Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: ata - 31.03.2012, 20:19:03

Otsikko: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 31.03.2012, 20:19:03
Kertomus yhdestä autosta, kaikki harrasteautothan ovat ikuisia rojekteja?

240 Turbo -84
B21ET+M46 Tulossa B5234T5+M90
425tkm
Metallinsininen N. 200

(http://i.imgur.com/eqnn7qZ.jpg)
(http://i.imgur.com/rGXltiR.jpg)

(http://i.imgur.com/jVv1oEf.jpg)
Konehuone alkaa ikävästi muistuttaa nykyautojen sekamelskaa. Ilmastointi ja ahtoputket täyttää tehokkaasti.
Cooleri on yläreunasta L-kappaleella kiinni syylärin kannakkeen alta. Alkuperäinen ilmanohjain päällä niin näyttää orkkikselta. Omasta mielestä aika onnistunut ratkaisu.

Eli hankin auton 2007 syyskuussa, kun sain ajokortin. Pikkukunnostus paisui sen verran, että pääsin vasta helmikuussa ajelemaan, joskin vasta maalatulla ja lähes ruosteettomalla autolla. Talven aikana peltiä vaihtui aika paljon, ovet, luukut, korjauspalat ym. Isä maalasi päältäpäin ja itse ruiskutin konehuoneen ja oviaukot.  Pikkuhiljaa olen kerännyt lisävarusteita ja muutellut autoa oman mielen mukaan. Takaluukku ja peilit on uudemmanmalliset, ilmastoinnin laitoin -90 purkuautosta, lasit, peilit ja kattoluukku toimii sähköllä. Cruise ei vielä toimi, koska perästä puuttuu nopeusanturi.(ja lukko) Varusteita tällä hetkellä sähkölasit, -peilit, -kattoluukku, ilmastointi, (cruise), sumuvalot, penkinlämmitys, lisämittarit(öljynpaine, -lämpö, voltti, ahtopaine ja kello), "puulistat", takaspoileri ja -koriste valojen välissä, GT-raudat konehuoneessa, takalasin säleikkö ja kolikkolokero koetaulun päällä. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu lisätä tehoa, maltillinen madallus ja mahd. Polaris-vanteet. Moottori on peruskunnostettu B21ET A-nokalla ja -398 kannella, vaihteisto toistaiseksi alkup. M46. 2010 muutettiin kaverin kilpuri ruiskuksi ja sen jälkeen piti itellekin saada sähköinen ruisku. 740 -89 purkuautosta laitoin Motronikin ja säätöjen jälkeen tulos oli 190hv ja 290Nm vakioturbolla, putkistolla ja coolerilla sekä 0,9 paineilla. Teholukema oli silloin pieni pettymys ja sen jälkeen ei mikään olekaan riittänyt. Laturin siirsin vasemmalle ylös käyttäen 740:n jalkaa, jolloin sain ahtimen luo lisää tilaa ja  70A:n laturin.

Viime kesänä asensin 300x450x76 alumiinicoolerin, 3" putkiston, sähköflektin ja ajokauden lopuksi ruisku vaihtui vielä Hesteciin. Kone lähtee vetämään n.2000kierroksen kohdalta. Ja alle 3000 on jo vakioturbon max vääntö... 220hv ja 350Nm

3.4. Katsastusmieheltä saatu hyväksyntä vitoskoneen laitolle!

10.4. Ostettu 960 AVK:lta laatikon ym. luovuttajaksi. Moottori vielä hakusassa. Ruotsissa ovat melko paljon halvempia, joten täytynee hakea sieltä, jos lähempää ei löydy sopivan hintaista?

15.4. Vaihteisto irrotettu ja liitetty 10V varaosakoneeseen ja aloitettu sovittelemaan varaosa-autossa sarjoja, korvakkeita ym. jolloin ei tartte seisottaa autoa sitten niin kauaa. Tavoite on, että lähes kaikki olisi valmiina osina, kun konetta aletaan vaihtamaan. 
960:n öljypohja on vielä lyhennettävänä ja ennen ei vielä tiedä koneen lopullista paikkaa.

(http://i.imgur.com/Z6lskB0.jpg)
Peltinen pienoismalli 1:10

(http://i.imgur.com/OBFD0wZ.jpg)
(http://i.imgur.com/OxOSFRy.jpg)
Madallusjouset merkkiä ?? Volvon keltaiset R-Sport iskarit ja säädettävä Panhard-tanko.
Takaluukku ja peilit on vaihdettu uudempiin, sekä vilkut kirkkaisiin.

8.9. Konehuone uudella tekniikalla:
(http://i.imgur.com/jPf96rc.jpg)
Moottori B5234T5 (Volvo 850 T5-R -96)
Omavalmiste moottorin/vaihteiston kiinnikkeet. Suorasytytys, kaasuläppäkotelo (65mm) ja öljypohja/-putki (lyhennetty) sekä öljynlauhdutin 960:sta. Imusarja S60 -02 Kaasuvivusto muokattu 240:n K-Jetin osista, mutta vaijeri LH:n. Moottori muuten vakio.
Teho   185hv/320Nm
          (381hv/ 460Nm "ratasäädöillä")
Ahdin Garrett GT2871R
Pakosarja 42mm vesijohtoputkesta itse tehty.
Pakoputkisto 3" alkuperäisen mallin mukaan, mutta yhdellä isolla vaimentajalla (takana poikittain).
Välijäähdytin 450x300x76 alumiini, lähdöt sivuille. Ahtoputket 740:sta/omavalmiste.
Ruisku Hestec 3.2 850:n kaasu- ja asentoantureilla. Matalaohmiset 580cc suuttimet. PLX-laajakaista lambda. Johtosarja itse muokattu 850:sta ja lisätty sytytyksen vaatimat johdot.
Kytkin Vakio Sachs 228mm (850) Kytkinsylinterit ja haarukka 960:sta, poljin 260:sta.
Vaihteisto M90 (Volvo 960 2.5 -96) Vaihdevivusto itse muokattu M46:n osista, keppi 960:sta. Vaihteistopalkki alkuperäinen, kumin paikkaa vaihdettu. Kardaani lyhennetty 240 M45:sta.
Jäähdytin 240 vakio flektin anturilla, flekti 850:sta ja tuulitunneli 740 Turbosta, paisuntasäiliö 240 Intercooler-sarjasta (pienempi). Ylävesiletku 740 Dieselistä ja alaletku on 240:n ylävesiletku (lyhenneltyinä). Moottorin vesiputki tehty yhdistelemällä 850:n ja 960:n putkista.
Laturi ja startti Bosch, 850:sta.
Pissapojansäiliö 340:sta, siirretty oikean umpion alle, täyttöputki 940:sta. Akku 62Ah siirretty takakonttiin. "Sähkökeskus" konehuoneen vasemmassa reunassa 240:n ilmansuodatinkotelo muokattuna sisältäen 740:n sulakerasian. (Mm. pää-, flekti- ruisku-, sumuvalo-, ilmastointisulakkeet, valot ym. sekä niiden releet)

Osia on siis keräilty viideltä eri vuosikymmeneltä ja seitsemästä eri Volvon mallisarjasta. Varaosaliikkeissä joutuu silloin tällöin väittelemään mikä osa todella käy tähän autoon, kun monesti kysyvät ensin rekisterinumeroa :D

(http://i.imgur.com/Wq8pmR5.jpg)
Perhekuva: 244Turbo, 254T5 & 245Turbo
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 26.04.2012, 21:06:05
Osat alkaa enimmäkseen olla kasassa. Moottoriksi löytyi 130tkm ajattu B5234T5 Ja niinhän siinä kävi että 10V koneen korvakkeen aihiot ei käykään ja se homma alkaa alusta. Onneksi en koko korvia vielä tehnyt. Öljypohja tuli tänään ja kohta pääsee sovittelemaan lopullisia osia. Mikähän ahdin sopisi tuon koneen kaveriksi 300-350hv tehoihin ja jonkinmoisen alaväännön tuottajaksi? Pakosarjaa varten on jo T25 laippa eli tod.näköisesti joku kuulalaakeri. Tietääkö kukaan voiko siihen nyk. kompuraan vaihtaa kiilahihnapyörän tilalle moniurallisen vai onko järkevämpää hankkia 850:n kompura? On ihan niitä viimeisiä asioita nyt tärkeysjärjestyksssä, mutta mietin vain pitääkö ne nykyiset AC-putket ottaa huomioon korvakkeita tehdessä.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: arska11 - 26.04.2012, 21:28:08
Piti vain sen verran tulla kuittaamaan tästä autosta, että onhan saakelin hyvännäköinen kakssatku S*
Tuommoista turbollista itsekkin aina kuolannut, kun tuo oma T5:nen vetelee hiukan väärästä päästä... ;)
No ei, hyvä autohan sekin on ;D
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 12.05.2012, 20:29:20
Nyt on koneen korvat kiinni ja pakosarjakin valeessa.
(http://i.imgur.com/FJTWWoL.jpg)
(http://i.imgur.com/lVx8XWM.jpg)
(http://i.imgur.com/kHMyVC5.jpg)
Vasen korva on kiinni etupalkin pulteilla ja sen alaosa hitsataan aikanaan etupalkkiin kiinni. Kannatinkumina toimii taka-akselin kumityyny, joka pitkän varren päässä pääsee helpommalla, kuin kumityyny ihan lohkon vieressä. AC:n kompuraan joutuu varmaan tekemään putket itse, kun se on nyt 850:n. Omansa ei mahdu tuon korvakkeenn kanssa.
Täytyy varmaan hitsata  noi vesiputket ja pakosarja kaasulla, nyt ovat vain pisteillä vasta kiinni. Pikkuhiljaa edistyy kuitenkin. Pakosarja ei ole ihan paras mahdollinen malliltaan, mutta vesi- ja öljyputket on nyt helpoin toteuttaa toimivasti. Vaihdekepin telinettä ja kardaania(M45) joutuu molempia lyhentämään pari centtiä. Jos koneen olisi jättänyt vähän edemmäs olisi saattaneet käydä suoraan... Joskin öljypohjaa tai etupalkkia olisi pitänyt muokata. No parempi kun painopiste on taaempana.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Huikkoster - 12.05.2012, 21:19:43
Kuolasin tätä jyväskylän seppälässä mobilistien kevättapahtuman parkkipaikalla jokin aika sitten. Kiinnosti enemmän kuin ne "oikeat" näyttelyautot :P.
Tästä tulee hienoa S*
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 02.06.2012, 18:09:19
Puuhapiuhahommaa on nyt tullut tehtyä jo toista päivää. Johtosarja alkaa olla muutamaa liitintä ja kuorta vaille valmis.
Sisälokasuojaan laitoin keskitetysti puolien pääteasteet, suuttimien ja puolien releet ja sulakkeet.

Lisäksi tuli viikko sitten vähän madallettua autoa samalla, kun etsin kolinaa edestä. Iskarin varressa oli väljää ja kasasin nyt lyhyemmillä jousilla. Ajomukavuus etenkin moottoritien rampeissa parani huomattavasti. Vakaajia voisi vielä vaihtaa vähän paksumpiin.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: PaavoB - 03.06.2012, 16:18:06
Seurantaan EHDOTTOMASTI!
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: eliäs - 03.06.2012, 17:25:01
Pakko seurata, itekki haaveillu tuomosta tekniikan vaihtoa :)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 07.07.2012, 18:39:28
Sovittelu homma alkaa olla valmis ja seuraavaksi alkaa koneen ja laatikon irroitus sekä vahvistus, kunhan aikaa jää. Moottorin korvakkeet, imu- ja pakosarja, kardaani ja vaihdekeppiteline on valmiina. Vesiletkut ja -putket sekä johtosarja vaativat vielä pieniä muutoksia ja siistimisiä, mutta ne täytyy varmaankin tehdä vasta kun kaikki muu on jo paikoillaan. Öljynputsarijalalle pitää vielä hitsata paikka kierteitä varten öljypohjaan ja kaasuvivusto tehdä. AC:n putket on vielä täysin kysymysmerkillä, mutta eiköhän sekin saada toimimaan. Pakosarja muuttui vielä hieman erilaiseksi ja sen myötä piti vesiputkeakin hieman muokata. Nyt pitäisi kestää lämmön mukana elämistä paremmin ja kaikki putket ovat lähes saman mittaisia.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: boost - 09.07.2012, 08:59:29
Ota tuo lisätuki pois tai laita siihen jokin jousto, pakosarja elää melko paljon kun vedät sen kunnolla punaseksi ja seurauksena on että sulla on reikä pakosarjassa.
Paras mahdollinen tuki on roikkuva mallia 2kpl unibal niveliä, sillä tavalla että paketti pääsee liikkumaan sivuttain ja pitkittäin mutta ei alaspäin.
Tuohonkin voi laittaa väliin jousen joka vaan antaa periksi kun pakosarja lämpölaajenee...

Hienon näköistä jälkeä kyllä muuten saat aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 06.08.2012, 21:34:05
Kesäloma alkoi vihdoin! Vanha kone irroitettu ja kytkin poljin muutettu toimimaan nesteellä. 960:n sylinteri kävi suoraan.
(http://i.imgur.com/Y8OFYT3.jpg)
(http://i.imgur.com/1TqbXFr.jpg)
Kuva sähkökeskuksesta

Konehuonettakin maalailin, kun oli akun alla päässyt ruostumaan ja hitsasin moottorin kiinnikkeen etupalkkiin. Öljypohjaa juotuu vielä hitsaamaan, kun öljynputsarin jenkaa ei ollut ollenkaan. Mahd. keskiviikkona tulee kytkimen osat niin pääsee kasaamaan.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: FASTDOHC - 07.08.2012, 18:24:24
Voi jehna  :o . Tää on just sellanen prokkis mitä oon ajatellut hiljaa mielessäni että laittaisi 850 T5 koneen 200 volvoon, mut homma kaatunut koneen ripustukseen ja siihen että mikä laatikko kävisi ns.suoraan. Mut näköjään tämä on mahdollista, TODELLAKIN SEURAAN TÄTÄ projektia  ::) :hello: S*
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Kisko - 07.08.2012, 23:41:22
Voi jehna  :o . Tää on just sellanen prokkis mitä oon ajatellut hiljaa mielessäni että laittaisi 850 T5 koneen 200 volvoon, mut homma kaatunut a) koneen ripustukseen ja b) siihen että mikä laatikko kävisi ns.suoraan. Mut näköjään tämä on mahdollista, TODELLAKIN SEURAAN TÄTÄ projektia  ::) :hello: S*
a) Kiinnikkeet: http://www.240sidan.com/b6304.html (http://www.240sidan.com/b6304.html)
     Sivu liittyy 6-sylinteriseen moottoriin mutta 5-syl menee kiinnityksen osalta samoin.
b) Bensakuutoskoneisen 960/S90/V90:n manuaalilaatikko. Menee ihan suoraan, sen kun pulttaa vaan. Jopa kytkinakselin boori osuu kohdalleen.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: FASTDOHC - 08.08.2012, 11:08:59
a) Kiinnikkeet: http://www.240sidan.com/b6304.html (http://www.240sidan.com/b6304.html)
     Sivu liittyy 6-sylinteriseen moottoriin mutta 5-syl menee kiinnityksen osalta samoin.
b) Bensakuutoskoneisen 960/S90/V90:n manuaalilaatikko. Menee ihan suoraan, sen kun pulttaa vaan. Jopa kytkinakselin boori osuu kohdalleen.
ISO KIITOS!! Nyt tiedän mitä alan katteleen seuraavaks 8)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 20.08.2012, 20:51:20
Viikko lomailtu kaverin mökillä, saatu pari turskaa, taimenta ja puna-ahventa. Projekti seisonut, mutta nyt on "punalohko" taas paikallaan. Sen verran olen näköjään mobilisti, että maalasin lohkon alkuperäiseen tyyliin. Pari tuntia meni koneen ja laatikon asennukseen yksinään. Valmiit osat alkaa olla kiinni, ahtoputket ym. voi tehdä vasta nyt. Imusarjaan pitää vielä tehdä lähtö ja kiinnikkeet TK-venttiilille. Suurimmat hommat toivon mukaan jo tehty. Vaihdekeppiin uusin puslat ja jatkoin alapäätä hieman, niin tuli tarkka liikkeiltään. Öljynputsarille tuli aikas tiukka sovitus vaikka se on käännetty sivulle 960:n osilla ja vakaaja on 264:sta. Pyörien asennosta riippuen väliä on 2-20mm, onneksi niinpäin että se 2millin rako on vasta maksimi ulosjoustolla.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Tonskulii - 23.08.2012, 19:49:49
Jääny taas kaikkee nannaa näkemättä S*

SEURANTAAN!!
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 29.08.2012, 15:31:26
Ei lähtenyt vielä Volvo käyntiin, vaikka pikkupomo valkoisessa kauluspaidassaan ja mustassa takissaan on käynyt joka päivä katsomassa. :)
(http://i.imgur.com/HxTXBcz.jpg)
Tänään on kyllä kokeiltu käyntiin, mutta koska vitosen nokka-akselinanturi on Hall-tyyppinen pitää boxiin vaihtaa joku vastus. Eli parempi kun vie auton nyt sellaiselle joka ymmärtää näitten päälle...

Muuten alkaa kaikki olla jo kasassa. Polttoaineletkuja täytyy vielä vaihdella, kunhan löytyy sopivaa ja asentaa by-bass venttiili paikoilleen. Koko Jyväskylästä en en löytänyt 8mm etanolin kestävää letkua? Joillain oli luettelossa mutta hyllyssä ei eikä saanut toist. tilaamallakaan. Teflonista sain teetettyä hydrauliliikkeessä painepuolelle letkut, mutta paluuseen pitää laittaa tavaletku. Pohjaan täytyy tehdä jonkinlainen panssari öljynputsarin alle, kun jäi sen verran arasti palkin etupuolelle alas.

Pissapojansäiliön siirsin apparin umpion alle ja ajovaloreleille ym.lle tein ilmanputsarikotelosta paikan akun tilalle, jonka katsastusmies käski siirtää peräkonttiin, koska uusi kone on painavampi.

Uuteen "sulakerasiaan" laitoin valoreleen, jakorasian, flektin ja sumuvalojen releet, ja puolikkaan 740:n sulakepohjasta. Ainakin vähän siistiytyi konehuone johdoista. Kannen menin päällystämään biltemaanin hiilikuitutarralla, mutta se täytyy maalata tai jotain muuta. Ihan hyvää tarraa jos ei tarvitse venyttää yhtään ja muistaa käyttää kontaktiliimaa kiinnitykseen. (Lähti yön aikana irti, liimasin -> pari päivää ja nyt revennyt venytetyistä kohdin.)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Makru - 29.08.2012, 20:51:39
Mikäs moottorinohjaus sulla oli tässä?
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 29.08.2012, 20:59:03
Mikäs moottorinohjaus sulla oli tässä?
Hestec 3.2 850:n omilla asentoantureilla ja 960:n suorasytyllä. Johtosarja itse muokattu 850:stä.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 16.09.2012, 18:51:56
Falunin rompepäiviltä tuli ostettua rosteriset vinotuet konehuoneeseen ja levyt etuiskarien mutterinen alle, lisäksi säädettävä panhard-tanko. Noin 1,5cm oli taka-akseli sivussa madalluksen jälkeen. Muutama kerholainen tuli siellä myös nähtyä.
  Eilen vietiin auto säädettäväksi ja nyt viikko odotellaan miten käy ja onko jotain unohtunut. Katsastukseen pitäisi saada penkkilappu... Sitä varten tein vaihdettavia kuristimia ilmanputsarin sisään ja lisäksi läpän pakoputkeen, kun meinasivat että olisi ahtimelle parempi kuristaa putkistolla? Lisäksi pyysin tekemään toisen ohjelman ilman kuristimia.
  Ennen muutoskatsastusta pitäisi myös nopeusmittari saada toimimaan. Mittariston jo vaihdoin ja johdot on peräkontissa, mutta anturi puuttuu... Lukkoa olen miettinyt samalla jos vaihtaisi koko akselin. Millaisia kokemuksia on torsen-lukoista? Vuosikatsastus on vasta tammikuun loppuun niin ehtii vielä tuumata asiaa. Myös etujarrujen suurentaminen on käynyt useaan otteesenen mielesssä, mutta Virgoihin ei oikein mahdu mitään suurempaa niin se jäänee varmaan tekemättä.
  Pohjaan täytyy kuitenkin ennen ajoon ottamista tehdä jonkinlainen panssari öljyputsarin takia. Käänsin sen jalan suoraan eteenpäin ettei olisi niin lähellä vakaajaa ja lisäksi on helpompi vaihtaa. Nyt sen sen sijainti on aika "ottava" vaikka onkin 3cm etupalkkia korkeammalla.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: volvosami - 16.10.2012, 18:37:55
 mitenkäs tää nyt etenee ?   :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Juzi - 16.10.2012, 18:47:26
Ei paljon "punalohko" näy enään, kun on kaikki oheishilppeet kyljessä.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 16.10.2012, 19:00:42
mitenkäs tää nyt etenee ?   :hello:
Ollut useamman viikon nyt Harisella säädettävänä. Pikkuongelmia, öljyvuoto ja nokan asentoanturi, jotka estäneet nyt kahdesti penkityksen. Odotan innolla, jos luoja suo niin lauantaina tarkoitus hakea pois. Toivottavasti ei tule enään muita vikoja. Sitten vielä ennen katsastusta nopeusmittarin anturin laitto.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 27.10.2012, 18:00:28
Tänään haettiin auto takaisin, valitettavasti tuli kärryn kyydissä... Pikkasen isompi remontti, kun vuotaa öljypohjan ja lohkon välistä, ilmeisesti joku O-rengas mennyt pois paikoiltaan öljypohjaa asennettaessa. :( Sen verran työläs juttu että en raaski teetättää kun sen itsekin saan laitettua. Auto kuitenkin käy hienosti ja joulukuussa varmaan uusi säätöyritys. Eilen ostin jo marmoritiskiltä uudet O-renkaat ja 40€:n töhnätuubin ettei ainakaan sen takia jää enää vuotamaan.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: PaavoB - 27.10.2012, 18:26:46
Toivotaan autolle pikaista "paranemista" ja onnea uuteen penkitykseen! Toivottavasti lukemat miellyttää (jos eivät niin saapahan mennä taas tallille hyvällä syyllä  :D)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 31.10.2012, 19:44:51
Tänään tuli öljypohja sitten irrotettua ja ne O-renkaat oli paikoillaan :idiot2: No vikakin kyllä selvisi, oli putsarijalkaa varten hitsattu sellainen holkki ja siinä yhteydessä sulanut osittain umpeen yksi öljypohjan kiinnityspultinreikä. Olin silloin ajatellut ettei se sitä yhtä pulttia kaipaa, mutta siitähän pääsee nyt täysi öljynpaine tiivistepintaan ja siitä sitten ulos. Hylomar ei näköjään pitänyt painetta kahden alumiinin välistä. Vähän vaikeasti selitetty, mutta kuitenkin.
Nopeusmittarikin pitäisi saada toimimaan. Yhden uudemman perän jo uteliaisuuttani purin, mutta ei sitä pelkkää anturin kehää ilmeisesti saa asennettua koko akselia purkamatta.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 05.11.2012, 19:29:57
Viikonloppuna sain auton taas kasaan ja talvirenkaat alle. Äsken tuli suoritettua ensimmäinen koeajo ihan isolla tiellä, aika veikeät äänet, ei viskon huminaa, vain vitosen murina ison putken läpi. Imuäänetkin kuuluu aika selvästi kiihdytettäessä. Täytyy ehkä harkita toista vaimentajaa niin ei herätä niin paljon huomiota naapureissa. Seokset näyttivät menevän laihalle yli -0,3bar jälkeen, mutta aika hyvin toimii peruskartalla pelkän lambda-säädön turvin. Koneen alunen näytti nyt kuivalta, mutta hammastanko vuotaa vähän, plus venttiilipöytä jumittaa välillä eli ei aina lähde heti tehostamaan. Täytyy siis vielä katella toinen tanko... Lisäksi hiekkatiellä kotia tullessa hukkui sähköt ajoittain, alle 0,5sek mutta nykäisee autoa ja kiekkamittaria. Nyt näitä "lastentauteja sitten tuntuu riittävän.  :(
Uudenpi taka-akseli on putsattu ja käsitelty ruosteenmuuntoaineella sekä uudet jarrukilvet tilattu. Öljynputsaria varten on hankittuna 4mm alumiinilevy, josta kantataan/hitsataan alkuperäisen pohjamuovin mallinen suoja. Toivotaan nyt kaikki tulisi joulukuuksi kuntoon ja auto saataisiin säädetyksi ja katsastettua.

Nykimisongelma kiusasi, kun vikaa ei meinannut löytyä. Vaihdoin asentoanturin uuteen, ei auttanut. Sitten nokka-anturin ja vika hävisi!
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: TjjR - 05.11.2012, 20:30:23
kun vehkeet rokkaa niin kansa vaatii viteo materiaalia  8)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Makru - 06.11.2012, 16:22:48
Ainahan pientä vastusta näissä hommissa on, mutta pääasia on että liikkuu  :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 19.12.2012, 17:21:51
Tänään olikin jännä päivä, ATA haettiin Valkeakoskelta (oli muuten liukasta, johtuiko renkaista vai jostain muusta?) ja konttorillakin käytiin tullessa kysymässä onko kaikki tarvittavat paperit vai tarvitaanko vielä jotain. Kaikki oli niiden puolesta OK ja vapaata aikaakin oli joten auto tuli sitten katsastettua samantien. Toista sumuvaloa piti säätää ja nopeusmittari ei toiminut (anturi edelleen tallin pöydällä), muuta huomautettavaa ei ollut. Tehoa oli 185.6hv eli juuri alle vertailutehon ;)  Ajaessa löytyi taas yksi kehityskohde. Kaasuvivuston geometriaa täytyy muuttaa, koska nyt pitää olla todella varovainen ettei sammuta liikkeellelähdöissä, lisäksi siirtyminen moottorijarrutukseen ja pois on terävää. Täytyisi saada läppä aukemaan hitaammin alussa tai ainakin tasaisemmin, kun nyt se aukeaa alussa nopeasti. Perän anturi täytyy vielä laittaa ja hukkaportille mahdollisesti tehdä jotain, koska penkissä ahtopaineet karkasivat 6000rpm-> ja tehokäyrä nousi edelleen eli reserviä jäi vielä... Koska se rajoittamaton teho kuitenkin jotakuta kiinnostaa niin se oli 381hv ja 459Nm

Hyvää Joulua kaikille ja kesäkauden odottelua.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: FenixOmena - 19.12.2012, 18:49:09
Onnea leimasta! hienot lukemat oli rajoittamattomana! tää on hieno peli kaikinpuolin  ELK
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: janne81 - 19.12.2012, 20:21:45
Onnittelut! Seuraavaan miittiin sitten enemmän vaatetta päälle että tarkenee porista pitempään  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 28.12.2012, 17:39:55
Tuli tuollaiset merkit tehtyä jouluna. Vanhemman malliseen merkkiin leikkelin itse uudet tarrat. Kun viitsisi vielä painattaa tuollaiset niin olisivat ehkä siistimpiä?
(http://i.imgur.com/zYB6eBH.jpg)
Sähkökeskukselle tein uuden kannen, kun edellisestä tuli kiero. Taka-akselissa olisi uudet jarruosat, vaijerit ym. paikoillaan ja kaasuvivustolle on ratkaisu mietittynä, kunhan keli vähän lauhtuu. En ole katsastuksen jälkeen raaskinut ajella, kun ei ole lohkolämmitintä ja pakkasta on ollut aika reilusti.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Likonen - 28.12.2012, 17:44:20
Nättiä  O0 Noi merkit on ihan makee yksityiskohta. Moottorikonsepti on kyllä hyvä. Lukemien mukaan pitäis kirmata aika kivasti ja sen lisäks on varmaan vielä aika luotettava ja toimiva kesäauto. Ja ne vitkun äänet  S* Älä vaan pilaa tätä suomen talvessa vaan malta kesään..  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 28.12.2012, 17:53:15
Älä vaan pilaa tätä suomen talvessa vaan malta kesään..  ::)
Eipä tässä ole talvirenkaita vuosiin ollutkaan ennenkuin nyt. Talvisin ajelen samanvärisellä 245 Turbolla. Täytyisi se tuosta pihasta vaan talliin ajaa lopputalveksi.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: exclusive - 29.12.2012, 14:49:49
komee on laite, viteota täälläkin odotellaan O0 :)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: 8-pätkä - 30.12.2012, 08:38:53
Tätä tuli miitissäkin ihmeteltyä ja varsinkin tuo konehuone on tosi siististi tehty, mikään ei hypi silmille ja kone istuu niinkuin olis tehtaalta ollut, O0
Eipä ole vitoskoneisia takavetoja liikaa suomen maassa... ;)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 15.04.2013, 19:00:10
ATA on viettänyt talvea kylmässä katoksessa niin ei ole tullut tehtyä sille juuri mitään. Eilen on auto ajettu talvisäilöstä pihakatokseen. Suomenvolvokerho kysyi autoa ja pienoismallia Tampereelle näyttelyosastolle, kiitokset että rojekti kiinnostaa ilmeisesti muitakin. Videota jotkut autosta toivoivat enkä sitä vieläkään pysty laittamaan(lue:omistan vain vanhan digikameran jonka videosta ei tahdo saada selvää) mutta 27.-28.4.2013 autoa voi tulla katsomaan Pirkkahalliin. Myös kerhon kokoontumisajoon kesäkuussa olisi tarkoitus osallistua.

(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva035_zpsa30ca28a.jpg)
Pohjapanssari on koesovituksessa. Huoltoluukkukin löytyy putsarin vaihtoa varten.

Öljynputsarin sijoituksen vuoksi piti tehdä sille suoja. Aine on 3mm alumiiniä. Taakse täytyy vielä tehdä kiinnikkeet ja puhkaista reikä öljyropun alle, kunhan saan auton nosturille.  Empä muistanutkaan miten hankala on rymytä auton alla pukin varassa. Vaikken muuta tehnyt kuin vaihdoin vaihteistoöljyt ja laitoin pohjapellin paikalleen niin tuli nosturia ikävä. Hattua nostan niille jotka rakentavat pelkän tunkin kanssa. Flektin olen muuttanut kaksinopeuksiseksi niin että hidas käynnistyy anturin mukaan ja 2-nopeus katkaisijalla tai boxin ohjaamana.

(http://i.imgur.com/31L6OxO.jpg)
(http://i.imgur.com/Tm8KYEk.jpg)
"Tee se itse rekarot."

Etupenkkejä korjailin/parantelin. Liimasin kontaktiliimalla kangasvahvikkeet varaosa-autojen etupenkeistä ottamiini ehjiin superlooneihin, sekä parin centin soirot reunoihin vanhoista penkeistä.  Verhoilukangas venyi just ja just paikalleen, eikä ulkonäkökään juuri muuttunut. Sopii hyvin muuhun teemaan, mutta tarjoaa huomattavasti paremmin sivuttaistukea. Jospa ei ensi kesänä tarvitsisi enää moottoritienrampeissa nojata oviverhoiluun.

(http://i.imgur.com/OxOSFRy.jpg)
Myös "puulistat" päällystin uudelleen pähkinäjäljitelmällä. Edelliseen teippiin oli jäänyt muutamia kurttuja, niin ovatpahan nekin nyt sitten siistit.


(http://i.imgur.com/Ul7O0mW.jpg)
Jarrusatulat ovat olleet ennen zinkki-sprayllä maalatut, mutta ruoste tuppaa tulemaan alta parin vuoden välein. Nyt kokeilin muuta maalia ja väriä. Aluksi mietin keltaista taikka sinistä olisiko liian tuuningit ja päädyin sitten tuollaiseen kultaan, jollaisia vaihtosatulatkin nykyään usein ovat. Aika näyttää miten kauan nyt pysyy, hiekkapuhallushan ensin olisi se ainoa oikea ratkaisu tälläisiin osiin jos hyvät haluaa.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Customer - 15.04.2013, 19:13:52
Siisti ja eksoottinen peli. Merkit ja puutarrat on kyllä hienot :) Panssarin kanssa nähty vaivaa.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 15.04.2013, 19:27:34
Siisti ja eksoottinen peli. Merkit ja puutarrat on kyllä hienot :) Panssarin kanssa nähty vaivaa.

Kiitoksia vain. Panssarista saan kyllä kiittää erästä tuttavaa, joka teki sen piirrustuksieni mukaan. Hänellä on mahdollisuus käyttää kanttikonetta ja hitsata sivukappaleet kiinni. Myös muut alumiinihitsaukset ovat hänen tekemiään. Muuta ei moottorin lisäksi olekaan teetetty muualla.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Diudi - 15.04.2013, 19:49:29
Tunkillaki pärjää, kunhan vain on eri mittaisia paksuja puupölkkyjä ja myös muutamia niitä kolmijalkaisia tukipaloja.. Mutta kyllä se hallinosturi ois kiva.. ::)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 19.04.2013, 22:02:28
Tänään sain nopeusmittarin vihdoin toimimaan. Sitä varten vaihdoin koko taka-akselin uudemmasta 240:stä jossa oli anturi ja kehä valmiina. Samalla vaihtuivat myös käsijarruhilppeet, vaijerit, letkut ja puslat uusiin. Samoin jouduin ruosteen takia vaihtamaan alemmat tukivarret ja jousien yläkupit parempiin, sekä bensan paluuputken tein kuparista uuden. Jousikupeista ei paljoa jäänyt, kun rupesin irtomassaa rapsuttelemaan... Taka-akselistoon en aiemmin ollut muuta vaihtanutkaan kuin iskarit ja jouset. Nytpähän tietää että auto on niiltäosinkin kunnossa.
Myös jarrunestesäiliön vaihdoin sellaiseen missä on lähtö kytkimelle, joten sain yhden säiliön pois konehuoneesta. Ens viikoksi auton voi ottaa liikennekäyttöön niin pääsee kesärenkailla kokeilemaan.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: jen - 20.04.2013, 07:47:49
hieno laite,vielä teippaisin nuo lisämittareiden kehykset. :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: janne81 - 20.04.2013, 07:55:28
28.4 palokkaan?
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 20.04.2013, 08:39:54
28.4 palokkaan?

Ollaan menossa Tampereelle Hod Rod ja Rock Show:n 27.-28.4.2013 eli voi olla ettei keretä siksi takaisin. Voisi tullessa käydä jos ehtii.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 05.05.2013, 11:01:47
Vajaa 2000km tullut ajeltua parissa viikossa. Tampereella messuilla käytiin viime viikolla ja eilen katsomassa Classic Motor Shouwta. Lisäksi muuta ajoa eikä aina niin kovin varovasti, mutta kulutus on ollut noin 3litraa piemempi kuin vanhalla koneella vastaavalla käytöllä. Ennen meni 12-15L/100km ja nyt kun laskin niin 10,3L/100km. Lahdessa kun käytiin niin matkanopeus 100-130km/h cruise päällä. Siistillä ajolla menisi varmaan kahdeksalla, täytyypä kokeilla.

(http://i.imgur.com/eqnn7qZ.jpg)
Aika moni käviä katsoi autoa, ihmetteli että: "Ai tätä on saanut viissylinterisenäkin." Tai: "Kato 254 ja vielä turbo-malli." -ja jatkoi matkaansa sen kummemmin ihmettelemättä.  Varmaan toistakymmentä vastaavaa kommenttia, isän kanssa naureskeltiin.  ;D

(http://i.imgur.com/WItiML4.jpg)
Nämä kiinnosti messukäviöitä melkeimpä yhtä paljon ellei jopa enemmän välillä.

Ensimmäinen remonttikin on tullut tehtyä kun startin vapaakytkin alkoi luistaa. Jos ihminen pääsee kerrankin itse rakentamaan/suunnittelemaan autonsa niin miksi laittaa startti niin ahtaasti... Moottorin huohotusjärjästelmää täytyy vielä muuttaa, kun se näköjään vähän vuotaa ja etsiä koetaulun sisältä kuuluva ääni joka kiusaa maantiellä. Lisäksi nopeusmittari näyttää yli 10%liikaa koska muutin asteikon vastaamaan Turbon mittaristoa. Menisiköhän se sekaisin jos koittaisi kiristää neulan jousta, trippi näyttää kuitenkin oikein. Kaikki muu onkin toiminut odotetusti ja käyttömukavuus ollut ihan eri tasolla kasvaneen alaväännön myötä.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Kisko - 05.05.2013, 13:01:11

Aika moni käviä katsoi autoa, ihmetteli että: "Ai tätä on saanut viissylinterisenäkin." Tai: "Kato 254 ja vielä turbo-malli." -ja jatkoi matkaansa sen kummemmin ihmettelemättä.  Varmaan toistakymmentä vastaavaa kommenttia, isän kanssa naureskeltiin.  ;D

Kai sanoit että joo, näitä ei oo kovin montaa tuotu Suomeen! :D

Kyllähän tekniikkamuutos on silloin onnistuneesti tehty kun asiaan vihkiytymätön ei edes huomaa muutosta tapahtuneen..
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Niko_S - 06.05.2013, 16:34:07
Mä olen missannut tämän ihan kokonaan, mutta laitetaampa nyt seurantaan.

Komea auto, ja hienosti toteutettu muutos, kuvista katsellessa tosi hyvin sopii se 5:nkin konehuoneeseen. Ei pomppaa silmille minään viritelmänä.

Hieno kanssa toi pohjapanssari. Aika nerokas se huoltoluukku kanssa siinä.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: FASTDOHC - 07.05.2013, 09:39:24
Kyllä tuli kuolailtua pariinkin otteeseen tätä sielä hot rod & rock show.ssa tampereella. Oli tosiaan vielä hienomman näköinen tuo konehuone paikanpäällä kuin kuvissa. Mahtavaa työn jälkeä  :o S*
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: kauppine - 07.05.2013, 18:18:18
Tää tuli bongattua Classicissa areenan hiekkaparkis.  :hello:  Todella hieno laite!   :P
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 07.05.2013, 21:02:58
Kyllä tuli kuolailtua pariinkin otteeseen tätä sielä hot rod & rock show.ssa tampereella. Oli tosiaan vielä hienomman näköinen tuo konehuone paikanpäällä kuin kuvissa. Mahtavaa työn jälkeä  :o S*

Tää tuli bongattua Classicissa areenan hiekkaparkis.  :hello:  Todella hieno laite!   :P

Kiitoksia!

Tänään kävin säädättämässä pyöränkulmat. Vaeltelu loppui eikä tuulikaan enään ota, mutta jää puoltamaan vieläkin. Johtunee varmaan renkaista koska saattaa jäädä puoltamaan kumpaankin suuntaan tien kaltevuudesta riippuen. Camberia on molemmin puolin -0*15´joten sitä ei muutettu (Miten lie osunutkin samaksi?) casteria on oikealla vähän enemmän ja auraus säädettiin kohdalleen.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 14.08.2013, 20:30:24
Kesä ajeltu eikä ole ollut ongelmia. Pisin reissu (n.700km) Manamansaloon kerhon kokoontumisajoihin ja muita lyhyempiä työmatkojen lisäksi. Kulutus nousee tosi rajusti matkanopeutta nostettaessa (ja ohitellessa?), mutta vähemmän vie kuin ennen vanhaan. 9-12L/100km vaikkei ajelisi aina hissukseenkaan.

Diskantit laitoin takaisin, jotka aikoinaan otin pois. Asensin ne kattoverhoiluun niin eivät näy, niinkuin koetaulun/ A-pilarin päällä. En tiedä oliko hyötyä vai ei, kun muu järjestelmä on "vakio-osia."

Ilmastointihomma vähän takkuaa, mutta ei sitä kyllä enään tänä kesänä tartte. 960:n kompura  kävisi koneeseen kiinni ja toinen putkikin suoraan kuivaimeen, mutta putket ottaa niin tukevasti koneen korvaan ettei saa paikalleen. 850:n kompura on vähän lyhempi takaosastaan ja 960:n putket taitaa saada siihen kiinni jos vaan kestävät taivuttelua. Onko se hihnapyörän vapaalaakeri vaihdettavissa miten? Ainakin rasvaa tarvitsisi, muuten ehjä kompura.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Orlov - 19.08.2013, 23:13:39
Tämä on kyllä hieno projekti, kyllä se vaan tuo 5-pyttysen ääni on rouheampi kuin kutvosen :)
Muistan hyvin, kun nuorena miehenä tuli kuunneltua koillismaalla postipaten 5-diisseliä.
Täytyy itsekin laittaa harkintaan, josko ihan vapari vitosen laittaisi johonkin volvoon :)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Divi - 20.08.2013, 07:33:38
Mihin ne sisäreunat kirraa? Itellä 7,5x16 ET20 eikä ota mihinkään, etutolppaan jää muistaakseni sentin verran rakoa tai vähän vajaa. ???
(http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240+-88/WP_000344.jpg/medium)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 20.08.2013, 20:04:45
Mihin ne sisäreunat kirraa? Itellä 7,5x16 ET20 eikä ota mihinkään, etutolppaan jää muistaakseni sentin verran rakoa tai vähän vajaa. ???
Viiden millin ero ET:ssä ilmeisesti riittää ja kun sattui löytymään semmoset contin renkaat missä on kumihuuli suojaamassa vannetta kanttarilta. Renkaankuve hipoi siis etutolppaan, 10mm paksu levikepala varmaan riittäisi. Vanteen välissäkin oli vain pari milliä. Taakse mahtuu huonommin ja koska ajelen hiekkateitä säännöllisesti niin en ottaisi sisälokareita mielellään pois.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Carcha - 20.08.2013, 20:12:58
Taisin tänään parkkeerata tän viereen jkl motonetissä. Kaukaa jo katoin että äkkiä lähemmäs kattomaan :) hieno on.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 13.09.2013, 17:07:14
Ei nyt kovin tärkeä päivitys, mutta laitetaas pari syyskuvaa, kun tuli pestyä auto ja tämän kesän viimeinen vahauskin tehtyä. Lisäksi kohta menee 450tkm rikki.
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva055_zps1ab1e020.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva053_zpscea3677e.jpg)
Omaan silmään paremman näköinen, kun takarenkaat on nyt lähempänä kaarta. Puskuriin liimailin heijastinteipin jokin aika sitten. Tuolle puskurin alusmuoville pitää syksyn aikaan tehdä jotain, kun reunasta on teippi alkanut irrota. Muutenkin se on niin harmaa eikä tahdo pysyä kuin pari viikkoa mustana, kun käsittelee jollain.
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva054_zpsa06b0798.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 30.10.2013, 19:25:18
Nyt ois pikkuonkelma, mihin en meinaa keksiä ratkaisua. Varashälytin lakkasi toimimasta. Autossa on siis Volvon Quard Alarm 1 Ekana koitin toisella kaukosäätimellä, uusilla pattereilla ja toisella vastaanottimella joka on siinä a-pilarissa. Ovikytkimat ym. testasin myös. Kokeilin ohjelmoida säätimiä uudestaan, mutta siitäkään ei apua. Kaukosäätimistä ei tapahdu mitään vaikka ledi siinä syttyy. Hälytin menee kuitenkin itsestään päälle välillä. Avaimella olen pari päivää käyttänyt ja joka ilta kun oven avaa alkaa vilkut vilkkua... Onneksi siihen on ohjelmoitu 10sek ennen äänitorvea jonka aikana sytytysvirran kytkeminen kuittaa järjestelmän pois. Perjantaina olisi tarkoitus käyttää konttorilla ja laittaa pikkuhiljaa talvisäilöön.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 08.11.2013, 20:06:48
Tänään tuli taas vuosi ajoaikaa lisää. Katsuri kehui päästöjä ja mainitsi pienestä öljyvuodosta. Tänään oli viimeinen ajopäivä tälle "kesälle". Pesun jälkeen laitan talliin kevättä odottelemaan. Äänieristyksen parantamista olen miettinyt, kun on tullut ajeltua välillä vähän uudemmilla autoilla. Tuulensuhinoille ei varmaan voi tehdä mitään, mutta rengasääniin voisi kait vaikuttaa.

Varashälyttimestä ei ole vikaa löytynyt. Se alkoi toimia normaalisti yhtenä aamuna ja on nyt toiminut joka kerta.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Lankku - 09.11.2013, 22:13:23
Onko ovissa jo lisätiivisteet ikkunankarmin ulkopuolella kuten uudemmissa? Jos ei, niin ne ovat hyvä apu suhinoihin. Muuhun meluun on aika helppo vaikutta StP tai SilentCoat matolla.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 09.11.2013, 22:21:38
Onko ovissa jo lisätiivisteet ikkunankarmin ulkopuolella kuten uudemmissa? Jos ei, niin ne ovat hyvä apu suhinoihin. Muuhun meluun on aika helppo vaikutta StP tai SilentCoat matolla.
Muistaakseni on ne lisätiivisteet. Ovet on -88:sta, ja siksi ne alalistat...
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 30.03.2014, 19:08:27
Kevät ja ajokausi lähestyy. ATA haettiin eilen pihatalliin ja tarkoitus tehdä muutama kesken jäänyt homma ennen liikenteeseen ottoa.
-Vaihdoin vanhaan kompuraan 960:n moniurahihnapyörän, joten vanhat putketkin käy nyt ainakin teoriassa. Käytännössä ne ottaa laturiin kiinni... Mahtaakohan sillä sen asennolla olla väliä, kun kompura käy neljään asentoon kiinni? 90´jos kääntäisi putket mahtuisi lähtemään lokasuojaa kohti, mutta valmiina ei saa, vaan joutuisi yhdistelemään putkia tai tekemään uudet. Voisin kyllä myydä koko AC-paketin jos joku tarvitsee, mm. lauhdutinkenno on lähes uusi. Ne kuumat päivät voi ajella luukku auki niinkuin tähänkin asti. Ihan vielä ei luovuteta.
-Ilmanputsarille suunnittelin jonkinlaista koteloa, ettei se imisi lämmintä ilmaa konehuoneesta.
-Vetokoukun otan pois kunhan saan ehjän muovin tilalle.
-Moottorin huohottimelle keruusäiliö ja biilteeman suodatin pois.
-Lämmityslaitteen sisäkierronläppä kiinni, jotta se turha kohina vähenesi.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 10.04.2014, 18:40:39
(http://i.imgur.com/IVDWsKs.jpg)
Tuollainen kotelo tuli askarreltua putsarin päälle. Yläosa on 740 Turbosta ja alaosa peltiä. Nyt kone imee ilmansa maskin takaa, eikä lämpöisestä konehuoneesta. Siniset letkut vaihdan vielä mustiin, kunhan lakkaan köyhtymästä? Helmoista poistin ne kromilistat ja asensin tilalle alkuperäiset mustat, sekä poistin vetokoukun. Auto on ollut kohta viikon liikenteessä ja nyt on käynnistyminen ollut paljon helpompaa, kun boxiin tuli uusi päivitys. Nyt jää kerrasta käyntiin.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 03.06.2014, 19:04:41
10 000km on jo tullut ajeltua tällä tekniikalla. Nyt on vihdoin viimein ilmastointikin täyttöä vaille.

Paljoa ei jäänyt tilaa, mutta mahtuu:
(http://i.imgur.com/EPlvrL6.jpg)
Loppujen lopuksi tuo 240:n kompura kävi yllättävän hyvin, kun hihnapyörän vaihtoi ja käänsi asentoa. Lisäkannakkeen tein kompuran tyhjiin pultin reikiin ettei värinä murtaisi putkia. Vielä kun kylmäaineet myös pysyisi sisällä.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ässäarpa - 03.06.2014, 19:58:05
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva719_zps76162c00.jpg)
Tuollainen kotelo tuli askarreltua putsarin päälle. Yläosa on 740 Turbosta ja alaosa peltiä. Nyt kone imee ilmansa maskin takaa, eikä lämpöisestä konehuoneesta. Siniset letkut vaihdan vielä mustiin, kunhan lakkaan köyhtymästä? Helmoista poistin ne kromilistat ja asensin tilalle alkuperäiset mustat, sekä poistin vetokoukun. Auto on ollut kohta viikon liikenteessä ja nyt on käynnistyminen ollut paljon helpompaa, kun boxiin tuli uusi päivitys. Nyt jää kerrasta käyntiin.


No nyt on komiaa!!
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 12.06.2014, 21:31:27
Nyt olisi kylmäaineet ilmastoinnissa, mutta:
Öljy jäi lisäämättä. Vihreäkantinen neuvoo käyttämään esteriöljyä, kun R12 vaihdetann R134:ksi, koska se sekoittuu mineraaliöljyn kanssa eikä hajota tiivisteitä. Sen mukaan PAG-öljyä ei saa laittaa. Vaihdettujen osien vuoksi pitäisi lisätä 60ml öljyä, joten sen olisi hyvä olla oikeanlaista. Hämikseltä kävin kysymässä niin esteriöljyä ei oltu koskaan tilattu. Kertokaahan viisaammat käykö se yleensä lisättävä öljy vai ei. Itse ymmärsin että on olemassa esteri-, mineraali- ja PAG-öljyä, joista kaksi ensimmäistä käy?
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Niko_S - 12.06.2014, 21:55:53
Poimin Overdrive.fi:n puolelta:

"Polyolesterit (POE) ovat yhteensopivia sekä polyalfaolefiinien (PAO) että mineraaliöljyjen kanssa. 15 vuotta POE-pohjaisia voiteluaineita maahantuoneena voin todeta, että tämä on fakta. Kaiken lisäksi POE on hyvin tiivisteystävällistä, kun taas PAO:lla on taipumus kutistaa tiivisteitä. Jotkut diesterit saattavat myös olla tiivisteille ikäviä.

Se R134 kylmäaine itsessään ei pelaa mineraaliöljyn kanssa yhteen, eli öljy vaahtoutuu ja menee liisteriksi.
"
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: jepajee - 12.06.2014, 22:34:21
Mitenhän en oo tätä prokkista aikasemmin huomannu. siistin pelin oot näpränny.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 22.08.2014, 12:31:15
Koko kesän on häirinnyt takapuskurin alla oleva vetokoukun reikä ja kyseisen muovin istuvuus muutenkin. Ehjää samanlaista muovia ei itsellä ollut, joten sovitin osan 850:sta.
(http://i.imgur.com/wsa924D.jpg)
(http://i.imgur.com/LRJNhaE.jpg)
Puskuri istui yllättävän pienellä vaivalla. Noin 10cm joutui kaventamaan. Leikkasin pakoputken loven kohdalta palan pois, jolloin senkin sai samalla siirrettyä oikeaan kohtaan. Sivut olivat valmiiksi oikean pituiset.
Nuo "lipat" taivutin taaksepäin, jolloin ne jäivät alkuperäisen puskurin päälle.
Alareuna on tuettu alumiinilatoilla. Sivut ovat teipillä kiinni ja ruuvit varmistuksena pyöränkaariin. Mitään näkyvää muutosta ei jää, jos joskus ottaa pois. Vanhat roiskeläpät ei käyneet, mutta 850:n pitäisi käydä ja ne laitan vielä paikoilleen.

Tästä autosta sain idean ja voi olla että sovitan vielä helmamuovitkin. Alustavasti kokeilin ja nekin saa aika pienillä muokkauksilla kiinni.
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?147787-My-N-A-240-quot-BTCC-quot
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 30.08.2014, 19:34:43
(http://i.imgur.com/hb4AoIG.jpg)
Sivuhelmat koesovituksessa. Taidanpa laittaa pysyvästi, kunhan ensin maalaan korin väriin. Etuläpät täytyy etsiä toisenlaiset, koska helman muoto on eri. Mahdollisesti myös nuo 850:n takaläpätkin pitää korvata joillain muilla. Raapaisee silloin tällöin huonolla tiellä kiinni. :(
(http://i.imgur.com/JbS9zGx.jpg)
Hinauslenkki paikoillaan. (Ei kai Volvo lenkkiä tarvitsisi, mutta jos joutuu muita hinaamaan.)
(http://i.imgur.com/1JrWpLT.jpg)
Lenkki peräkontissa ja reikä tulpattuna.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: The_OttoB - 30.08.2014, 20:31:28
Muistaakseni on ne lisätiivisteet. Ovet on -88:sta, ja siksi ne alalistat...

90-mallisen ovista löytyi kaikenlaisia pieniä osia joilla on varmaan haluttu vaimentaa suhinoita. Lasitiivisteen peilin takana olevassa kohdassa missä on ne viisteet, on lisätty superlonia, takaovien yläreunassa on siinä kumitiivisteessä hassu muoto
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 30.08.2014, 20:58:31
90-mallisen ovista löytyi kaikenlaisia pieniä osia joilla on varmaan haluttu vaimentaa suhinoita. Lasitiivisteen peilin takana olevassa kohdassa missä on ne viisteet, on lisätty superlonia, takaovien yläreunassa on siinä kumitiivisteessä hassu muoto
Ja eikös 90-malliin tullut tuulilasi "pintaan"? Yksi semmoinen varaosa-auto olisi. Täytyy huomenna päivittää tiivisteet. Kiitos
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: pertti - 01.09.2014, 18:53:39
Moro,
siistiä meininkiä 8)

Mistä vuosimallista nuo 850:n muovit on, lähinnä tuo takamuovi kiinnostaa kun itsellä samanlainen ongelma-liikaa reikiä...
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 01.09.2014, 20:55:07
Vertailin ovitiivisteitä ja olivat samanlaiset, kuin uudemmassa varaosa-autossakin. Vaihdoin kuitenkin eteen, koska huomasin niitä vertaillessa, että tiivisteissä oli se taitos keskellä a-pilaria jotenkin oudosti. Toisissa se kohta, kun tiiviste "kääntyy" oli peilin kohdalla.
Sitä superlonia en hahmottanut missä on. Peilit on jo aiemmin vaihdettu tähän. Oviverhoilun alla oli sellainen kaistale, joka vanhemmista puuttuu.


Moro,
siistiä meininkiä 8)

Mistä vuosimallista nuo 850:n muovit on, lähinnä tuo takamuovi kiinnostaa kun itsellä samanlainen ongelma-liikaa reikiä...
Saattoi olla ´92? Ensimmäisiä kuitenkin.(nelipulttisilla pyörillä ja farkku) Helmamuovit ovat samasta autosta. Lyhensin etupäästä tarvittavan pois. Kiinnitys on ruuveilla helman kanttiin ja pyöräkaariin lokarien alle ruuvi per pää. Alle kunnolla kotelomassaa ja alareunaan jäi automaattisesti n.5mm rako, jolloin vesi ja hiekka pääsee pois. Yläreunan ja helmakotelon välissä on pelkkä tiivistenauha.

Laitoin tänään maalatut helmat paikoilleen. Myös snowcap:n maalasin samalla.  850:n etuläpät kävivät paikoilleen, mutta taakse on vielä paremmat hakusassa.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Huikkoster - 02.09.2014, 17:30:01
Teetkö jotain noille ovien mädätyslistoille? Mustaksi, korinväriin tai pois :)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 02.09.2014, 18:11:25
Teetkö jotain noille ovien mädätyslistoille? Mustaksi, korinväriin tai pois :)
Olisin jo ottanut ne pois, jos alla ei olisi reikiä... Jäivät aikoinaan hitsaamatta umpeen, kun vaihdoin ehjemmät vanhojen ovien tilalle. Joskus kun jää aikaa ja motivaatiota niin maalaan sitten ovet uudestaan. En kuitenkaan taida viitsiä irroittaa listoja maalatakseni erikseen. Ja muutenkin ehkä parempi kokonaan pois kuin korin väriin? Mistan Volvossa on tyylikkäät teippaukset. Sellaisten alle reiät voisi saada piiloon ilman maalihommia.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: vellu_volvo - 02.10.2014, 18:34:49
Bongasin auton tänään JAMKin opiskelija parkista ja täytyy sanoa, että on kyllä todella hyvän näkönen kaks-satku livenäkin  S*
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 06.04.2015, 18:17:45
Tänään herätin tämänkin talviunilta. Pikkuremonttia tehtävä ennen kuin pääsee liikenteeseen. Katsastusta varten hommasin jo syksyllä uudet iskarin yläpäät. Laakeri pyrkii nousemaan kumin sisään ja metalliholkki on lähes kokonaan irronnut kumista.

Keulakin nousi useamman centin ylemmäs. Tuo laakerin paikan muutos kuitenkin kertaantuu pyörän korkeuteen. Kyseessä siis kolme vuotta vanhat tarvikeosat. Vanhat(alkuperäiset?) eivät olleet edes ihan noin huonot kun ne vaihdoin pois. Harmillista vain että ASM:ssä on samanlaiset osat ja varmaan ensi kesänä...

Bensan paluuputki alkoi vuotamaan, joten täytyypi tarkastaa ja huoltaa koko autoa vähän tarkemmin kuin keväisin yleensä, ennen liikennekäyttöönottoa. Ikkunan alareunoihin laitan uudet teipit, kun nykyiset lähtivät osittain irti syksyllä pestessä. Talven aikaan myös kuskinoven "mädätyslista" on lähtenyt etureunastaan irti, joten sille on tehtävä myös jotakin.

Taakse asensin jonkin uudemman Volvon roiskeläpät, jotka näyttävät samoilta kuin edessä olevat 850:n.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 16.04.2015, 21:00:32
Tänään talven pölyt pesty pois ja pieni keväthuolto tehty. Ikkunanpieli teippaukset uusittu, mutta mattamustatarra ei riittänytkään ihan joka paikkaan niin täytyy vielä hankkia lisää.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: jen - 16.04.2015, 21:46:53
makuasioita mutta minä en vetäs,a-ei varmaan tule pysymään hyvin b- näyttää huonommalta,sen sijaan maalaisin ton takahärpäkkeen sivujen yläreunan mustaksi samaan tasoon kun on oven listatkin,mutta kuten sanoin makujuttuloita.

(http://i7.aijaa.com/t/00079/13799947.t.jpg) (http://aijaa.com/47iFa0)

(http://i6.aijaa.com/t/00833/13799974.t.jpg) (http://aijaa.com/Sf6ogn)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Volvomies89 - 16.04.2015, 21:53:48
Miksei maali pysyisi?  Oikeat pohjusteet vaan niin pysyy.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: jen - 16.04.2015, 22:04:52
Miksei maali pysyisi?  Oikeat pohjusteet vaan niin pysyy.
jos viimisenpäälle tehdään niin pysyy,jos käytetty jotain kirkasteita/silikoneja niin on aika syvällä siellä huokosissa,eikö tossa tapauksessa olisi helpompi ottaa listat pois?tuskin oviin on reikiä porattu listojavarten jos listat laitettu jälkeenpäin eikä vaihdettu koko ovia missä listat kuuluukin olla.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: Kalamies - 16.04.2015, 22:12:28
Korinväriin ehdottomasti.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: TVS - 16.04.2015, 22:32:45
Tulee hyytävän korkea olemus jos kaikki on korinvärissä, toi musta raita takakoristeeseen ja ovien listat mustaks keventäis kyllä olemusta kivasti.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: puppet - 17.04.2015, 07:53:40
Listat korin väriin ja '93 850:n etulippa kiinni, niin alkaa näyttää kokonaisuudelta, joka ois voinu tulla jo tehtaalta  :)
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 26.04.2015, 18:30:01
HemiK:n kanssa oli vuokralla tekstiilipesuri niin sain kaikki verhoilut pestyä kunnolla tästä sekä talviautosta. Siivosin myös vähän peräkonttia. Sille ei vielä oltukaan muuta tehty kuin pari kertaa imuroitu, joten oli jo aikakin vähän siistiä. Leikkasin messumatosta uuden maton. Sitten ajattelin verhoilla vähän myös muita osia. Matto oli sen verran paksua että piti tehdä useammista paloista. Saumoihin jäi harmittavasti näkymään kontaktiliimaa, niin keksimpä sitten liimata siihen verkkareiden narun. Tuleepahan sitten vaihdettua niihin käytännöllisempi kuminauha. ;D

Tämmöinen siitä tuli:
(http://i.imgur.com/OBFD0wZ.jpg)
Minusta tuo musta nauha kävi hyvin noihin saumoihin. Vararenkaalle tein kovalevystä kotelon niin pysyy muodoissaan. Voisi ehkä vielä tehdä oikealle puolelle tuon akkukotelon päälle samanlaisen ratkaisun.

Listojen väriä en sitten osannut päättää, niin menin sotkemaan siniseen vähän mustaa. Nyt ne on sitten autoa tummemmat muttei ihan mustatkaan, otan kuvia kunhan maali ja keli kuivuu. Olivat tosi hankalat saada puhtaaksi. Joku vaha ilmeisesti imeytynyt pintaa syvemmälle. Pelkällä rasvanpoistoaineella pyyhittynä pohjuste alkoi kiehumaan. Maalinohenteella lähtikin sitten paljon mustaa ja sain lopulta maalattua.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 07.07.2015, 19:31:32
Kesäkuussa kävin Volvokerhon kesätapahtumassa, n.900km reissu "oikotietä" kotiin. Muutenkin mittarilukema kasvanut tasaisesti arkiajossa.
Kesän pienin keskikulutus ollut 8,2l/100km, mutta yleensä vienyt 10-11l/100km.

Tulipa käytyä myös ensimmäistä kertaa VRCF:n kesätapahtumassa ja radallakin omalla autolla. Autojen lukumäärä yllätti ensikertalaisen. Ajot jäi harmillisesti omalta osalta possujuna-ajeluihin liian suurten äänten vuoksi. :( Olisiko vaimentimesta hukkunut villaa tms. pikkuhiljaa 5v aikana? Itse en ollut asiaa huomannut, mutta nyt parina päivänä kuunnellut ja kiinnittänyt huomiota äänen lisääntymiseen. Ensi kesäksi vaihdettava takavaimennin ja ehkä lisättävä keskelle pieni pönttö myös. Etujarrut alkoivat ravistaa myös entistä enemmän, muuten auto olisi mielestäni toiminut niin että tunnin tai pari olisi voinut radalla ajaa. ;)

Yesselle kiitokset kuvista, kerrankin tarkkoja kuvia:
(http://i.imgur.com/rGXltiR.jpg)
Muistin aina välillä moikata kameramiehille.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 14.07.2015, 19:09:26
Kummallisesti ein niin tärkeät asiat jää tekemättä "käyttöautoissa". Tänään kuitenkin koitti se päivä viimein kun ilmastointiin saatiin oikeanlaista öljyä lisättyä ja nyt sitä voi käyttää. Samalla tutkittiin ettei vuotoja ollut. Nyt vaan opeteltava käyttämään tämmöistä varustetta ettei vilustu.(on meinaan kerran käynyt niinkin..) Pikaisella kokeilulla 10,5`C ilmaa saa tulemaan suulakkeista ulkolämpötilassa 18`C. Sitä esteriöljyä käytetään muissa kylmäkoneissa, joten ei ole pakko ostaa marmoritiskiltä. Varsinkin jos tarvitsee 50ml eikä koko pulloa. ;D

Äänikin tuntuu lisääntyvän koko ajan ja toinen vaimennin onkin jo hankittuna. Saa nähdä kauan sen asennukseen menee..
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 28.08.2017, 20:40:28
Viime kirjoituksesta onkin näköjään jo yli 2 vuotta. Suurin osa kuvalinkeistä korjattu, mutta osa jää laittamatta kun eivät "tulleet takaisin" edelliseltä kuvapalvelulta, enkä jaksa etsiä niitä sekalaisista muistitikuista, kun en edes muista mitä kuvia on ollut missäkin viestissä...

ATA on ollut seisonnassa pari talvea ja kesät myös kun joka paikkaan ei riitä aika. Eilen aloitin "5-vuotishuollon". Käynnistys oli hieman hankalaa pitkän  seisonnan jälkeen ja nykybensa haisi enemmän petrolilta, kun moottori viimein jaksoi käydä omillaan...

(http://i.imgur.com/4cXHk8c.jpg)
Uusittaviksi menee jakohihna ym. ja tarkoitus myös viimein vaihtaa paremmat kiertokanget sekä tehdä hukkaportille jotakin. Kanavaa voisi vinguttaa suuremmaksi, mutta varaa ei ole kovin paljoa. Mahdollisesti investoitava ja laitettava erillinen, mutta millainen? Hyllyssä olisi myös vähemmän tehokkaan mallin nokka-akselit jos niitä innostuu samalla vaihtamaan.

Ehkäpä taas ensi kesäksi ajossa.
Otsikko: Vs: Volvo 250TIC "ATA"
Kirjoitti: ata - 08.06.2022, 19:39:25
Kiertokangen vaihto-operaatio valmistui "ensi kesäksi", mutta eipä tullut kirjoiteltua. ;D Samalla asentui 50 mm ulkoinen hukkaportti, jossa on liian löysä jousi tällä hetkellä, mutta arkiajossa liikkuu ihan riittävästi, kai. Ilmastointi tuli täyttöhuollettua ennen syksyllä alkaneita käyntiongelmia, mutta koska PV oli ajossa myös, tuli sillä ajeltua.

(https://i.imgur.com/pDWIg5a.jpg)
Sitten vierähtikin melkein neljä vuotta katoksessa pölyä keräten, josta viime perjantaina herätetty.

Koska kahdella autolla ei voi ajaa yhtäaikaa, kesät 2019-2021 arkiauton virkaa toimitti PV. Nyt siitä meni öljypohja ja viikonloppuna pitää päästä kokoontumisajoihin harrasteautolla, iki kova motivaatio saada tämä jälleen ajoon. Enpä muistanut, että viime kerrasta oli näinkin kauan.

Katsastusremontti käsitti jarrujen herkistelyä, jarrunesteen vaihdon, jakohihnan, -rullien ja öljyjen vaihdon sekä pari hitsipaikkaa kuskin takalattiaan, jossa maalinpoistotulpasta oli päässyt vettä, joka oli kastellut äänieristematon. Tänään sitten katsastettu, toista sumuvaloa on suunnattava vähän, koska ei suostunut konttorilla kääntymään.

(https://i.imgur.com/jGTh4uX.jpg)
Etuspoileriin asensin yleismallisen kumihuulen, joka mielestäni istuu kokonaisuuteen vallan mainiosti.

Seuraavaksi parempi puunaus ja vahaus, niin kelpaa taas ajella. Kattoluukkua ja vitoskoneen ääniä onkin tullut kaivattua.