Elekma  Autoracing

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113287 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Siinä se on aina tässä ollu... Rupesin miettimään että onko se aina vanhemmissa ruiskuissa lähempänä konetta ja uudemmissa sitten kauempana putkistossa... Eli wanhoissa anturi on ilman lämmitystä ja uudemmissa lämmitysvastuksella, jonka ansiosta toimivat paremmin kylmäkäynnistyksessä ja tyhjäkäynnillä ja kestävätkin pidempään. Tohon kylläkin menee kolme piuhaa, mikä viittaisi lämmitysvastukseen. En sitten tiedä mikä välimalli tää on. Varmaankin paras mahdollinen erikoismalli, lähellä konetta JA lämmitetty 8)
« Viimeksi muokattu: 08.09.2018, 21:39:10 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Tein mielestäni (kerrankin) fiksusti ja nappasin 745:sta toimivaksi todettuja sytkäosia.





Olin ajellut tuolla toisella Volvolla ihan tyytyväisenä ilman tuota lautasta:



Näköjään se kulkee ainakin jossakin lähteessä nimellä STAUBSCHUTZDECKEL eli pölysuojus. Veteen ei siis kannata autoa upottaa edelleenkään, tiiviste on vain toisella puolella lautasta :P Jakajan hall-anturille menevä piuha tuntuu melkoisen kovettuneelta, mikä ei liene täysin tavatonta 30-vuotiaan auton konehuoneessa.

Puolaa lukuuottamatta paikoilleen laittamillani sytkäosilla ei ole paljoa ajettu, joskin jakajan kannen keskinastan ympärys näyttää siltä, että pyörijä on saattanut joskus ottaa siihen enemmän kontaktia kuin olisi ollut tarpeen:



Tuossa vertailun vuoksi varastojen kätköistä löytämäni toinen Boschilainen kansi, joka on jo kaikkensa antanut. Sivunastoissakin kuopat puoleen väliin asti:



Myöskin puolan ja sytytyspäätteen otin 745:sta, johon laitoin jotkin muut epämääräiset osat tilalle. Käyntikuntoiseksi sekin jäi siis edelleen, jos joskus huvittaisi sillä vaikka ajella. Bosch 0 221 118 351:



ja 0 227 100 124:



Edit: Tähän muistiin hyvä linkki:
https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

Esim. puolan merkinnät taulukosta "Ignition system":
15: Battery + from ignition switch (sininen piuha tässä autossa)
1: Ignition coil, distributor, low voltage (punavalkoinen)

Kytkentäkaaviot esim. tuolta:
http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/740%20Wiring%20Diagrams

Ainakin "TP31058:1 1987 740 760 Wiring Diagrams.pdf" sisältää LH2.2 tietoutta.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2018, 18:15:37 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Päätin käydä pyöräkotelotkin läpi tässä remontissa.





Ajattelin, että laittaisin uudet jarrulevyt eteen, kun paikoillaan olevat ovat ottaneet paikoitellen melko paksusti ruostetta. Yllätyksekseni jarrulevy ja etupyörän napa näyttävät olevan samaa kokonaisuutta :o





Ei näytä löytyvän tarvikeliikkeestä tuollaisia... Jos ostaisi tavalliset pyöränlaakerit (sellaiset missä on napa mukana), niin kävisivätköhän ne noiden tilalle suoraan? Tai sitten käyn taas lainaamassa 745:sta osia... Kyllä on taas mielenkiintoista suunnittelua Volvolta - näissä on etulevyjä kolmella eri halkaisijalla, ja neljäs vaihtoehto on sitten tämä jarrulevynapa.

Tästä autosta löytyy huolestuttavan paljon kupruilevia kohtia (todella paksusta!) alustamassakerroksesta. Niitä kun sohii meisselin kärjellä niin osasta tippuu paksuja lastuja massaa ja ruosteista peltiä...



Älkää massatko ruosteen päälle :-\

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Tuo on vaan ns vanhan mallinen tolppa, kyllä siihen laikkoja saa. Esim motonet tuntee tuon 84-87 mallisena levynä. Siinä on tosiaan laakerit samassa, ja ne on semikovasti kii levyssä, ts rakenne on siinä ns vanhanliiton mallinen. Tuohon saa sovitettakin, jolla siihen käy uudenmallinen levy ja nykytyyppisen purettavan laakerin kasaat siihen napamallisen asian tilalle. Harmi että juuri par vko sitten vein romukuorman, mulla olis ollu niitä uudenmallisia laakereita irrallaan (ääntäviä siis) jolla olisit voinut sovittaa. Olen 93% varma näin sovittamattakin, että ei käy, mutta olisipa saanut varmistettua. Toki joku kohta jo kertoo...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Nonnih, ei siis mitään hätää - rupeshan noita löytymään:





Viron pojat myyvät noita (siedettävän hyvälaatuisiksi mieltämiäni) TRW:n laikkoja reiluun kolmeenkymppiin kipale:
https://aeromotors.fi/kataloog/search/df1683s

Ei paha hinta... Varsinkin jos kuvan mukaisesti tulis uudet pyöränpultitkin mukaan - mikä kuulostaa oikeastaan jo liian hyvältä ollakseen totta... ???

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kyllä on mukavata hommaa kaapia massoja... Huomatkaa ihan pikkuinen ruskea kohta tunkin korvakon nurkassa:



Ja ilman puolen sentin massakerrosta:



:o

Saumoista se alkaa:



Vähän kyllä kiinnostaisi tietää, että mitäköhän ruosteensuoja-aineita tässä on käytetty... Hyvin suojaa ruosteen ja antaa sille oivat kasvuolosuhteet :buck2:

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Annitrolia ja harjausta niin että tuntuu (pitää kokeilla lämmittää seuraavalla kerralla, aika hidasta oli...):
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Eli happoa sivelin ja harjasin teräsharjalla ja rapsuttelin meisselin kärjellä niin kauan että ei enää irronnut ruskeaa. Sitten päälle CRC Zinc ja Hammerite (alkaa varmaan pää pehmenemään liuotinhöyryistä, mutta kokeillaan onko tuosta mihinkään):
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ja yksi rupi löytyi vielä, jonka vain rapsuttelin meisselin kärjellä auki ja pistin hammeriten suoraan siihen  :idiot2: Raportoin sitten kesän ajelujen jälkeen miltä näyttää tuommoinen pikakorjaus - odotukset eivät ole kovin korkealla...

Jaa, kylläpäs se aika rientää... Pitipä ihan käydä katsomassa mitä ruostekukkasten korjauksille kuuluu... Kolmen ja puolen vuoden kylmässä tallissa seisomisen (no oli siinä yksi kesä ajelua aluksi) jälkeen hammerite on antautunut... Kuplii pois, vähän meisselillä avustin irtoamista:



Sen sijaan tuo toinen kohta, missä on annitrol+sinkkispray+hammerite ei vielä näytä mitään antautumisen merkkejä, huolimatta siihen kohdistamastani lievästä väkivallasta:



Kuvakulmat vähän erilaiset kuin aikaisemmissa kuvissa, ja pakoröörikin on tiellä... Mutta samat läntit noissa näkyy.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Aina välillä olen vähän kerrallaan käynyt siivoamassa pyöräkoteloita:



Vänkärin puoli on vasta aloitettu, mutta jo sieltä löytyi reikä kabiinin puolelle asti...



Helmakotelon pää on muotoiltu mielestäni esteettisesti mielenkiintoiseksi, ja epäilemättä veden tehokkaan valumisen ehdoilla.



(Erään Stuttgartilaisen luomuksen vastaava paikka on aivan maailmanlopullinen moskankerääjä...)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Hitaasti edistyy, mutta mihinkäs tässä kiire olisi... Laitetaan välikevennykseksi tuorein löytö "akkukotelosta" eli konehuoneen oikeasta etunurkasta:



(Lähempää otettu kuva: klik)

Ja purettuna:



Pyöräkotelon puolelta:



Ajattelin hankkiutua eroon näistä pulteilla ja pakkelilla tehdyistä korjauksista... Melko tukevasti tuokin kyllä istui, mutta kestävyys pitemmän päälle lienee vähän epävarmaa noissa...

Niin, purin tuossa yks päivä penkit pois ja tutkin mm. kuljettajan puoleista takajalkatilaa, kun alustamassa vähän kupruili siitä kohdalta. Sinne sai ihan omin käsin ilman sen kummempia työkaluja tehtyä sellaisen pään mentävän aukon. Olipa helppo irroittaa äänieristeet ja alustamassat, kun niiden välissä oli lähinnä ruskeaa tomua :P

Poissa FenixOmena

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • Ahdoin vähän huonosti ja nyt turbottaa.
    • UncleMikesGarage
Toivottavasti siulla riittää motivaatio ja inspis tehä tuota jenkkiä! Ois kiva nähdä liikenteessä sitäkin! :) näitä siun touhuiluja on todella kiva lukea! Kirjotat hyvin helppolukuista ja kiinnostavaa tekstiä sekä tekemisen meininki on voimakkaasti läsnä.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kiitos kannustuksesta, sitä tarvitaan näiden venähtävien projektien kanssa! Kesällä ajossa! Tosin vuodesta en ole vielä varma... Ei tää nyt paha edes ole, nuo muutamat paikat vaan missä suojaus on pettänyt niin ovat päässeet yllättävän pehmeiksi. Ei tarvitse puolta pohjaa rakentaa onneksi uusiksi, kuten jotkut ovat joutuneet tekemään.

Minulla on vahva luottamus siihen, että ehdin tällä vielä ajella ennen kuin polttomoottorit kokonaan kielletään. Ja jos niin käy, niin eiköhän sähkökonversiot ole jo sen verran arkipäivää, että eikun sellaista suunnittelemaan sitten :P

Loppuun vielä parit motivaatiokuvat auton sisältä:




Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Tämäkin oli jossain vaiheessa virheettömänä helmenä myynnissä, muistan tuota jopa katselleeni hyvän kopan jne takia, mutta myyjän tietäen totesin ettei maksa vaivaa. Ja tiemmä totuus oli ehkä hieman tarua ihmeellisempää tässäkin tapauksessa, ei ne 30v vermeet tuppaa olemaan enää täysin ehjäpeltisiä  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Aina kun erehdyn selailemaan nettiautosta takapotkuja (Volvoja siis), niin päädyn joka kerta samaan lopputulemaan: Ei toista hitsausprojektia (ainakaan ennenkuin edellinen on valmis!) Mainittua "myyjää" en tiedä, mutta kyllähän nämä saattavat näyttää päältä hyvältä ja pohjasta myös... Sen olen oppinut, että vasta ruuvarin kärki paljastaa lopullisen totuuden ;D

Slerbahuuli

  • Vieras
Noh, onneksi nämä kestävät ajan hammasta erittäin hyvin verrattuna melkein mihin tahansa vastaavan ikäiseen tuotteeseen.

Tuossa "ei niin kauaa sitten" osti eräs harrastajatuttu vuoden -83 museoidun eteläeuroopan kulkuneuvon. Täysin priimakuntoinen, sisältäkin kuin uusi.

Alkoi sitten ihmettelemään hidastetöyssyissä kuuluvaa narinaa. asiaa tutkittuaan ilmeni, että taka-akselin kohdalla oli runkopalkit mädäntyneet irti korista ja pyöräkotelot käytännössä irti kaikesta.  Monta päälekkäistä peltirakennetta oli holvannut mädät tehokkaasti näkymättömiin ja vasta rälläkkä paljasti todellisuuden.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Kiitos kannustuksesta, sitä tarvitaan näiden venähtävien projektien kanssa! Kesällä ajossa! Tosin vuodesta en ole vielä varma... Ei tää nyt paha edes ole, nuo muutamat paikat vaan missä suojaus on pettänyt niin ovat päässeet yllättävän pehmeiksi. Ei tarvitse puolta pohjaa rakentaa onneksi uusiksi, kuten jotkut ovat joutuneet tekemään.

Minulla on vahva luottamus siihen, että ehdin tällä vielä ajella ennen kuin polttomoottorit kokonaan kielletään. Ja jos niin käy, niin eiköhän sähkökonversiot ole jo sen verran arkipäivää, että eikun sellaista suunnittelemaan sitten :P




Tuli jotenkin tämä kuva mieleen.. :D


Ei muutakuin lanka palamaan heti kun mahdollista niin siitä se alkaa parsiintua.  :) Itsekin piti kaksi paikkaa laittaa farkun pohjaan ennen leimaa, alkaa se ikä näkyä sielläkin jo.  :-\

 

Samppasport  Futurez