Suljetuissa akuissa ei ole letkua, koska kovassakaan kuormituksessa akkunesteen ei pitäisi hajota kaasuksi esim. hyytelökakut. Mikäli näin kuitenkin käy, akku pullistuu.
Huoltovapaa tarkoitaa, ei huollettavissa, kertakäyttöinen, nestettä ei voi lisätä. Mikäli kyseessä on nesteakku, on se vainaa, kun sieltä on huohotusputken kautta haihtunut riittävästi nestettä. Mikäli akussa olisi perinteiset korkit, siihen olisi voinut lisätä akkuvettä ja jatkaa käyttöaikaa.
Huohotusputki yhdistää kennojen kaasutilat toisiinsa ('korkista korkkiin') ja akun päässä olevasta nipasta kaasut voidaan johtaa lekulla tilasta ulos. Sinällään tuosta letkusta ei mielestäni oli merkittävää etua, mikäli akkutila ei ole päältä täysin ilmatiivis, tulevat kaasut ovat myrkyttömiä vetyä ja happea. Vety kevyenä poistuu nopsaan, joten syttymisvaara on lähinnä teoreettinen.