Proturbo  Autodiagnoosi

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1097 Vastauksia
  • 146012 Lukukerrat

volvo69, volvohope ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6369
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1095 : 09.05.2024, 16:08:05 »
Onpas hyvin suunniteltu ja järjestyksessä oleva miesluola. Mee laik!

Ultraäänipesurillekin löytynyt sopiva kolo.  ;)

Kiitos :)

Uskotko jos sanon, että se kolo oli ihan sattumalta tuon kokoinen :D


Se uusi välityskin tuli ja tänään tipautin perän alas. Meinasin kasata vanhoilla laakereilla, mutta pinjonin isompi laakeri oli sen verran huono, että pitää vaihtaa. Lisäksi se sisäkooli huononi entisestään, kun yritin ottaa sitä irti :D Laakeri on saman kokoinen, mitä Volvon 1030 laakeri ja kardaaninlaipan stefa on sama mitä Volvossa. Aika hassua.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6369
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1096 : 10.05.2024, 20:47:56 »
Peräprojekti etenee.


Ekana porasin kotelon alimmaisen ruuvin valupahkuraan reiät, jotta alinta kopan pulttia voi käyttää tyhjennysproppuna.


Uudet laakerit


Uusi välitys.


Uudessa välityksessä on hienosti merkattu pinjonin asennuskorkeus, niin voi toimia Volvon ohjeiden mukaan ja käyttää Volvon työkaluja.


Korkeuden mittaamiseksi piti sorvata työkalu.




Pinjonin alla on laakerin tilalla säätöholkki, jolla oikea korkeus säädetään ja rattaan päässä olevan tapin avulla mitataan


Mitoitin työkalun niin, että mittatapin pää ja akselin pinta tulee olla samassa tasossa.


Seuraavaksi sitten säätöholkki kiinni sellaiseen mittatyökaluun, jonka avulla voi määritellä tarvittavan shimmimäärän pinjonin laakerin alle. Kaiken pitäisi teoriassa osua kerralla kohdalleen, eikä laakereita tarvitse repiä edestakas. Tämä osio jatkuu varmaan huomenna.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6369
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1097 : tänään kello 12:45:32 »
Ja lisää.

Laakeri mittatyökalun sisällä ja säätöholkki siinä vieressä Näitä mittaamalla saadaan selville sopiva shimmien määrä.




Puristustyökalu laakereiden ulkokehien asennukseen.




Volvon stefa Volvon työkalulla paikalleen.


Hammaskosketus osui just kohdalleen ja välyskin oli paikallaan ilman säätämistä. Keltaisen väriaineet tehtaalta ja punaisen mun laittamia.








Oli kyllä kaikkiaan tosi laadukkaan oloinen välitys. Jokusen jenkkivälityksen olen asentanut ja ne ovat olleet enemmän, tai vähemmän huonoja. Voihan tämäkin tietenkin jotain ääntä pitää, mutta nyt on positiiviset fiilikset.

 

Ateho  Elekma