RallyBaron  Samppasport

740 GL -85 Kartanon Mansikka

  • 529 Vastauksia
  • 212168 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #405 : 25.07.2016, 22:13:06 »
Tänään vuorossa oli sitten takavasenkylki.
Sama prosessi kuin etulokarissa, "ylimääräisen" maalin pois hiominen ja maalien häivyttäminen toisiinsa.

Takakylki ennen.




Ylimääräinen maali hiottu pois.


Maalia muutama kerros.


Hionta 1500-2000 papereilla.


Kun olin aloittanut maalin hieromisen hiontatahnalla, huomasin hieman taaempana muutaman ikävän näköisen naarmun.
Kuvassa pahin naarmu takakyljessä.


Hioin pois muutaman muunkin naarmun ja tämän jälkeen koko takakyljen tasaiseksi.


Vasen puoli lähes kokonaan kiillotettu.


Takakylki valmis.







240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #406 : 26.07.2016, 09:25:33 »
Hienoa pintakäsittelyä ja scarvien poistamista. Näkee kyllä, että on osaamista ja kärsivällisyyttä. :). Vielä ohuemmella karkeudella ja pitkällä pinnalla kun viimeistelee niin häipyy ne pienimmätkin naarmut.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #407 : 26.07.2016, 19:47:22 »
Tänään tartuin taas pitkään häirinneeseen pikkupulmaan auton ulkonäössä. Lasinpyyhkijöiden pellin verkko on ollut punainen maali sumusta joka on tullut siihen joskus vuosia sitten tehdystä auton ylimaalauksesta.




Ritilä on liimattu peltiin samantapaisella liimalla kuin mitä auton laseihin käytetään, eli se ei ns. kovetu. Onneksi tänään oli kesän kuumin päivä ja liima oli sen verran pehmeää, että verkon irrotus kävi hetkessä.


Verkko irrallaan.


Pyyhkijöidenpellin alapuolella olevat suojamuovit ennen.


Pyyhkijöidenpellin alapuolella olevat suojamuovit jälkeen. Pyyhkijöiden suojamuovin maalasin puolikiiltävällä mustalla.


Kun pelti oli irti autosta, päätin tehdä sille saman kuin etulokarille ja takakyljelle, eli hioa pois pahimmat naarmut ja hieroa kiiltäväksi.
Pyyhkijöidenpelti ennen.


Pyyhkijöidenpelti hiottuna


Pyyhkijöidenpelti valmis. Ritilä maalattu puolikiiltävällä mustalla.





240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #408 : 27.07.2016, 21:48:15 »
hieno peli mutta aina vaan osuu silmään puuttuvat vanteiden keskiöt?

Tämä oli viesti, joka katkaisi kamelin selän ja päätin hommata vanteisiin keskiöt.


Kuvassa olevat tarrat tilasin täältä.




Kun tarrat oli hommattu piti ruveta etsimään itse keskiöitä. Jokusen tunnin pyörin netissä, mutta sopivan kokoisia ei tuntunut löytyvän, joten ajattelin tehdä sellaiset itse.

Koska tarrat ovat hieman kuperat, piti keskiöihin saada samaa muotoa. Spraypullon pohja toimi hyvänä löynti alustana :D


Kun maalaukset olivat vielä vaiheessta, tajusin että etuakselin keskiöiden "pinnapultit" ovat liian pitkät, olisivat kuvassa olevassa mallissa ottaneet laakerin rasvakuppiin kiinni. Lyhensin pulttia hieman ja muutin kiinnitysrautaa matalemmaksi.


Keskiöt maalausta vaille valmiit. Maalasin keskiöt seuraavasti: pohjamaali, puolikiiltävämusta ja hieman lakkaa. Kun keskiöt oli maalattu, karhensin hieman pintaa ja liimasin tarrat paikoilleen.


Kun vanteet oli irrallaan putsasin ne kunnolla liasta ja pölystä. Takapuolen jarrupölyn irrotukseen oiva apu oli karhunkieli. Renkaisiin suihkasin uuden kerroksen kiilloketta.


Kiitos nimimerkki jen:lle "kannustukseta", näyttäähän tuo nyt vähän paremmalle S*



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #409 : 27.07.2016, 21:53:34 »
Jotkut tekee mitä osaa, sää näköjään teet mitä haluut.
Arvostan tällaista näpräämistä ja sitä että joka kohdassa ei mennä sieltä missä aita on matalin.

Vielä kun annat kunnon myllytyksen maalipinnalle että häviää tuo "seitti" ja pesunaarmu niin kyllä kelpaa.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #410 : 27.07.2016, 21:53:45 »
kyllä sa oot aika epeli! sitä mitä ei oo niin tehdään!heti aivan erillainen kun ei puutu keskiöitä O0 O0 O0 O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa karppineen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #411 : 28.07.2016, 09:00:23 »
oot kyllä saanu hyvän näkösen tästä  ja antaa kyllä motivaatiota parannella omaa 745:sta
245 b230f, 245 b230fx, 240 b230f & 740 b230et

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #412 : 28.07.2016, 09:09:38 »
Itellä ei kyllä noin paljoa inspiraatioo löydy askarteluun, nytkin on to do -lista aika pitkä mitä tässä mietin..

Mut tää kyllä muuttuu paremmaks kooajan, nuo sun askartelemat keskikupit näyttää hyviltä noissa virgoissa. :o

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #413 : 28.07.2016, 09:23:44 »
Eikä putoa O0
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #414 : 07.08.2016, 19:20:31 »
Mansikalla heitetty tänään 460 km lenkki Forssan Pick-Nickillä. Tällä kertaa uskaltauduin jopa viemään auton muiden nähtäväksi ja arvosteltavaksi raviradalle. Voisi jopa sanoa, että näyttely neitsyys on mennyttä :) Niin sanottu "europarkki"  oli täynnä radalle saavuttaessa, joten auto piti jättää raviradalle, joka perinteisesti on pyhitetty jenkkiautoille, mutta muillakin näytti olevan sama ongelma, joten ei se varmaan suurta paheksuntaa aiheuttanut.


Rompetorilta tarttui mukaan Volvon vihreäkantisia huoltokäsikirjoja, sekä Katriinan hattuhylly rekvisiitta ehdokkaaksi vuosimalli 1983 V8 Magazine, ja mikä parasta, keskiaukeaman juliste on vielä paikoillaan!

Haaleampi kantinen käsittelee moottoreita B17, B19, B21 ja B23, vuosilta 1975-1985, automallina 240, osa 2 (20-22).
Toinen kirjanen käsittelee sähkökytkentäkaavioita, automallina 240, vuosimalli 1993 (luultavasti sovellettavissa), osa 3 (39).
« Viimeksi muokattu: 19.08.2016, 21:48:31 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Eldor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • -
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #415 : 14.08.2016, 10:40:57 »
Kyllä tuli komiat keskiöistä! Itsekin pitäisi kaksi paria vanteita ehostaa ja tehdä keskiöt!
945 95vm
240 DL 89vm
240 GL 85vm

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #416 : 18.08.2016, 20:10:29 »
Nyt on pistetty opintolainat haisemaan ja Mansikkaan tehty huoltoa.

17.8. ja 18.8. tehtyä huoltoa, mittarissa 318 932 km:

- Kytkinasetelma Sachs (kytkinlevy, -asetelma ja painelaakeri)
- Kampiakselin takasilmälaakeri (SKF)
- Vaihdettu kampiakselin takastefa ja stefan alumiinikopan tiiviste
- Vaihdettu vaihdelaatikon öljyt, Mobil ATF 220, vanhoilla ajettu noin 40 tkm
- Kardaanin ristinivelet rasvattu
- Vaihdekeppitelinettä ehostettu
- Vaihdelaatikon takakannatinkumi vaihdettu



Kuvat on suunnilleen siinä järjestyksessä, miten työkin on tehty.

Ensin tuettiin moottori yläpuolelta ja avattiin vaihdelaatikon pulteista ne mitkä on tätä kautta helpompi irrottaa.
Startin ylempää pulttia ei saa poistettua ilman että moottoria kallistaa, ottaa kiinni rintapeltiin.
Toinen kuvan ketjuista on pakosarjan pinnapultissa ja toinen on kakkos sylinterin imukanavan ympärillä.
Toinen ketjuista olisi voinut olla taaempana kun ylävesiletku oli hieman pänneessä vaihdelaatikon poiston jälkeen.
Sitten sisäpuolelta vaihdekepin suojakumin pultit auki keskikonsolin alta.


Sitten siiryttiin alapuolelle. Vaihdelaatikon loput pultit auki ja vaihdelaatikon takapäässä oleva poikkipalkki irti autosta, vaihdekeppiteline irti, peruutusvalonkytkimen johdot irti  ja kardaanin etupään pultit auki ja keskilaakerin pultit auki, joista toinen meni poikki, mutta onneksi vanhan pultin jämät sai vielä porattua pois ja kierre säilyi ehjänä. Kyseinen pultti olikin sitten ainut joka tuotti vaikeuksia, tässä kohtaa huomaa sen, miten hyvin autot on tehty 30 vuotta sitten. Kaikki muut pultit ja kierteet olivat kuin tehtaan jäljiltä. Toki tässäkin kohtaa löytyy poikkeuksia :)


Kun kaikki pultit on auki, vedetään vaihdelaatikkoa taaksepäin ja näin on vaihdelaatikko irrotettu.
Vaihdelaatikon ollessa irti autosta, putsasin kytkinkopan sisä- ja ulkopuolelta hyvin, samoin kuin kytkinhaarukan ja siitä voitelin liikuvat osat.


Kardaanin etupätkää ei välttämättä tarvitse irrotta, mutta katkennen pultin takia se piti tällä kertaa ottaa pois. Täytyy vain katsoa, että ristikot tulevat samoille kohdille sitten asennuksessa, kuin olivat pois ottaessa.


Vaihdelaatikon edestä paljastuu kytkinasetelma. Asetelman pultit avataan ristiin samalla estäen moottorin pyöriminen esimerkiksi sopivalla vänkäraudalla vauhtipyörän hammaskehällä. Kun pultit on aukaistu, putoaa asetelma syliin.


En ole lukenut huoltokirjaa kuuteen vuoteen, mutta luulempa, että kytkimen vaihto tuli sopivaan aikaan.


Kytkinasetelma on kiinni vauhtipyörässä. Otin vauhtipyörän pultit auki pulttipyssyllä, kun pultit on poistettu, vauhtipyörä vain vedetään pois.


Kun vauhtipyörä on irti, saadaan näkyviin lohkon takaosa ja kampiakselin takapää.


Tiivisteet ei ole ihan solkenaan vuotaneet öljyä, mutta kuitenkin sen verran, että kannattaa nyt vaihtaa.


Alumiinikopan kuusi 6M pultti ja kaksi alapuolella olevaa öljypohjan 8M pulttia auki ja koppa saadaan irti.
En nähnyt tästä välistä, että minkä vahvuiset kanget tässä koneessa on ::)


Kopasta poistetaan vanhat tiivisteet ja putsataan pinnat. Kopan tiivisteen tein itse tiivistepaperista ja laitoin kummalekkin puolelle ohuen kerroksen RTV:tä.


Koppa takaisin kiinni moottoriin ja sen jälkeen naputtelin stefan kampiakselin ympärille. Tämän jälkeen vielä putsasin moottorin takaosan öljystä puhtaaksi.


Seuraavaksi vauhtipyörä takasin kiinni. Ohjekirjassa kiristystikkuudeksi annettiin muistaakseni 85 nm, joten kiristin pultit ristiin ensin 40 nm tiukkuuteen ja sitten 85 nm.
Tämän jälkeen vaihdoin silmälaakerin, lukkosokka pois ja vanha laakeri vedetään pois. Uusi laakeri naputellaan paikoilleen, kunnes pohjaa ja lukkosokka takaisin paikoilleen.


Sitten laitetaan kytkinasetelma paikoilleen ja kytkimen keskitystyökalu on tässä melko ehdoton. Asetelman pulteille en löytänyt kiristystiukkuutta, joten laitoin kierteisiin himan lukitetta ja tiukkasin sopivasti.

Vaihdekeppitelinettä ehostaessa huomasin yhden tukiraudan hitsauksen pettäneen. Lasikuulapuhalsin kohdan ja hitsasin takaisin kiinni ja hieman maalia päälle.
Putsasin vaihdekepin osat hyvin ja laitoin uudet rasvat, sekä varaosa-auton vaihdelaatikosta (ehkä) paremmat muoviholkit vaihdekepin alapäähän. Kepissä on vielä pienien vaihteiden, yksi ja kaksi puolella "väljää", joka varmaan on vaihdelaatikon sisässä vaihteen siirtimessä, vaihdekeppi on kyllä nyt hieman parempi.


Vaihdelaatikon takapään tukikumia irrottaessa huomasin sen olevan hajalla, toinen puoli oli irronnut vulkanoinnista ja jälistä päätellen on ollut rikkinäisenä pidemmän aikaa. Uusi kumi tilaukseen ja paikoilleen.


Seuraaksi ruvetaan työntämään vaihdelaatikkoa takaisin paikoilleen. Kun laatikko loksahtaa ohjaintappeihin, aletaan pultteja laittamaan takasin paikoilleen, alapuolelta ne mitä on helpompi ja kiristetään suunnilleen ristiin 45 nm tiukkuuteen. Startin voi laittaa paikoillen alakautta, jos on muistanut laittaa ylemmän pultin reikäänsä. Vaihdekeppiteline ja kardaanin etupää takaisin paikoilleen, keppiteline 45 nm tiukkuuteen, vaihdekeppi kiinni laatikon vaihdetankoon ja kardaanin pultit vaihetittain ensin 40 nm ja sitten 70 nm.
Tämän jälkeen peruutusvalonkytkimen johdot takaisin paikoilleen, vaihteiston poikkipalkki autoon ja laatikkoon kiinni ja kytkinvaiheri haarukkaan kiinni.


Sitten laatikon proput auki ja öljyt valumaan. 2011 vaihdoin laatikkon ja perään öljyt ja tuolloin luin, muistaakseni tältä foorumilta, että ei kannattaisi laittaa ATF- öljyä vaihdelaatikkon, joten laitoin tuolloin jotain toista öljyä, muistaakseni jokseenkin samantapaista kuin peräöjy. Nyt kuitenkin laitoin ohjekirjojen mukaista ATF- öljyä. Jos vaihteita alkaa häviämään, on tuolla varastossa yksi M47 vaihtaa tilalle :D


Kun laatikon öljyt oli vaihdettu, aloin rasvaamaan ristikoiden niveliä. Kummatkin ristikot näyttivät samalaisilta, joten luultavasti ovat alkuperäiset. Yhdellä kohtaa ristikkoa on paikka rasvausnipalle, mutta paikalla on kuusiokolo pultti, pultti pois ja nippa paikoilleen ja rasvaprässillä rasvaa niveleen. Jokaisen tiivisteen välistä ei tursunnut rasvaa, painoin sitä kuitenkin sinne sen veraan että eivät pyöri kuivana. Sitten nippa pois ja kuusiokolo takaisin paikoilleen. Jos ristikossa on pultti nipan paikalla, ei sinne välttämättä kannata laittaa nippa pysyvästi, koska ristikko saattaa taittua sellaiseen asentoon, että nippa voi katketa.


Suraavaksi auto alas ja loput kytkikopan, sekä starin pultit kiinni ja moottorin tuki pois ja koeajolle. Kytkin vaijeria piti vielä hieman säätää, mutta muuten huolto näyttää menneen kerrasta nappiin, kytkin pitää hyvin ja poljinvoimaa ei tarvita läheskään niin paljoa kuin vanhalla kytkimellä. Jos painaisi sokkona kaasua ja kytkintä ei nittä varmaan erottasisi toisistaan, kytkin on nyt niin pehmoinen painaa, että sitä melkein polkee huvikseen ;) Myös tiivisteiden vaihto näytti onnistuneen, ei märkää kytkinkopan luona.

Paketti kasassa. Olisi tehnyt mieli hieroa laatikko oikein kunnolla puhtaaksi, mutta aika ei nyt antanut myöden.
Kasattaessa laitoin melkeimpä jokaiseen avattuun kierteeseen kuparitahnaa tulevaisuutta ajatellen.





240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #417 : 18.08.2016, 20:16:53 »
Onpahan viimesen päälle tekemistä. :o O0

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #418 : 18.08.2016, 21:19:27 »
Eikös öljysuositus ole atf type g tai f?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #419 : 18.08.2016, 22:40:00 »
Eikös öljysuositus ole atf type g tai f?
Niinhän se on, mutta ei tuo M47 ihan niin nirso öljyistä ole ;)

Onpahan viimesen päälle tekemistä. :o O0
Kiitos!

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

 

Carcom Oy  Ateho