Elekma  Autoracing

Amazon -70, 144 -71, 142 -73 & muut.

  • 171 Vastauksia
  • 78318 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #150 : 08.10.2016, 18:02:33 »
Tallin myötä motivaatio ja innostus nousi harrastusta kohtaan taas ihan uudelle tasolle. Pihaan hommasin yhden 740 farkun raadon toimimaan pihavarastona. Sisustan sain siitä myytyä, joten sisälle mahtuu osia ja muuta tavaraa varsin hyvin.






244 tuli myös tallille siirrettyä. Auto oli alkanut käymään kolmella, mutta asia korjaantui uusilla tulpanjohdoilla ja tulpilla. Myös jakajankannen ja pyöriän vaihdoin samalla. Kunnostusta myös aloiteltu vähitellen. Sisustan, takapuskurin ja takavalot riipasin irti. Massoja raavittu pohjasta pois riittävästi ja sisältä bitumimatot veistelty irti. Pohjassa hitsattavaa on lattiapeltien ja helmapeltien liitoksissa, sekä kuskinpuoleinen takalattia on vaihdettava. Muut lattiapellit on hyvät, samoin runkopalkit. Hitsaamistakin aloittelin jo apparin puolelta vähän.





Amazonin käytin viime perjantaina leimalla. Sen verran tarkistin ennen leimaa, että nostin takafillarit ilmaan ja katsoin kaverin kanssa, että takajarrut pelaa. Leima tuli huomautuksitta. Kohta vois lopetella ajokauden ja laittaa talviseisontaan.



Tuli tuossa myös tehtyä pieni heräteostos.. Halpa farmari 240 talviautoksi. Hetken pohtinu, että jos aion tota farkku mersua pitää, niin sitä täytyy jossain kohtaa fiksailla ja huoltaa.
Voipi laittaa seisontaan kun lunta ja pakkasia tulee ja tehdä rauhassa. Ja no, jotenkin tuntui hölmöltä ajaa lyhyttä ajoa viime talven kovilla pakkasilla diesel-autolla, vaikka hyvin tuo toimikin ja lämpeni.



Volvo on ihan tavallisella b200f+aw70 -tekniikalla. Tai oli, sillä innostuksissani päätin manualisoida tuon ja nyt paikallaan on m47. Hyvin tuntuu toimivan ja leimaakin kevääseen asti. Edellinen omistaja on vaihtanut autoon paremmat (eriväriset) ovet ja päätynyt sitten maalaamaan auton mattamustaksi.  ::) Täytyy vielä ennen talvea maalata jonkin muun väriseksi ja vähän siistiä.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #151 : 14.10.2016, 09:17:54 »
Syyssiivosin eilen amazonin ja näytin sisustalle vähän höyrypesuria. Samalla kurkin lattiamattojen alle, mutta ei löytynyt mitään yllätyksiä.  :)




Sen jälkeen käytiin emännän kanssa heittämässä vielä syksyn viimeinen lenkki. Sopivasti sai myös mittarin pyörähtämään ympäri matkalla.



Appiukon tallilla vielä pesu ennen talvisäilöä.






Laitettiin tuohon newportin alle poikittain kakskakkosia ja niiden päälle pahvia, ettei valuta nesteitä amazonin päälle.
Nosturissa on myös varmistusraudat ihan tukevasti, vaikka näyttääkin aika kötöstyksiltä. Aiemmin ainakin pysynyt talven nätisti paikallaan, toivottavasti myös nyt.

Mutta sehän olis kuudes kesä yhteistä taivalta takana. :) Auto toimii ja siinä on tuore leima, joten keväällä voi hyvillä mielillä taas kaivaa suoraan ajoon. Tai no, jos se uus taka-akseli olis Bolt-on vaiheessa keväällä niin sen vois vaihtaa ennen varsinaisen ajokauden aloitusta. Voishan sen talvella tuossakin vaihtaa, mutta turhan paljon kallista maalipintaa ympärillä (kuvasta puuttuu vielä yksi auto etualalta).




Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #152 : 06.11.2016, 20:48:38 »
Farkun sain juuri sopivasti talvikuntoon ensi lumille.


Muutama kuva lähtökohdasta.





Pikaiset pohjat ja maali niskaan. Väriksi erehdyin ottamaan kiiltävän mustan... virhe. 







No eihän siitä hyvä tullu. Vesihionnalla ja kiillottamalla sai hieman paremmaksi maalipinnan, mutta huono edelleen. Ei ihan toimi 1K halpis maali samoin kuin oikea 2K automaali (yllätys?  :idiot2:), paljon hankalampi saada tulemaan ruiskusta oikein ulos. Mutta saa kuitenkin kelvata talviautoon.

Lisävalot, vanhat Hellan tonniset, heitin keulalle ja talvirenkaat alle. Ajoon otin kun lumet tuli ja samalla mersu seisontaan. Vielä jos kaivelis esiin jostain noi puskurien päälle tulevat listat ja laittais paikalleen.

Muutenhan tuo on tuntunut kovinkin toimivalta ja lämpimältä talviautolta nyt viime päivinä. Askin vaihdon seurauksena ei ole vielä tullut mitään harmeja ja muutenkin pelaa. Lambdavalo (vikavalo) heräilly pari kertaa. 2-1-2, eli lambda-anturi mykkä. Sen huomasin jo aiemmin laatikon vaihdon yhteydessä, että lambda-anturi on melkein poikki rungostaan ja lambdan johto myös aika vainaa. Valo sammuu nollaamalla ja pysyy poissa hetken/päivän, riippuen ajosta (=tärinästä?). En ole toiminnassa huomannut juurikaan eroa paloiko valo vai ei. Täytyy kuitenkin vaihtaa jossain kohtaa ehjä tilalle.

Isoin miinus on kuitenkin tällä hetkellä sisätilanpistokkeen puute. Täytyy jostain purkuraadosta riipaista sellanen tuohon.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #153 : 19.12.2016, 19:45:15 »
Farkkuun löysin porukoiden tallista sopivan sisäpistokesarjan (pienipäinen Calix) ja heitin sen paikoilleen. Kylläkin siis jo marraskuussa heti viimeisimmän päivityksen jälkeen. Paikalleen eksyi myös nahkainen r-sport ratti.




244 Volvoon sain lattipellit tehtyä myös jo aiemmin. Omiin projekteihin tuli kuitenkin useamman viikon tauko, kun tallikaveri onnistui lipsauttamaan Audinsa katukivetykseen. Takavanne ja takaripustuksen osia solmuun. Muutenhan siinä ei olis ollut mitään ongelmaa, mutta kyseessä A8 ja osien tilaamisessa kesti aikaa, varsinkin kun osa tilatuista osista oli alkuun vääränlaisia.



Audin poistuttua tallista otin 244:sen kunnolla työn alle. Hitsattavaahan tuossa riittää vielä jonkin verran.

Massoja raavittu ja ruosteita poisteltu. Tankin, pakoputken ja taka-akselin tiputin pois, että saa enemmän työskentely tilaa. Jarrut purin myös pois.










Tankin, perän, ylemmät tukitangot ja panhardin sain käytettyä pesukoneessa. Ylempiin tukitankoihin ja panhardiin vaihdeltiin myös uudet puslat. Taka-akseliin pitäisi vielä vaihtaa puslat myös. Alemmat tukivarret sen sijaan oli sen verran mädät, että ne menee vaihtoon kokonaan.













Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #154 : 30.12.2016, 19:29:37 »
Farkku 240 vaihdoin pakoputken etupätkää lukuun ottamatta, kun tuo edellisen omistajan tuplaputkiviritelmä yritti tehdä luontaista poistumaa tippumalla.. Vaihdoin myös viimeinkin lambda-anturin ja nyt jouluvalo on pysynyt sammuksissa jo tovin. Pakoputken vaihto lisäsi käyttömukavuutta jonkin verran kun amispörinät jäi pois. Ja kyllähän se pappamutka vaan kuuluu näihin.




projekti-244 volvoa on tullu tehtyä myös ihan kiitettävää tahtia. Osien kunnostelua ja hitsausta.

Jarrusatulat purin, putsasin ja uitin sitruunahapossa. Maalasin ja kasasin uusilla tiivisteillä. Sinälläänhän uudet satulat on sen verran kohtuu hinnoissaan, ettei paljon kannattaisi vanhoja reparoida, mutta mukava näpräillä työpöydällä ja pitää välillä taukoa hitsaamisesta.



Akseliin vaihdoin myös uudet puslat.



Myös akseli sai putsausta ja maalia.



Akselin tietysti myös avasin ja vetaritkin käytin irti. Ehjiä ovat. 1031 perä 3.73 välityksellä.

Tänään sain kuskinpuolen varapyöränmontun, sekä sisälokasuojan ja runkopalkin välin hitsailtua. Enää olisi jäljellä taakse sisälokasuojien etureunat. Purkuautosta leikkasin jo korjauspalat ja vaikuttivat kovilta.



Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #155 : 19.01.2017, 18:38:17 »
244 Volvon hitsausurakan sain valmiiksi viime viikolla. Sen jälkeen putsausta ja maalausta.


















Keulaan kasasin myös etujarrut paikalleen. Letkut, putket ja palat tietysti uutta. Levyt oli vielä varsin käyttökelpoiset. Muuten keulan osiin en koskenutkaan, paitsi koiranluut vaihdoin. Etutukivarsia ja -tolppaa putsasin kevyesti ja suihkin vain käläkälää pintaan. Raidetangonpäät ja alapallot vaikutti ehjiltä vielä, joten vaihdan sitten joskus kerralla valmiiksi kunnostetut tukivarret, alapallot ja tehostetun hammastangon.




Seuraavaksi vois nostaa perän takasin paikalleen ja kasata siihen jarrut. Sais jarrunesteet laittaa sit sisään, että neste saa valua omalla painollaan hetken ennen kuin rupeaa edes ilmaamaan. Auton kasaamista varten on käytännössä kaikki tarvittavat osat kunnostettu ja hankittu.

Ulkokuori saa jäädä nykyiseen kulahtaneeseen kuosiin ainakin aluksi, joten auton niputus ja kilvitys on nyt seuraava tavoite.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #156 : 29.01.2017, 00:03:41 »
Perä nostettiin volvoon kaverin kanssa paikalleen. Halusin nostaa ilman jarruja, jottei uudet jarrukilvet vain saa osumaa asennuksessa jos pääsee lipeemään. Käytännössä siis myös vetarit ja peräöljyt tuli laitettua paikalleen siinä kohtaa kun akseli oli jo hollillaan. Tukivarret, iskarit ym. kohdilleen. Sen jälkeen takajarrut kasaan ja nesteet sisään, että saivat valua omalla painollaan hetken ennen ilmaamista. Käsijarruvaijerit tuli ensin huitastua teipillä iskareihin kiinni ja muovipusseista tehtyä niihin sopivat suppilot joilla valuteltiin hytikkaöljyä niihin. Perän tunkkasin ylemmäs ja kiristelin tukivarsien pultit vasta sen jälkeen, ettei puslat jää jännitykseen normaalissa ajoasennossa. Taakse vaihtui myös 19mm vakaaja vakion 16mm tilalle.







Käsijarrun kasaamisessa kävi pien hassi.. Kasattiin käsijarrut ihan normaalisti ilman mitään tarkisteluita mistään. No, jäi epäilyttämään. Googlettamalla huono räjäytyskuva ja sen perusteella totesin, että linkut on väärin päin. No ei mitään, ei ollu levytkään vielä siin kohtaa paikallaan. Käänsin linkut ja niputin jarrut levyjä, satuloita ja jarrutputkia myöten valmiiksi ja nesteet sisään. Illalla alko kuitenki mietityttämään ja nappasin hyllyltä korjausoppaan. Siinä oli huono kuva käsijarru linkun oikeasta asennosta ja google uudestaan avuksi.. No voe pärkele, nehän oli alkuun kasattu ihan oikein, mutta sit vaihdoin ne väärin päin.. Seuraavana päivänä kävin purkamassa sit jarrut (satulat putkineen nauhoilla jousiin kiinni sentäs) ja korjasin linkkujen asennon. Ja tosiaan noissa (alkuperäisissä '77?) linkuissa ei ole sitä nuolta ja UP - tekstiä, joka osoittaa oikein asennon. Paras tietysti, että muutama päivä myöhemmin löysin puhelimesta kesällä ottamani kuvan käsijarrun oikeasta järjestyksestä.  ::)

Nooh, siitähän se Via Dolorosa alkoi jarrujen kanssa.

240 Jarrujen ilmaus. Tähän asti ilmaukset on sujunu ilman mitään ongelmia. On vaihdettu putkia, letkuja ja satuloita autoihin ja ilmattu perinteisellä tavalla ilman suurempia ongelmia. Tähän asti.

Jarrunesteet oli valunu yön yli ja tallikaverin kanssa alettiin ilmaamaan jarruja. Muutama kierros perinteisellä tavalla korjausoppaan järjestyksen mukaisesti, ei tule ilmaa enää. Poljintuntuma jäi kuitenkin vähän heikoksi, mutta ihan ok.

Seuraavana päivänä tallille.. Polkasin jarruja ja poljin pohjaan. No mikäs ihme? Pelti ylös ja kattomaan. Pääsylkänsäiliö tyhjä. Lisäsin nestettä sen enempää aattelematta ku kiroilin siinä mielessäni, että viimeiset ilmat noussu sylkkään ja nesteet valunu putkiin ja nyt menin polkemaan ilmaa järjestelmään. No ei muutakun ilmaamaan taas. Ei tullu oikeen mitään. Kaveri saapui tallille ja se huomas, että nesteet valunu pääsylkän ja tehostimen välistä.

Joko pääsylkkä ollu jo aiemmin rikki tai hajonnu perinteisellä tavalla ilmaamisesta. Ainakin löysin useita ketjuja sekä täältä, että Bricksin puolelta, joissa vanha pääsylkkä hajonnut kun pumpattu poljinta pohjaan. Noh, olihan tää seissy kuitenki jo sen 10 vuotta.. Ei mitää, taskulamppu ja työkalut kouraan ja ulos pimeään irroittamaan pääsylkkää purkuautosta. Tolla purkuautolla tuli syksyllä/alku talvesta vielä ajettua hallia ympäri ja siinä toimi jarrut hyvin.

Uus ehjä pääsylkkä paikoilleen ja ilmaamaan. Ei sit mitenkään. Homman kestäessä alko jo huolellisuus (=siisteys) kärsiä ja nestettä tuli hölvättyä vaikka kuinka paljon. Ei hyvä. Alettiin vikaa paikallistamaan. Ykköspiiri ( Kuskin takasatula ja etusatuloiden ylemmät puolet) tuntuu hyvältä, mutta kakkospiiri ei. Koputeltiin takapaineenrajoittajia ja alettiin jo ilmailemaan putkien väleistä. Lopulta vika paikallistui jakotukkiin. No siinä kohtaa alkoi muististakin heräillä ajatuksia, että täähän on polttanu Brake Failure valoa "aina". Kesällähän irrotin jo takasatulat kerralleen ja toisen vaihdoinkin kun vanhassa oli tapin reikä murtunut. Kesällä löin takasatulat vaan paikalleen, kun sain tallipaikan ja projekti siirrettiin sinne. Käytännössä kaikki tallin pihalla ajelut on tapahtunu hyvin huonoilla ja jumittavilla jarruilla ilman takapään ilmausta..

Ensimmäisenä yritettiin jakotukin anturin irroituksella ja vastakkaisella paineen ampumisella kakkospiiristä. Ei vaikutusta. Jakotukki irti ja pöydälle tutkintaan. Jumissahan se oli kakkospiirin puolella. Vaikutti kuitenkin korjauskelpoiselta verrattuna ajatukseen, että menis irroittamaan jakotukin taskulampun kanssa purkuautosta.. Sisuskalujen putsaus ja itse runko löpöön uimaan. Seuraavana päivänä kasaus ja paikalleen.



Jakotukki paikallaan aloin ilmailemaan kun isäukko tuli verstaalle ihmettelemään ja pyysin avuksi. No ei sit ilmaannu, ei millään. Jossain kohtaa huomattiin, että jakotukki vuotaa vähän kakkospiirin puoleisesta päätypultista. Kasattu vanhoilla kuparirenkailla. Kiristys ja ei vuotanut enää. Jossain välissä auto lyötiin pukkien päällä käyntiin ja Brake Failure palaa. No voi pärkeles. Päätin sitte, että jakotukki auki, mutta paikallaan. Sanoin ukolle, että pitää poljinta pohjassa, jolloin pääsylkästä ei pitäis nesteet valua kokonaan ulos kun jakotukin avaa. Ajattelin vielä, että kyllähän ne paineet häviää kierteiden välistä kun varovasti ja hitaasti avaa. Ei hävinny. Jakotukki ampui toisen puolen romut ulos ja niitä sit hetki etsittiin. Onneks toi kolmesta osasta koostuva (tappi, pienen pieni hela ja o-rengas, kuvassa yhtenä osana molemman puoleiset) pysyi yhdessä. Romut paikalleen ja törkin ne keskelle. Päätypultti kiinni ja toiselta puolelta vielä varoiksi vähän raolleen, että  "morkula" pysyy keskellä. Lopulta molemmat päädyt kiinni, eikä vuotanut sen jälkeen. Ei myöskään sieltä anturin reiästä. Sinne tuli vain pieni määrä nestettä, varmaan kun o-renkaat haki paikkansa, näin ilmeisesti myös muilla foorumia selaillessa löytyneen tiedon mukaan. Mutta kyllähän se anturin palikka laskis myös nesteet välistään jos jakotukki vuotais sieltä. Taas ilmausta, ei sit mitenkään.

Seuraava ajatus oli, että vika olis satuloissa. Satulathan mä kunnostin ja vaihdoin niihin tiivistesatsit, joten jos ne vuotaa. Ehdotusta, että jarruletkut luttuun vuoron perään ja katsoa mikä vaikuttaa polkimeen. Tässä välissä jo useampi hetki sekä tältä foorumilta, että bricksistä vastaavien vikojen etsintää. Löytyy muuten paljon.  :D Myös se kävi mielessä, että auton olessa pukkien varassa perä oli keulaa ylempänä. Monessa ketjussa vannotaan vaakatason nimeen. No renkaat alle autoon ja pukeilta perää alas. Yöksi jätin keulan ylös vielä pukkien varaan siinä toivossa, että ilma nousis nestesäiliöön.

Taas seuraavana päivänä tiputin auton alas ja ajoin hallin pihalla lenkkiä. Jarrut pelaa sinällään nätisti, lukittuu hyvin apparin takasatulaa lukuun ottamatta, eikä jää päälle makaamaan. Myös jakotukki/Brake Failure pelaa kuten pitää. Valo syttyy kun lyö jarrut pohjaan, mutta sammutt sopivalla pumppauksella, jolloin "morkula" palaa keskelle. Jarrut lämpöiseksi ajeltua auto takaisin talliin. Eteen tuli vaihdettua uudet jarruletkut ja -putket jo aiemmin kasaus vaiheessa, mutta takana letkut oli niin hyvänäköiset, että niitä en vaihtanut aiemmin. Kävin taakse hakemassa letkut ja vaihdoin. Oli muuten kiva vaihtaa ne kun kaikki ollu vasta auki ja ympäristö puhdas. Käytin myös uusittujen jarruputkien liitoksia auki ja kiristelin uudestaan jos niissä olis jotain ongelmaa.

Taas ilmausta. Ostin myös vihdoin ilmauskannun ja sillä koko hommahan muuttui paljon mukavammaksi. Välillä tietysti perinteistä ilmausta, koska jossain ketjuissa oli kertomuksia pahoista ilmakuplista, jotka ei suostuneet poistumaan pelkällä imukannulla. Tässä kohtaa jo vähän paremmat jarrut. Sammuksissa tuntuu vastaponnetta jo parin sentin jälkeen, mutta voimalla saa polkimen edelleen lähes lattiaan. Auto käynnissä, eli tehostin mukana pelissä, poljin suoraan lähelle lattiaa..

Tässä välissä jo päätin antaa asian hetkittäin olla ja tehdä muuta autolle. Auto oli pölyinen tallissa olon jäljiltä, joten päätin sen kevyesti pestä. Aiemmin tuli tosiaan jo kotelosuojat laskettua ja pohjapuolelle levitettyä kevyt kerros alustamassaa. Muutakin kasausta tehty.







Tänään töissä häiritsi ajatus, että korjatut satulat vuotais. Töiden jälkeen tallille. Suojateipatut lukkotongit apparin takasatulan letkuun. Ei vaikutusta poljin tuntumaan. Siinä kohtii sit huomasin pienen lätäkön auton alla. Jaahas, jarrunestettä. Ei mistään muualta märkä kuin yhdestä putkesta jakotukin viereltä. Kakkospiirin pitkä taakse menevä putki. Rätillä putsaus ja emäntä pumppamaan petaalia. Itse siinä auton alla silmä kovana katsomassa, että mistä se neste oikein on tullu. Muutaman minuutin jälkeen sanoin, että lopettaa pumppaamisen. Ja sit hetken päästä pienen pieni pisara ilmaantui keskeltä putkea. Mistä kohtaa, no sitä en nähnyt. Pari kertaa tämä sessio toistettiin ja tulin tulokseen, että putkessa pienen pieni reikä, josta imeny ilmaa järjestelmään, mutta sen verran pieni ettei neste suihkua ulos pumpatessa. Alue merkattu kuvassa valkoisella tussilla.



Huomenna hakemaan uus jarruputki ja jos ehtis vielä vaihtaakin. Ja toivottavasti sen jälkeen löytyis jarrut.  :D Toivottavasti. Jarrujen ilmaus kuitenkin on hyvin yksinkertainen asia, mutta nyt tuntuu samalta kun yrittäis työntää lankaa neulaan ja se langanpää nylppääntyis koko ajan vaikka sitä kuinka lyhentäis saksilla.  ::)

Sisustaakin aloittelin kasaamaan. Se tuli myös höyrypestyä ennen kasausta. Lisäksi kuskinpenkin istuinosan nyrjähtäneitä rautalankoja reparoin ja penkistä tuli taas ryhdikäs. Paikalleen eksyi jo lattiamatot, kaiuttimen piuhat, hattuhyllyä, takaturvavyöt, takapenkin selkänoja.. 
« Viimeksi muokattu: 29.01.2017, 13:13:17 kirjoittanut kauppine »

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #157 : 30.01.2017, 22:12:50 »
Pitkää kakkospiirin jarruputkea aloin vaihtamaan ja irroitin takapäästä. Imaisin nesteet pois ja irroittelin putkien kiinnikkeet. Edestä olin irroittamassa kun huomasin pisaran putoavan ko. jarruputkelle. Jahas, pääsylkänsäiliö vuotaa saumastaan. Ilmanputsarin puoleisesta takanurkasta, jota en ollut nähnyt konehuoneen puolelta katsoessa. No, uus putki tuli kuitenkin jo ostettua, joten vanha pois ja uus paikalleen.

Vanhaa putkea koeponnistin tulppaamalla toisen pään, upottamalla oletetun murtumakohdan vesiämpäriin ja laskemalla paineilmaa putkeen.. Ei kuplia. Vika siis muualla.

Pääsylinterin tiivistesarjan ostin jo aiemmin ihan varuille. Purin sekä vanhan pääsylinterin, jossa selkeästi takimmainen tiiviste antautunut, että nyt paikallaan olleen. Siitä en oikein mitään vikaa keksinyt nestesäiliötä lukuunottamatta. Nestesäiliö antautunut varmaa kun yritettiin ilmata antamalla paineilmaa säiliöön, mutta ei sitten huomattu säiliön hajoamista.
Otin molemmista säiliöt irti, putsasin ja maalasin tuoreemman sylkän ja kasasin uusilla tiivisteillä. Irrallaan testasin sylkän toimivuuden.

Paikalleen ja ilmausta. Ei onnistu. Kohtuulliset jarrut jo, mutta ei mitkään hyvät. Ykköspiiri hyvä, kakkospiiri ei.

Sisustan osia putsailin ja kasailin välissä. Turvavyöt, b-pilarin muovit, käsijarrukotelo ym.
Putsasin ja maalasin myös viimeiset sitruunahapossa uineet osat. Etulokasuojien tukiraudat ja takapuskurin kumilistan kiinnikeet.

Seuraavaksi tulppaan etusatuloiden letkut yksitellen ja katson onko vaikutusta jarruihin. Jos on, niin purkuautosta satulat. Jos ei, niin purkuautosta jakotukki. Nykyinen jakotukki ei vuoda ja toimii kuten pitää, mutta jossainhan tuolla on vielä vikaa ja imee jostain ilmaa, koska ei suostu ilmaantumaan.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #158 : 03.02.2017, 23:49:16 »
Jarruletkuja litistelin varovasti lukkopihdeillä, mutta en huomannut mitään eroa poljintuntumassa. Purin seuraavaksi kuitenkin vielä korjatut satulat irti ja koeponnistin niitä vesiämpärissä vanhan jarruletkun ja paineilman avulla. Ei kuplia. Luulis, että tulis kuplia jos ne vuotais, kuitenkin jos niihin lyö sen 6-8 bar ilmaa..

Otin myös pääsylkän vielä irti ja testasin sitä uudelleen irrallaan. Kyllä se vaan tuntuu toimivalta. Kasasin myös vanhan pääsylkän ehjillä tiivisteillä ja vertasin siihen. Ei eroa. Pääsylkkä takaisin paikalleen ja ilmausta. Oppikirjan mukaisessa järjestyksessä, "väärässä" järjestyksessä, Alipaineella, perinteisellä ja säiliöön painetta työntämällä (tiputin kompuran paineet 2 bariin, kun tuntui silläkin toi pääsylkänsäiliö pullistuvan..).





Seuraavaksi kävin irroittamassa purkuautosta jakotukin. Putsasin sitä kevyesti ja maalasin. Avasin jo myös kerran huolletun jakotukin ja toisen puolen (2. piiri) tiivistekumi törrötti hiukan huonossa asennossa. Ei ollut kuitenkaan varsinaisesti vuotanut, vaikka anturin muoviholkki oli ollut irti. Tässä välissä rupesin vaihtamaan moottorin tukikumia. Apparin puoleinen tukikumi oli sen verran turvoksissa, että olin jo ehjän kumin varannut aiemmin. Sitä vaihtaessa tuli huomattua, että kuskin puoleinen tukikumi on antautunut vulkanoinneistaan suoraan peltilätkästään. Päällepäin ehjä ja siisti, mutta konetta nostaessa repesi irti puoleen väliin. Eihän siinä, motonetissä pyörähtämään ja tilaten. Samalla muistin napata pyyhkiäsulat tähän.



Jakotukin vaihdoin ja ilmausta. Tunteja ilmausta. Ja ihan samanlainen kuin ennenkin. Löin renkaat alle ja tiputin pukeilta. Ajelin illan pimeydessä hallia ympäri ja jarruttelin. Muutama pumppaus ajaessa ja poljin kova, sellainen kuin pitääkin. Mutta jos polkimeen ei ole hetkeen koskenut ja tekee äkkijarrutuksen poljin painuu turhan syvään ja väläyttää Brake Failure valoa. Valo sammuu heti kun poljinta nostaa. Sinällään jarrut toimii hienosti. Edessä saa renkaat lukkoon aika kevyesti polkaisemalla ja yksikään satula ei jää päälle makaamaan. Äkkijarrutuksella, jossa poljinta polkaistaan kaikin voimin auto lyö kaikke neljä rengasta lukkoon, mutta apparin takimmainen viimeisenä. Jarrutusjälkiä tuli tutkittua ja auto kampeaa hartialukkojarrutuksella hieman persettä oikealle.

Tänään ajelin lisää hallia ympäri. Useamman tovin. Joku 10 km mittarin mukaan.. Jarrut ei siitä parantunu. Autohan on jo niputettu ja katsottu, että olis katsastuskunnossa, kuten valot, töötti, sisusta, pyyhkijät, pissapoika ja niin edelleen. Mutta ne jarrut.. Sisustasta puuttuu enää peräkontin verhoilut, eli käytännössä matto, ja jalkatilojen potkumuovit ja -pahvit. Jalkatilojen verhoiluja en vielä kasannut, kun toi alkuperäinen mankka kiukuttelee, joten sen johdotuksia joutuu vielä tutkimaan. Välillä toimii, välillä ei. Voihan tietysti 12 vuoden seisotus vaikuttaa radionkin toimintaan.









Apulaitehihnat, jäähdytinnesteet ja jakopää oli viel To Do -listalla, joten ajellessa jätin auton välillä jäähtymään ja laskin nesteet ulos. Vettä sisään ja ajoa kuumaksi. Taas nesteet vaihtoon. Jonku 5 kertaa huuhdoin järjestelmää ja kerran käytin välissä laihaa sitruunahapposeosta (juu, alumiini ei siitä tykkää, mutta laihana seoksena ja riittävän lyhyt aikaisesti, niin en usko tekevän pahaa kannelle.).  Piti käyttää lisäksi konetiskiainetta, mutta unohdin aamulla ottaa mukaan ja en jaksanut lähteä käymään Prismassa (1 km tallilta). Ehkä tässä vielä ehtii käytettyä sitä ennen kuin laittaa oikeat nesteet sisään.

Välissä irroitin purkuautosta etusatulat. Yllätykseksi apparin puoleinen satula oli uusittu ja kuskinpuoleinen toimi myös todella herkästi. Jarrulevytkin oli tuossa uudet. Muutama jumppaus sisään-ulos ja pystyi jo sormilla painelemaan mäntiä. Ruuvipenkissä herkistelin ja putsasin. Irroitin ilmausruuvit ja putkien jämät. Toiseen satulaan vaihdoin yhden pölysuojakumin kun oli sen verran rikki. Muuten en koskenutkaan, eli pitäisi toimivat olla. Ainakin olivat vielä syksyllä. Maalasin tietysti vielä, joten en vielä paikalleen niitä alkanut asettelemaan. Toivotaan, että jarrut löytyis näillä. Jos ei, niin alkaa ajatukset olla aika vähissä.  :idiot2:





Syylärin, flektin, jakopäänkopan ja hihnapyörät irroittelin. Pesin ja putsasin osat. Maalasin ne myös flektiä ja koppaa lukuunottamatta.







Jakohihnan ja kiristäjän vaihdoin. Vanhallahan ei sinällään ollut ajettu kuin n. 30tkm (210tkm tarrassa ja nyt 242tkm mittarissa), mutta päiväys tarrassa oli vuodelta '98, joten ehkä sen jouti vaihtaa..  :)
Jakopäänkopan ja hihnapyörien kasaus jäi ens kertaan. Saa maalit kuivua rauhassa.

Alkuperäiset kilvet tilasin viime viikolla, mutta niistä ei ole mitään vielä kuulunut. Sinälläänhän se on vaan etu, koska täytyy toi jarrumysteeri selvittää ensin. Alkaa pikkuhiljaa ajatukset ja mielenkiinto loppua sen suhteen.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #159 : 04.02.2017, 00:18:27 »
Ootko koskenu takalattiassa oleviin jarrujen paineenalennusventtiileihin? Tuontyyppistä oiretta voi syntyä kun semmonen särkyy, on hassua kun takarengas on eka mikä menee assulla lukkoon  :D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #160 : 04.02.2017, 02:06:25 »
Ootko koskenu takalattiassa oleviin jarrujen paineenalennusventtiileihin? Tuontyyppistä oiretta voi syntyä kun semmonen särkyy, on hassua kun takarengas on eka mikä menee assulla lukkoon  :D

Niihin en ole varsinaisesti koskenut. Jossain kohtaa ilmauksia niitä koputeltiin jos olis siellä ollu ilmaa jumissa.
Niitä ei ilmeisesti ole kovin paljon hajonnut? Yritin aiheesta etsiä tietoa ja kyselin tutuilta volvoista ymmärtäviltä. Ei niillä ollu tiedossa, että olis ensimmäisestäkään ne hajonnu. Joten olen sivuuttanut ne kokonaan. Ja oire olisi juurikin se, että takajarru nykäisee lukkoon ennen etusia  tai samaan aikaan?

Tässä menee siis etujarrut ensimmäisenä lukkoon, kuten pitääkin ja jarrut oli ja on jo siinä tikissä, että olisin saattanut viedä jo normi katsastukseen tollasenaan. Veikkaan jopa, että parilla pumppauksella menis dynosta läpi, mutta kun ne ei ole hyvät.. Ei lähelläkään sitä mitä tossa talvifarkussa on.

Mutta voisko ne paineenrajoittimet hajota siten, että ne vaikuttaa ilmaukseen?

Jos ei etusatuloiden vaihto auta, niin ne vois olla seuraava kohde. Takasatulat tietysti kanssa.. Toisen takasatulan otin jemmasta ja toinen on auton oma, johon vaihdoin tiivistesarjan. En halkaissut satulaa, sillä männät tuli niin nätisti ulos, että päätin kasata sellaisenaan.


240 jarrujen ilmauksesta on tullu nyt aika paljon luettua sekä täältä, että englanninkielisiltä foorumeilta nyt tän taistelun yhteydessä. Ja esimerkiksi tää volvomies89:n epistola vastaa tätä aika hyvin.. (sivut 1-4)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=430.0

Ja tosiaan, koskaan aiemmin ei ole ollut jarrujen ilmauksien kanssa mitään ongelmia. ::)
« Viimeksi muokattu: 04.02.2017, 09:43:32 kirjoittanut kauppine »

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #161 : 04.02.2017, 18:24:27 »
Aamupäivällä vaihdoin purkuautosta jarrutehostajan tähän. Ei vaikutusta, kuten ajattelinkin. Vaihdoin kuitenkin ja sinällään ihan hyvä, sillä tulipellin ja vanhan tehostajan välissä muhi jonkin verran ruostetta.



Seuraavaksi vaihdoin apparin etusatulan ja ilmasin. Ei vaikutusta. Irroitin satulan siten, että olin kiilannut jarrupolkimen pohjaan ja imaisin satulasta nestettä jonkin verran ennen irroitusta. Lennosta uus satula putkiin kiinni, jolloin nestettä ei juurikaan kerinnyt edes valua pois.

Kuskin etusatula vaihtoon ja ilmaus. Ja johan löytyi jarrut.  :o 

Kävin vielä kertaalleen järjestyksessä nipat lävitse ja paikallaan polkiessa poljin tuntumasta tuli jopa parempi kuin tossa talvifarkussa. Ajamassa en vielä käynyt. Täytyy joskus avata toi satula ja katsoa, että mitä siinä sen kasauksessa on menny pieleen. Tuli kuitenkin välissä käytettyä satulat jo kertaalleen irti ja koeponnistettua vesiämpärissä. Olis luullu, että 6-8 barin paine riittää sylkemään ilmakuplia jos olis vuotaakseen, mutta ei.

Hihnapyörät, flektin, syylärin ja jakopäänkopan kasasin takaisin paikalleen jo. Kiilahihnat tuli uutta. Nesteitä en vielä laittanut sisään.



Sitähän vois sit varata konttorille ajan kunhan kilvet tulee.  :)


Edit.
Aika ironista, että heitin aiemmin esimerkki linkiksi juuri sen topickin, jossa vika oli myös korjatuissa satuloissa.  ::)
« Viimeksi muokattu: 04.02.2017, 22:13:37 kirjoittanut kauppine »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #162 : 05.02.2017, 10:37:33 »
Oman kakssatkun kans ihan samanlainen jarrujen kans painiminen. Ilmeisesti oli etusatuloiden remppaaminen mullakin turhaa ja ostan suosiolla uudet  :P
Kuinka muuten noi pääsylkän sisuskalut purkaantu että pääs noi isommat huulitiivisteet vaihtamaan?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #163 : 05.02.2017, 15:10:41 »

Kuinka muuten noi pääsylkän sisuskalut purkaantu että pääs noi isommat huulitiivisteet vaihtamaan?

Sylkän takaosasta sokka pois ja jollakin pitää vastaan ettei ammu sisuskaluja pitkin tallia.
Tuon tarvikesylkän sisuskalut oli jo valmiiksi kahdessa osassa, joten sen kun vaihtoi huulitiivisteet. O-renkaan vaihtamiseksi sisältä piti irroittaa yksi ruuvi, jolloin keskellä oleva osa jousineen irtosi.

Alkuperäiseen laitoin vain ehjän takatiivisteen ja kasasin ihan vain vertailun vuoksi ja alkoi sillä toimimaan ja pitämään. En tutkinut miten sisuskalut olis siitä purkautunut, mutta veikkaan et tiivisteet sais pujoteltua siihen liukkarin kanssa ilman purkamistakin.
Tiivistesarjan takatiiviste ei suostunu istumaan fiksusti tohon tarvikesylkkään, mutta alkuperäiseen meni. Olin siis ostanut vain yhden tiivistesarjan, kun ei ollut tarkoitus edes kasata vanhaa enää vaan heittää roskiin. Olkoot varalla hyllyssä nyt kuitenkin kerta siitä tuli ehjä. 

Uudet pääsylkät maksaa sen verran vähän (~50e tais olla motonetissä), että suosittelen uuden hankintaa, varsinkin jos vanhassa on yhtään selvää ruostetta sisällä.. Ehjä käytetty myös harkittavissa. Ite purin ja kasasin ihan vaan mielenkiinnosta ja vian paikallistamisen takia.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -70, 144 dl -71, 142 -73 & muut.
« Vastaus #164 : 08.02.2017, 18:19:50 »


No nyt on kilvet!  O0

Maanantaina kävin konttorilla kysymässä kilpien perään ja siellähän ne jo odottelikin vaikka viestiä niistä ei ollu tullu. Varasin rekisteröinnin heti tiistaille ja otin puuhalaput mukaan. Maanantaina ajelin testiajoa pienen lenkin ja säädin lähinnä tyhjäkäyntiä paremmaksi kaasarista. Tiistaina rekisteröinti sujui ongelmitta. Ei huomautuksia.

Kävi konttorilla ilmi, että viimeisin leima menny vanhaksi 2002, joten kevyet 15 vuotta jo kerinnyt olemaan pois liikenteestä.









Nyt pari päivää ja sen 100 km ajellu tolla ja tuntuu koko laite herkistyvän paremmaksi koko ajan. Aamuisin on ihan hyvin lähtenyt käyntiin, vaikka akku on jo parhaat päivänsä nähnyt. Tiistaiaamuna mittari näytti -21 astetta ja auto ei ollut edes piuhassa kiinni. Pyöritti laiskasti, mutta kerta sahauksella tulille.. Tänään vähän vähemmän pakkasta ja auto oli piuhassa, lähti laakista tulille.

Loppuviikkoon asti luvannut asiallista talvikeliä, joten ajelen ainakin viikonloppuun asti tällä. Selviää samalla pikkuviat ja ne voi korjata pois.

Alkuun tyhjäkäynti oli todella heikko ja jos yritti vapaalla rullata risteykseen, niin auto saattoi sammua. Tyhjäkäyntiin liittyvää ruuvia kääntelin kaasarista hieman ja nyt parissa päivässä muuttunut paljon paremmaksi jo.
Aiemmin olin huomannut myös, että moottori hikoilee vähän bensapumpun juuresta. Nyt ensimmäisten oikeiden ajojen jälkeen hikoilu muuttui jo vuotamiseksi. Tänään nyppäsin pumpun irti ja bakeliittihan siellä oli halki. Purkuautossa oli ehjä bakeliitti ja tiivistepaperista leikkasin tiivisteet. Tuntuu nyt pitävän.

Kuskinpuoleinen peili kääntyy tärinästä ja ilmanvastuksesta itseksiään. Tässä on jo sisältä säädettävä peili, vaikka kromikuorinen onkin. Täytyy tutkia, että saisko sitä jotenkin kiristettyä.
Jeesuksen aikaiset paperikaiuttimet rätisee. Eikä vieläkään toisen puolen kaiuttimet halua toimia. Täytyy napata kaiuttimia irti ja käydä ostamassa jotku uudet samankokoiset. Eli orkkisritilöillä etuoviin ja taakse noihin pallokajareihin uudet elementit.


Ratin vaihdoin gt-rattiin. Halkaisijaltaan pienempi ja kehä paksumpi. Eihän tuo kaunein ole, mutta sopii hyvin auton tän hetkiseen yleisilmeeseen.



240 farkku ollut nyt pari päivää tallissa sulamassa ja kuivumassa. Tänään siirsin sen ulos ja kaivoin mersun lumihangesta talliin sulamaan. Nyt kun 244 on kilpien välissä, vois tehdä tuohon mersuun vähän huoltoa. Listaan sen "vikalistan" tähän samaan vaikkei volvoihin liitykään.

- Narinahela narisee (takatukivarren hela). Ei ollut syksyllä välystä leimalla, mutta ääni on ärsyttävä.
- Naftasuodatin vaihtoon.
- Moniurahihnan ja kiristimien kunnon tarkastus/vaihto.
- Öljyjen vaihto askiin ja perään, koneeseen vaihdettu vasta 1-2tkm sit viimeks.
- 1 hehku mykkänä, joten hehkujen vaihto (tai ainakin niiden hehkujen, jotka haluaa ilman katkeamista irrota :-X ). Samalla pumpusta säätää tyhjäkäyntiä korkeammalle ja muutenkin pumpun säätö.  V:>
- Rikkinäisten helmamuovien vaihto ehjiin. Tietysti uusien helmamuovien maalaus. Ehkä myös puskurien ja muovikylkien irroitus ja maalaus samalla. Pääsis pesemään niiden alta ja ottamaan kiinni pienetkin ruosteen alut.
- Kuskinpenkin reunaan kulunut perinteinen reikä olis tarkoitus paikata muuhun sisustaan sopivan värisellä harmaalla nahanpalalla. Tai jos löytyy ehjällä verhoilulla oleva apparinpenkki, niin siitä verhoilun vaihto. Ehjää kuskinpenkkiä ei löydy kuitenkaan.
- 240 farkun mukana tullut aktiivisubi mersuun fiksusti asennettuna.
- EGR poistettu käytöstä ja egr:n läppä nippusiteellä jumitettu (oli jo ostaessa). Poisto kokonaan jos jostain löytyy sopivat osat.

Kolme ensimmäistä kohtaa olis tarkoitus katsoa kuntoon ennen viikko 10:tä. Silloin olis tarkoitus lähteä hiihtoloman viettoon Lappiin ja sen matkan ajelisin mieluummin ihan jo polttoainetaloudellisista syistä mersulla. Toisaalta, eihän siinä nyt olis sinällään muuta pakollista kuin vaihtaa talvirenkaat alle, tankata ja ajaa.



244 jatkon suhteen ajatukset ja suunnitelmat on yhtä aikaa kirkkaat, että epäselvät. Museoautoa tästä ei tule, joten tähän joutuu tekemään jotain tekniikkaan ja alustaan. Ei yhtään mitään erikoista tän foorumin mittapuitteissa, mutta tavallinen ahdettu vinokone muiden joukkoon. Se, että mitä tehdään ja millä budjetilla on kysymysmerkki. Eräs syy ton talvifarkun ostoon oli juurikin se, että se on lh 2.4:llä, joten siitä sais kaikki tarvittavat osat itse purkaa, merkitä ja siirtää tähän, kunhan ajaa leiman loppuun ensin. Mutta mutta, toi farkku on nyt toiminu turhankin hyvin ja osoittautunu ehkä turhan ehjäksi autoksi purkaa. Olishan tossa varastona toimivassa 740:ssä myös johtosarja, ja jopa osa antureista jäljellä.
Saa nähdä.  ::)

 

Kulkukoira  Proturbo