Eipä taida Ponssella, Komatsulla tai John Deerellä olla ihan pienet kehitysbudjetit noiden metsäkoneiden kehittämisessä, tai Komatsun, Volvon, Caterpillarin maansiirtokoneissa. Kannattaisi vähän perehtyä tuollaisten hakkuukoneidenkin sähköisiin järjestelmiin (voimansiirto, nosturin ohjaus, hydrauliikka, mittalaitteet, kouranohjaus jne..), niin ovat varmasti CAN-väylineen vähän eri luokkaa kehityksessä kuin autoissa käytetyt. Siltikin noissa ohjauspurkit, tietokoneet ja anturit hajoilee/sekoilee vähän väliä.
Raskaalle puolelle nuo vehkeet nimenomaan tehdään kestämään, koska kone on sen verran kallis niin sen on myös toimittava kunnolla, eikä maata jossakin pajalla -toisin kuin pari vuotta palveleva tusina-auto.
Kallis laskuhan siitä yrittäjälle tulee mikäli se kallis kone/kuorma-auto seisoo rikkinäisenä monta päivää.
En ymmärrä miksi ne sähköt jossain audissa/skodassa toimisivat yhtään sen paremmin/luotettavammin. Mitä enemmän noita sähköisiä hienouksia tungetaan autoihinkin, niin sen todennäköisempää on ongelmat niidenkin kanssa. Onhan ne varmasti hienoja siihen saakka kun toimivat. Kyllähän ne hienot sähköiset lämmityslaitteen puhalluksetkin on alkaneet vanhemmissa autoissa temppuilemaan, esim. puhalluksen suuntauksen sähköinen läppä ei ohjaa lämmintä ilmaa suuttimille, lämmönsäätimen nupit herkeävät toimimasta. Keskuslukitus lyö itseksekseen ovet lukkoon.