oli löysällä, mutta nämä tuli korjattua laittamalla klemmarit liitoksiin. Myös polttoaineen paineensäätimeen (?) imusarjalta menevä letku oli hieman löysähkön puoleinen kummastakin päästä.

Toinen probleema taas tuli siitä kun tuli turjostettua uusi ja sen lisäksi myös vanha bensafiltteri tiivistepinnoista mutkalle. Nyt kumpikin tiputtaa bensaa liitoksista aina kun tulee painetta filtteriin. No, eipä sitten auta tehdä muuta kun painua huomenna suodatinkauppaan ja hakea varmuuden vuoksi parikin uutta filtteriä ja jatkaa harjoituksia.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE käyntiongelmia
« Vastaus #29 : 21.09.2012, 06:50:42 »
Muista sitten ostaa myös uudet kuparitiivisteet siihen suodatimeen.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

 

Carcom Oy  Ateho