Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 29.10.2019, 18:50:21
-
Kokeillaan tämän kautta jos tulis kuntoon eli -98 66kw diesel. Mittariston valon sulake räpsähtää noin 5 minuutin päästä , kun vaihtaa uuden tilalle. Kyseinen sulake on 20A , sen kautta kulkee myös sivuvalot ja penkinlämmittimet, mutta onko tuossa virtapiirissä myös muita elementtejä ?
Kaikki kylkivalojen liitokset on tarkistettu ja vaihdettu uusiin vedenpitäviin krymppiliittimiin. Penkinlämmittimien liitosjohdot on varmuuden vuoksi irroittettu molemmista penkeistä. No katkaisijoiden kauttahan niille sen virtä pitäis kytkeä, eli aika epätodennäköistä on, että vika olis niissä. Mittaristonvaloissa on ollut kosketushäikkää, eli toinen puoli alkaa palamaan vasta kun auto lämpiää. Mittariston polttimot aattelin tutkia seuraavaksi, mutta jotenkin se tuntuu hassulle, että polttimon vuoksi 20A laukeaa
-
Kokeillaan tämän kautta jos tulis kuntoon eli -98 66kw diesel. Mittariston valon sulake räpsähtää noin 5 minuutin päästä , kun vaihtaa uuden tilalle. Kyseinen sulake on 20A , sen kautta kulkee myös sivuvalot ja penkinlämmittimet, mutta onko tuossa virtapiirissä myös muita elementtejä ?
Kaikki kylkivalojen liitokset on tarkistettu ja vaihdettu uusiin vedenpitäviin krymppiliittimiin. Penkinlämmittimien liitosjohdot on varmuuden vuoksi irroittettu molemmista penkeistä. No katkaisijoiden kauttahan niille sen virtä pitäis kytkeä, eli aika epätodennäköistä on, että vika olis niissä. Mittaristonvaloissa on ollut kosketushäikkää, eli toinen puoli alkaa palamaan vasta kun auto lämpiää. Mittariston polttimot aattelin tutkia seuraavaksi, mutta jotenkin se tuntuu hassulle, että polttimon vuoksi 20A laukeaa
Onkohan mittaristossa jotain katkosta/oikosta kun tollei toimii valotkin.
-
Pitää kokeilla toisella mittaristolla. Tietty se voisi olla kai himmentimessäkin vika, kokeilen ohittaa senkin. Mitähän muuta kyseisen virtapiirin kautta menee ?
-
Nyt oli mittaristo irti ja kun laitoin uuden sulakkeen ja käynnistin auton niin se 20A paukku laukesi välittömästi eli seuraavaa ehdotusta ?
-
Nyt oli mittaristo irti ja kun laitoin uuden sulakkeen ja käynnistin auton niin se 20A paukku laukesi välittömästi eli seuraavaa ehdotusta?
No joku täytyy olla oikosessa jos heti ja noinkin iso sulake kärähtää.
Oletko kattonut mitkä sähkölaitteet ei toimi kun tuo kyseinen sulake on kärähtänyt?
Uudempi vuosimallisessa ja Vee niinkuin varmari mallissa tai ainakin minulla olevassa syttyy takapäähän ne toiset takavalot jotka on takaluukussa ja rekkari valot vasta kun on virtalukko virta päällä asennossa vai pitiköhän olla peräti moottori käynnissä, katoppa nuokin valot?
Miksihän nuoki on pitäny Volvon noin laittaa toimimaan, tähän asti kymmenissä autoissa mihinkä oon vähänkään enemmän koskenut on ainaki rekkarivalot syttyneet parkkivaloista.
Etusumarit ja takasumari on kans tossa minun Volvossa saman sulakkeen takana, toinen etusumari oli rikki, nohevana aattelin että otan sulakkeen pois, onneksi kokeilin sitten vielä takasumarin toiminnan. Piti peittää etusumarit ja ottaa sitten vielä ehjät polttimot niistä pois ettei valot syty jos vahingossa tai katsastaja painaa katkaisijasta etusumuvalot päälle.
Ja sisävalojen logiikkaan on kans Volvon pitäny panostaa, outoa vaan ettei takapenkin puolella olevaan kattovaloon oo sitten voitu laittaa omaa katkasijaa ja eteen hanttarille (tai muille kuin kuskille) ei oo raskittu laittaa jalkatilaa valaisevaa valoa.
-
Onkohan johdotuksissa mitään mahdollista irroituskohtaa noille sivuvaloille , eli siis kuinka niiden kytkentä on toteutettu virtalukon jälkeen. Jos saisi ne eliminoitua. 12.12 mennessä pitäisi kuntoon saada, kun on katsastus silloin.
-
Mun v40:ssä on johdoissa liitokset sielä niiden sivuvalojen takana puskurin sisällä, jotka oli jonkun entisen omistajan toimesta aukastu eli valot poistettu siten toiminnasta, muuta en noista tiiä.
Niitä johtoja seuraamalla voi tieten yrittää nähä että mihin ne menee ja mihin ne ovat kytketty.
Joko katoit takavalot ja rekkarivalot ettei sulakkeen palamiseen johtava vika ole sielä?
-
Apukuskin puolen etusivuvalon johdosta taisin löytää syyllisen
(https://i.ibb.co/xHYg6Vn/IMG-20191116-173436.jpg) (https://ibb.co/xHYg6Vn)
Vaihdoin johdon ja laitoin siihen kunnollisen suojasukan vastaisuuden varalle.
-
Vika oli ilmeisesti tuossa?
-
Ainakin 30minuuttia ja 15km on paukku kestänyt laukeamatta eli taisi löytyä se vika (kopkopkop)