RallyBaron  Samppasport

uusien volvojen lämmitys?

  • 254 Vastauksia
  • 26023 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #15 : 24.10.2022, 19:50:23 »
Noh. Nykymoottorit eivät onneksi niin paljoa välttämättä kuluta ja savuta kylmänä. Kyllähän tuo taitaa vähän karkeampana käydä kylmänä. Varmaan pakkasella olisi hyvä käynnistää auto kännykästä 5-10minuutiksi ennen lähtöä niin vaihdelaatikkokin lämpenee.

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6866
  • Kaikkee sitä...
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #16 : 24.10.2022, 22:34:59 »
Käsittääkseni moottorin esilämmittämättömyys liittyy ennen kaikkea saksalaismerkkien liian hyvään, tai huonoon, moottorin itsediagnostiikkaan. Uusimpien päästönormien täyttämiseksi moottorinohjauksen täytyy lukea moottorin eri antureiden lukemat 6-8 tunnin kuluttua auton sammuttamisen jälkeen. Jos moottoria esilämmitetään tuolloin, ecu tuumii jonkin anturin olevan rikki ja sytyttää vikavalon.

Saksalaiset tämän moottorin lämmittämättömyyden taisivat aloittaa mutta sikäläiset EURO6 dieselit eivät ole milläskään vaikka moottorin esilämmitys koodataankin päälle. Ei siis tule koodeja tai vikavaloa.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #17 : 25.10.2022, 12:53:58 »
Saksalaiset tämän moottorin lämmittämättömyyden taisivat aloittaa mutta sikäläiset EURO6 dieselit eivät ole milläskään vaikka moottorin esilämmitys koodataankin päälle. Ei siis tule koodeja tai vikavaloa.
Mutta onko moottori enää EURO6 sen jälkeen? ???

Tuolta löytyy syy sille miksi EURO6 malleissa ei moottoria lämmitetä
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/156876/Puolitaival_Miika.pdf?sequence=1
Lainaus
Euro 6 -moottoreiden esilämmittäminen aiheuttaa toisinaan vikakoodeja OBDjärjestelmään ja moottorin häiriövalon syttymisen. Pitkän seisonta-ajan jälkeen moottorin itsediagnostiikka vertailee lämpötunnistimien signaaleja. Jos yksi tunnistinsignaaleista poikkeaa muista signaaleista, itsediagnostiikka tulkitsee kyseisen tunnistimen vialliseksi. Moottorin esilämmittäminen vaikuttaa vain jäähdytysnesteen lämpötunnistimeen, jolloin auton seisonta-aikana tapahtuva esilämmittäminen aiheuttaa vikakoodin ja moottorin häiriövalon syttymisen
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6866
  • Kaikkee sitä...
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #18 : 25.10.2022, 13:18:44 »
Mutta onko moottori enää EURO6 sen jälkeen? ???

No ehkä ei mutta pääasia on (tai oli) että moottorikin lämpes.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #19 : 25.10.2022, 13:59:59 »
Mutta onko moottori enää EURO6 sen jälkeen? ???
Eikös Volvo myy sähkölämmittimiä uusiinkin moottoreihin? Tuskin älykäskään moottori tunnistaa, millä sitä lämmitetään...? Ei tuo Defan/Calixin johto niin tiukassa ole, että siitä valtaisaa vaivaa koituisi, vaikka lämmittäisi autonsa puhtaasti ydinvoimalla?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #20 : 25.10.2022, 15:02:57 »
Eikös Volvo myy sähkölämmittimiä uusiinkin moottoreihin? Tuskin älykäskään moottori tunnistaa, millä sitä lämmitetään...? Ei tuo Defan/Calixin johto niin tiukassa ole, että siitä valtaisaa vaivaa koituisi, vaikka lämmittäisi autonsa puhtaasti ydinvoimalla?
Luitko tuota dokkaria miksi EURO6 moottoreissa ei ole esilämmitystä? Uusissa ohjaamo lämmitetään sähköllä ja ajossa moottori sekä ohjaamo.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #21 : 25.10.2022, 17:13:52 »
Mutta onko moottori enää EURO6 sen jälkeen? ???

Tuolta löytyy syy sille miksi EURO6 malleissa ei moottoria lämmitetä
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/156876/Puolitaival_Miika.pdf?sequence=1
Esilämmittäminen ei muuta päästöjä tai moottoria huonommaksi, päin vastoin. Järjestelmää voidaan huijata myös niin, että itsediagnostiikka edelleen toimii. Tämä temppu ei ole verrattavissa esim. egr:n poistamiseen, mikä oikeasti vaikuttaa haitallisiin hiukkaspäästöihin.

Sinällään moottorin esilämmittämistä ei kielletä missään. Korkea polttoaineen hinta pitää huolen, että turhia ei lämmitetä.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #22 : 26.10.2022, 07:07:08 »
Esilämmittäminen ei muuta päästöjä tai moottoria huonommaksi, päin vastoin. Järjestelmää voidaan huijata myös niin, että itsediagnostiikka edelleen toimii. Tämä temppu ei ole verrattavissa esim. egr:n poistamiseen, mikä oikeasti vaikuttaa haitallisiin hiukkaspäästöihin.

Sinällään moottorin esilämmittämistä ei kielletä missään. Korkea polttoaineen hinta pitää huolen, että turhia ei lämmitetä.
Ei muuta, mutta kuten tuolle kerrottiin että eri lämpötila-anturit antaa esilämmitetyssä autossa eri tietoa ja auto voi tulkita vialliseksi anturiksi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #23 : 26.10.2022, 07:51:38 »
Luitko tuota dokkaria miksi EURO6 moottoreissa ei ole esilämmitystä? Uusissa ohjaamo lämmitetään sähköllä ja ajossa moottori sekä ohjaamo.
Tuolla opinnäytetyöllä ei ole mitään tekemistä kommenttini kanssa.

Volvo myy edelleenkin ainakin S90 kevythybrididieseliin sähkötoimista moottorilämmitintä (https://accessories.volvocars.com/fi-fi/S90(17-)/Accessories/Document/VCC-518653/2023/B5%20AWD%20(Mild%20hybrid)/Automatic).

Ymmärtääkseni tämä on pelkästään esilämmitykseen tarkoitettu, muuten tarvitaan todella pitkät piuhat :) Eikös tuomarilin V90 muutos tehty myös ilman mitään softahuijauksia, eli Volvo sietää esilämmitystä ilman murheita. Ja EURO6 vaatimukset ilmeisesti täyttyvät, tuskin lämmitin muuten olisi lisävarustelistoilla.




Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #24 : 29.10.2022, 16:27:50 »
Niin, tuo päätös, että Euro 6d (Temp) autoissa ei saa esilämmittää moottoria ennen käynnistystä polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, mutta sisätiloja saa on puhtaasti poliittinen.

Teknisiä syitä/eroavaisuuksia, miksi esim. 2019 mallista Volvo V60:n moottoria saa esilämmittää, mutta 2020 ja sitä uudempia ei saa, ei ole tiedossa!

Myöskään mikään selitys, että uudempi Euro 6d Volvo jotenkin menisi sekaisin esilämmityksestä on aivan absurdi, koska verkkosähkökäyttoisellä letkulämmittimellä näitä uudempiakin edelleen voi lämmittää, eikä mikään mene sekaisin.

Valitettavasti kukaan ei viitsinyt/ymmärtänyt/osannut ajaa näiden pohjoisten korpimaiden tarpeita kun tuo muutos sorvattiin läpi EU:ssa.

Nyt sitä sitten käynnistellään kylmää dieseliä pakkasilla ja ympäristö kiittää! Sisätilojen lämmittämiseksi Webasto pauhaa kuitenkin sen puoli tuntia - siinä samalla olisi lämmennyt se moottorikin ja kylmäpäästöt paljon pienempiä. Voisi kysyä päättäjiltä, että mitenkäs meni noin niin kuin omasta mielestä.

Ehkäpä joku taho jossakin vaiheessa tunnistaa tässä markkinaraon ja keksii ohituksen/ohjelmoinnin, jolla uudempienkin Volvojen moottorit saa esilämpenemään taas Webastolla - itse ostaisin em. työn omaan autooni ainakin heti.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2022, 16:34:11 kirjoittanut McCloud »

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #25 : 29.10.2022, 16:54:02 »
Eikös tuossa ollut joku juttu, että autonvalmistajat eivät pysty osoittamaan, että päästöt ovat esilämmitetyllä moottorilla varmasti samat, kuin käyntilämpöisellä moottorilla ja tämän takia ei saa esilämmitystä tehdä lisälämmittimellä?

Hassu juttu on vaan se, että työautossa saa erikseen valittua, lämmittääkö Webasto pelkästään moottorin, vai myös ohjaamon.

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #26 : 29.10.2022, 17:23:19 »
Eikös tuossa ollut joku juttu, että autonvalmistajat eivät pysty osoittamaan, että päästöt ovat esilämmitetyllä moottorilla varmasti samat, kuin käyntilämpöisellä moottorilla ja tämän takia ei saa esilämmitystä tehdä lisälämmittimellä?


Eli tällä "matematiikalla" kielletään moottorin esilämmitys polttoainetoimisella lämmittimellä sitten kokonaan, jotta varmasti saavutetaan maksimaaliset kylmäpäästöt. Ja kannattaa huomioida, että sisätilojen lämmittämiseksi ko. lämmitin pyörii kuitenkin joka tapauksessa jo muutoinkin, lämmitettiin moottoria tai ei. Kuten sanoin poliittinen päätös.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #27 : 29.10.2022, 20:14:35 »
Eli tällä "matematiikalla" kielletään moottorin esilämmitys polttoainetoimisella lämmittimellä sitten kokonaan, jotta varmasti saavutetaan maksimaaliset kylmäpäästöt. Ja kannattaa huomioida, että sisätilojen lämmittämiseksi ko. lämmitin pyörii kuitenkin joka tapauksessa jo muutoinkin, lämmitettiin moottoria tai ei. Kuten sanoin poliittinen päätös.
Linkkaa tänne kohta lainsäädännöstä, jossa esilämmitys on kielletty.

Jos katsot viestiketjua hieman taakse päin, niin siellä on mainittu nimeltä toimija, joka laittaa veden kiertämään myös moottorissa. Varmasti joku muukin osaa tuon tempun tehdä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #28 : 30.10.2022, 01:34:19 »
Linkkaa tänne kohta lainsäädännöstä, jossa esilämmitys on kielletty...


Kannattaa lainauksessa ottaa mukaan myös se teksti, mihin vastasin eli tämä toisen käyttäjän kirjoittama teksti: "Eikös tuossa ollut joku juttu, että autonvalmistajat eivät pysty osoittamaan, että päästöt ovat esilämmitetyllä moottorilla varmasti samat, kuin käyntilämpöisellä moottorilla ja tämän takia ei saa esilämmitystä tehdä lisälämmittimellä?"

-------

Ja siihen asiaa hämmästellen vastasin: "Eli tällä "matematiikalla" kielletään moottorin esilämmitys polttoainetoimisella lämmittimellä sitten kokonaan, jotta varmasti saavutetaan maksimaaliset kylmäpäästöt. Ja kannattaa huomioida, että sisätilojen lämmittämiseksi ko. lämmitin pyörii kuitenkin joka tapauksessa jo muutoinkin, lämmitettiin moottoria tai ei. Kuten sanoin poliittinen päätös"

-------

Kielto asiassa tuntuu kuitenkin päällä olevan, kun merkkihuolto ei saa sitä laittaa toimintaan Euro 6d -autoissa - kysytty on.

Itse olisin myös kiinnostunut kuulemaan tuon lainkohdan selväsanaisesti perusteluineen miksi sisätiloja saa esilämmittää polttoainekäyttöisellä lämmittimellä ja moottoria samaan aikaan ei - samat päästöt tulee kuitenkin joka tapauksessa esilämmitysvaiheessa, mutta lämmitetyllä koneella ajoon lähdettäessä ne olisivat tietysti paljon vähäisemmät.

Täytyy kysellä jos löytyisi joku ratkaisija tälle järjettömälle lämmitinpelleilylle.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2022, 01:55:31 kirjoittanut McCloud »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #29 : 30.10.2022, 08:19:12 »
Kielto asiassa tuntuu kuitenkin päällä olevan, kun merkkihuolto ei saa sitä laittaa toimintaan Euro 6d -autoissa - kysytty on.

Itse olisin myös kiinnostunut kuulemaan tuon lainkohdan selväsanaisesti perusteluineen miksi sisätiloja saa esilämmittää polttoainekäyttöisellä lämmittimellä ja moottoria samaan aikaan ei - samat päästöt tulee kuitenkin joka tapauksessa esilämmitysvaiheessa, mutta lämmitetyllä koneella ajoon lähdettäessä ne olisivat tietysti paljon vähäisemmät.
Asia ei koske minua tällä hetkellä millään muotoa. Sen verran vaan kiinnostava aihe, että kahlasin päästönormien lainsäädäntöä läpi. Myönnän, että en lukenut sanasta sanaan, mutta en löytänyt esilämmitykseen edes etäisesti viittaavaa kohtaa. Siksi kysyin, että tietääkö joku lainkohdan, jossa kielto on.

Epäilen vahvasti, että kyse on ainoastaan autonvalmistajien päätöksestä olla lämmittämättä moottoria. Jälkimarkkinoilta voi edelleen ostaa polttoainetoimisia moottorinlämmittimiä myös uusiin autoihin. Sekin olisi kiellettyä, jos joku kielto olisi olemassa.

Merkkiliike on vaan voimaton autonvalmistajan ohjeiden edessä. Eivät tee mitään softavirityksiä. Tämän asian voi hoitaa myös mekaanisesti, mutta sen verran täytyy olla perehtynyt asiaan, että ymmärtää mikä venttiili pitää ohittaa tai kääntää pysyvästi toiseen asentoon. Uudet Volvot nimittäin lämmittävät moottoria ajon aikana, joten kaikki tarvittava on autossa jo olemassa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Ateho  Elekma