Proturbo  Autodiagnoosi

740 GL -85 Kartanon Mansikka

  • 529 Vastauksia
  • 211075 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #465 : 18.06.2017, 01:11:45 »
Mansikka pestynä 8)




Kysymys: miten olette suorittaneet kannenpulttien jälkikiristyksen?
Minulla on käsillä kolme ohjetta ja jokaisessa on hieman erilaiset arvot.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

The moose

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #466 : 18.06.2017, 09:40:06 »
Ite en oo lämpöseks ajon jälkeen tehny mitään jälkikiristystä. Joku kirja näin kehotti ja samassa oli et pitää löysentää ensin. Ja siitä momenttiin.

Laitoin liian isolla momenttiavaimella kaikki 75nm koska pienin momentti oli se.. siitä 110nm ja 90 astetta  viimesellä kierroksella. Pultit oli tuolloin ihan uudet.

8 vuotta myöhemmin käytin samat pultit uudelleen mutta momenttiin laitto meinas olla hankalaa kun useampi pultti tuntui 110 jälkeen 90astetta käännettäessä erilaiselta ja tarkistinkin ne momentilla ja puolessa eri momentti 125- 135. Vedin ne lopulta 150nm kaikki. Hyvin kesti.

Tässä linkki täällä olleisiin ohjeisiin
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=145.0

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #467 : 18.06.2017, 09:47:24 »
Minä käytin tätä ohjetta uusilla pulteilla, ilman jälkikiristystä.
Uudemmat (kuusiokantapultit)
  Vaihe 1: 20 Nm
  Vaihe 2: 60 Nm
  Vaihe 3: Kiristä 90o

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #468 : 18.06.2017, 14:55:50 »
Niitä jälkikiristyksen vaativia kovia kuusiokolopultteja on ollut lähinnä alkupään 200-sarjalaisissa. Seiskoissa pitäis olla aina venyvät pultit, eli ei jälkikiristystä niille. Venyvät pultit tunnistaa kannan tyypin lisäksi pultin varressa olevasta ohuemmasta osuudesta, kovat pultit ovat tasapaksut.

The moose on nyt tainnut epähuomiossa sekoittaa erilaisten pulttien kiristysohjeet, nimittäin tuo 110 Nm + 90 astetta on liikaa. Oikea ohje uudemmille venypulteille on tuo Acken kertoma.

Tässä nyt vielä sekä vanhempien että uudempien pulttien ohjeistus kootusti:

Vanhemmat (kolokantapultit)
  Vaihe 1: Kiristä 60 Nm
  Vaihe 2: Kiristä 110 Nm
  Vaihe 3: Käytä moottori lämpimäksi ja anna jäähtyä 30 minuuttia
  Vaihe 4: Avaa pulttia 1 n. 30o ja kiristä uudestaan vaiheen 2 momenttiin
  Vaihe 5: Toista vaihe 4 järjestyksessä pulteille 2-10

 Uudemmat (kuusiokantapultit)
  Vaihe 1: 20 Nm
  Vaihe 2: 60 Nm
  Vaihe 3: Kiristä 90o
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #469 : 18.06.2017, 18:29:12 »
Okei, kiitos vastauksista. Otan tässä vielä kannenkopan auki, kun tiiviste hieman vuotaa, niin "tarkistan" kaikkien pulttien tiukkuuden. En tiukkaa mitenkään, varmistan että ovat kiinni.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

The moose

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #470 : 18.06.2017, 19:03:25 »
Okei, kiitos vastauksista. Otan tässä vielä kannenkopan auki, kun tiiviste hieman vuotaa, niin "tarkistan" kaikkien pulttien tiukkuuden. En tiukkaa mitenkään, varmistan että ovat kiinni.

Mistä se sillai vuotaa. Vesipumpun ja kannenvälistäkö? 

Oho on tullu kyllä vedeltyä kantta sit kii ihan miten sattuu.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2017, 19:05:10 kirjoittanut The moose »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #471 : 18.06.2017, 19:37:23 »
Mistä se sillai vuotaa. Vesipumpun ja kannenvälistäkö? 

Pozoy tarkottaa varmaan venakopan tiivistettä  ;)
Ja juu tuo 110nm + 90° on kyllä todella jurmun tiukkaan vedetty  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #472 : 18.06.2017, 22:32:44 »
Kyllä, tarkoitin venttiilikopan tiivistettä, ite oon aina sanonu kannenkopaksi sitä :P

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #473 : 27.06.2017, 17:28:43 »
Nyt kesällä tuli seitsemän vuotta yhteistä taivalta täyteen tämän auton kanssa \o/
Ja mittariin pyörähti 325 000 km.

Tänään päätin ottaa työn alle polttoainemittarin anturin johtojen korjauksen.

Lähtökohta.


Tankkilaite irrallaan.




Huohotusputken korjasin tällä.


Kierretapilla sai sopivasti tehtyä kierteet.


Johtoihin lisäsin lisää pituutta, että riittävät ulkopuolelle asti.


Kun tankkilaite oli irrallaan, maalasin sen samalla ruesteenestomaalilla.




Toimii.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #474 : 27.06.2017, 18:05:31 »
vielä kun ois korvannut noi abikot kunnon lämmitettävillä putkiliittimillä niin ei pääsis kosteus liitoksiin!  ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #475 : 28.06.2017, 07:02:33 »
vielä kun ois korvannut noi abikot kunnon lämmitettävillä putkiliittimillä niin ei pääsis kosteus liitoksiin!  ;)
Tai vaihtoehtoisesti kutistesukkaa päälle. Itellä lentää noi muovit noista abikoista AINA roskiin ja kutiste tilalle, eihän tollasen läpikään näe millanen puristus tuli. Miksi muuten teit siihen edes liitoksen? Peräkonttorin puolellahan on liitos minkä saa ihan kätsysti vieläpä vedettyä pois?

Teitkös tässä siis tuon johtojen läpiviennin ihan jollain tiivistemassalla? Mitä ainetta käytit?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #476 : 03.07.2017, 21:56:21 »
Hitsailin helmoista reikiä umpeen leimaa varten.




Vasen etupyöränkotelo.










Uudet maalit pappamutkaan.




Tännekkin maalia pintaan.




Kun herkistelin käsijarrua, huomasin vasemmassa jarruletkussa kosteutta, joten letku vaihtoon. Ostin Motonetistä hintaa 7,90€. Eihän se vanha suosiolla lähtenyt, mutta onneksi sain tehtyä uuden pään putkeen, ettei tarvinnut koko putkea tällekkin puolelle vaihtaa.

Miksi muuten teit siihen edes liitoksen? Peräkonttorin puolellahan on liitos minkä saa ihan kätsysti vieläpä vedettyä pois?

Teitkös tässä siis tuon johtojen läpiviennin ihan jollain tiivistemassalla? Mitä ainetta käytit?

Eikös alkuperäisessä ole liitos tuossa tankkilaitteen pinnassa? Jos tuo täytyy joskus ottaa irti, on liittimet heti tuossa kätevästi esillä, vaihdan liitokset vielä "parempiin".
Se oli jotain tiivistemassa, en muista mitä, pitäisi kestää bensahöyryjä.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #477 : 05.07.2017, 18:21:07 »
Taas on vuosi leimaa ajella 8)

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #478 : 06.08.2017, 19:42:39 »
Vaihtelin tuossa ilmanputsarin, nelisen vuotta taisi tuo vanha olla.
Nyt vasta kun sain uuden tuohon viereen, huomasin, kuinka likainen vanha olikaan.
Tarkastin myös kaasuttimen kalvon kunnon ja reikähän siellä oli, joten vaihdoin senkin.


Vuosittainen Forssan Pick-Nick reissu heitetty. Keli oli hieman kostea, muttei se tunnelmaa latistanut.
Paikan päällä oli useita Volvoja, mikä on aina mukavaa huomata tämmöisissä tapahtumissa.
Sen oikein huomasi taas, kun pääsi ajamaan kilometri tolkulla, kuinka auto oikein vetreytyy.


Rompetorilta tarttui mukaan komia nahkatakki ja keltainen sumu-/huomiovalo, jonka aion sijoittaa 240:iin/Katriinaan.

Aitoa nahkaa.

Mitä luultavammin Made In USA ja ollut 6V, mutta muuttaminen 12V ei ole mikään ongelma.




240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #479 : 27.09.2017, 21:16:34 »
Maalailin jarrusatulat, lähtökohta.




Oikean satulan liukutappi oli jumittunut oikein huolella kiinni ja kun yritin sitä irrottaa, hajotin kielekkeen johon suojakumi tulisi, joten satula oli romuna. Tilalle ostin käytetyn satulan.

Satulat puhallettuina.


Pohjamaaliksi sivelin ruosteenestomaalia kaksi kerrosta.


Pintaväriksi halusin tummanharmaan ja olen jo jonkin aikaa etsinyt sopivan sävyistä spraymaalia. Nämä nyt sitten maalasin tällä. Yhdellä pullolla maalasin kaikkiin satuloihin kaksi paksua kerrosta.


Valmiina.


Eteen vaihdoin kaikki kumit uusiksi, joka satulaan uudet ilmausnipat ja oikealle yhden jarruletkun, koska tietysti yhden jarruputken nipan piti olla jummittunut kiinni letkuun.
Yritin korjata vanhaa jarruputkea, mutta se jäi vuotamaan, joten vaihdoin kokonaan uuden jarruputken sinne, pääsylinteriltä oikealle eteen siis.

Tuulilasinpesurin pumpun vaihdoin uuteen, nyt tulee nestettä tuuilasille asti.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo