Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Spinner - 24.09.2012, 11:54:26

Otsikko: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Spinner - 24.09.2012, 11:54:26
Auto on 2001 V70 2.4 170hv automaatti, ajettu 190tkm.

Ongelma on seuraavanlainen: Kun kone on lämmin, alkaa öljynpaine valo palaa. Kylmällä koneella ei pala. Vaihdoin autoon viikonloppuna uuden öljynpaineanturin ja öljypohjan + imuputken tiivisterenkaat. Samalla putsasin imusihdin. Vika ei poistunut.

Laitoin öljynpainemittarin kiinni ja totesin että lämpimällä koneella öljynpaine tyhjäkäynnillä on n. 2,5 bar ja kierroksilla nousee +6 bar. Hetken käyttämisen jälkeen paine alkaa "hiipua", eli paine ei enää nouse kierroksilla yli 2bar. Kun auton sammuttaa ja käynnistää samantien uudestaan, on paineet taas ihan normaalit. Mutta sitten taas muutaman minuutin käyttämisen jälkeen paineet alkavat tippua.

Missäköhän voisi olla vika? Miksi paineet on hyvät heti uudelleen käynnistyksen jälkeen? Voisiko olla öljypumppu tai pumpun paineensäätöventtiili? Pääseekö venttiiliin helposti käsiksi ja pystyykö sen avaamaan?
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma
Kirjoitti: (Miksu) - 24.09.2012, 17:41:02
Öljypumpun saat käteen, kun irroitat ensin jakohihnan ja sen jälkeen kampiakselin hammashihnapyörän.
Nyt en bensakoneesta ookkaan varma, että pitikö öljypohja irroittaa ja onko siivilän putki kiinni suoraan pumpussa, mutta se pumppu kuitenkin on heti sen kampiakselin hammaspyörän takana oleva osa, kiinni muistaakseni muutamalla torx-kantaisella pultilla.
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma
Kirjoitti: Spinner - 01.10.2012, 09:06:56
No niin, nyt on tehty seuraavaa:

Forte Motor Flush öljyn joukkoon ja 30 min käyttöä 1500r/min. Koko tämän ajan öljynpainemittari kiinni ja paineet pysyi koko ajan tosi hyvinä.

Tämän jälkeen Volvo alkuperäinen suodatin vaihdettu + Mobil New Life 0W-40 öljyt.

Taas kun kone kunnolla lämmin, alkaa paineet putoamaan. Uudelleen starttauksen jälkeen paineet taas hyvät, kunnes hetken päästä laskee.

Vaihdoin myös uuden alkuperäisen öljypumpun (sis. uuden paineensäätimen), mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.

Kun kone lämmin, pysyy paineet tyhjäkäynnillä hyvänä koko ajan. Kun kaasua pumppaa, nousee paine hyvin (~6bar). Mutta kun kierroksia pitää päällä, nousee paine ylös ja muutaman kymmenen sekunnin kuluttua alkaa paine laskemaan hitaasti. Kun paine laskee 3 baarin tienoille, olen aina sammuttanut auton. uuden käynnistyksen jälkeen paine heti taas ~ 6bar.

Nyt ei käy minun järkeen miksi paine tippuu ja miksi paine palaa kun auton käynnistää uudelleen??

Öljytikussa näkyy välillä pieniä ilmakuplia, tämä ilmeisesti merkki siitä että jostain saa ilmaa. Öljypohjantiivisteet vaihdettu, mutta en ymmärrä sitäkään että jos jokin näistä tiivistetistä falskaisi, niin miksi paine aluksi on hyvä? Ja miksi ei oireile tyhjäkäynnillä?

Ja  autolla ole ajettu niin että valo palaa. Kun ekan kerran syttyi, niin tilasin samantien hinausauton. Sen jälkeen käytetty vai painemittari kiinni ja sammutettu aina ennen kuin paine on laskenut liian alas.
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: virkpe - 01.10.2012, 17:41:34
teitkö tämän imuputken puhdistus (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14425.30) operaation kuten nimim. Fellah?
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Möykky - 02.10.2012, 12:52:23
teitkö tämän imuputken puhdistus (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14425.30) operaation kuten nimim. Fellah?

Ongelma on seuraavanlainen: Kun kone on lämmin, alkaa öljynpaine valo palaa. Kylmällä koneella ei pala. Vaihdoin autoon viikonloppuna uuden öljynpaineanturin ja öljypohjan + imuputken tiivisterenkaat. Samalla putsasin imusihdin. Vika ei poistunut.

Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: virkpe - 02.10.2012, 16:51:51
Voisiko kun on painetta(6bar) niin jokin tiiviste mikä alkaa antamaan periksi?
O-renkaan rikkoutuminen on saanut öljyvalon vilkkumaan tyhjäkäynnillä mutta voisiko olla samasta viasta kyse?
tuliko vika yhtäkkiä tai jonkin operaation jälkeen?
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Grimmy - 03.10.2012, 10:24:10
onko tässä nyt yksi vai kaksi eri keissiä kun eri nimimerkit kirjoittelevat samasta asiasta?

Öljypohjaan siis vaihdettu KAIKKI tiivisteet, ei pelkästään imuputkeen?
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: kaksi70 - 03.10.2012, 12:51:02
Onhan koneen laakerien kunto tarkistettu ? Kuluneet laakerit hukkaavat öljynpainetta moottoriöljyn lämmettyä.
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Make - 03.10.2012, 13:43:26
Miten jos sinne laittas 5W/40 ja kokeilis vaikka eri merkkiä.
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Grimmy - 03.10.2012, 13:48:47
Onhan koneen laakerien kunto tarkistettu ? Kuluneet laakerit hukkaavat öljynpainetta moottoriöljyn lämmettyä.

joo, mutta jos esm KK:n laakerit olisi noin lopussa niin yleensä jo kuulee korvallakin. Toki voi olla mahdollista, eihän tossa nyt kovin monta vaihtoehtoa ole kun jostain se selvästi valskaa.
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: mara h - 04.10.2012, 11:52:36
Ei KK. vaan RL ;)
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: mara h - 05.10.2012, 15:34:03
Olisko mahollista että tekee painetta kampikammioon,ylleensä kyllä työntää öljyt kankaalle jos tuuletus huohotus ei toimi,nyt joku aiheuttaa että pumppu alkaa joko kavitoimaan tai työntämään paineventtiilistä öljyt takaisin,oisko jossain kanavissa joku liikkuva paskakokkare,jos kone on kuuma ja uudelleen käynnistyksen jälkeen paineet taas parikin minuuttia hyvät,niin ei ainakaan miusta viittaa runkolaakereihin,ennemminkin nyt öljy ei nouse pumpulle tai ei pääse eteenpäin jostain,hmmm,suodatin,suodattimen jalka???
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: C70 - 05.10.2012, 17:14:10
Millä se imunokan säätöventtiili toimii, oliko öljypaine tekemässä työtä? Jos sieltä falskaa läpi? Laakerivikaan en oikeen usko ja jos kerran pumppu ja kaikki tiivisteet vaihdettu, on vian oltava muualla. Paineensäädinhän on pumpussa mukana, joten sekin on uusittu. Suodatin on varmaankin vaihdettu.
Onko autossa öljynjäähdytin? Taitaa olla siellä öljypohjan takaosassa, johon tulee vesiletkut?
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Spinner - 08.10.2012, 08:29:44
En jaksa uskoa laakeri vikaankaan, koska kone kuullostaa täysin terveeltä. Laakeri vian luulisi kuulevan, mutta tässä ei tosiaan kuulu mitään häiriöääniä. Toisekseen en ymmärrä jos olisi laakeri vika, niin miksi paine palaisi uudelleen startin jälkeen ja pysyisi taas jonkun aikaa. Lisäksi laakeri vian pitäisi ilmetä myös tyhjäkäynnillä.

Suodatin on originaali ja on varmasti oikein paikallaan ja kiristetty oikeaan momenttiin.

Avasin venttiilikopan ja totesin että yksi paluu kanava oli lähes tukossa. Putsasin kanavat + putsasin lohkon kanavat myös. Tästäkään ei ollut apua, mutta totesin samalla että kun paine laskee ja sammuttaa auton, nousee öljytikun reiästä harmaata savua/höyryä. Lisäksi öljykorkkiin kerääntyy valkoista nestettä (huomioi että koneessa olevilla öljyillä on ajettu 0km ja käytetty alle 30min). Eli tämä voisi viitata huohottimeen? Täytyy avata ja tutkia se.

Olisko jollain kuvaa/kaaviota tämän moottorin öljykierrosta? Eli missä kaikkialla öljy kiertää ja mitä reittiä.

Jossain ulkomaalaisella foorumilla luin jutun, jossa tukiutunut öljynjäähdytin oli aiheuttanut vastaavaa vikaa. Täytyy seuraavaksi myös tutkia se.

Nokka-akselin säätimen olen myös avannut ja puhdistanut. Siinähän on se pieni metallisihti, mutta sekin oli ihan puhdas. Myös imuputken sihti on putsattu ja ei ollut edes kovin likainen.

Öljypohjaan on vaihdettu kaikki tiivisteet. Öljysuodattimen ylipaineventtiiliä en ole vaihdatut, mutta sitä en ihan heti viitsisi ruveta vaihtamaan kun se vaatii taas öljypohjan irroituksen.
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Spinner - 08.10.2012, 08:36:02
Lainaus
Voisiko kun on painetta(6bar) niin jokin tiiviste mikä alkaa antamaan periksi?
O-renkaan rikkoutuminen on saanut öljyvalon vilkkumaan tyhjäkäynnillä mutta voisiko olla samasta viasta kyse?
tuliko vika yhtäkkiä tai jonkin operaation jälkeen?

Vika ilmeni yhtäkkiä. O-renkaan falskaaminen tuntuu oudolta, koska välillä kestää pitkäänkin 6bar painetta ilman mitään ongelmaa, varsinkin kun kone kylmä. Ja jos o-rengas falskaisi, niin tuntuu oudolta että jaksaisi pitää heti uudelleen startin jälkeen 6bar painetta taas muutaman minuutin?
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: ÅboJanne - 09.10.2012, 18:54:47
Voisiko sitten olla kansipahvi joka päästäis ilmaa öljyn joukkoon jolloin rupeis pumppu kavitoimaan.
Ajattelin kun kaikki liikkuvat osat öljyjärj vaihdettu??
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Nortti - 10.10.2012, 10:20:16
Vika ilmeni yhtäkkiä. O-renkaan falskaaminen tuntuu oudolta, koska välillä kestää pitkäänkin 6bar painetta ilman mitään ongelmaa, varsinkin kun kone kylmä. Ja jos o-rengas falskaisi, niin tuntuu oudolta että jaksaisi pitää heti uudelleen startin jälkeen 6bar painetta taas muutaman minuutin?

Aika haasteellinen vika alkaa olemaan. Ihan sellainen efektituo on kuin imusihti olisi tukossa. O-rengas-vika ei kuullosta todennäköiseltä, eikä tukkoiset paluukanavat. Kaikki öljy ei mahdu ylös nokka-akselin kohdille ;).

Pumpun imupuolella oleva vuoto voisi saada tuon tapaisen vian aikaiseksi. Paineet putoaa silloinkin jos öljyn joukkoon pääsee ilmaa. Joku särö ehkä putkissa? Itse kokeilisin tässä vaiheessa toista öljyä esim 15W40 tai 20W50. Ainakin erilaisesti pitäisi käyttäytyä.

Edit: Sellainenkin noin 70000 ajettu oli korjauksessa joka näytti siltä, että oli öljyt ihan tehtaan jäljiltä :(. Imuputkisto oli mustaa pikeä lähes tukossa mutta silti ei moottori oireillut mitenkään.

Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Kulmamies - 10.10.2012, 11:23:34
Onkohan tässä bensakoneessa samanlainen paineenrajoitinventtiili öljypohjan kanavissa, mitä D5:ssa? Dieselissä on siis pumpussa rajoitin, joka rajoittaa paineen 8bar ja öljypohjassa toinen, mikä rajaa paineen 6bar. Jos se toinen jumii auki, niin paineet karkaa suoraan öljypohjaan.

Jos öljypohjan kyljessä olevan öljynjäähdyttimen toinen sisäänmenoreikä (siis se öljypohjassa oleva reikä) on pyöreä ja toinen soikea, niin sitten varmaan on se toinenkin rajoitin. jos molemmat on pyöreitä, niin sitten ei ole.
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Spinner - 16.10.2012, 08:56:48
Lainaus
Voisiko sitten olla kansipahvi joka päästäis ilmaa öljyn joukkoon jolloin rupeis pumppu kavitoimaan.
Ajattelin kun kaikki liikkuvat osat öljyjärj vaihdettu??

Tää vois olla mahdollista, koska ihmettelen myös sitä kun öljynmittatikun reiästä tulee höyryä/savua kun vika ilmenee.

Mielestäni öljyjäähdyttimelle menevät kanavat on molemmat pyöreitä.
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: The_OttoB - 16.10.2012, 10:09:38
Onkohan tässä bensakoneessa samanlainen paineenrajoitinventtiili öljypohjan kanavissa, mitä D5:ssa? Dieselissä on siis pumpussa rajoitin, joka rajoittaa paineen 8bar ja öljypohjassa toinen, mikä rajaa paineen 6bar. Jos se toinen jumii auki, niin paineet karkaa suoraan öljypohjaan.

Jos öljypohjan kyljessä olevan öljynjäähdyttimen toinen sisäänmenoreikä (siis se öljypohjassa oleva reikä) on pyöreä ja toinen soikea, niin sitten varmaan on se toinenkin rajoitin. jos molemmat on pyöreitä, niin sitten ei ole.

Bensakoneessa öljy ei kierrä lohkon sivun kautta niinkuin D5:sessa.

 Siinä öljyruiskukanavasshan on yksi paineventtiili, jos se jumiutuu aukiasentoon?
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Spinner - 16.10.2012, 12:46:21
Missä öljyruiskukanavassa? Eli siis mistä löydän tuon venttiilin ja miten pääsen siihen käsiksi?

Osaako joku selittää tarkemmin nokka-akselin säätimen toimintaa? Siinähän venttii säätää öljynvirtausta nokkapyörään, joten voiko olla mahdollista että tämän venttiili säätyy auki, mutta ei palaa kiinni ennen kuin virrat sammuttaa. Eli voisiko öljynpaineongelma johtua viallisesta venttiilistä tai nokkapyörästä?
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: The_OttoB - 16.10.2012, 15:32:36
Missä öljyruiskukanavassa? Eli siis mistä löydän tuon venttiilin ja miten pääsen siihen käsiksi?

Osaako joku selittää tarkemmin nokka-akselin säätimen toimintaa? Siinähän venttii säätää öljynvirtausta nokkapyörään, joten voiko olla mahdollista että tämän venttiili säätyy auki, mutta ei palaa kiinni ennen kuin virrat sammuttaa. Eli voisiko öljynpaineongelma johtua viallisesta venttiilistä tai nokkapyörästä?

Vesi ja öljypumpun välissä näkyy 17 mm mutterikanta. Siinä on hassut tuplakierteet, joten sitä saa kierittää pitkään auki vaikka kierre näyttää jo loppuneen.

täytyy kattoa tota nokkasolenoidia...
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Spinner - 17.10.2012, 08:55:55
Kiitos neuvoista! satutko tietämään venttiilin hintaa?
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: The_OttoB - 17.10.2012, 09:41:18
Kiitos neuvoista! satutko tietämään venttiilin hintaa?

Ollaan saatu näitä osia opetuskäyttöön, ei mitään hajua hinnoista.
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Spinner - 23.10.2012, 12:05:42
Nyt on öljypohja kädessä ja tosiaankin vaikuttaa siltä että suodattimen ja öljynjäähdyttimen välinen putki ei tiivisty kunnolla siitä jäähdyttimen puoleisesta päästä. Tiivisteen ura on huomattavasti isompi kuin tiiviste ja putki jää heilumaan paikalleen. Autosalpa ei keksi tähän kuin yhden mahdollisen tiivisteen joka on väärä. Täytyy käydä tiivistekeskuksesta etsimässä sopivampaa tiivistettä.

Samalla kun kaikki on taas levällään, aloin tutkia myös suodatinkotelossa olevaa venttiiliä... Venttiilihän on auki kun koneessa ei ole painetta ja sulkeutuu öljynpaineen avulla. Ilmapistoolin, letkun ja vesiämpärin kanssa testaillessa venttiili kyllä menee kiinni, mutta jää vuotamaan reilusti. . Olenko käsittänyt oikein että venttiilin on tarkoitus päästää ilmat pois suodattimesta suodattimen vaihdon yhteydessä? Onko sillä muuta virkaa? Voiko venttiilin jättää pois? Tai sitten tilaan suosiolla uuden venttiilin. Pelkään vaan, että uusikin venttiili saattaa taas jäädä levälleen jos väliin pääsee roska. Venttiilihän on suodattimen likaisella puolella.

Kävin myös tilaamassa öljyruiskujen paineventtiilin varmuuden vuoksi.
Otsikko: Vs: V70 2.4 170hv Öljynpaineongelma -> uusi pumppu ei auttanut
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 23.10.2012, 12:36:39
Onko toi öljynjäähdytin myös 140 heppasessa mallissa? 2.4 bi-fuel 2003 Hyvä tietää mistä etsiä vikaa jos tulee samanlaisia ongelmia.