Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: Lankku - 28.10.2010, 23:17:48
-
Tästä aiheesta on paljon kyselyjä, joten tässä suomeksi vikakoodit, niiden lukuohjeet ja nollaaminen, sekä komponenttien testaaminen. Kiitos kuuluu sille, joka on jaksanut kirjoittaa tuon tekstin.
Vastaava englanninkielinen: www.swedishbricks.net (http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Engine-Codes1.html#Engine%20and%20OBD%20Diagnostic%20Codes)
Vikakoodit LH 2.4, napa A2
1-1-1 Ei vikaa
1-1-2 Ohjausyksikkö
1-1-3 Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari)
1-2-2 Imuilman lämpöanturi
1-2-3 Moottorin lämpöanturi
1-3-1 Sytytysjärjestelmän RPM-anturin signaali puuttuu startatessa
1-3-2 Akkujännite liian suuri tai pieni
1-3-3 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu
1-4-1 Vauhtipyörän YKK-anturi
1-4-2 EZK sytytysohjausyksikkö hajonnut
1-4-3 Nakutusanturin signaali puuttuu tai on epäkelpo
1-5-4 EGR-järjestelmässä liian kova virtaus
2-1-2 Lambda-anturin signaali puuttuu
2-1-3 Täyskaasutieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu
2-1-4 RPM-anturin signaali ”pätkii”
2-2-1 Seos liian laiha osakuormalla
2-2-2 Rele ?
2-2-3 Tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu
2-2-4 Jäähdytysnesteen lämpöanturin signaalissa häiriöitä
2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla
2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä
2-3-4 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu tai on epäkelpo
2-4-1 EGR-järjestelmän virtaus liian pieni
2-4-4 Nakutusanturin signaali epäkelpo
3-1-1 Nopeusanturin signaali puuttuu
3-1-2 Nakutusanturin signaali puuttuu, nakutukseen liittyvä polttoaineen rikastaminen
3-1-3 Hiilisäiliön venttiilissä häiriö
3-2-1 Kylmäkäynnistyssuuttimen signaali puuttuu
3-2-2 Kuumalanka-ilmamäärämittarin lanka poikki
3-2-4 Sähköisen vesipumpun releessä häiriö
3-4-3 Bensapumpun releessä häiriö
3-4-4 EGR lämpötilasignaali puuttuu tai on epäkelpo
4-1-1 Kaasuläpän asennontunnistin ?
4-1-3 EGR-lämpöanturin signaali puuttuu tai on epäkelpo
Lisäys:
1-1-3 ilmestyy rikkaasta sopituksesta ja 2-3-1 laihasta.
Ohjausyksikön vikakoodit voidaan helposti purkaa ilman varsinaista
vikakoodinlukijaa esimerkiksi tien päällä, koska diagnostiikkalaite on
integroitu osaksi autoa. "Käyttöliittymänä" on johto, yksi näppäin sekä vilkkuva
ledi. Kannattaa muistaa että vikakoodi on vain suuntaa antava tieto. Esimerkiksi
lämpöanturilta tuleva vika ei tarkoita vikaa välttämättä itse anturissa, vaan
sitä että ohjausyksikkö ei saa kyseistä signaalia. Tämä taas voi johtua itse
ohjausyksiköstä, johtosarjasta, viallisesta liittimestä ja tietysti itse
anturista. Myöskään liian pienen/suuren lambda-arvon vikakoodi ei tarkoita
välttämättä itse anturissa, vaan esimerkiksi sytytysjärjestelmä saattaa pätkiä,
jolloin palamatonta polttoainetta pääsee pakojärjestelmään aiheuttaen
vikakoodin.
Harvinaisemmissa tapauksessa vika ei tallennu ohjausyksikön muistiin lainkaan.
Jos esimerkiksi imuilman lämpöanturi toimii sallitulla alueella mutta näyttää
väärin, ei ohjausyksikkö tiedä asiasta. Vika kuitenkin vaikuttaa käyntiin ja
sitä voi olla vaikea metsästää. Kirjoittajan autossa oli juuri kyseinen vika.
Vikakoodien lukeminen (tila 1):
* Diagnostiikkayksikkö sijaitsee konepellin alla kuljettajan puolella mustassa tulitikkurasian kokoisessa laatikossa.
* Avaa diagnostiikkayksikön kansi, jonka alta löydät pistokkeita numeroituna 1-6
* Käännä sytytysvirta päälle
* Liitä diagnostiikkajohdin töpseliin numero 2.
* Paina diagnostiikkapainiketta 1-3 sekuntia
* N. 3.5 sekunnin jälkeen alkaa ledi vilkkua. Vilahdukset tulevat 3:ssa sarjassa.
Sarjojen välillä on 3.5 sekunnin tauko
* Jokaisessa sarjassa on 0.5 sekunnin välähdys ja 0.5 sekunnin tauko.
Sarjan välähdysten määrä kertoo numeron.
* Laske jokaisen sarjan välähdykset. Ensimmäisestä sarjasta saadaan vikakoodin ensimmäinen, toisesta toinen numero jne. Katso sitten kyseinen vikakoodi taulukosta.
* Seuraava vikakoodi voidaan lukea painamalla näppäintä jälleen 1-3 sekuntia. Mikäli vikakoodeja ei ole enempää, näytetään ensimmäinen koodi uudelleen.
Komponenttien testaaminen (tila 2):
* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen 1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi.
Komponenttien aktivointi (tila 3):
* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele
* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään
Vikakoodien tyhjennys:
* Lue vikakoodit kuten edellä on kerrottu.
* Huom! Kaikki koodit on luettava (ts. sinun on saatava ensimmäinen vikakoodi
uudelleen) muuten tyhjennys ei onnistu.
* Paina tämän jälkeen näppäintä 5 sekuntia ja vapauta se.
* Odota kunnes ledi syttyy (3-10 sek)
* Paina näppäintä jälleen vähintään 5 sek.
* Lue vikakoodit uudelleen tarkistaaksesi että tyhjennys onnistui (yksikön
pitäisi nyt antaa 1-1-1)
Ja jos sattuu olemaan OBD-pistoke, niin sitä kautta saa ledin, vastuksen ja hyppylangan kanssa luettua koodit.
VOL-FCR antoi tämmöisen vinkin:
On ‘96/’97 850 cars with the 16 way ‘OBDII’ socket, and some other models, some of the control modules use ‘flash’ codes, this program is not designed to work with these modules.
The controls for these have been coloured yellow in the program.
THE USE OF THE FOLLOWING INFORMATION IS ENTIRELY AT THE USERS RISK
To retrieve the flash codes the following procedure can be adopted:
Connect an LED, with the correct polarity, in series with a 1k8 ohm resistor, between pin 16 (+) and pin X, where X is the pin corresponding with the module to be read. Connect a push to make switch between pin X and pins 4 or 5 (-).
The circuit can then be used in the same way as the pre ’96 diagnostic sockets, situated in the engine compartment.
For
Motronic 4.3 or Fenix 5.2, X = 3.
ECC , X = 6, Timer Type 4, X = 9.
Cruise Control, X = 13; 900 & S/V 90 ABS, X = 12 .
(http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/vika.jpg)
eli tuollaisella kytkennällä saa luettua tuota välivaiheen OBD pistoketta..
Vaihtaa tuota 1 menevää johdinta sinne mistä haluaa lukea.
Toimii näjöjään ilman vastustakin jos on 12V ledi:
http://www.turboperformanceclub.com/_files/volvo%20error%20code%20readout,%201996-1998.pdf
#1 = vaihdelaatikko
#2 = Moottori
#3 = ABS
http://www.volvoclub.org.uk/faq/BrakesABS.html#ABSDiagnosticCodeRetrieval (http://www.volvoclub.org.uk/faq/BrakesABS.html#ABSDiagnosticCodeRetrieval)
Tuossa listassahan ei mainitsemaasi vikakoodia 2-3-5 ole, mutta esim. kasipätkästä ko vikakoodi löytyy huhupuheiden mukaan seuraavasti: "2-3-5 Rear axle sensor, signal missing "
Ja tuosta vahvistusta http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/BrakesABS1.html#ABS%20Diagnostic%20Code%20Retrieval (http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/BrakesABS1.html#ABS%20Diagnostic%20Code%20Retrieval)
-
Tuohon LH 2.4 sitten lisää vaan että napa6 antaa sytkäboksin vikakoodit.
-
Tähän voi varmaan lisätä ohjeet miten IMM:n ja lambdan kunto testataan, kun aika monet vikakoodit voivat viitata niihin.
Brickboardilta löytyy aika hyvät ohjeet: Lambda (http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineFuelinjection.htm#Oxygen_Sensor_Diagnosis) ja IMM (http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineFuelinjection.htm#TechnicalNotesonAMMCalibration).
Nopeasti suomennettuna:
IMM:n 1 terminaalin ja maan välillä pitää olla 0 ohm vastusta, IMM irtykytkettynä. IMM kytkettynä auton ollessa käynnissä, tyhjäkäynnillä, 3 terminaali pitäisi antaa 2,3 volttia. Terminaalinen numerot löytyy ku vetää liitoksien kumisuojan pois.
Lambdan pitäisi seilata ~0,1-0,9 voltin välillä tyhjäkäynnillä. Ainakin LH2.4 940:ssa lambdajohtojen liitos löytyy tulipellin läheltä. Lambdalta tulevista johdoista kaksi ovat samassa liitoksessa ja yksi erillinen (musta). Alkupään malleissa 2+1 johtoa (puolan seuduilla), myöhemmin kaikki johdot tulevat samaan liitospalaan kiinni (oranssi, tulipellissä).
Huom. IMM arvo 2,3V ei takaa että IMM on ehjä.
-
;) Löytyy jo ;)
Laitetaan myös lootan vikakoodit tähän rimpsuun.
-
EZK-sytytyksen vikakoodit
http://swedishbricks.net/700900FAQ/Engine-Codes1.html
Luetaan diagnostiikka pistokkeen reiästä 6, aivan samalla tavalla kuin polttoaineen ohjaimen vikakoodit reiästä 2.
* merkki vikakoodin jälkeen tarkoittaa sitä, että vikakoodi sytyttää moottorin vikavalon (ns. Lamda-valo mittaristossa)
Vikakoodi Vika
1-1-1 Kaikki kunnossa (Ei vikoja)
1-4-2* Ohjausyksikön vika
1-4-3* Nakutusanturin singaali puuttuu tai epäkelpo
1-4-4* Ei kuormitustietoa polttoaineen ohjaimelta (IMM-tieto)
1-5-4* EGR-systeemin virtaus liian suuri (EGR = pakokaasun takaisin kierrätysjärjestelmä)
2-1-4 Moottorin asentotunnistimen singaali puuttuu tai epäkelpo
2-2-4 Moottorin lämpötila-anturin (ECT) signaali puuttuu tai epäkelpo
2-3-4 Kaasuläpän asentotunnistimen (TPS) tyhjäkäynti-signaali puuttuu
2-4-1* EGR-systeemin virtaus liian heikko
4-1-3* EGR:n lämpötila-anturin signaali puuttuu tai epäkelpo
3-3-4 Kaasuläpän asentotunnistimen signaali tyhjäkäynti asennossa (REX 1 ainoastaan)
Vikakoodi Vian syy Oire
1-4-2* EZK-sytytyksen ohjaus moduuli viallinen ;Moottori toimii ”nilkuta kotiin” suoja-moodissa
1-4-3* Nakutusanturin johdotus viallinen; Moottorin teho heikko, korkea polttoaineen kulutus
1-4-4* Viallinen johdotus LH ->EZK välillä tai viallinen LH-yksikkö; Moottori ei käynnisty, tehoton, sammuu
1-5-4* Viallinen EGR-venttiili, ohjain, johdotus tai termostaatti; Tyhjäkäynti epätasaista
2-1-4 Viallinen asentotunnistin, johdotus tai asennusvirhe; Moottori ei käynnisty, käy karkeasti tai ylikuumenee
2-2-4 Viallinen johdotus tai lämpötila-anturi; Ei tunnettuja oireita
2-3-4 Kaasuläpänasento anturi tai johdotus viallinen, asennettu väärin; Heikko kuumakäynnistyminen, heikko tyhjäkäynti; ”nilkuta kotiin” suojamoodiin siirtymisen mahdollisuus
2-4-1* Viallinen EGR-venttiili, ohjain, johdotus tai termostaatti; Tyhjäkäynti epätasaista
4-1-3* EGR-lämpötila-anturin signaali puuttuu tai epäkelpo; Ei tunnettuja oireita
3-3-4 Kaasuläpän asentotunnistin tyhjäkäynti asennossa (REX 1 ainastaan) Viallinen johdotus, asentotunnistin tai asennusvirhe
-
kertokaa nyt vanhalle millainen on toi lukulaite??oon ymmärtäny että se on joku ledivalohässäkkä.
oikein harmittaa välillä lukea kun jollain on ongelmia ja tarjotaan vaan että lue vikakoodit!!
lukishan niitä mutta millä?
-
siellä konehuoneessa sen pitäis olla jos auto on sillä varustettu, vikoissa 940 on jo obd töpseli
(http://personal.inet.fi/surf/tbymark/Volvo/b230f1.jpg)
oikea ala nurkka musta loota kansi auki ja johto numeroituun reikään ja ohjeiden mukaan jatkaa.. ota kynä ja merkitse vilkkujen kertomat numerot. niiden välissä on tauko esim.. koodi 334 = blink blink blink blink blink blink blink blink blink blink
-
Samalla tavalla dianostiikkapistokkeet on sijoitettu 9-satkuissa vuosimalliin 95 asti, jonka jälkeen diagnostiikkapistoke siirtyy OBDII-pistokkeen näköiseen liittimeen kyynärnojan pohjalle sisältäen samat toiminnot kuin tämä vanhempikin. Eli ei todellakaan toimi OBDII-pistokkeena.
(http://i7.aijaa.com/t/00269/8668060.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=002698668060.jpg)
Sieltä löytyy joko yksi boxi (A) tai kaksi (A&B), kuten itsellä.
(http://i2.aijaa.com/t/00152/8668061.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=001528668061.jpg)
Kuvan tapauksessa luetaan nastan kaksi kautta bensapurkin vikakoodit.
Normaalisti (kuten kaikilla) sieltä löytyy liitin paikoista 2, 3 ja 6. Joista 2 bensa, 6 sytkä ja 3 ABS (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8712.0).
Jos autossa on automaatti-ilmastointi ja vakionopeuden säädin, löytyy noita johdotettuja nastoja enemmän.
Omassa B purkissakin on paikka 5 johdotettu. En vain muista mikä se on.
Edit: laitettu linkiksi ABS:n vikakoodit
PS. sijainti alue on kaikiss merikonteissa sama (kuskin iskaritolppa). tarkkapaikka vaihtelee sen mukaan onko ilmastointia, sähköflektiä tai turboa tms.
-
mun autohan on vm.97 ja se töpseli löytyy kyynärnojan pohjalta,tämän kyllä tiedän.mutta miten se ledi kytketään sinne jotta noita koodeja saadaan ulos?
-
Tuossa kytkentä OBD-2 liittimeen; 16 = (+), 5 = (-) ja sitten piuha siihen mitä haluaa tutkia. Itse olen käyttänyt sitä normi LH2.4 ledimokkulaa, kun sellaonen löyty ylimääräisenä.
(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/LH_2.4/lh24-obd2.jpg)
Pin Toiminto
1 EZK
3 ECU
12 ABS
13 Cruise
Muita on SRS, AW30-40/3, Ajonesto ja sähköistuimet ja tuo ilmastointi.
*********************************************************
Vanhempi OBD1 B-mokkula:
If the 1992+ car is so equipped with OBD B:
socket 1 is for the climate control
socket 2 for cruise control
socket 5 for the SRS
socket 6 for the memory seats
-
no niin,tuo selventi asioita jo paljon.täytyy värkätä tuollainen.
onko noiden autojen mukana tullut uutena lukulaite???
-
Ei ole tullut.
-
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Vikakoodi Vika Vian syy Oireet
1-1-1 Kaikki kunnossa!
1-1-2 LH viallinen LH-ohjausmoduulivika Ei oireita
1-1-3* Lambda-säätö Väärä seos, Lambda-anturin johdotus viallinen Korkea polttoaineen kulutus
1-2-1* Väärä signaali IMM:ltä Johdotus tai IMM-viallinen Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
1-2-3* Lämpötilaanturin tieto puuttuu Johdotus, viallinen maadoitus (imusarja/moottori) Vaikea kylmäkäynnistys
1-3-1 Kierroslukusignaali puuttuu Viallinen johdotus tai anturi Moottori ei käynnisty
1-3-2 Akkujännite korkea/matala Viallinen latausjärjestelmä Ei oireita
1-3-3 TPS TK asetus väärä/maadoitusvika TPS viallinen/väärin asennettu/johdotusvika Korkea tyhjäkäynti
2-1-2* Lambda-signaali puuttuu tai väärä johdotusvika lambda-anturilla Korkea polttoaineen kulutus. Moottorin epänormaali toiminta
2-1-3 TPS täyskaasu asetus väärä Viallinen TPS:n johdotus tai TPS:n vika Ei oireita (vain vapari)
2-2-1* Seos liian laiha osakuormalla Ilmavuoto, matala bensanpaine, viallinen IMM Kylmänä heikko käynti, korkea polttoaineen kulutus
2-2-3 TK-servon signaalivika Viallinen TK-servon johdotus tai servo Vaikea käynnistys tai matala tyhjäkäynti
2-3-1* Seos laiha/rikas osakuormalla Laiha; ilmavuoto, matala polttoaineenpaine, viallinen lambda-anturi Kylmänä heikko käynti, korkea polttoaineen kulutus
2-3-2* Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin Moottorin epänormaali toiminta
3-1-1 Nopeustieto puuttuu johdotusvika Tyhjäkäynti ongelmia
3-1-2 Nakutusrikastus tieto puuttuu Johdotusvika nastojen EZK (4) - LH (28) välillä Ei oireita
3-2-1 Kylmäkäynnistyssuuttin oikosulussa tai puuttuu Suutin tai johdotus viallinen Vaikea kylmäkäynnistys
3-2-2 IMM kuumalangan puhtaaksipolttosignaalivika Johdotusvika LH:n 8 pinnin ja IMMun 4 pinnin välillä Ei oireita
3-4-4 EGR:n lämpötilasignaalin puute/vika johdotusvika tai anturivika (B204FT/GT moottoreissa ainoastaan)
* = Sytyttää vikavalon (lambdan kuva mittaristossa)
TPS = Kaasuläpän asentotunnistin
TK = Tyhjäkäynti
EZK = Sytytyksen ohjausyksikkö
LH = Polttoaineenruiskutuksen ohjausyksikkö (LH2.4)
IMM = Ilmamassamittari
EGR = Pakokaasuntakaisinkierrätys
Edit:
Korjattu 3-2-2 vikakoodin selite oikeaksi.
-
Ja niin mainitaan tämäkin!
Vikakoodit voi lukea koneen käydessä ja nollata myös!
-
Ja sitten lisäyksenä LH:n ominaisuuksia.
LH ei sitten generoi mitään vikakoodia, jos suuttimien aukioloaika on 100%
Tämä tulee vastaan vakioahtimella jo noin 1 baarin ahdoilla FK/FT-koneessa ja vihreillä vakiosuuttimilla.
-
Mitattu fakta on se, että LH:n ominaisuudet loppuvat 1 baarin paineilla turbossa (B230FK/FT).
Vakio suuttimilla tulee pulssisuhde 100% (vihreät suuttimet) ja samaten vakio IMM ns. pohjaa, eli sen lähtöjännite saavuttaa liki 5V, mikä näkyy olevan sen maksilähtöjännite.
Baarin paineilla on siis kaikki vakio LH:n ominaisuudet tapissa ja kaikki tästä ylöspäin ahtopaineissa pyrkiminen muuttamatta IMMua ja suuttimia on moottorivaurion kerjäämistä. Tämä on mitattua faktaa.
Ns. turvallinen paine vakio LH:lle on 0,8 baaria, tosin tämäkin vaatii jo lastuja.
Ja todellakin LH rakastaa yli kaiken lambda-arvoa 1. Päästää kiihdytyksessä seoksen hitusen paksulle, mutta ei mitenkään isosti. :juhau:
Huomautuksena vielä tämä, että ns. IMMun epälineaariselle alueelle päästään 0,95baarin paineilla siinä 4300rpm kohdilla. Käytännössä lineaarisuuden muutos alkaa 1 baarin paineilla siellä 3500rpm kohdalla.
-
Oletko varma ettei immun antojännite tuosta muuttusi jos ilmavirtaa lisätään(tuo 5.2 kuulostaa kyllä jostain yhteydestä tutulta)? Tuolla ahtimellahan sinä et voi ilmavirtausta enää lisätä, se ei vaan kasva vaikka painetta nostaakin. Nimittäin oman 740 tekniikka on -97 FT kone täydellisenä, A-nokka ja motronic (joo, tyhmää, mutta se on pitkä tarina), vakioahtimella 0.9bar(ehkä jopa 0.95 kun oikeen tarkasti katsoo) maksimiahdot @3500rpm ja siitä tasaisesti laskien 0.75bar @rajoitin, maksimiteho 213.xx hp @4800rpm, yli 200hv välillä 4100-6200 (=rajoitin). Eli ei se ilmavirta vaan mene tuon yli vakioahtimella, ahtojen nosto tai lasku ei vaikuta yli 4000rpm mihinkään, alemmas saa vääntöä lisää ahtoja nostamalla, mutta vaikutus loppuu noin 4000rpm.
-
Jos vaihto ykköseltä, kakkoselle ja kolmoselle aiheuttaa alle 500mV jännitemuutoksen immussa, niin siitä voi päätellä jotakin, jos kierrosten nousu tyhjäkäynniltä 3000rpm nostaa jännitettä ~2,3V jännitteestä sinne 4,2V kohdille.
IMMun antama jännite on ensin lineaarinen ja sitten vähenee noin neliöllisesti, ellei peräti logaritmisesti....
Ja jos paine pysyy imusarjassa ja kierrokset nousevat yli 1000rpm, niin se sylinterin täytös ei voi olla muuttumatta yli 5 %, ellei vinokoneessa ole jotakin todella ihmeellistä choked-flow tilannetta.
Kuvat kertokoot enemmän kuin sanat.
Ch1 on IMM ja Ch2 on Lambda:
(http://i4.aijaa.com/t/00910/10922761.t.jpg) (http://aijaa.com/vI9TMF)(http://i6.aijaa.com/t/00748/10922762.t.jpg) (http://aijaa.com/202u7L)(http://i11.aijaa.com/t/00883/10922763.t.jpg) (http://aijaa.com/EZ5NKQ)(http://i8.aijaa.com/t/00100/10922764.t.jpg) (http://aijaa.com/B5WFFb)(http://i8.aijaa.com/t/00952/10922765.t.jpg) (http://aijaa.com/L2j7zR)
Ja vaihto kakkoselle lähestyy...
(http://i6.aijaa.com/t/00909/10922769.t.jpg) (http://aijaa.com/ZXmclq)
Tässä kuvassa on vasemmalla vaihto kakkoselle. Kohta näkyy lambdan signaalissa oikein hyvin.
Valitettavasti kuvatuksissa näkyy ikävästi kipunan ja suuttimien aiheuttamiä jännitepiikki häiriöitä vaikka skoopin kaistanleveys oli rajoitettu 20MHz mittauksen aikana.,
Testikone on B230FK 0,95 baarin ahdoilla ja vakio 13C mitsun ahtimella, AW71L automaagilla, KL-racing "mallisopivalla" 60mm coolerilla, Oikealla hukkaportin kellolla, Kansi kevyesti portattuna, T-nokalla, Vakio suuttimilla ja lastuilla (molemmat).
Oletko varma ettei immun antojännite tuosta muuttusi jos ilmavirtaa lisätään(tuo 5.2 kuulostaa kyllä jostain yhteydestä tutulta)? Tuolla ahtimellahan sinä et voi ilmavirtausta enää lisätä, se ei vaan kasva vaikka painetta nostaakin.
Jos koneessa ei tapahdu choked-flowta (http://en.wikipedia.org/wiki/Choked_flow) ja paine kaasuläpän takana pysyy vakiona, kierrosluvun muuttuessa yli 1000rpm, niin...
Niin... Paljonkas se ilman tilavuusvirtauksen (myös massavirtauksen) muutos onkaan kuvatussa tilanteessa?
Ja tätä mittaustulostani tukee erittäin voimakkaasti se, että suuttimien aukioloaika tulee tappiin tuossa hitusen yli 4000rpm. Tilanteen pelastaa ainoastaan bensanpaineen säätimen epälineaarinen käytös!
Ps. 5V regulaattoreiden normaali hajonta (mitattua) on siinä 4,85-5,3V.
Pps. väännetään tästä aiheesta vaikka täällä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0
Ja pidetään tämä FAQ:na. ;)
-
Ja reginassa on sitten joiltain osin eri vikakoodit
http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_900/sivu5.jpg
-
Ja reginassa on sitten joiltain osin eri vikakoodit
http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_900/sivu5.jpg
Regina ei ole LH-jetronic.... :juhau: ;)
-
HÄ? Niin no, melkein.
-
Tuo on mielenkiintoinen sekasikiö tämä regina.
Samoja Bosch antureita, sama diagnostiikkalukulaite yms.
mutta ei se ole sama "järjestelmä" ku LH 2.4
-
Jep, eli eri valmistajan systeemejä ovat.
LH on Bosch
Ja Regina on Bendix
Suurin ulospäin näkyvä ero on siinä, että LH:ssa on IMMu ja Reginassa MAP.
-
tai se että puolaa ei kyllä heti puolaksi tunnista reginassa :pomo:
http://en.wikipedia.org/wiki/Regina_Bendix
-
Moi!
Itselläni on 940 vm. 91 2.0
ja luin juuri nuo vikakoodit
ja tuli seuraavat: 2-3-2, 1-1-3, 3-1-1
mutta nollausta en saanut tehtyä, eli pitääkö ne lukea 2xkertaa että saa nollattua? vai missä kohtaa se pitää tehdä nuo 2x pitkää 5sek painallusta?
itse ainakin luin ne 1x kerran läpi ja sitten kun tuli uudestaan tuo 2-3-2, niin yritin nollata niin ei onnistunut, teinkö jotain väärin?
-
Jos nollaus ei onnistunut, niin luithan myös pinnin 6 (EZK) vikakoodit koska molemmat purkit polttavat samaa vikavaloa.
Ensin lue kaikki vikakoodit, eli niin kauan, kunnes se ensimmäinen tulee uudelleen ja vasta tämän jälkeen voit nollata vikakoodit. Mittaa se sekuntimäärä kuudeksi, niin se nollaus onnistuu kyllä. Ja katso aika vaikka kellosta, sillä ihmisen sisäinen kello edistää usein tässä hommassa.
Lyhyesti:
Lue vikakoodit (kaikki)
Paina nappulaa se 6 sek ja odota, että ledi syttyy palamaan jatkuvasti (n. 5 sek sisällä), jonka jälkeen uusi 6 sek painallus. Tämän jälkeen lue vikakoodit, jolloin pitäisi tulla 1-1-1
Jos et lukenut EZK:n koodeja, niin pinni 2 (LH) pitäisi silti näyttää 1-1-1, vaikka lamdba-valo palaisikin. Tällöin lambda-valo palaa EZK:n toimestakin.
PS. tämä on FAQ, joten nämä kyssärit kuuluvat oikeammin tuonne korjaamon puolelle, joten jääköön tämä tähän täällä ja jatkot linkin mukaisessa topicissa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0
-
LH2.4 pystyy tallettamaan vain kolme vikakoodia kerrallaan eli jos on enemmän, niin pitää nollailla pariin otteeseen.
-
Sitten itselle ainakin tuli monen kokeilun jälkeen vasta selväksi että, kun nollaa nuita vikakoodeja niin siinä kohtaa kun kaikki koodit on luettu niin painaa ensimmäisen kerran nappulan pohjaan min 5s ja sen jälkeen tulevan ledivalon AIKANA painaa nappulan pohjaan min 5s. Saa nollattua koodit.
En tiedä iskikö lukemisen ymmärtämisessä virhe mutta päätin selventää asiaa kun on tullut muutamille kyseisen asian kanssa ongelmia.
Itsellä lambda valo kiusasi ajamista ja koodi 1-2-1
-
Sori vanhan nosto, mutta siis 92 vanhemmista ei saa absin koodeja..?
EDIT: Eipäs mittään
-
Tähän väliaikatietona vikakoodeista! :o
Varmuudella ainakin 954 ja sitä uudemmat LH2.4.x purkit pystyvät tallentamaan ainakin viisi vikakoodia yhtäaikaisesti muistiinsa.
-
Menee vähä otsikon viereen mut kun laitoin haku vikakoodien luku tuli nolla vastausta mut kun laitoin vikakoodi niin ensimmäisenä tuli tuo vikakoodien luku. ylläpitäjä?
-
Kuinka kauan lh:n pitää olla irti akusta että resetoi?
-
Kuinka kauan lh:n pitää olla irti akusta että resetoi?
Vikakoodit varmaan 15s, kaikki sähkö ecusta poistuneena varmaan 8h.
-
Kuinka kauan lh:n pitää olla irti akusta että resetoi?
Kaikkein paras tapa on nollata vikakoodit, sillä sähköttömyys poistaa myös purkin sopeutumat!
-
Kaikkein paras tapa on nollata vikakoodit, sillä sähköttömyys poistaa myös purkin sopeutumat!
Kyllä, unohtui kirjottaa tuo :)
-
Unohtamatta että sopeumat hukkuu myös koodit nollaamalla.
-
Tai siis EI huku! LH venyy tiettyjen toleranssien sisällä uusiin asioihin. Näiden rajojen ulkopuolella ne ohitetaan ja toimintaa jatketaan toleranssien sisällä.
-
Vikakoodi 1-2-1 nopeussingnaali puuttuu.
Mistä lähteä katkosta etsimään? Syöttääkö mittaristo nopeus tiedon ohjainlaitteelle vai miten menee?
Nopeusmittari toimii ja kaikki muukin ihan normaalisti ärsyttää vaan vikavalon palaminen kun ei anna poistaakaan koodia.
-
Vikakoodi 1-2-1 nopeussingnaali puuttuu.
Mistä lähteä katkosta etsimään? Syöttääkö mittaristo nopeus tiedon ohjainlaitteelle vai miten menee?
Nopeusmittari toimii ja kaikki muukin ihan normaalisti ärsyttää vaan vikavalon palaminen kun ei anna poistaakaan koodia.
Mittaristolta lähtee yksi johto ruiskutusboksille.
Johto irti
Mittaristo rikki
ruiskutusboksi rikki
Vika voi olla joku noista.
-
Kaikkein paras tapa on nollata vikakoodit, sillä sähköttömyys poistaa myös purkin sopeutumat!
Joissakin tapauksissa on hyvä että ne sovitukset häviää. Esim viallinen b-paineen säädin, imuvuoto tai pakovuoto. Ai miksi? Koska sopeutumat on tehty vääristyneiden arvojen perusteella.
-
Mittaristolta lähtee yksi johto ruiskutusboksille.
Johto irti
Mittaristo rikki
ruiskutusboksi rikki
Vika voi olla joku noista.
Kiitos vastauksesta, täytyy tutkia asiaa.
Mainittakoon nyt vielä että älhoossa on tonin FB+ lastu, alkuperäinen kartta on FD. Mutta tuskin asiaan vaikuttaa.
-
Moro!
Mitä?! LH2.4 ei kestä kuin 1 bar ahtoja?!
Mulla on ~1,3 bar ahtoja T5:sen ahtimella vakiosuuttimilla ja immulla sekä Vikingin lastulla vakiosytkälastu.
Ainakin FMI 1.2 mukaan on kiihotuksessa vihreellä seokset.
Tekeekö noista muista pistokkeista lisää vikakoodeja?
Mitä tosta B pistokkeesta saa irti?
Ja onko se 5 koodia per pistoke? -95 945 B230FK
-
Ei se oo mikään 5-koodia /hole.
http://www.lintsi.info/wx/volvo/lh_2.4/vikakoodit_lh2.4.htm
Ja onhan ne tuolla aloitussivullakoin.
Tuolta näet mitkä reiät on mitäkin.
Muistaakseni sinne B- pistokkeeseen ei tuu kuin 1 johto ja se tais olla ilmastoinnin koodeja varten. Voi olla, että jossain mallissa on jotain muutakin.
Sent from my SM-G930F
-
En saa luettua LH:lta vikakoodeja, mistähän lähtis vikaa etsimään? Purkuautosta kokeilin jo toista matolaatikkoa, sama homma. Nastasta 6 (eli EZK?) lukee kyllä ongelmitta molemmilla purkeilla. Samaa ongelmaa ollut aiemminkin, mutta muistaakseni joskus aiemmin oon saanu tuosta myös LH:n koodit pihalle.
-
En saa luettua LH:lta vikakoodeja, mistähän lähtis vikaa etsimään? Purkuautosta kokeilin jo toista matolaatikkoa, sama homma. Nastasta 6 (eli EZK?) lukee kyllä ongelmitta molemmilla purkeilla. Samaa ongelmaa ollut aiemminkin, mutta muistaakseni joskus aiemmin oon saanu tuosta myös LH:n koodit pihalle.
Toimiiko auto muuten?
itellä on mennyt ohjainboksi rikki jolloin ei lähtenyt käyntiin eikä antanut mitään koodeja ulos, ledi ei syttynyt ollenkaan
-
Toimii, toki kyseessä hyvän sään kesäauto niin kilometrit on melko vähäiset.
Itsekin alkanut päätyä siihen, että vika löytyy ecusta. Kokeilin yleismittarilla, niin ainakin vikakoodinlukupömpelin nastan ja muistaakseni ecun pinnistä numero 7 väliltä sain mittarin piippaamaan, josta voidaan päätellä ainakin piuhan välillä lukulaite-ecu olevan ehjä.
Pitänee jostain metsästää toinen ecu ja kokeilla