Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mista - 13.07.2011, 10:06:08

Otsikko: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: mista - 13.07.2011, 10:06:08
Eli kiihdyttäessä veto loppuu 60km/h kohdalle. (Automaatti) sitten jää nypyttämään siihen ja sytyttää moottori vaatii huollon valon ja kaasua himmaamalla ja taas kiihdyttämällä menee ohi tuosta alueesta ja jossain satkun vauhdissa valo sammuu ja auto toimii normaalisti.

Luetutin viat ja yksi ainoa vika joka on 6805 (Paineenmuunnin ahtopaineensäätö, Säätöpoikkeama negatiivinen)

Mistähän vikaa etsiä?

Alipaineletku vuotaa tjms..?
Moottorin etukannatinkumi paskana?
Ahtopaineletku vuotaa?
Cooleri halki?..
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: (Miksu) - 13.07.2011, 11:34:55
Eli kiihdyttäessä veto loppuu 60km/h kohdalle. (Automaatti) sitten jää nypyttämään siihen ja sytyttää moottori vaatii huollon valon ja kaasua himmaamalla ja taas kiihdyttämällä menee ohi tuosta alueesta ja jossain satkun vauhdissa valo sammuu ja auto toimii normaalisti.

Luetutin viat ja yksi ainoa vika joka on 6805 (Paineenmuunnin ahtopaineensäätö, Säätöpoikkeama negatiivinen)

Mistähän vikaa etsiä?

Alipaineletku vuotaa tjms..?
Moottorin etukannatinkumi paskana?
Ahtopaineletku vuotaa?
Cooleri halki?..

Toi vikakoodi tarkoittaa siis sitä, että ahtopaine on väärä haluttuun verrattuna
Vikaa voi siis olla alipainejärjestelmässä, letkut, etu- ja taka alipainetoimiset kumityynyt
Ahtoletkut/putket /ahtimen imuletku
Yleensäkkin ahtovuoto
Viallinen vnt-säätöventtiili
jumiutuvat vnt-ahtimen siivet

Ne kumityynyt voisit vaikka testata
Siinä ilmanputsarikotelon edessä on magneettiventtiili, toinen niistä letkuista, olikos se sivulle päin sojottava, menee haaroituskappaleeseen siihen moottorin etupuolelle ahtoputken alle, siitä haaroittuu sekä etu- että takakumityynyille.
Ota se letku irti magneettiventtiilistä ja ime siitä vaikka suulla tai alipainepumpulla, jos vuotaa, niin koita tukkia vaikka pihdeillä siitä haarasta taakse lähtevä letku ja ime uudestaan, jos ei enää vuoda, niin vika on taemmassa tyynyssä tai sinne menevässä letkussa, tutki se letku vielä.
Tai sitten vika voi olla etummaisessa tyynyssä tai sinne menevässä letkussa.

Tarkasta kaverin kanssa ahtimen imuletku sieltä ahtimen luota, kaveri ryntäyttää moottoria ja itse katsot sitä letkua, ettei se mene lyttyyn, kun ahtaa ja kaasun päästön jälkeen ei ala letku pärisemään (voi päristä, jos se kumi on löystynyt tai halki, voi mennä samoista syistä lyttyyn.)

Tossa nyt pari tollasta helposti tutkittavaa juttua.

Ahtovuodot voit tutkia vaikka kuuntelemalla suhinoita, kun moottoria ryntäyttää.

Voit myös koittaa ajella kymmenen, kaksikymmentä kilometriä korkeilla kierroksilla (pakottaa pienempi vaide ja ajaa se turbo kunnolla kuumaksi, eli karstan polttoa)
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: mista - 13.07.2011, 12:07:54
Kiitos selvennyksestä. Täytynee noilla ohjeilla alkaa paikantamaan vikaa.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: mista - 02.10.2011, 14:34:01
Kumityynyt puhalleltu suulla kun ei ole pumppua niin ei saanut mitään vuotoa aikaiseksi.

Coolerin letkut paisuu normaalisti kun ryntäyttää ja imuletku menee ihan pikkiriikkisen lyttyyn. Mitää suhinoita ei kuulu.. hmm..

Coolerilta tuleva letku, joka menee sellaisen pesän kautta imusarjalle oli aika paskainen. Tuo pesä ja siihen liitettävä toinen osa lienee jotain noita kiisselilämmitin.. vai egr juttuja? Oli niin paljon karstaa sisällä, että se pieni reikä sinne toiseen osaan oli puolittunut ja se itse imusarjallekkin menevä osa kutistunut ainakin kolmasosan. Öljyistä palanutta karstaa todella paljon..

Ei vaan taida vaikuttaa tuohon vikaan..

Sihahdus vaan kuuluu kun kaasusta päästää.. dumpin tyyppinen. Reiluun kolmeen tonniin ryntäytin.

Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Kulmamies - 02.10.2011, 15:20:27
Johtaisikohan tämänkin jäljet samaan paikaan, mitä jo pari muutakin topikkia?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149425#msg149425 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149425#msg149425)
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: mista - 02.10.2011, 15:34:56
Johtaisikohan tämänkin jäljet samaan paikaan, mitä jo pari muutakin topikkia?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149425#msg149425 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149425#msg149425)

Tuo kuulostaa järkeenkäypältä. Täytynee alkaa miettimään tuota operaatiota.

Tältä näytti tuo koneen edessä oleva yhdysputki:

(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/kuva16.jpg)

Ei uskalla edes arvata mitä imusarjassa tapahtuu.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Teutori - 02.10.2011, 18:24:33
Tuo kuulostaa järkeenkäypältä. Täytynee alkaa miettimään tuota operaatiota.

Tältä näytti tuo koneen edessä oleva yhdysputki:

(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/kuva16.jpg)

Ei uskalla edes arvata mitä imusarjassa tapahtuu.
Putsausta imusarjaan/muuallekkin,  ja ERG tukkoon.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: mista - 14.10.2011, 09:39:10
Vika uusiutui.. Korjaamolle soittelin niin sanoivat, että ryntäytyksen jälkeen ei saisi kuulua isoja sihahduksia koneesta.. Tuosshan on melkein dumppimainen ääni.. Tarvis päästä toista samanlaista ryntäyttää niin osaisi verrata ääniä.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: kariais - 05.07.2012, 10:26:54
Itsellä -03 D5 ja siinä oli myös tätä samaa vikaa, että heitti turbon "turvatilaan".
Vikakoodeja oli useita: 6805 Boost pressure control. Föow low, 1200 Intake Air Temperature (IAT) Sensor. Signal too high, 1300 Mass Air Flow (MAF) sensor. Flow too high.
Ajelin motarilla kolmosella ja kierroksilla mutta en saanut vikaa "korjatuksi". Sitten kävin maaseudulla ja pääsin isommalla vaihteella vähän kiihdyttelemään. Kun vika tuli päälle niin siitä huolimatta koitin saada vauhtia ja kun tuli 115 km/t niin vika kuittaantui itsestään. Ja eikun lämä pohjaan, jolloin heitti "vähän" mustaa putkesta ja vika päälle. Pudotin vauhdin alle satasen ja taas hiissasin nopeuden 115 km/t ja vika poistui. Taas sama rulijanssi. Toistelin joitain kertoja ja sille reissulle jäi vika. Nyt pystyy vetään motarin rampilla täydet kiihdytykset huoletta.
Samaan aikaan oli moottorissa kolinaa. Tai siis nivelet paukkasi ja käytin paikallisella hakemassa listan vaihdettavista koiranluista ja nivelistä. En ehtinyt niitä vaihdattamaan ja nyt, kun sain tuon turvatila-vian pois, loppui kolinakin tai enää jäi takapään koiranluu ja joku pikku ääni edessä muttei mitään sellaista kuin aiemmin.
Uskon vahvasti, että tuo alipaineongelma turbolla aiheutti samalla mottorin alle olevien alipaineen toimesta toimivien kumityynyjen toimimattomuuden ja siitä tuli tuo isompi kolahtelu. Se oli siis kolahdus, kun lähdit liikkeelle ja kolahdus, kun löysäsit kaasun ja alkoi moottorijarrutus.
Vikakoodit on nollattu eikä ole uusia tullut. Nyt sitten uskaltaa odottaa syyskuun katsastusta.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: azzyyr - 06.07.2012, 11:05:11
Tuo kuulostaa järkeenkäypältä. Täytynee alkaa miettimään tuota operaatiota.

Tältä näytti tuo koneen edessä oleva yhdysputki:


Ei uskalla edes arvata mitä imusarjassa tapahtuu.

Tuolta se näytti putki omassakin 210tkm ajetussa D5:ssa. On toi EGR-systeemi kyllä järjettömyyden huippu...  :idiot2:
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Itsok - 04.07.2014, 18:29:22
Taisin tuossa kirjoittaa aiheesta vähän väärään ketjuun viikolla. Jatketaan vaikka tähän, ja referoituna ongelmaa: On tullut muuteman kerran kuukauden sisällä 'moottori vaatii huollon' ja meno puutuu, kun antaa hanaa ~verkkaisesta vauhdista. Tehot tulee takaisin ~minuutin ajamisen jälkeen tai käynnistämällä uudelleen. Kovemmissa vauhdeissa saa antaa vaikka millälailla runtua ilman ongelmia. Ei savuta ja ainakin jaruille riittää hyvin alipainetta, myöskään katsastuksessa ei ollut viikolla mitään sanottavaa. Vikakoodiksi löytyy ecm-6805. Olen aikaisemmin ajanut tässä parin viikon aikana ~100 km karstoja pois, mutta silti on kahdesti vika uusiutunut. Auto siis S60 D5 -05 ja 265tkm

Tähän mennessä olen testannut, että moottorin alipainetyynyt ja niille menevät letkut pitävät alipainetta hyvin.
Huomasin että ilmaputsari oli aika likainen (ajettu 30tkm) ja putsarilta lähtevän letkun letkuklemmari oli auki. Voiko nämä vaikuttaa ongelmaan? Vaihdan kyllä huomenna uuden putsarin.

Lisäksi huomenna on tarkoitus putsata ahtopainesäädin. Huohottimen letku on hieman edessä ja se on kiinni kertakäyttöisellä klemmarilla. Mahtuuko säätimen pujottelemaan huohotinletkun ohitse?
Huomenna saan myös kaverin avuksi, joten pääsen ryntäyttämään moottoria ja katsomaan imuletkun käyttäytymistä. Nosturilla on tarkoitus tarkistaa ahtopaineputki auton alta.

Sitten ongelma joka askarruttaa eniten.
Pystynkö testaamaan liikkuuko turbon johdesiivet jouhevasti, kun turbo on paikoillaan? Lämpöpellin kun irroittaa niin turbollehan pääsee, mutta voinko ylhäältä käsin testata kuinka herkästi siivet liikkuvat ja takerteleeko ne. Jos voin, niin kuinka herkästi käsin liikuttelemalla siipien pitäisi liikkua?
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Lapari - 04.07.2014, 20:43:49
Tuossa video missä sitä vipua liikutellaan: http://www.youtube.com/watch?v=5GC1Jc267IM

Auto käynnissä ja kaasua ryntäytettäessä karan pitäisi tehdä liike laidasta laitaan. Altapäin saattaa nähdä paremmin.

Jos kokeilet käsin liikuttaa turbon säätökaraa ja alipainesylinteri paikoillaan niin saat ihan kaksin käsin siitä vetää. Altapäin sinne muistaakseni parhaiten pääsee, mutta hammastanko on eessä. Pitkäkarkiset pihdit on avuksi.

Jos imupuolella on vuoto turbon ja ilmamassamittarin välissä niin se vaikuttaa käyntiin, mutta jos se lemmari oli irti siitä ilmanputsarikotelosta niin ei taida olla vaikutusta.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Itsok - 05.07.2014, 15:40:05
Nyt on oikeastaan minun neuvot ja osaaminen käytetty.
Aikaisemmin totesin jo moottorintukityynyt alipainetta pitäväksi.
Putsasin ahtopainesäätimen suodatinverkon (vai mikä se nyt onkaan). Oli aika pölyinen ja likainen, mutta bärkcleanerillä puhdistui hyvin. Kokeilin isolla injektioruiskulla turbolle menevää alipaineletkua ja jokin ainakin äänestä päätellen liikkui aika herkäsi kun vedin alipainetta letkuun ja alipaine piti myös. En tutkinut kuitenkaan tarkemmin turboa ja alipainekelloa. Näytti siihen hetkeen turhan työläältä lämpöpellin ja moottorintilan poikkituen irroittaminen.

Sen jälkeen kävin testilenkillä ja moottorinlämmöt oli jo alkaneet hieman nousta ja annoin liikennevaloista vähän reilummin kaasua ja tehot hävisivät. Kun tehot palasivat, niin tuntui että kaasussa olisi valtavasti viivettä eikä ahtoja oikein tullut normaalisti.
Olisko ahtopainesäätimeen jäänyt puhdistusainetta vielä ja turbolle ei mennyt kunnon alipainetta? Myöhemmin vedot tuntui kuitenkin normaalilta.
Kuinka alipane ohjaa turbon geometriaa? Lähinnä missä tilanteessa turbolle tarvitaan alipainetta? Kun halutaan pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä ahtopaineet heräämään vai?

Sitten ryntäyttämään moottoria. Välijäähdtyttimelle menevä letku turposi jonkin verran ja kiertyi hiemna. Eli nähtävästi aika normaalia. Imusarjaa ennen oleva ahtoletku ei juurikaan elänyt. Imuletkut olivat eleettömiä. Ylimääräisiä suhinoita tai viheltämisiä ei kuulunut.

Uusi ilmansuodatin kaupasta ja auto samalla reissulla nosturilla. Moottorin alla oleva ahtopaineputki näytti ehjältä eikä öljyä ollut missään. En toki irroittanut putkea, eli jos jossain on putki halki niin se on piilossa.

Tämän jälkeen kävin ajamassa kiihdytyksiä hieman ja sitten motaria 20km kolmosella 4500 rpm ja takaisin vetoja nelosella sekä vitosella ja vielä muutamia hiljaisemman vauhdin kiihdytyksiä. Ei ongelmia.
Eli ongelmat ovat tulleet atähän asti aina viileällä tai haalealla koneella. Voiko tästä päätellä jotain?
Minulla ei enää tule mieleen muuta kuin että ahtopainesäädin, alipainepumppu särki tai turbo jumittaa. Kaipa tässä täytyy vaan ajaa ja kuulostella toistaiseksi ja sitten käydä näyttämässä autoa vaikka viisaamilla.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Kulmamies - 05.07.2014, 16:14:29
Kokeile laittaa alipainemittari niihin kumityynyille menevään letkuun. Mullakin oli näennäisesti ja imemällä testaamalla ehjät kumityynyt, mutta alipainemittari paljasti vuotavan kumin. Mittari näytti aluksi noin 0,2 alipainetta tyhjäkäynnillä ja ehjän kumin vaihtamisen jälkeen lukema nousi noin 0,5-0,6 lukemiin.

Alakierrosten herkkyys kasvoi dramaattisesti, ja ei mulla alkujaan ollutkaan muita oireita, eli ecm-6805 vikakoodia ei tullut vuotavasta kumityynystä huolimatta.

Sanoisin, että ne turbon johdesiivet pitää puhdistaa, ei tuosta vaivasta ennen varmaan eroon pääse.

Alipaine menee turbon kellolle jatkuvasti ja kiihdytettäessä, kun haluttu ahtopaine on saavutettu alipainetta aletaan päästämään pois kellolta. Tämä siksi, että vikatilanteessa siivet palautuvat aina minimiasentoon, niin ei tule moottorivaurioita. Jos alipaine ei pääse kellolta pois riittävän nopeasti, tai alipaineen päästämisestä huolimatta johdesiivet eivät palaudu (jumittaa), niin silloin syntyy vikakoodi 6805.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Lapari - 05.07.2014, 16:36:17
Voihan sinulla liikkua se kara jonkin verran, mutta jos se ei pääse perille  asti? Muskelikäsittelyllä voisit kotikonstina kokeilla puhistaa turbon pakopuolta. Siihen kyllä joudut irrottamaan sen moottorin ylätuen ja lämpösuojan sekä vielä sen pakoputken turbosta. Volkkarimiehillä kovin suosittu toimenpide ja tulihan tuo itselläkin kokeiltua. Rupesi säätökara liikkumaan laidasta laitaan ilman nitinää.
Niin ja löytyihän tästä viestiketjusta linkki toiseen keskusteluun missä ohjeet turbon purkamiseenkin.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Itsok - 05.07.2014, 16:36:42
Kiitokset selventävistä tiedoista, varsikin alipaineen käytöstä turbolla.
Mikäli nyt vielä innostun tässä tutkimaan alipainetta moottorintukinyinyllä, niin riittääkö esim tälläisen mittarin tarkkuus http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Ahtopainemittari-32240/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Ahtopainemittari-32240/), vai tarvitseeko jotain hifimpää tai muuten tarkempaa?

Olet varmasti täysin oikeassa turbon johdesiipien puhdistuksesta. En vaan oikein hirviäisi moiseen ryhtyä kerrostalon parkkipaikalla. Varsinkaan yksin, kun ensi kertaa olen suoranaisesti turbojen kanssa tekemisissä. Tarvitsee ainakin katsoa sopiva aika että pääsee parempiin tiloihin kaverin kanssa tekemään.

Kokeile laittaa alipainemittari niihin kumityynyille menevään letkuun. Mullakin oli näennäisesti ja imemällä testaamalla ehjät kumityynyt, mutta alipainemittari paljasti vuotavan kumin. Mittari näytti aluksi noin 0,2 alipainetta tyhjäkäynnillä ja ehjän kumin vaihtamisen jälkeen lukema nousi noin 0,5-0,6 lukemiin.

Sanoisin, että ne turbon johdesiivet pitää puhdistaa, ei tuosta vaivasta ennen varmaan eroon pääse.

Alipaine menee turbon kellolle jatkuvasti ja kiihdytettäessä, kun haluttu ahtopaine on saavutettu alipainetta aletaan päästämään pois kellolta. Tämä siksi, että vikatilanteessa siivet palautuvat aina minimiasentoon, niin ei tule moottorivaurioita. Jos alipaine ei pääse kellolta pois riittävän nopeasti, tai alipaineen päästämisestä huolimatta johdesiivet eivät palaudu (jumittaa), niin silloin syntyy vikakoodi 6805.

eidt.
Mr.Muscle käytöstä. Tämä voisi olla ihan varteen otettava vinkki, mutta melkein tehtävä myös jossain muualla kuin parkkipaikalla. Täytyy katsoa jos lomalla saisin aikaseksi jossain hoitaa edes tämän jumppaamisen.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Kulmamies - 05.07.2014, 17:01:20
Ihan vastaava halpa ahtopainemittari mullakin oli, kun niitä alipaineita mittasin. Tuollainen vaan t-haaralla siihen ilmansuodatinkotelon kupeessa olevan magneettiventiilin letkun väliin. Siis siihen letkuun, joka lähtee kohti kumityynyjä.

Turbon putsaus on ehkäpä on turhan mielenkiintoinen projekti tehdä parkkipaikalla, kun auton allekin pitää päästä työskentelemään.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Itsok - 05.07.2014, 17:04:47
Ok, käyn huomenna biltemassa ostamassa mittarin ja katon vielä tuon alipaineen tyhjäkäynnillä. Toteutusidea kävin hyvin jo selväksi.
Lisäksi tuo Tampereella autojen räplääminen on ollut muuten pakko tehdä hyvin suunniteltuna kun joutuu käyttämään minuuttivelotteista nosturia, jos on tarvinnut auton alle päästä. Eikä sillä nosturilla raaski jäähdytellä kuumaa konehuonetta ihan hirveän kauaa :)
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Kulmamies - 05.07.2014, 17:13:06
Tässäpä oivallisia videoita aiheesta.

http://www.youtube.com/watch?v=5GC1Jc267IM (http://www.youtube.com/watch?v=5GC1Jc267IM)

http://www.youtube.com/watch?v=Xyptm_YZEYM (http://www.youtube.com/watch?v=Xyptm_YZEYM)

http://www.youtube.com/watch?v=nueGWJjNoqg (http://www.youtube.com/watch?v=nueGWJjNoqg)
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Itsok - 06.07.2014, 13:28:03
Ihan vastaava halpa ahtopainemittari mullakin oli, kun niitä alipaineita mittasin. Tuollainen vaan t-haaralla siihen ilmansuodatinkotelon kupeessa olevan magneettiventiilin letkun väliin. Siis siihen letkuun, joka lähtee kohti kumityynyjä.

Turbon putsaus on ehkäpä on turhan mielenkiintoinen projekti tehdä parkkipaikalla, kun auton allekin pitää päästä työskentelemään.

Bilteman ahtopainemittarilla nytten testattu alipainetyynyjen alipaineen pitävyys. Mittari painui -0.9 barin lukemaan normaali-ilmanpaineesta tyhjäkäynnillä. Testasin myös mittarin "luotettavuutta" 100ml injektioruiskulla. Ruiskulla saa mittarin pohjaan molempiin suuntiin. Ja alipainepuolella tilavuuden kaksinkertaistaminen antoi todentuntuisia lukemia (obar@30ml -> -0.5bar@60ml), joten mittari antoi mielestäni huomattavan uskottavia tuloksia.
Ts. näyttää siltä että alipainetyynyt on ehjät eivätkä vuoda.

Taidan lukita Kulmamiehen vastauksen että turbon puhdistukseen tieni käy.
Tässä jo vähän mietinkin josko lähtisin lähiaikoina käymään kotipuolessa, jos vaikka saisin turbon putsattua tai purettua ja putsattua...
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Itsok - 07.07.2014, 13:28:04
Voihan sinulla liikkua se kara jonkin verran, mutta jos se ei pääse perille  asti? Muskelikäsittelyllä voisit kotikonstina kokeilla puhistaa turbon pakopuolta. Siihen kyllä joudut irrottamaan sen moottorin ylätuen ja lämpösuojan sekä vielä sen pakoputken turbosta. Volkkarimiehillä kovin suosittu toimenpide ja tulihan tuo itselläkin kokeiltua. Rupesi säätökara liikkumaan laidasta laitaan ilman nitinää.
Niin ja löytyihän tästä viestiketjusta linkki toiseen keskusteluun missä ohjeet turbon purkamiseenkin.

Näyttäisi nyt vähän siltä että sopiva rako aikatauluihin löytyi ja voisin lähteä loppuviikosta kotipuoleen koittamaan turbon putsausta. Ensin on kyllä tarkoitus koittaa puhdistaa turboa mr.muscle:lla ja jos näyttää ettei siivet liiku vieläkään kunnolla, niin pakko harkita turbon irroittaminen vielä.

Mutta kun kotipuolessa on vähän pitkähkö matka ruuvikauppaan tai siniselle, niin pari kysymystä ennakkoon. En muistanut katsoa viikonloppuna kun olin auton alla, että minkälaisilla ruuveilla pakoputki on turbossa kiinni? Eli pärjäänkö tavallisilla hyvälaatuisilla kuusio- ja kuusikoloavaimilla?
Onko odotettavissa ettei ruuvit aukea suosiolla ja olisi hyvä varautua jo valmiiksi uusilla ruuveilla (jos näin, niin mistä ruuvit, ruuvikaupasta vai siniseltä?)
Tarkoitus on kyllä jumpata arkipäivänä, eli jos pakottavaa tarvetta tulee, niin kaupoille kyllä ehtii Kuopioon.

Muuten operaatio alkaa kyllä hahmottumaan melko selkeäksi näin ensikertalaisellekin. Kiitos mm. tämän foorumien hyvien vastausten :)
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Kulmamies - 07.07.2014, 14:21:54
Näyttäisi nyt vähän siltä että sopiva rako aikatauluihin löytyi ja voisin lähteä loppuviikosta kotipuoleen koittamaan turbon putsausta. Ensin on kyllä tarkoitus koittaa puhdistaa turboa mr.muscle:lla ja jos näyttää ettei siivet liiku vieläkään kunnolla, niin pakko harkita turbon irroittaminen vielä.

Mutta kun kotipuolessa on vähän pitkähkö matka ruuvikauppaan tai siniselle, niin pari kysymystä ennakkoon. En muistanut katsoa viikonloppuna kun olin auton alla, että minkälaisilla ruuveilla pakoputki on turbossa kiinni? Eli pärjäänkö tavallisilla hyvälaatuisilla kuusio- ja kuusikoloavaimilla?
Onko odotettavissa ettei ruuvit aukea suosiolla ja olisi hyvä varautua jo valmiiksi uusilla ruuveilla (jos näin, niin mistä ruuvit, ruuvikaupasta vai siniseltä?)
Tarkoitus on kyllä jumpata arkipäivänä, eli jos pakottavaa tarvetta tulee, niin kaupoille kyllä ehtii Kuopioon.

Muuten operaatio alkaa kyllä hahmottumaan melko selkeäksi näin ensikertalaisellekin. Kiitos mm. tämän foorumien hyvien vastausten :)

Öljynpaluuputki on ahtimessa kiinni T30 kokoisilla torx-kantaisilla ruuveilla.

Paluuputken tiivisteet kannattaa ostaa uudet. Turbon ja pakosarjan välinen tiiviste, sekä pakoputken tiivisteet voi laittaa vanhat, kun sipaisee vaan vähän pakoputkikittiä niihin. Eipä ne toisaalta paljoa maksakkaan, joten fiksu asentaja vaihtaa nekin uusiin.

Turbon purkamisessa tarvitaan lisäksi T20 kokonen torx-väännin.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Lapari - 07.07.2014, 15:32:19
Minä en purkänut turboa pois kun tein tuon "käsittelyn". Ainoastaan Downpipe olikohan kolmella mutterilla kiinni ja yksi putken kannake. Lähtivät omassani helposti irti.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Itsok - 13.07.2014, 11:57:53
Laitetaanpa vielä yksi päivitys tähän minun osaltani. Perjantaina tein turbon pakopuolelle mr. Muscle -käsittelyn. Työ itsessään oli varsin helppo, ajoin korjausluiskalle auton niin pääsin sopivasti roplaamaan sekä ylä- että alapuolelta. Poikkutuki irti, lämpösuoja irti, pohjamuovi irti ja turbolle pääsee helposti sen jälkeen. Turbon downpipen kupariset mutterit oli aika napakasti kiinni, mutta aukesivat kyllä kohtuudella. Kasatessa käytin uusia muttereita ja pakoputken tiivistettä.
Johdesiipien karaa koitin liikuttaa pitkillä pihdeillä, muttaoli hieman hankalaa. En siis irroittanut alipainekelloa. Otin sitten alipaineletkun irti ja oma silikoniletku kiinni ja iso injektioruisku toiseen päähän. Kara liikkui ruiskun avustuksella herkästi ja takertelematta. Oletettavasti laidasta laitaan, mutta tätä on vaikea todeta kun en irroittanut alipainekelloa, että olisi päässyt tätä käsin testaamaan.

Turbon sisälle en kunnolla nähnyt, mutta otin muutamia valokuvia tilanteesta. En ole vielä kuvia katsonut koneella, mutta päivitän myöhemmin luultavammin kuvat myös tänne.
Pakopesä oli kuitenkin kevyesti nokinen ja nähtävästi myös pakopyörä(?) oli pinnasta nokinen. No pakopesä täyteen uuninpuhdistusainetta ja samalla toinen liikutti jatkuvasti ruiskulla johdesiipien karaa edestakaisin. Välillä pyöritin varovasti tylpällä esineellä pakopyörää, että puhdistusvaahto menisi syvemmälle. Lisäsin vielä kahdesti vaahtoa pakopesään ja kaikkiaan vaahto vaikutti ehkä 30 min.

Rojut kiinni ja auto käyntiin. Tyhjäkäynnillä ja varovaisilla kierroksilla öljyjen lämmittelyä, ei näkyvää savua pakoputkesta tai turbon liitoksesta. Loput osat kiinni ja maantielle testaamaan. Ensimmäisessä lappu lattiassa kiihdytyksessä mustaa tuli koko pakoputken täydeltä. Samalla tavalla kuin iso ja vanha sora-auto paahtaa soramontulta ylös. Toisellakin polkasulla savu näkyi vielä peilistä, mutta sitten rauhottui.

Perstuntumalta ei muutoksia kulkupuoleen eikä myöskään mitään ongelmia tai virheilmoituksia (tosin en ole saanut virheilmoitusta tulemaan viikkoon edellisen kenkimisen jälkeen). Nyt ei sitten voi tehdä muuta kuin ajaa ja jos tulee yhä ongelmia, niin ottaa uudet aseet käyttöön.
Pitkään matkaan kun lähdin korjaamaan autoa, niin samalla herkistelin sitten jarrut ja vaihdoin tehostimen öljytkin...

Kiitokset kaikille neuvoja ja vinkkejä kertoneille. Ilman niitä olisi ollut kyllä varmasti hankalampaa.
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: (Miksu) - 13.07.2014, 12:34:59
Kun se turbo oli jo kädessä, niin olis ollu helppo avata se pakopesä ja puhdistaa kunnolla, mutta ehkä seuraavalla kerralla :)
Se kellokin olis siinä yhellä sokalla ja kolmella ruuvilla vain kiinni :)
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Itsok - 13.07.2014, 14:39:27
Kun se turbo oli jo kädessä, niin olis ollu helppo avata se pakopesä ja puhdistaa kunnolla, mutta ehkä seuraavalla kerralla :)
Se kellokin olis siinä yhellä sokalla ja kolmella ruuvilla vain kiinni :)

Turbo olisi ollut kyllä todella helppo irroittaa irti astikin kun kaikki ylimääräinen oli poissa tieltä. Ja luultavimmin helpohko puhdistaakin. Nyt siis tein puhdistuskäsittelyn turbo paikoillaan. Koska kara liikkui niin helposti ruiskulla (viiveettä ja takertelematta), niin en alkanut tutkimaan alipainekellon irroittamista :)
Jos vaivat uusiutuu, niin sitten täytyy purkaa turbo. Loput tiivisteet onkin jo valmiina, vain nyt käytetyt tarvitsee hankkia mahdollisesti uudelleen.

Nyt kun pääsin katsomaan koneelta kuvat ja vaalentamaan tummat yksityiskohdat esille, niin huomasin että pakopyörä oli ohuessa nokikerroksessa. Tökin sormin turbon pakopuolta sen jälkeen ja tämä ohut nokikerros on ollut aivan irtonaista, koska kaikki minne olin sormin tökkinyt muuttui kirkkaaksi. Ja nyt kun katson noita kuvia, niin olisi pitänyt laittaa puhdistusvaahtopurkin suuttimen tilalle ohut letku ja ujuttaa se pakopyörän ohitse. Nyt täytyy vaan toivoa että vaahto tunkeutui riittävän syvälle ja pakopyörän pyörittäminen myötäpäivään työnti vaahtoa syvemmälle aina johdesiiville asti.
Parista kuvasta näkyy huonosti karan liikkuminen ja itse ruisku.

Toivottavasti jorinoistani ja muutamista kuvista on muille ensikertalaisille apua.

https://plus.google.com/photos/109477044756783732039/albums/6035505921029719697/6035505937027449986?pid=6035505937027449986&oid=109477044756783732039 (https://plus.google.com/photos/109477044756783732039/albums/6035505921029719697/6035505937027449986?pid=6035505937027449986&oid=109477044756783732039)

(https://lh4.googleusercontent.com/--MhDKEFqxZs/U8Jsv1tD4FI/AAAAAAAATKM/ZiN6ekKenZM/w1091-h818-no/P7110153.JPG)

(https://lh4.googleusercontent.com/-9wBdN5vj9cs/U8Jsw8YphnI/AAAAAAAATKE/XT5knuPOMeg/w1091-h818-no/P7110158.JPG)
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: JiiV70 - 16.07.2014, 14:27:33
Saimpa auton käytettyä vikakoodinluvussa. Tyrkkäs tuota 6805-vikakoodia.
Ahtopaineen sääntely, virheellinen virtaus, katkonainen.

Eli mitä tuosta sitten pitäisi tulkita? Onko kellään heittää kuvaa noista ahtoputkien sijainnista, niin voisi käydä läpi ettei niissä ole vuotoja?
Kehuvat korjaamolla että pitää purkaa jotain edestä pois ennenkun pääsee tutkimaan putkia/letkuja.
Aloitetaan halvimmasta, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.......
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Lapari - 16.07.2014, 14:49:29
Hmm, ei kai siinä kovin paljoa pitäisi olla edessä. Altapäin näkee muovisen ahtoputken mikä lähtee turbolta ja menee moottorin ali. Tulee moottorin etupuolelle ja vaihtuu letkuksi joka menee välijäähdyttimeen jakopään puoleiseen päätyyn. Toisesta päästä välijäähdytintä lähtee letku egr-yhdyskappaleeseen ja siitä edelleen letkuna imusarjaan. Luulen että vihellys olisi kyllä melkoinen jos on vuoto painepuolella.

E: Aloita tuosta http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122035
Otsikko: Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
Kirjoitti: Itsok - 16.07.2014, 15:47:38
Ilmanputsarilta on varmaan järkevin lähteä seuraamaan ilmakulkua. Putsarilta lähtee kuminen letku turbon suuntaa ja sen pystyy tutkimaan purkamatta mitään. Poikkituki on kolmella pultilla ja mutterilal kiinni ja sen poistamisen jälkeen pääsee tunnustelemaan turbossa kiinni olevan kumiletkun. Voi olla että joutuu irroittamaan myös pakosarjan lämpösuoja, en muista enää
Ahtimelta lähtee muovinen ahtoputki välijäähdyttimelle. Jotta tätä pääsee tutkimaan, pitää mennä auton alle ja poistaa pohjamuovi. Lisäksi jos haluaa tutkia putken kunnolla, niin se pitää irroittaa, on paikoteleen sellaisissa väleissä ettei sormet mahdu väliin. Tämän muoviputken jälkeen taitaa olla ahtoletku välijäähdyttimeen, joka on hyvin esillä. Välijäähdyttimeltä on sitten kumiletku egr-yhdysputkeen ja siitä viimeinen letku imusarjaan.

Mitenkäs paljon turbon läpi tulee öljyä ahtoputkiin (esim turbon laakeroinnilta tai huohotuksen kautta), eli näkyisikö ahtovuoto moottorin alapuolisessa ahtoputkessa öljyisenä kohtana?

Sitten seuraavaksi kannattaa tutkia varmaankin kaikki kohteet, mitkä olen selostanut tässä parin viikon aikana tehneeni: Isolla injektiorusikulla ja letkun pätkällä pääsee testaamaan kaikki alipaineletkut ja tukityynyt. Ja tähän kaveriksi halpa ahtopainemittari, joka näyttää alipaineen puolelle, niin saa suuremman varmuuden alipainetyynyjen vuotojen varalle.
Sitten ahtopainesäätöventtiilin putsaaminen. Sitten varmaan kannattaa jo irroittaa alipainekello, niin pääsee testaamaan kuinka herkästi johdesiipien karaliikkuu. Ja tarvittaessa turbon puhdistus tavalla tai toisella.