Ateho  Elekma

Volvo 250TIC "ATA"

  • 89 Vastauksia
  • 56926 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Volvo 250TIC "ATA"
« : 31.03.2012, 20:19:03 »
Kertomus yhdestä autosta, kaikki harrasteautothan ovat ikuisia rojekteja?

240 Turbo -84
B21ET+M46 Tulossa B5234T5+M90
425tkm
Metallinsininen N. 200





Konehuone alkaa ikävästi muistuttaa nykyautojen sekamelskaa. Ilmastointi ja ahtoputket täyttää tehokkaasti.
Cooleri on yläreunasta L-kappaleella kiinni syylärin kannakkeen alta. Alkuperäinen ilmanohjain päällä niin näyttää orkkikselta. Omasta mielestä aika onnistunut ratkaisu.

Eli hankin auton 2007 syyskuussa, kun sain ajokortin. Pikkukunnostus paisui sen verran, että pääsin vasta helmikuussa ajelemaan, joskin vasta maalatulla ja lähes ruosteettomalla autolla. Talven aikana peltiä vaihtui aika paljon, ovet, luukut, korjauspalat ym. Isä maalasi päältäpäin ja itse ruiskutin konehuoneen ja oviaukot.  Pikkuhiljaa olen kerännyt lisävarusteita ja muutellut autoa oman mielen mukaan. Takaluukku ja peilit on uudemmanmalliset, ilmastoinnin laitoin -90 purkuautosta, lasit, peilit ja kattoluukku toimii sähköllä. Cruise ei vielä toimi, koska perästä puuttuu nopeusanturi.(ja lukko) Varusteita tällä hetkellä sähkölasit, -peilit, -kattoluukku, ilmastointi, (cruise), sumuvalot, penkinlämmitys, lisämittarit(öljynpaine, -lämpö, voltti, ahtopaine ja kello), "puulistat", takaspoileri ja -koriste valojen välissä, GT-raudat konehuoneessa, takalasin säleikkö ja kolikkolokero koetaulun päällä. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu lisätä tehoa, maltillinen madallus ja mahd. Polaris-vanteet. Moottori on peruskunnostettu B21ET A-nokalla ja -398 kannella, vaihteisto toistaiseksi alkup. M46. 2010 muutettiin kaverin kilpuri ruiskuksi ja sen jälkeen piti itellekin saada sähköinen ruisku. 740 -89 purkuautosta laitoin Motronikin ja säätöjen jälkeen tulos oli 190hv ja 290Nm vakioturbolla, putkistolla ja coolerilla sekä 0,9 paineilla. Teholukema oli silloin pieni pettymys ja sen jälkeen ei mikään olekaan riittänyt. Laturin siirsin vasemmalle ylös käyttäen 740:n jalkaa, jolloin sain ahtimen luo lisää tilaa ja  70A:n laturin.

Viime kesänä asensin 300x450x76 alumiinicoolerin, 3" putkiston, sähköflektin ja ajokauden lopuksi ruisku vaihtui vielä Hesteciin. Kone lähtee vetämään n.2000kierroksen kohdalta. Ja alle 3000 on jo vakioturbon max vääntö... 220hv ja 350Nm

3.4. Katsastusmieheltä saatu hyväksyntä vitoskoneen laitolle!

10.4. Ostettu 960 AVK:lta laatikon ym. luovuttajaksi. Moottori vielä hakusassa. Ruotsissa ovat melko paljon halvempia, joten täytynee hakea sieltä, jos lähempää ei löydy sopivan hintaista?

15.4. Vaihteisto irrotettu ja liitetty 10V varaosakoneeseen ja aloitettu sovittelemaan varaosa-autossa sarjoja, korvakkeita ym. jolloin ei tartte seisottaa autoa sitten niin kauaa. Tavoite on, että lähes kaikki olisi valmiina osina, kun konetta aletaan vaihtamaan. 
960:n öljypohja on vielä lyhennettävänä ja ennen ei vielä tiedä koneen lopullista paikkaa.


Peltinen pienoismalli 1:10



Madallusjouset merkkiä ?? Volvon keltaiset R-Sport iskarit ja säädettävä Panhard-tanko.
Takaluukku ja peilit on vaihdettu uudempiin, sekä vilkut kirkkaisiin.

8.9. Konehuone uudella tekniikalla:

Moottori B5234T5 (Volvo 850 T5-R -96)
Omavalmiste moottorin/vaihteiston kiinnikkeet. Suorasytytys, kaasuläppäkotelo (65mm) ja öljypohja/-putki (lyhennetty) sekä öljynlauhdutin 960:sta. Imusarja S60 -02 Kaasuvivusto muokattu 240:n K-Jetin osista, mutta vaijeri LH:n. Moottori muuten vakio.
Teho   185hv/320Nm
          (381hv/ 460Nm "ratasäädöillä")
Ahdin Garrett GT2871R
Pakosarja 42mm vesijohtoputkesta itse tehty.
Pakoputkisto 3" alkuperäisen mallin mukaan, mutta yhdellä isolla vaimentajalla (takana poikittain).
Välijäähdytin 450x300x76 alumiini, lähdöt sivuille. Ahtoputket 740:sta/omavalmiste.
Ruisku Hestec 3.2 850:n kaasu- ja asentoantureilla. Matalaohmiset 580cc suuttimet. PLX-laajakaista lambda. Johtosarja itse muokattu 850:sta ja lisätty sytytyksen vaatimat johdot.
Kytkin Vakio Sachs 228mm (850) Kytkinsylinterit ja haarukka 960:sta, poljin 260:sta.
Vaihteisto M90 (Volvo 960 2.5 -96) Vaihdevivusto itse muokattu M46:n osista, keppi 960:sta. Vaihteistopalkki alkuperäinen, kumin paikkaa vaihdettu. Kardaani lyhennetty 240 M45:sta.
Jäähdytin 240 vakio flektin anturilla, flekti 850:sta ja tuulitunneli 740 Turbosta, paisuntasäiliö 240 Intercooler-sarjasta (pienempi). Ylävesiletku 740 Dieselistä ja alaletku on 240:n ylävesiletku (lyhenneltyinä). Moottorin vesiputki tehty yhdistelemällä 850:n ja 960:n putkista.
Laturi ja startti Bosch, 850:sta.
Pissapojansäiliö 340:sta, siirretty oikean umpion alle, täyttöputki 940:sta. Akku 62Ah siirretty takakonttiin. "Sähkökeskus" konehuoneen vasemmassa reunassa 240:n ilmansuodatinkotelo muokattuna sisältäen 740:n sulakerasian. (Mm. pää-, flekti- ruisku-, sumuvalo-, ilmastointisulakkeet, valot ym. sekä niiden releet)

Osia on siis keräilty viideltä eri vuosikymmeneltä ja seitsemästä eri Volvon mallisarjasta. Varaosaliikkeissä joutuu silloin tällöin väittelemään mikä osa todella käy tähän autoon, kun monesti kysyvät ensin rekisterinumeroa :D


Perhekuva: 244Turbo, 254T5 & 245Turbo

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #1 : 26.04.2012, 21:06:05 »
Osat alkaa enimmäkseen olla kasassa. Moottoriksi löytyi 130tkm ajattu B5234T5 Ja niinhän siinä kävi että 10V koneen korvakkeen aihiot ei käykään ja se homma alkaa alusta. Onneksi en koko korvia vielä tehnyt. Öljypohja tuli tänään ja kohta pääsee sovittelemaan lopullisia osia. Mikähän ahdin sopisi tuon koneen kaveriksi 300-350hv tehoihin ja jonkinmoisen alaväännön tuottajaksi? Pakosarjaa varten on jo T25 laippa eli tod.näköisesti joku kuulalaakeri. Tietääkö kukaan voiko siihen nyk. kompuraan vaihtaa kiilahihnapyörän tilalle moniurallisen vai onko järkevämpää hankkia 850:n kompura? On ihan niitä viimeisiä asioita nyt tärkeysjärjestyksssä, mutta mietin vain pitääkö ne nykyiset AC-putket ottaa huomioon korvakkeita tehdessä.

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #2 : 26.04.2012, 21:28:08 »
Piti vain sen verran tulla kuittaamaan tästä autosta, että onhan saakelin hyvännäköinen kakssatku S*
Tuommoista turbollista itsekkin aina kuolannut, kun tuo oma T5:nen vetelee hiukan väärästä päästä... ;)
No ei, hyvä autohan sekin on ;D
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #3 : 12.05.2012, 20:29:20 »
Nyt on koneen korvat kiinni ja pakosarjakin valeessa.



Vasen korva on kiinni etupalkin pulteilla ja sen alaosa hitsataan aikanaan etupalkkiin kiinni. Kannatinkumina toimii taka-akselin kumityyny, joka pitkän varren päässä pääsee helpommalla, kuin kumityyny ihan lohkon vieressä. AC:n kompuraan joutuu varmaan tekemään putket itse, kun se on nyt 850:n. Omansa ei mahdu tuon korvakkeenn kanssa.
Täytyy varmaan hitsata  noi vesiputket ja pakosarja kaasulla, nyt ovat vain pisteillä vasta kiinni. Pikkuhiljaa edistyy kuitenkin. Pakosarja ei ole ihan paras mahdollinen malliltaan, mutta vesi- ja öljyputket on nyt helpoin toteuttaa toimivasti. Vaihdekepin telinettä ja kardaania(M45) joutuu molempia lyhentämään pari centtiä. Jos koneen olisi jättänyt vähän edemmäs olisi saattaneet käydä suoraan... Joskin öljypohjaa tai etupalkkia olisi pitänyt muokata. No parempi kun painopiste on taaempana.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #4 : 12.05.2012, 21:19:43 »
Kuolasin tätä jyväskylän seppälässä mobilistien kevättapahtuman parkkipaikalla jokin aika sitten. Kiinnosti enemmän kuin ne "oikeat" näyttelyautot :P.
Tästä tulee hienoa S*
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #5 : 02.06.2012, 18:09:19 »
Puuhapiuhahommaa on nyt tullut tehtyä jo toista päivää. Johtosarja alkaa olla muutamaa liitintä ja kuorta vaille valmis.
Sisälokasuojaan laitoin keskitetysti puolien pääteasteet, suuttimien ja puolien releet ja sulakkeet.

Lisäksi tuli viikko sitten vähän madallettua autoa samalla, kun etsin kolinaa edestä. Iskarin varressa oli väljää ja kasasin nyt lyhyemmillä jousilla. Ajomukavuus etenkin moottoritien rampeissa parani huomattavasti. Vakaajia voisi vielä vaihtaa vähän paksumpiin.

Poissa PaavoB

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #6 : 03.06.2012, 16:18:06 »
Seurantaan EHDOTTOMASTI!
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

"Se voi olla taikka sitten ei."

Poissa eliäs

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #7 : 03.06.2012, 17:25:01 »
Pakko seurata, itekki haaveillu tuomosta tekniikan vaihtoa :)
240

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #8 : 07.07.2012, 18:39:28 »
Sovittelu homma alkaa olla valmis ja seuraavaksi alkaa koneen ja laatikon irroitus sekä vahvistus, kunhan aikaa jää. Moottorin korvakkeet, imu- ja pakosarja, kardaani ja vaihdekeppiteline on valmiina. Vesiletkut ja -putket sekä johtosarja vaativat vielä pieniä muutoksia ja siistimisiä, mutta ne täytyy varmaankin tehdä vasta kun kaikki muu on jo paikoillaan. Öljynputsarijalalle pitää vielä hitsata paikka kierteitä varten öljypohjaan ja kaasuvivusto tehdä. AC:n putket on vielä täysin kysymysmerkillä, mutta eiköhän sekin saada toimimaan. Pakosarja muuttui vielä hieman erilaiseksi ja sen myötä piti vesiputkeakin hieman muokata. Nyt pitäisi kestää lämmön mukana elämistä paremmin ja kaikki putket ovat lähes saman mittaisia.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #9 : 09.07.2012, 08:59:29 »
Ota tuo lisätuki pois tai laita siihen jokin jousto, pakosarja elää melko paljon kun vedät sen kunnolla punaseksi ja seurauksena on että sulla on reikä pakosarjassa.
Paras mahdollinen tuki on roikkuva mallia 2kpl unibal niveliä, sillä tavalla että paketti pääsee liikkumaan sivuttain ja pitkittäin mutta ei alaspäin.
Tuohonkin voi laittaa väliin jousen joka vaan antaa periksi kun pakosarja lämpölaajenee...

Hienon näköistä jälkeä kyllä muuten saat aikaiseksi.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #10 : 06.08.2012, 21:34:05 »
Kesäloma alkoi vihdoin! Vanha kone irroitettu ja kytkin poljin muutettu toimimaan nesteellä. 960:n sylinteri kävi suoraan.


Kuva sähkökeskuksesta

Konehuonettakin maalailin, kun oli akun alla päässyt ruostumaan ja hitsasin moottorin kiinnikkeen etupalkkiin. Öljypohjaa juotuu vielä hitsaamaan, kun öljynputsarin jenkaa ei ollut ollenkaan. Mahd. keskiviikkona tulee kytkimen osat niin pääsee kasaamaan.

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #11 : 07.08.2012, 18:24:24 »
Voi jehna  :o . Tää on just sellanen prokkis mitä oon ajatellut hiljaa mielessäni että laittaisi 850 T5 koneen 200 volvoon, mut homma kaatunut koneen ripustukseen ja siihen että mikä laatikko kävisi ns.suoraan. Mut näköjään tämä on mahdollista, TODELLAKIN SEURAAN TÄTÄ projektia  ::) :hello: S*
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #12 : 07.08.2012, 23:41:22 »
Voi jehna  :o . Tää on just sellanen prokkis mitä oon ajatellut hiljaa mielessäni että laittaisi 850 T5 koneen 200 volvoon, mut homma kaatunut a) koneen ripustukseen ja b) siihen että mikä laatikko kävisi ns.suoraan. Mut näköjään tämä on mahdollista, TODELLAKIN SEURAAN TÄTÄ projektia  ::) :hello: S*
a) Kiinnikkeet: http://www.240sidan.com/b6304.html
     Sivu liittyy 6-sylinteriseen moottoriin mutta 5-syl menee kiinnityksen osalta samoin.
b) Bensakuutoskoneisen 960/S90/V90:n manuaalilaatikko. Menee ihan suoraan, sen kun pulttaa vaan. Jopa kytkinakselin boori osuu kohdalleen.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #13 : 08.08.2012, 11:08:59 »
a) Kiinnikkeet: http://www.240sidan.com/b6304.html
     Sivu liittyy 6-sylinteriseen moottoriin mutta 5-syl menee kiinnityksen osalta samoin.
b) Bensakuutoskoneisen 960/S90/V90:n manuaalilaatikko. Menee ihan suoraan, sen kun pulttaa vaan. Jopa kytkinakselin boori osuu kohdalleen.
ISO KIITOS!! Nyt tiedän mitä alan katteleen seuraavaks 8)
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 250TIC "ATA"
« Vastaus #14 : 20.08.2012, 20:51:20 »
Viikko lomailtu kaverin mökillä, saatu pari turskaa, taimenta ja puna-ahventa. Projekti seisonut, mutta nyt on "punalohko" taas paikallaan. Sen verran olen näköjään mobilisti, että maalasin lohkon alkuperäiseen tyyliin. Pari tuntia meni koneen ja laatikon asennukseen yksinään. Valmiit osat alkaa olla kiinni, ahtoputket ym. voi tehdä vasta nyt. Imusarjaan pitää vielä tehdä lähtö ja kiinnikkeet TK-venttiilille. Suurimmat hommat toivon mukaan jo tehty. Vaihdekeppiin uusin puslat ja jatkoin alapäätä hieman, niin tuli tarkka liikkeiltään. Öljynputsarille tuli aikas tiukka sovitus vaikka se on käännetty sivulle 960:n osilla ja vakaaja on 264:sta. Pyörien asennosta riippuen väliä on 2-20mm, onneksi niinpäin että se 2millin rako on vasta maksimi ulosjoustolla.

 

Carcom Oy  Ateho