Futurez  Kulkukoira

740 GL -85 Kartanon Mansikka

  • 529 Vastauksia
  • 212188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #360 : 18.10.2015, 11:49:57 »
Mitenköhän tää on jäänyt välistä  :idiot2:, upee punanen kontti aniways, onko tuo takalippa volvon orkkis vai tarvike, saako noita edes tarvikkeena?

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #361 : 18.10.2015, 15:20:51 »
Upee punanen kontti aniways, onko tuo takalippa volvon orkkis vai tarvike, saako noita edes tarvikkeena?

Kiitos, jos takaspoileria tarkoitat, niin se on ilmeisesti ykkökoppaisen V70:n takalippa. Spoilerin maalauksesta onkin juttua topicin aiemmilla sivuilla.

Tänään ajelin vähän pidemmän sunnuntaiajelu lenkin, vähän kuin synttärilahjana autolle. Reittinä oli Korpilahti-Joutsa-Jyväskylä-Korpilahti. Jyväskylässä ollessa kävin ostamassa rosteriset M8 mutterit imusarjan tavallisten tilalle, laatikossa on 10 kappaletta ja hintaa on 4,99 € ja Motonetista kaasujousen takaluukkuun, hintaan 17,90 €. Muutaman vuoden on auto ollut ilman toista kaasujousta ja onhan se melko tuskastuttavaa ilman toimivaa takaluukkua.

Kun takaisin tullessa kävin Muuramen Teboilla tankkaamassa, viereiselle pumpulle ajoi vanha pariskunta Nissanin avolavalla. Autosta noustuaan mies kysyi minulta: Paljonko on Volvolla ajettu? Vastasin sen luvun mitä mittarissa on ja siihen mies sanoi, että on itse omistanut aikoinaan samanlaisen ja että eihän näitä autoja ajamalla saa loppuun ajettua :) Lopuksi mies totesi vielä, että nykyään joutuu vaan ajelemaan Datsunilla :D

Tuosta C- kasetti adapterista, en tiedä millaisia soittimia tai kaijuttimia teillä on, mutta minulla äänenlaatu on mitä mainioin. Ja ettekö te keksineet muuta sanottavaa, kuin haukkua tuota adpteria :nohnoh
« Viimeksi muokattu: 01.04.2016, 00:58:16 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #362 : 18.10.2015, 17:26:08 »
Bongasin tän tänään Motonetin parkissa, on kyllä siisti laite.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #363 : 18.10.2015, 20:30:47 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Lupaahan sellainen juttu, että et missään nimessä nyhdä noita kusitalmuja ja mannekaaria pois vaikka niistä sanottaisiin mitä?

Hiano!  S*

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Nobody's perfect and i'm nobody 8)
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #364 : 23.10.2015, 00:48:25 »
 :smitten: Pakko ihastua, ensiauto itsellä vastaava sedani - joten kai sitäkautta kiintynyt punaiseen 740 volvoon.
Ehdottoman huikealla ylläpidolla Volvo, pidekin huoli että ei rupsahda auto jatkossa!

Hatunnosto autosta, toivotaan että kestää jatkossakin  8)
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #365 : 23.10.2015, 20:28:41 »
[quote author=Pozoy link=topic=1432.msg1060996257#msg1060996257 date=1445170851

Tuosta C- kasetti adapterista, en tiedä millaisia soittimia tai kaijuttimia teillä on, mutta minulla äänenlaatu on mitä mainioin. Ja ettekö te keksineet muuta sanottavaa, kuin haukkua tuota adpteria :nohnoh
[/quote]
Jos ei mitään huimaa äänenlaatua hae, niin silloin tuo varmaan riittää. Itseäni se ei todellakaan vakuuttanut, roskiin lensi samantien.  :2funny:
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 607
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #366 : 29.10.2015, 00:15:24 »
Juu on kyllä niin mahottoman hiano varmari volvo!  :hg:
Itellä samanvärinen sedani ja sain tän tropicin ansiosta viilistä alkaa tekemään, voi siihen vaikuttaa seki aettä talli tuli homattua  O0

Ja tuo kasetti adapteri on kyllä mainio keksintö vaikka itellä vaatimustaso äänenlaadussa on kyseenalainen.
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #367 : 29.10.2015, 04:52:20 »
Juu on kyllä niin mahottoman hiano varmari volvo!  :hg:
Itellä samanvärinen sedani ja sain tän tropicin ansiosta viilistä alkaa tekemään, voi siihen vaikuttaa seki aettä talli tuli homattua  O0

Vai että oma auto on jo ollut inspiraationa jollekkin, niin ne ajat muuttuu :D mutta kiitoksia kehuista.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #368 : 26.11.2015, 23:37:19 »
Viime viikolla koulussa ollessani ajattelin katso ajoituslampulla mitkä ennakot sytytyksessä on. En ole koskenut virranjakajaan auton omistusaikana ja luultavasti ei kukaan muukaan, eli virranjakaja on ollut samoilla sijoilla kolmekymmentä vuotta.
   Ajoitukseen ei ollut koululla tarjolla enään mitään perinteistä pistoolin mallista lamppua, vaan hieno Bosch tietokonetesteri. Ensimmäisessä ajoituksen tarkastuksessa sytytyksenennakko oli noin 20-25 astetta pielessä eli ennakko oli noin 30- 35 astetta (en nyt tarkkaan muista lukuja), kun ohjearvo on 7 astetta. Tämän jälkeen tietysti pitäisi alkaa pyörittää jakajaa jompaankumpaan suuntaan, jotta saadaan ajoitus kohdalleen. No, jos jakaja on ollut samoilla sijoilla näinkin kauan, on se varmasti tehnyt melkoista tuttavuutta lohkon kanssa.
   Aikani hakattuani sain käännettyä jakajaa sen verran, että enakko oli enää 7 astetta pielessä, eli ennakko oli nyt 14 astetta. Jakaja oli kuitenkin niin tiukassa, että ensin halkesi jakajan kiinnitys kohdan ulompi reuna irti ja sitten itse jakajan runkoon alkoi tulemaan murtumaa.
   Ajossa huomasin, että koneeseen olisi tullut hieman lisää vääntöä jakajan käännön seuruksena ja tyhjäkäyntikin oli hieman tasaisempi kuin aiemmin. Kuitenkin hieman ihmeellistä, että kone on kuitenkin käynyt niinkin hyvin kuin on tähän asti käynyt sillä ennakolla mikä siellä on ollut.

Viikonlopun sähkökatkojen aikaan, kun oli tylsää, kävin katsomassa varaosa- auton koneen jakajaa, josko se olisi samanlainen kuin Mansikan jakaja. Onneksi sieltä löytyin oikeanlainen jakaja. Varaosa- autossa oli siis B200K motti ja auto oli vuosimaalia -88 ja jakaja -86 ja autolla oli ajettu noin + 400 000 kilometriä. Taskulampun valossa sitten irroittelin jakajan irti lohkosta, joka lähtikin yllättävän helposti. Siitä sitten rupesin purkamaan jakajaa putsaamista varten.

Ennen varaosa- auton jakajan irroittamista oli tutkinut netistä minkä hintaisia uuden jakajat ovat. Ulkomaalaisilta sivuilta löytyi pari oikeanlaista alkuperäistä Bosch jakajaa hintaan ~ 411 €. Eihän opiskelijan tuloilla mitään tuon hintaista voi ostaa, joten totesin että on fiksumpaa laittaa käytetty jakaja vanhan tilalle, kun eihän näissä kärjettömissä ole juurikaan mitään kuluvaista osaa.

Pahoittelen kuvien laatua, piti käyttää kännykän kameraa.

Jakaja ennen.








Kaikki virranjakajan sisälle tai siihen kiinni tulevat osat.


Virranjakajan runko lasikuulapuhallettuna ja kiillotettuna.






Hall- anturi.


Jakaja kasassa.






Eilen irroitin vanhan jakajan ja laitoin tämän paikoilleen ja konehan hyrähti heti käyntiin. Pitää vielä vaihtaa jakajan o- rengas ja parin viikon päästä pääsen koululla säätään ennakon ja päästöt / kaasuttimen kohdilleen.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #369 : 03.12.2015, 21:58:53 »
Mansikkaan vaihdettu tänään moottoriöljyt ja suodatin. Öljyinä samat kuin aiemminkin ja hyväksii todetut Shell Helix Ultra 5W- 40 öljyt ja suodatin Volvon alkuperäisosa. Vanhoilla öljyillä tulikin ajettua jo 13 257 kilometriä.

Samoilla lämpösillä vaihdoin myös ajovalojen polttimot. Polttimoiksi valikoitui Phillips VisionPlus +60% 12V 60/55W polttimot, hintaan 16,90 €.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2015, 11:55:55 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #370 : 13.03.2016, 22:18:10 »
Olen tässä jo muutaman kuukauden katsellut noita takavaloja, että pitäisi taas pestä ne sisäpuolelta, onhan viime kerrasta kerinnyt kulua jo neljä ja puoli vuotta.

Kuvia valoista ennen pesua.




Oikean puoleisen valon heijastimen kohdalta näkee hyvin kuinka sitä kuravettä noihin voi kertyä.


Kuvia putsatuista valoista.




Kuin uudet :)


Muutama kuukausi sitten oikean puoleinen taaimmaisen takasivulasin alalista oli päättänyt lähteä kävelemään ja kadonnut jäljettömiin. Päätin sitten samalla hankkia "uudet" listat kummallekkin puolelle kun toisen puolen lista ja sen kumi alkoivat olemaan ehtoo puolella. "Uusista" listoista kiitokset nimimerkki An55i:lle.



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #371 : 31.03.2016, 23:04:33 »
Tein eilen koululla Mansikkaan puristuspaine ja ohivuotomittaukset harjoitusmielessä. Puristuspainetestissä oli käytössä tulpanreikään painettava malli, ei kierteellinen, joten varsinkin nelospytyn mittaaminen meinasi olla hankalla, mutta kun haettiin sopiva mutka mittalaitteeseen, saatiin kunnon mittatuloksetkin. 
   Sylintereissä yksi, kolme ja neljä on melkolailla sama puristuspaine kun taas kakkos sylinterissä noin baarin korkeampi, joka saatta johtua palotilaan kertyneestä karstasta, "pienempi" palotila -> suurempi paine. Syynä saattaa olla myös sylinteriin päässyt polttoaine ja tämän olisi voinut estää oikeastaan vain irroittamalla kaasutin.

Ohivuotomittauksessa hankalinta oli löytää kunkin mitattavan sylinterin yläkuolokohta, jotta tuloksista saataisiin toisiinsa vertailukelpoiset. Kyllähän männän liikkeen näkee tulpanreijästä ja tuntee meisselillä kokeilemalla, mutta venttiilien kiinniolon varmistamiseksi olisi pitänyt irrotta venttiilikoppa ja sieltä katsomalla varmistaa oikea tahti ja venttiilien liike, mutta tähän toimenpiteeseen ei tällä kertaa ryhdytty.
   Mittaustuloksiksi saatiin melko tasaiset 20-25% ohivuotoa, kun vertaa tätä siihen, että uusissa autoissa voi olla ohivuotoa n. 8% ja jonkinverran ajetuissa autoissa (ikää 5-15 vuotta) 10-25% on tämän auton ohivuoto ajettuihin kilometreihin nähden olematon :D
   Oman muistikuvan mukaa, kun joskus viisi vuotta sitten viimeksi selailin huoltokirjaa, ei tämän auton kantta ei ole koskaan nostettu pois, venttiilit on säädetty joskus viime laman aikaan :)

Korjausoppaan mukaan alin sallittu paine on 8,0 baaria ja sylintereiden välinen ero korkeintaa 2,0 baaria.


Nosturilla ollessa massailin helmoihin ja pariin muuhunkin paikkaan uudet massat, sekä vaihdoin kuumakäynnistysventtiilille uuden letkun.
Konetila vähän kerännyt pölyä talven aikana :idiot2: pitää suorittaa jo perinteinen kevät putsaus kunhan tiepölyt ei enään pölise.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #372 : 01.04.2016, 20:02:08 »
Kävin räpsimässä ensimmäistä kertaa fiilistely kuvia uudella kameralla ja täytyy sanoa, että on se mukavaa ottaa hyviä kuvia hyvällä kameralla *W->




















240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Eldor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • -
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #373 : 03.04.2016, 15:04:36 »
Pirun siisti kokonaisuus!  8)
945 95vm
240 DL 89vm
240 GL 85vm

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #374 : 20.05.2016, 20:22:32 »
Muutama viikko sitten vetäsin ensimmäisen tämän vuoden vahoista pintaan, vahaan auton kaksi kertaa vuodessa, on se niin mukavaa puhaa  :smitten:












Koululla käydessä vaihdoin "hieman" väljistyneen oikean alapallonivelen. Kuvassa vanha vielä paikoillaan.


Vanha nivel pois paikoiltaan, oli melkoisesti juntaantunut kiinni, joutui antamaa kunnolla lämpöä että irtosi.


Vanhassa nivelessä oli pystysuunnassa väljää noin sentin verran :D ei ollut kuitenkaan alkuperäinen :)


Uusi nivel paikoillaan, maalasin nivelen mustaksi ja putsasin nivelessä olleet rasvat pois ja laitoin omat, jäykemmät rasvat tilalle, toivottavasti kestää niillä hieman pidempään.


Vaihdoin myös Panhard- tangon kummatkin kumit.






Uudet kumit paikoillaan.


Joka keväiseksi perinteeksi muodostunut kaasarin kevät putsauksen jälkeen säädin päästöt kohdalleen ja otin päästölaput katsastusta varten. Kaasarin kalvossa oli reunoilla pieniä kulumisen merkkejä, mutta ei kuitenkaan reikiä. Ovat kuitenkin niin halpoja, että pitäisi varmaan vaihtaa ::)


Olisi ehkä hieman rikkaamalle voinut säätää, mutta tuntui toimivan hyvin nytkin, niin antaa mennä noilla säädöillä.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

 

Kulkukoira  Proturbo