Race.fi  Puotilan autokorjaamo

v70 awd -00 takapyörille menevä voima

  • 10 Vastauksia
  • 6774 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« : 14.06.2014, 01:57:37 »
Eli tuommonen asia mietityttää tai oikeastaan kakski asiaa. Eli paljonko viskollisissa nelikoissa takapyörät vetää heti. Eli tilanne missä vaikka lähdetään jyrkkään liukkaaseen mäkeen liikkeelle. Pitäskö etusten keritä ruopimaan joutavaa ennenkö visko alkaa kiristämään vetoa taakse ja paljonko Se maksimi voima on mitä takapyörille siirtyy. Monestihan puhutaan vedosta esim 50/50 mutta eikös näissä mene täys sata keulaan koska etuvetoon pohjautuva nelikko ja sen lisäks joku määrä takasille?  Sen lisäks toinen kysymys onko tuossa takaperässä jonkunlainen lukko? Näitä asioita ihmettelen lähinnä sillä että oikein ihmetelly tuota etenemistä ku vaikka sattuu ristikkäiset kulmat ajamaan ilmaan ni edelleen kulkee :D?  Sitte vielä Semmonen mielessä että käykö tuommosen haldexillisen takakardaani tuon viskollisen tilalle? Tuon vaihdollahan vetosihde olis täys 100/100 eli täysin sama keulaan ja perään. Kiitoksetjo etukäteen vastauksista:)
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Vs: v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« Vastaus #1 : 23.06.2014, 23:23:06 »
En ole visco-Volvoa ajanut, mutta transportterin visco (ihan samoja palikoita taitaa olla) ei kyllä ehdi pitkästi pyörähtää ennenkuin ottaa pitoa. Kytkimen toiminta perustuu kitkaan (lämpöön) jota syntyy kun akseleiden välillä on eroa pyörimisnopeudessa (eli etuset sutasee) Voimaa on aina maksimissaan 100%, eli jatkuvalla nelivedolla tehonjako ainakin teoriassa 50/50%. Renkaiden pito loppupeleissä ratkaisee todellisen vetosuhteen. Teoriassa on mahdollista, että kaikki voima menee taka-akselille jos etupyörillä ei ole pitoa ollenkaan (täytyisi keula olla ilmassa).

Takana tuskin on lukkoa, vaan luistonestojärjestelmä jarruttelee huonommin pitävää pyörää.

Kytkimen (haldex tai visco) poistaminen aiheuttaa ongelmia tiukemmissa kaarteissa, kun perä rupeaa työntämään ja renkaatkin kuluu. Tuskin on kovin pitkäikäinen patentti.
Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Paikalla KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« Vastaus #2 : 24.06.2014, 03:08:08 »
Kuten todettua, ei koneesta voi saada ulos yli 100% voimaa :) Jos siis kaikki sata menee eteen, kulkee auto etuvedolla, kun taas kiinteä neliveto olisi 50/50% jne. Vetosuhde on siis yhteensä aina sata, vain Matti Nykänen pystyy 50/60% suhteisiin ;D

Käsittääkseni Volvon viskonelikon perä on jotakuinkin sama, kuin 960 Volvossa, eli lukollinen multi-link. Ja kulkee se tarvittaessa pelkällä takavedollakin, ei tosin kovin hyvin. Edellä mainittu perustuu nimim. Rusakon kertomaan, kun oli nelikko ärrästä etuvetari poikki ja autolla pääsi kuitenkin liikkumaan käytännössä takavetoisena. Visko+automaatti vaan kuulemma teki vedosta aika kuminauhamaista ;D

Ja kyllähän sinne viskon tilalle voisi jäykkää kardaania ajatella, mutta vain jossain jääratarassissa korkeintaan. Joku paikka hajoaa ennen pitkää ja varmaan nopeastikin, jos pitävällä pinnalla ajelee "lukko päällä". Tällöin vaikka eri tahtiin kuluneet etu- ja takarenkaat riittävät aiheuttamaan riitävän suuren pyörimisnopeuseron, joka rikkoo paikat, vaikkei autolla koskaan käännyttäisi, jolloin viimeistään jonkinlaista keskitasauspyörästöä tarvitaan.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« Vastaus #3 : 08.07.2014, 18:26:47 »
Tuota asfaltilla kampeamista oon ihmetelly tässä laitteessa. Kampeaa meinaan ihan reilusti ja tahtoo hiekalla kääntyessä ruopiakkin hieman. Ja tosiaan takaset ku tuntuu vetävän koko ajan yhtä kovaa ku etusetkinO.O mutta esim hiekalla koittaessa poikittain vauhista ni menee suoraan ku etuveto:D eli siis kääntyessä polkasee kaasua. Tuota kardaanin vaihto lähinnä tuli mieleen että talviajossa ois koittanu. Tosin niin hyvin tuntuu kaikki kulmat vetävän että varmaan turha homma ois:D minkäänlaista luostonestojärjestelmää tässä ei ole...
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« Vastaus #4 : 18.08.2014, 18:32:58 »
Tämmönen asia tuli mieleen että onko näissä kaikissa viskonelikkojen perissä lukko ja jos niin minkälainen koska tuossa omassa ei ainakaan tunnu siltä että olis lukollinen. Vai onko vaan kulunu jo 300 tonnia ajetussa...
« Viimeksi muokattu: 18.08.2014, 18:35:32 kirjoittanut volB230ET »
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Paikalla KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« Vastaus #5 : 18.08.2014, 18:38:22 »
Käsittääkseni taka-akselisto vastaava, kuin takavetoisessa 960:ssä ja perässä on lukko.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« Vastaus #6 : 19.08.2014, 12:13:34 »
Minkähän lainen lukko siellä mahtaa olla? 
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« Vastaus #7 : 27.02.2015, 13:43:31 »
Vaikka ketju on hiljainen ja tietäjät vähissä heitän silti kysymyksen ilmoille. Perheen ykköskorisen V70 ohjekirjassa puhutaan nelivedon toiminnasta että siellä olisi perässä lukko joka toimii aina 40 km/h nopeuteen asti. Toisen kulkineen V70XC joka on vm -01 ja siis kakkoskorinen ja myös viskollinen nelikko niin sen ohjekirjassa ei puhuta mistään perän lukosta mitään. Onko siis uudemman nelikossa säästelty?

Poissa jyrkiboy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« Vastaus #8 : 28.02.2015, 10:00:28 »
Ymmärtääkseni ykköskoppasen takapyörien lukko ei ole kitkalukko vaan toteutettu sutimisenestojärjestelmällä jarruttamalla sutivaa pyörää. Itse kyllä jäin kiinni penkkaan nelikolla jossa toinen etupyörä ja vastakkainen takapyörä jäivät ilmaan. Vauhdilla siitäkin selvittiin mutta paikalleen jäi hiljaisella nopeudella.
Olen Jyrki ja ajan V70 R awd. Autoa piristetty tarralla.

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« Vastaus #9 : 22.03.2015, 10:39:54 »
Liitynpä taas keskusteluun. Itellä jäi Tää kyseinen nelikko työn alle ku alko osittain jo hermotki loppumaan vikoihin mitä vaan tuli lisää.. No nyt tänään sain uuen vähemmän ajetun kardaanin sentään paikalleen ja auto on taas jälleen neliveto. Vielä ois tosin vähän laakerin vaihtoi ja ilmeisesti Oikeen puolen sisemmän vetonivelen vaihootkin tiedossa ja myös tuolla vaihteistolle ois jotain tehtävä... Mutta tosiaan tänään tuossa otin testipolkasuja ERITTÄIN liukkaalla jäällä ja hyvin näytti takasetkin potkivan mutta heräski kysymys mieleen että onko tässä tosiaan jotenkin,jrruilla pelattu takapyörien pyörimis eroa koska huomasin mittaristossa vilkkuvan oranssin kolmion missä liukasteleva auton kuva. Myös punane ympyrä jossa huutomerkki ja välillä vilahti abs valokin... Tosin viimesin voinee johtua huonosta akusta mutta kumminkin tuntu siltä ku jarrut puljais vetoa parhaansa mukaan pitäville renkailla ja ilmottas siitä merkkivalolla. Onko Se siis Niin? Ja miks tuo tapahtuu vasta ku eunttaa pyörille reilusti vauhtia? Esim 20km/h vauhissa ei tee mitään..
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

Poissa volB230ET

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 awd -00 takapyörille menevä voima
« Vastaus #10 : 22.03.2015, 10:41:29 »
Sori kirjotusvirheistä... Puhelimella hankala kirjoittaa...
Käyttis: vm97 bmw 740ial
työn alla: vm98 bmw 530da touring

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron