Samppasport  Futurez

XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen

  • 16 Vastauksia
  • 17816 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« : 20.05.2015, 14:11:10 »
Nyt se sitten kävi, että 140 000 ajettu D5 alkoi pitää ääntä ja merkkiliike paikansi äänen perään.
Onko hyviä käsipeliohjeita miten olisi edullisinta toimia, koska merkkiliike tarjoaa kokonaan uutta osaa, joka maksaa 3543,86€+vaihto.
- tiedän, että esim helsten.se myy vahvennetuin laakerein peruskorjattua vaihto-osaa hintaan 1650,- + vaihtotyö
- tiedän, että joku kertoi tällä foorumilla vaihdattaneensa laakerit perään "paikallisella" korjaamolla hintaan 1400,-
- suomen hajoittamoilla ei periä tällä hetkellä ole
- merkkiliike ei korjaa
Merkkiliikkeen edustajalle tämä oli (jälleen) ensimmäinen kerta kun näin käy, Helstenin mukaan periä menee paljon (Haldekseja ei)
Varma vaihtoperä tai korjaus ovat hyviä vaihtoehtoja tietenkin, mutta onko joku keksinyt vielä muita vaihtoehtoja ?
- Olen nyt soittanut kutakuinkin kaikki automaatti tms korjaamot läpi jotka netistä olen löytänyt. En ole vielä löytänyt sellaista joka alkaisi Volvon perää korjaamaan. Tietääkö kukaan sellaista joka näitä korjaa/uskaltaa korjata Suomessa ?
« Viimeksi muokattu: 22.05.2015, 08:12:37 kirjoittanut veeaa »

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #1 : 05.06.2015, 12:18:59 »
Vastaan kysymykseeni itse reilun viikon operaation jälkeen. Toivon tästä selvitystyöstä olevan jollekin apua ja kustannusten säästöä:

140 000 ajettu vm 2010 xc70 alkoi kahista takaa ja kahina paikannettiin perään. Ei vastaantuloa volvolta eikä mahdollisuutta vedota kuluttajasuojaan kun olen toinen omistaja. Koska artisti maksaa alkoi vaihtoehtojen etsintä n 4000 euron menoerälle (uusi perä volvolla maksaa 3543,86) (koska joku sitä kysyy: kyllä,  perässä oli öjyä, jopa vaihdatin perän öljyt 120 000 huollossa ja kyllä, öljy oli todennäköisesti oikeaa, koska se oli ostettu Volvon varaosatiskiltä ja öljypullon kyljessä luki Volvo)
1. Vaihtoehto: korjaminen, joka oli minun ratkaisuni
On vaikea löytää korjaajaa Suomesta. Itse löysin ja perä purettiin. Kahinan syy oli pienen vetoakselin toisesta kartiorullalaakerin rullista pinta irronnut palasina. (Laakeri SKF, made in germany). Remontissa vaihdettiin: stefat, löytyy volvolta, vaihdettiin vain pienen vetoakselin kaksi laakeria kun poskilaakerit ok, (laakerit yleisiä löytyy laakerikaupasta). Perä irrotettiin ja asennettiin merkkiliikkeessä. Loppuraportti tarinan lopussa.
2. Vaihtoehto: peruskorjattu vaihtolaite
esim Helsten.se tarjoaa peruskorjattua takuu perää, hinta 1650€ eli allelaitettuna vähän noin 2000€. Helppo ja varma vaihtoehto
3. Vaihtoehto: peruskorjattu vaihtolaite Freelander 2
Sama perä kuin volvossa on Freelander2:ssa vm 2006-20014. Hakusana Freelander 2 differrential tuottaa hyvin tulosta. Perän valussa sama tuotenumero kuin minun volvossa (valussa FoMoCo, Sweden,6520114590,DWXJA), en selvittänyt voiko välitykset olla eri, tuskinpa. Freelanderiin periä löytyy mm ebaystä josta peruskorjattu takuuperä oli halvimmillaan 395 puntaa. Erinomainen vaihtoehto (em pienellä lisäsävarmistuksella).
4. Vaihtoehto: Korjauta Latviassa
Latvialainen vaihteisto/voimansiirtokorjaamo RECRO lupasi korjata perän joko, jos se sinne lähetetään tai ajamalla paikan päälle, yö hotellissa ja seuraavana päivänä korjatulla autolla pois, kustannukset perän laitto 450€, perän irroitus ja asennus 220€, työllä on takuu. Sähköposteihin vastattiin heti ja asiallisesti. Keskustelupalstojen mukaan useampi suomalainen BMW on käynyt täällä "yön yli" vaihteistoremontissa hyvin tuloksin. Recroon on n 300 km Tallinnan satamasta. Olisin ajanut tänne ja tuonut kesäjuomat tullessani jos aikataulut olisi mahdollistaneet.
5. Vaihtoehto: Käytetty purkaamo-osa
Suomesta ei juuri tällä hetkellä löytynyt sopivaa purkuosaa. Ebaystä löytyi kaksi purkuosaa. Esim 116 000 ajetusta hinta n 600+postikulut. Tässä vaihtoehdossa tietenkin on pieni riski, onko kaikki ok, hyvää olisi ollut em vaihtoehdossa, että siinä oli Haldex mukana joka olisi jäänyt varaosaksi tai myytäväksi itselle ( sekin maksaa nimittäin volvolla n 3500€)
Muuta:
- Volvon omalla perän varaosanumerolla 36001787ei netistä oikein hyvin löydä vaihtoehtoja, mutta perän kyljessä olevalla tyyppinumerolla P1216638 jo löytyy (minun perässä kiinni olevan Haldexin tyyppi nro P30751697).
- tiivisteet perään löytyvät volvolta (mitään muuta perän osaa ei)
- laakerit ovat yleisiä ja löytyvät "laakerikaupasta"
- kun haet haulla Freelander 2 differential repair kit, löydät korjaussarjan perään jossa on kaikki perän laakerit ja tiivisteet, o-renkaat, pinion mutteri, öljyt (n 140puntaa). Korjaussarjaa myydään saatesanoin "tarvitset sen ennemmin tai myöhemmin"
- perän korjaus vaatii jonkin erikoistyökalun (minun kaveri teki sellaisen itselleen), joten työhön tarvitset ammattimiehen. löysin toisenkin joka olisi työn tehnyt (aikaa vain olisi mennyt kun töitä oli jemmassa) Hän arveli työn osuudeksi 350€
Lopuksi: Nyt kun on tehnyt salapoliisityötä asian eteen käy sääliksi niitä jotka eivät osaa tai halua muuta kuin ajaa autolla, ainakin volvon kohdalla se on kallista, itse jään nyt seuraamaan vaihteistoa ja samalla toivon kulmavaihteen kestävän, Haldeksin kaikki kertovat kestävän hyvin, toki pumpun uusinta tulee kohta. Väkisten joutuu eläkeläinen arvioimaan nelivedolla ajamisen mielekkyyttä suhteessa hintaan.
LOPPURAPORTTI VAIHTOEHDOSTA 1:
Auto on ajossa ja perä on äänetön.
Kustannukset minun kohdallani:
Oman asentajan kulut: Perän purku- ja kasaustyö 150,00, Stefat Volvolta (3 kpl)95,00, Pienen vetoakselin laakerit 2 kpl 67,00 (SKF ja KOYO)
Merkkiliikkeen kulut: Perän irrotus ja asennus: 286,88
Vetopyörästön öljyt: 20,52
4-pyörä suuntauksen tarkastus: 90,00
Koko peräremontti yhteensä: 709,40€
- tietenkin samalla vaihdatin myös Haldex öljyn ja suodattimen, mutta se ei kuulu varsinaisesti peräremonttiin (61,87€)
« Viimeksi muokattu: 06.06.2015, 07:57:05 kirjoittanut veeaa »

Poissa Ayrton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #2 : 07.06.2015, 23:33:37 »
Miks täällä ei oo sitä "kiitos" -nappulaa!?
KIITOS tästä selvitystyöstä ja raportista veeaa!  -H-
-ex- V50 T5 AWD A 2005 -ex-

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #3 : 24.06.2015, 16:03:10 »
Onko laakereiden tyypistä tietoa? Kokoa/varaosanumeroa?

V90 T8 2020 Inscription

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #4 : 26.06.2015, 09:00:54 »
Valitettavasti allekirjoittanut hukkasi paperin johon olin laakerinumerot laittanut. Mutta joka tapauksessa pienen vetoakselin laakerit ovat yleisiä ja löytyvät laakerikaupoista. Remontti ei siis paljon hidastu kun perän purkaa ja saa laakerit käteen.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #5 : 26.06.2015, 09:31:02 »
Etummainen laakeri on todennäköisesti 30206J2/Q
Takimmainen HM88649

Sivulaakerit jos joutuu uusimaan, niin 32008XJ

Nämä siis bongattu Landroverin perän korjaussarjasta.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Turbo mania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #6 : 13.12.2015, 20:38:53 »
Minulla tuli pe 11.12-2015 ajan kohtaiseksi tämä otsikon mukainen pakkotoimenpide 214tkm ajettuun xc60 vm 08.
Ensin mokasin itse että tilasin perän avk:lta tarkistamatta perän valmistajan numeroa paikalliselta volvolta rek.num perusteella luottaen vain että kaikissa 09-13 malleissa on sama tasauspyörästö.
No auto purettiin palasiksi ja huomattiin että ei käy yksiin osat.
Hirvee haloo ja pikana nettiin etsimään "periä"
Nyt ainakin löyty purkaamo mistä sai ja saa varmaan tuelvaisuudessakin.
Oili Jalonen myy ainakin 1700€ pyyntihinnalla 1216638  numerolla olevia tarkistettuja tasauspyörästöjä laakerit ja stefat vaihdettuna +takuu.
Teettävät jollain pajalla tarkistukset ja sitten osien vaihdon. Sinne menee vaihdossa mun vanha osa korjattavaksi.
Asiallista palvelua puhelimessa ja lupasivat lähettää heti ma aamulla. :)

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #7 : 14.12.2015, 13:33:04 »
Veikkaan, että Helstenin tekemä perä heilläkin. Helstenillä on Suomessakin myynti nykyään ja sieltä omaani se hommattiin. He etsivät jo silloin jälleenmyyjiä lisää Suomesta. Noita variaatioita on noin 40 erilaista noissa xc-sarjan Volvoissa :D Rekkarilla /alustanumerolla saa aina vain oikean. Helstenin hinta oli 1300€ +alv eli noin 1612€.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2015, 13:35:32 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Tee6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • V70 T6 AWD
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #8 : 27.12.2015, 10:53:15 »
Oma V70 T6 AWD -08 alkoi ääntelemään peräpäästä kuukausi sitten. Kilometrejä takana 98tkm. Ääni kuulostaa samalta kuin ajaminen kaistaherätteen päällä ja kuuluu parhaiten 45km/h:n kohdalla, eikä mielestäni kohdistu oikealle eikä vasemmalle vaan melko keskelle autoa. Öljyt perästä ja haldexista käytetyn näköiset, mutta puhtaat metallihileestä. Suodattimen ja öljyjen vaihto ei korjannut tilannetta, mutta AWD:n sulakkeen irroittaminen lopetti tai ainakin pienensi ääntä selkeästi. En osaa sanoa, auttaako tämä vian paikantamisessa vai johtuuko äänen poistuminen/pieneneminen vain vedon puutteesta peräpään osissa. Pyörän laakerivian varmaan voi kuitenkin unohtaa.

Sulakkeen ollessa kiinni neliveto toimii ja haldexin öljynpaineet nousevat Vidan mukaan 8MPa:n korville etupään sutiessa hiekalla. Tämä lienee ainakin lähellä oikeaa arvoa silloin kun etupään sutiminen on vähäistä. Jostain Haldexin esittelyvideosta olin katsovinani, että kytkin on kokonaan kiinni 12MPa:n paineella.

Nyt on kuitenkin semmoinen tilanne, etten enää tiedä, miten vikaa saisi rajattua tarkemmin. Ilmeisesti seuraavaksi pitää ottaa haldex irti ja katsoa löytyykö sieltä mitään epänormaalia. Enää pitäisi vaan tietää, mikä on normaalia ja mikä epänormaalia.:)

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #9 : 28.12.2015, 10:34:50 »
Jos on mahdollista, niin käy Bilia kaivokselassa, heillä on pikahuolto ja mullekin täysin ilmaiseksi tarkistivat, että perähän se sökö. Sen kuulee hyvin, kun nostaa auton nosturille, kaikki renkaat ilmassa ajaa paikallaan ilman luistonestoa. Huuto oli perästä aika jumalaton, kun se oli rikki. Sen kuuli parhaiden auton alla ollessa.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #10 : 28.12.2015, 10:44:34 »
Eikös näissä mene yleensä vain ja ainoastaan se pienen vetopyörän laakeri. Volvon mukaan koko perä olis siltikin uusittava, mutta purkamalla vaan perä ja laakerikaupasta uudet laakerit niin säästyis muutama touhu tonni johonki muuhun. Muistelen että teetettynäkin olis reilusti alta tonnin homma, saati jos itte pystyy perämurikan irrottelee valmiiks kainaloon.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2015, 10:47:46 kirjoittanut svart »
V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #11 : 28.12.2015, 12:13:50 »
Juurikin näin. Volvo ei noihin vara-osia toimita tai korjaa näitä. Se kellä on taitoa säätää välykset etc perästä, niin eikusta tekemään vain.
Ulkomailtakin saa tätä työtä aika edullisesti, kuten Reconilta. Myös joku yritys Tallinnasta mainostaa tätä työtä avaimet käteen periaatteella tässä neliveto osiossa. Kukaan ei vain ole tainnu käyttää vielä kyseistä firmaa? Tämä peräongelma viittaisi alunperin liian vähään öljytäyttöön tehtaalla. Ne ketkä on taksissakin melkein heti alussa tarkistuttaneet ja vaihdattaneet öljyt näihin, niin eipä ole mennyt periäkään. Tullut jokusen taksikuskin kanssa tästä juteltua ja on ollut heillä tämä yleisesti tiedossa :D

Itse valitsin varmanpäälle ja otin kunnostetun perän vahvistetuilla osilla Helsteniltä.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #12 : 28.12.2015, 13:06:52 »
Tämä peräongelma viittaisi alunperin liian vähään öljytäyttöön tehtaalla. Ne ketkä on taksissakin melkein heti alussa tarkistuttaneet ja vaihdattaneet öljyt näihin, niin eipä ole mennyt periäkään.

Itsekin vaihdatin heti 60 000km kohdalla perään öljyt kun autoni hankin (XC70 '12). Samalla vaihtui öljyt koko voimalinjaan. Ainakaan vielä ei perästä kuulu, nyt on 170 tkm mittarissa.
Tesla S75D '17

Poissa Tee6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • V70 T6 AWD
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #13 : 28.12.2015, 21:43:32 »
Olisi mukava tietää, millä Bilia kohdensi vian perään. Yritin nimittäin itse kuunnella ääntä auton alla jopa stetoskoopilla, mutta oli aivan mahdoton sanoa kummasta osasta perää ääni tuli, perästä vai haldexista. Itselläni on sinisiä kohtaan sellainen epäilys, että siellä vaihdetaan osa kerrallaan ja toivotaan, että oire katoaa. Varmaan nopeaa, mutta asiakkaalle toisinaan kallista...

Tiputin tänään apurungon alas takaa ja huomenna pitäisi alkaa availemaan paikkoja. Uskoisin, että tämä on ainoa varma keino todentaa ylimääräisen äänen lähde ja välttyä näin turhien osien vaihdolta. Perä kuulostaa käsin pyörittäessä kummalta varsinkin, jos toisen pyörän lukitsee paikoilleen. Tämä kieltämättä viittaa perän vikaantumiseen, mutta eiköhän se huomenissa selviä.:)

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 742
  • www.vrcf.fi
Vs: XC 70 vetopyörästön korjaus/uusiminen
« Vastaus #14 : 28.12.2015, 21:52:38 »
Ne kuunteli tarkkaan alta ja ensin sanoivat, että jommassa kummassa vika. Mutta sen jälkeen juurikin toista pyörää jarruttivat ja kuuntelivat muuttuuko ääni. Sen jälkeen tuli tuomio, että 99% varmasti perä. Ja bingo, sehän se oli. Aika harvoin noita haltexeja on pieniin kilsoihin mennyt, mutta periä senkin edestä. Tosin Volvon mielestä molemmat todella harvinaisia vikoja ja ollut vain muutama kappale muka Bilian historiassa :D :D :D

Tosin edellisessä S80 AWD mallissa ei ollut mitään ongelmia, vaikka saman tyypin perä, vaikka ajoin yli 250tkm. Tosin öljyt vaihtui aina 60tkm välein.
V90 T8 2020 Inscription

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy