Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: jp volvo - 17.08.2015, 21:41:55

Otsikko: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: jp volvo - 17.08.2015, 21:41:55
Elikkäs minulla on 440 turbo ja siihen tuli 2kk sitten sellaienen vika että ei pyöri tyhjäkäyntiä. tyhjäkäyntisäädin siitä on paskana kyllä mutta ennen sen sai silläkin pelaamaan edes jotenkin. NOH nyt sitä ei saa säädettyä kun silleen että se hummaa 1000-1800rpm koko ajan tai sitten silleen että kiekat hyppii 800-150rpm välillä. mutta tähän on tullut sellainen muutos että kun auto pyörii silleen että tuppaa sammumaan eli matalilla kieroksilla kuuluu kolahus koneesta, aika ikävän kuuloinen ja kova"klom". kone ei pyöri tasasesti ennenkun kierroksia on se +1500rpm, ajossa ei kuulu ääntä. Itse epäilen että ventiili lyö mäntään tai yksi pytty potkii takasisin, eli voisiko johtua siitä että jakopää olisi hypännyt aikasemalle tai myöhäsemmälle?? itse epäilen myähäsempää koska huippu tehot kasvaa ja muu oikseestaan huononee vetoja on kun pienessä kylässä mutta matalat kierrokset ei pelaa. vai Onko muita viksuja ja vilmaattisia ehdotuksia. vaihettu on sytkänosat että varmaan kipunaa saa. se tyhjäkäyntisäädin tuskin tekee tätä vaikka osa syyllinen onkin huonoon tyhjäkäyntiin. jos joku täällä osasisi kertoa missä on kohdistus nokkapyörälle? vauhtipyörästä ja laatikon kupeesta löyty jo toinen. nokassa on merkki mutta mihin se kohdistetaan. PIKAISTA APUVA.
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 18.08.2015, 17:23:11
Jos auto toimii yläkierroksilla niin tuskin on jako hypännyt. Hampaankin verran jos heittäisi niin varmasti olisi venttiilit solmussa. Joko tuo tyhjäkäyntisäädin on rikki, kaasuläppää menty sorkkimaan tai imuvuoto jossain.

Ilmamassamittarikin saattaa olla vian syy, ainakin nuo imuvuodot olisi hyvä katsoa ensin. Aktiivihiilisäiliön letkut näistä happanee ainakin ja se pönttö löytyy oikean ajovalon alapuolelta.
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: jp volvo - 19.08.2015, 13:41:51
Sitä pöntöö ei tuossa kyllä ole tai ei ainakaan valojen alla. Mutta miten se sytyttää venttiili  auki? Kun eihän nuo kait vaikuta siihen?? Imu vuodot katottu. Musta tuntuu että se vika on sytytyksessä mutta miten? Voisko olla että kampiakselinasennontunnistin olis sökönä?
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: Ristus - 19.08.2015, 14:39:46
Lukase huvikses ne vikakoodit, ei ne mitään autuaaksi tekeviä ole mutta antaa ne suuntaa melkein metrin tarkkuudella.
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: jp volvo - 19.08.2015, 17:54:15
Mites tosta luetaan? kun ei oo mitään mistä lukee niitä  :D se nyt tässä on ilmeisesti on syynä että sytkäheittää tai näin korjaamolla epäileevät. eikös tuo ota sen sytkän siltä kampiakselinasennon tunnistimelta? kun eihän se muualtakaan sua sitä?  ???
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: Ristus - 19.08.2015, 19:15:45
Minkä vuotinen tämä on?

siinä se diagnostiikka lootan pitäs olla ilmanputsarin ja iskaritolpan välissä.. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=82.0
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.08.2015, 21:04:26
Ainakaan vanhemmissa turbo 400-sarjalaisissa ei ole vikakoodin lukijaa ollenkaan. Ainakin tuosta -91 460 turbosta se diagnostiikkalaatikko puuttuu ja ei ollut muistaakseni -89 440:ssäkään sitä...

itse sähläsin 460 turbosta joskus nokan ajoitusta ja venttiilithän siitä vääntyi... :D

kyllä se aktiivihiilipönttö pitäisi olla...ettei joku ole sitä poistanut ja tulpannut letkuja huonosti ?
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: jp volvo - 20.08.2015, 08:26:17
-88 vuosmalli on. Sää siis tarkotat sitä vilkkuvalo lukiaa... Tuossa ei ole sitä. Mihin siitä hiilisäiliöltä on letkut menny? Niin vois kattoo ne miten tukittu. Mutta kyllä se vain näin on että se vika on sytkässä kun se sytyttää se venttiili auki. Mistä se sytkä ottaa sen suotuksen onko se siitä kampiakselinasennontunnistin mistä se ottaa sen
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: jp volvo - 20.08.2015, 12:23:01
Nyt selvis sen verran että vika ei ainakaan ole k-akselin anturissa ja se sytyttää imuventtiiliauki. Puristukset kaikissa sama. Kun epäilin että se venttiili jäis auki. Tai voiko jäädä silti.
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.08.2015, 17:22:07
YKK-anturilta tulee tieto ECU:lle ja EZK sytytyksen ohjaimelle. Puristuksissa olisi heittoa jos joku venttiili jäisi kantamaan. Ne hiilisäiliön letkut lähtevät siitä imusarjan päässä olevista nipoista, joita on 3 kpl. Joskus jäi vahingossa 460 turbosta hiilipöntön letku huonosti niin siinä muistaakseni ilmeni jotain tuollaista käyntiongelmaa....

imu/pakosarjan mutterit kannattaa kokeilla ettei ole löysällä, osaavat moottorin resonoidessa sellaisenkin tehdä että löystyvät...
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: jp volvo - 21.08.2015, 08:52:12
Pitää ne mutterit tsekata. ei siinä sitä pötöö ole kun niissä sen letkun paikoissa on dumppi ja bensanpaineensäädin ilmeisesti. puristukset oli ok kun mitattiin. mutta se tässä ihmetyttää että miten se sytyttää se venttiili auki? voisko olla sytkäpoksi paskana sitten? kaikki muut vaihettu paitti se ja puola, mutta puola toimii tai ei toimi.  ::) sen ykk anturin vaihoin sinne vauhtipyörälle.
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 21.08.2015, 17:52:36
Onko tuo sytytysennakko katsottu ajoituslampulla vai miten todettu että olisi pielessä ?....nokka-akseli jos heittäisi hampaankin verran niin varmasti olisi venttiili solmussa...

niin onko tuohon joku vaihtanut by-passin tilalle dumpin ?...ettei se nyt vuotaisi...

Nokan hihnapyörän merkin pitäisi olla YKK kohdalla siinä hihnakopan nuolen kohdalla...siinä kuitenkin pitäis olla suojamuovissa merkki. Kampiakselin voi katso myös niin että avaa 13mm pultin lohkosta ja työntää 8mm (saattoi olla pienemikin ?) poran terän lukitsemaan kampiakselin. Se pultti on moottoria edestä katsottuna öljynsuodattimen oikealla puolella, alhaalla lohkossa.
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: jp volvo - 21.08.2015, 19:30:28
On vaihettu dumppi. Ja ei vuoda. Sen takia epäillään sytkä vikaa kun sytyttää imuventtiili auki en tiedä miksi. Tuossa ainakin jakosaa heittää  paripykälää suuntaan tai toiseen ilman että huomais mitään eroa käyntiin. Kun sytkäpuolella\jakopäässä se vika on kun se sytyttää se venttiili auki aina välillä kun laskee kaasun pois.
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: jp volvo - 21.08.2015, 19:32:56
Ja mulla ei ole nokalle sitä kohdistusnuolta kyllä ei mitään merkkiä missään siinä kopassa\suojassa
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: jp volvo - 22.08.2015, 17:53:41
Jako pitäs nyt olla kohdallaan ajossa nykii saatanasti pintakaasulla. Tyhjäkäynti rullaa 1000-1800 suunilleen kokoajan olisko ilmamassa anturi syyllinen?
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 22.08.2015, 18:17:12
Kannattaa myös selvittää että on oikean mallinen mittari. Joskus koitin 440 turbosta jäänyttä massamittaria 460:ssä eikä se toiminut sillä. (muistaakseni oli -007 loppuinen ja 460:ssä on -016).

ECU ja EZK boksejakaan ei voi sekoitella keskenään vaan pitää olla samanväriset mitä alkuperäisetkin.

Tuolla (http://hjkort.webs.com/480ecus.htm) on lueteltu noita syttypokseja...
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: error - 01.09.2015, 22:35:47
Kuulostaisi ongelmalta imupuolella. Kannattaa tarkistaa haitarinletkun kunto ilmanputsarilta imusarjalle.
Anturivika selviää vikakoodeita tai/ja yleismittarilla.

Jako kun pomppaa niin venttiilit solmussa, mulla meni tyhjäkäynnillä kun apulaitehihna meni poikki ja jatkoi matkaa tuhoisin seurauksin.
Käytin omasta 1.7 4-pisteruiskusta kannen auki ja about kaikki tiivisteet oli vaihtokunnossa, vm 90 245tkm.
Otsikko: Vs: Pikasta apua 440 turbon tyhjäkäynti ogelmaan.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 02.09.2015, 00:07:04
Kuulostaisi ongelmalta imupuolella. Kannattaa tarkistaa haitarinletkun kunto ilmanputsarilta imusarjalle.
Tässä tapauksessa putsarilta turbolle menevä letku. Se imuletku muuten saattaa näissä vanhetessaan kovettua ja mennä halki turbon liitoksesta.