Autodiagnoosi  Carcom Oy

"Latolöytö" 244 GLE, 1982

  • 31 Vastauksia
  • 16235 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Jarrujen kuosittelua ja vesipumpun uudelleenkiinnitys
« Vastaus #15 : 27.12.2011, 00:07:37 »
Käytännön syistä ensimmäinen homma oli avata nuo jumittavat jarrut, että auton saa siirrettyä pajalta ulos tarvittaessa. Jarruputket lähtevät satulasta 11mm "flare nut wrenchillä" vai mikä se suomeksi onkaan, lenkkiavain jonka yksi sivu on auki. Kannattaa kopauttaa vasaralla avainta, staattisella väännöllä saa todennäköisemmin pehmeän materiaalin pyöristymään. Nuo puristeliitokset ovat kai messinkiä, vai mitä lienevätkään... Eivät terästä.

Jarrusatula on kiinni kahdella 17mm kannan pultilla, niiden irroittamisen jälkeen etusatulat sai hakata vasaralla irti jarrulevyistä, sen verran ruosteessa olivat. (Varmaan 1000000 lukijaa tietää nämä temput jo, mutta kirjoitan niiden opiksi jotka eivät sitä vielä tiedä. Volvon korjaamo-opas asiasta: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP11405-4_brakes.pdf)



Jarrusatulat mäntineen näyttivät niin ruosteisilta, että odotukset eivät olleet korkealla niiden elvyttämiseksi. Jotenkin pitäisi saada painetta mäntien taakse (jossa jarruneste normaalisti tekee työtään) ja sitä varten löytyi hyllystä hyvän kokoinen läpivientikumi (halkaisija noin 9,5mm). Tätä vasten voi painaa paineilmakompressorin pistoolia ja ampua sinne 8bar...





...mutta eihän siitä mitään tullut, tietenkään. Joku mäntä hieman liikahti, mutta nuo jarrusatulat hilppeineen ovat mennyttä. Jarrulevyt saatiin elvytettyä kohtuullisen hyviksi antamalla niille porakoneella teräsharjakiekkoa. Löimme levyt ja fillarit takaisin autoon kiinni, kyllä ainakin on helppo siirrellä kun ei ole jarrusatuloita hidastamassa menoa :)

Konehuoneen puolella huomattiin vesipumpun ja kannen liitoksen vuotavan. Pumppu pultattiin irti (ensin flektin tuulitunneli, flekti, apulaitehihnat, jakoremmin koppa pois tieltä), vanhat tiivisteet teräsharjakiekolla pois ja silikoniliimaa tilalle. Ensi kerralla jatkuu, konehuonetta varmasti siivoillaan ja kunnostetaan ettei tarvitse enää työntää autoa sisään-ulos...

« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 00:31:48 kirjoittanut sunnuntaikuvaaja »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Jarrujen kuosittelua ja vesipumpun uudelleenkiinnitys
« Vastaus #16 : 27.12.2011, 00:38:40 »
...mutta eihän siitä mitään tullut, tietenkään. Joku mäntä hieman liikahti, mutta nuo jarrusatulat hilppeineen ovat mennyttä.

omassa oli kans männät aika kovin jumissa, eikä osa tullu pihalle muuten niin halkasin satulat ja tarpeeks isoilla pihdeillä kiinni ja pyörittelin ne hissukseen irti.
No kun halvalla sai.

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen kuosittelua ja vesipumpun uudelleenkiinnitys
« Vastaus #17 : 27.12.2011, 01:03:15 »
Lainaus
halkasin satulat ja tarpeeks isoilla pihdeillä kiinni ja pyörittelin ne hissukseen irti.

Tuleeks niistä vielä hyvät jos halkaisee ja laittaa takaisin yhteen? Greenbookissa luki, ettei saa halkaista... ... ... Kertokaa ihmessä, jos on faktatietoa tästä.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #18 : 27.12.2011, 01:12:09 »
Joo ihmettelin samaa sen jälkeen kun olin jo halkassu ekasta Volvosta satulat ja lueskelin tupakkitauolla sitä kirjaa. Ei siinä kuitenkaan mtn ihmeellistäkään ole. Kunhan puhdistaa ne kontaktipinnat kunnolla ja laittaa uuden o-renkaan sinne jos sattuu löytymään. Ite oon käyttänyt niitä vanhoja ja hyvin on toiminu, ei ole vuotanut nestettä väleistä. Ja hyvät on tullut  ::)
No kun halvalla sai.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #19 : 27.12.2011, 01:20:11 »
Tiivistesarjoissa tulee joskus uudet o-renkaat mukana. Vaihtosatulat ovat niin halpoja, että kunnostuksessa ei pääse tuntipalkoille, varsinkin jos joutuu porailemaan ilmausruuveja. Yleensä joutuu. Tarvikkeet per satula on helposti parikymppiä...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3422
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #20 : 27.12.2011, 01:28:13 »
Biltemasta uudet satulat 64e kpl joten kannattaa miettiä kaksi kertaa rupeaako tappelemaan vanhojen satuloiden kanssa.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #21 : 27.12.2011, 01:41:36 »
Eipä ollu tarpeen miettiä, kun opintotuesta ja -lainasta jää vuokran ym. jälkeen alta 200€käteen kuukaudessa. Tiedän kyllä että uusia saa kaupasta, mutta jos rahaa olisi, olisi todennäköisesti perseen alla Ocean Race eikä 240.

Mutta siis halkaisemalla saa männät irti, ja satuloista tulee vielä hyvät vaikka käyttäisi vanhaa o-rengasta.
No kun halvalla sai.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #22 : 27.12.2011, 06:27:44 »
Rasvaprässillä saa myös pakotettua sylinterin pois satulasta on turvallisenpaakin kuin paineilmalla työskentely.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #23 : 30.12.2011, 20:46:36 »
Tuo verhoilu vetää sanattomaksi. Pistähän toki tämä nippuun ja omaan loistoonsa. Tulen mielenkiinnolla seuraamaan tämän edistymistä. :pomo:
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Lisää vesipumppua, lisää jarruja
« Vastaus #24 : 09.01.2012, 21:16:42 »
Kiitos kommenteista! Erityiskiitos nimimerkille "jaskajokunen" joka tuossa suositteli rasvaprässiä mäntien irroittamiseen. Innostuimme kokeilemaan uudelleen, joten ei muuta kuin jarrunestettä rasvaprässiin ja... männät liikkuivat ihan vaivattomasti! Mäntäparista liikkuu tietenkin se, joka on vähemmän jumissa. Pumppasimme sen melkein kokonaan ulos sylinteristä ensin ja kiinnitimme sitten tuollaisella 5mm lattaraudasta tehdyllä työkalulla paikalleen, jolloin pumppaaminen työntää toisenkin männän liikkeelle ja ulos.



Männät pestiin liuottimella ja hiottiin 1200-karkealla vesihiomapaperilla puhtaaksi. Tyhjät satulat putsattiin niin ikään liuottimella ja puhallettiin sisältä kuivaksi paineilmalla. Sylintereihin uudet kumit, voitelu jarrunesteellä ja männät takaisin sisään. Sen verran nafteja ne ovat, etteivät mene pohjaan saakka sormivoimin. Havaittiin käteväksi ajaa vierekkäiset männät sisään lattaraudalla, jota naputettiin ihan kevyesti puolin toisin vasaralla. Ei murjomalla, tietenkään...



Jarrukenkien sokat ja pinnit ostettiin kanssa uudet kun oli niin halvat, 2,50€... XD Jarrupaloissa oli vielä paljon kulutuspintaa jäljellä joten nekin pidettiin, ilmaus tehtiin ohjekirjan mukaisessa järjestyksessa ja nyt tarvittaisi sitä paljon puhuttua "kovaa ajoa" niin saisi nuo remontin jälkeen ajettua sisään!



Jarrut on nyt siis palautettu toimintaan joten siirryttiin moottorin pariin. Saakelin ärsyttävää nimittäin työntää autoa parkkipaikalta talliin ja takaisin, siitä tulee nyt loppu! Uudet 10W-40 mineraaliöljyt sisään ja Volvon filtteri kiinni sekä uusi ilmanputsari paikalleen. Kuvasta näkee, että olikin jo todella aika vaihtaa se...



Paisuntasäilö oli aivan tyhjä ja mies jolta auton ostin sanoikin, että vedet ei tahdo pysyä sisällä... Kun viime kerralla laitoimme vuotavan vesipumpun silikoniliimalla kiinni niin arvelimme että problem solved, ja täytettiin paisari vedellä. No, onhan se vesipumppu entinen, tuli juorureiästä norona ulos...

 :facepalm:

Joten kävimme hakemassa Motonetistä sen kalliimman ja toivottavasti paremman niistä kahdesta myynnissä olevasta vesipumpusta.



Nyt pysyy varmasti vedet sisällä, eiks niin! Vai...



 :facepalm:

Phhhffffft. Ei muuta kun leuka pystyyn ja kohti uusia haasteita. Eli lohkon kyljestä kajuutan puolelle menevä lämmityslaitteen letku irti tuliseinästä (oli kovaa kiinni) ja samoin sen vierestä toinen letku josta vesi tulee takaisin kajuutasta konehuoneen puolelle ja vesipumpulle. Nämä letkut tukittiin innovatiivisesti, eli toinen 16mm poranterän sileällä päällä ja toinen ½" karan vääntimen jatkovarrella. No, tuohon palataan sitten tulevaisuudessa, nyt käännettiin fokus takaisin moottoriin. Ennen käynnistämistä täytettiin vielä kaasuttimen öljysäiliö ATF:llä ohjeiden mukaan ja sitten totuuden hetki... Tankissa tosiaan neljä vuotta vanhat bensat.

http://www.youtube.com/watch?v=9DuFNz_JIQg

On noi ihme koneita! Vielä olisi vaihdettava vaihteistoöljyt ja peräöljyt ennen kuin viitsii enempää ajella, mutta oli melko palkitsevaa ajaa auto omin voimin tallista ulos ja pysäyttää se parkkiruutuunsa omien jarrujen avulla! Huvinsa kullakin, tietyn tyydytyksen tuo sekin miten pienellä budjetilla pärjää joskin oman työn määrä on valtava. Tähän saakka kulunut:


2 x Mobilube HD 90W-90 GL-5 1l peräöljy        11,80€
MOTOX-Super 10W40 SF/CC 5l                     14,90€
23-0907 Jarrupalojen asennussarja              2,50€
23-6040 Jarrusatuloiden tiivistesarja          19,80€
Ilmansuodatin                                  4,40€
Öljynsuodatin, Volvo original                  6,90€
60-5962 Jarruneste 1l DOT4                     4,90€
30-9801 Vesipumppu Volvo B19-23 VALUR.         35,90€

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 677
  • www.vrcf.fi
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #25 : 10.01.2012, 06:18:37 »
Hienoa. Jatkakaa samaan malliin ja laittakaa arabi entiseen loistoonsa.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #26 : 11.01.2012, 23:12:44 »
Jahas, täällähän tapahtuu. Hieno GLE ja varsinkin sisustuksen kunto sävähdytti! Ristiriitaista tosiaan nuo ruostemäärät noille kilsoille... Toisaalta ainahan näissä on peltihommia.
Keväällä liikenteessä?

PS. Muista putsaa huohotin myös, näytti putsarikin aika tukkoselta  :2funny:

Onnea projektiin!

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #27 : 12.01.2012, 10:53:38 »
Lainaus
PS. Muista putsaa huohotin myös, näytti putsarikin aika tukkoselta

Hyvä pointti, huohotin on putsattu runsaalla jarruputsarisuihkeella ja paineilmalla! Ja joo, kevääksi liikenteeseen todellakin.

EVO8

  • Vieras
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #28 : 12.01.2012, 11:13:18 »
Tätä mäkin kävin vilkaisemassa. Siinä "ladossa".  Ei vaan jotenkin ilme ja ajomäärä oikein täsmänneet. Yleisilme ja peltien kunto sekä tarinat viittasivat niin isoon projektiin että loppui mielenkiinto.

Mutta rohkealle ostajalle onnea ja rattoisia iltoja auton parissa! :)

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: "Latolöytö" 244 GLE, 1982
« Vastaus #29 : 12.01.2012, 18:39:48 »
Joo, noi takakaaret jne on tosiaan yllättävän huonossa kunnossa. Oon katellu ja miettiny että missähän ois juurisyy, ehkä vanhus on ajaessaan pyyhkäissyt jotain vasten ja rikkonut maalipinnan, josta ruoste on päässyt alkamaan ja etenemään. Toinen vaihtoehto ois lumiaura, jos auto on ollu pitkään tien varressa tms...

 

Ateho  Elekma