Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo S40 ja sähköviat, tuuletin, ajovalot yms.

  • 3 Vastauksia
  • 22864 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa henna696

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Heippa,

mulla on ollut Volvossani nyt kevä talvesta lähtien problematiikkaa sähköjen kanssa. On ollut Volvolla Keravalla yms huollossa. Vika alkoi yht'äkkiä pakkasaamuna niin että ei tuuletin, ilmastointi, valot, vilkut, turvavyönhälytin, ei myöskään vikakoodinlukija. Lämpöä kyllä tuli, mutta puhallusmottori tms ei sanonut mitään. No se oli sitten Volvolla huollossa ne eivät osanneet tehdä mitään. Vian sai korjattua yksi tuttavani, niin että kaikki viat oli korjattuna. Noin kuukauden auto toimi täysin, nyt autossa ajoittain toimii tuuletin ja valot, joskus valot toimivat huonommin, joskus ei ollenkaan, pitkät valot toimii kokoajan. Tuuletinkaan ei toimi tällä hetkellä. Vilkut ja hätävilkut yms. toimii. Osaatkohan kukaan sanoa mitä kannattaisi tässä vaiheessa tehdä. Onko teillä asiantuntemusta ko. asiosta tai tietämystä kuka osaisi tuollaisia sähkövikoja korjata?

Korjaukseen meni jo 1800e yhteensä, eli ei kiinnostais enää penniäkään laittaa...

Poissa Henkka863

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
Vs: Volvo S40 ja sähköviat, tuuletin, ajovalot yms.
« Vastaus #1 : 20.07.2011, 11:14:45 »
Terve

Minkä ikäinen autosi on? Entä mitä tuolla 1800€ on jo tehty?
Volvo 850 STW GLT -95
Volvo V70 -99 TDI
Renault 19 16v tuning (ACS 2010)  

Poissa peehoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • If sauna, liquor or tar don't help...
    • Rasinkia katsastaen
Vs: Volvo S40 ja sähköviat, tuuletin, ajovalot yms.
« Vastaus #2 : 26.07.2011, 13:57:58 »
Vian sai korjattua yksi tuttavani, niin että kaikki viat oli korjattuna.
Korjaukseen meni jo 1800e yhteensä, eli ei kiinnostais enää penniäkään laittaa...

Mitä tämä "tuttava" teki?
Luulen, että vielä joutuu jonkun "pennin" laittamaan.

On olemassa Bosch autosähkö korjaamoja, mutta sieltä joutuu yleensä autonsa ostamaan.
Sähköviat kun on sellaisia, että niitä joudutaan etsimään montakin päivää, ennenkuin jotakin löytyy ja senkin jälkeen vielä lisää.
Sähkö kun on niin kummallinen, jotta osaa mennä väärinkinpäin.

Noh mun "korvaan" kuulostaisi sulakerasia vialta, missä on mennyt läpi PALJON virtaa ja rasiassa sulanut yhteen ja mennyt poikki "kanavia", missä sähköt kulkee tai sulakerasian liittimet löysät ja ne "falskaa" eikä kytke kunnolla, onhan näitä.....ym.ym.
Kun en näe, niin vaikiaa se vikadiagnoosin tekeminen on näinki "kaukaa".

Nooh anyway, ilmoitathan kuiteski, mikä oli vikana loppujenlopuksi ja mitä maksoi.

 -H-
Kaattämmit, Eteläpohojammaalta tullahan. B230FT 940 Classic -98

Poissa Fincer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 ja sähköviat, tuuletin, ajovalot yms.
« Vastaus #3 : 26.07.2011, 17:20:37 »
Heippa,

mulla on ollut Volvossani nyt kevä talvesta lähtien problematiikkaa sähköjen kanssa. On ollut Volvolla Keravalla yms huollossa. Vika alkoi yht'äkkiä pakkasaamuna niin että ei tuuletin, ilmastointi, valot, vilkut, turvavyönhälytin, ei myöskään vikakoodinlukija. Lämpöä kyllä tuli, mutta puhallusmottori tms ei sanonut mitään. No se oli sitten Volvolla huollossa ne eivät osanneet tehdä mitään. Vian sai korjattua yksi tuttavani, niin että kaikki viat oli korjattuna. Noin kuukauden auto toimi täysin, nyt autossa ajoittain toimii tuuletin ja valot, joskus valot toimivat huonommin, joskus ei ollenkaan, pitkät valot toimii kokoajan. Tuuletinkaan ei toimi tällä hetkellä. Vilkut ja hätävilkut yms. toimii. Osaatkohan kukaan sanoa mitä kannattaisi tässä vaiheessa tehdä. Onko teillä asiantuntemusta ko. asiosta tai tietämystä kuka osaisi tuollaisia sähkövikoja korjata?

Korjaukseen meni jo 1800e yhteensä, eli ei kiinnostais enää penniäkään laittaa...

Henna, onko tuo Volvosi uudempaa (vm. 04-10) vai vanhempaa (96-04) mallia? Siitä lähtisin liikkeelle. Voisit samalla kysästä tuttavaltasi, mitä hän teki saadessaan auton taas pelaamaan. Saattais helpottaa vian paikallistamista. :)

On muuten tullut jumalattoman kalliiksi nuo huoltokäynnit. Nää sähköviat on aikamoista hakuammuntaa. Korjaamolla uusinut osia ja sitten työt on tullut maksamaan kanssa, veikkaisin. Liikkeissähän nuo ainakin yhtenä kikkana käyttävät Breakout Boxeja. Nuo siis kytketään auton sähkölaitteiden liittimiin ja kattellaan laitteiden antaamia signaaliarvoja. Arvoista voidaan päätellä, onko jokin sähkölaite kosahtanut vai toimiiko OK.

Kuten peehoi sanoi, niin kuulostaisi siltä, että jokin paikka saanut vähän ylimääräistä virtaa ja vienyt samalla releitä/sulakkeita mukanaan. Tuo "ajoittainen" toiminta viittaisi siihen, että jotkin sulakkeet/releet huutavat hoosiannaa ja toimivat siinä rajoillaan. Toinen valistunut veikkaus on, että kyse on virtakatkoksista sähköjohdoissa tai laitteiden piirilevyistä on mennyt hajalle osia liiallisen virran/jännitteen takia. Auto varmaan haukannut vähän liikaa virtaa pakkasaamuna ja nyt sitten sähkökytkennöissä on häiriötä... Tiedä häntä.

Mitä itse lähtisin käytännössä tekemään

- Akun + -ja - -navat putsataan hapettumista (~valkoista töhnää) ja liasta.
- Akun navoilta lähtevistä virta (+) -ja maadoitusjohdoista seuraavat asiat:
-- Hapettumat pois
-- Johtojen päistä lähtevät kuparilankojen tyngät puhdistetaan, jos ovat huonossa kunnossa
-- Maadoitusjohdon kytkentä runkoon tarkistetaan ja tarvittaessa korjataan
-- Katsotaan, että virta -ja maadoitusjohtojen päällinen suojakuori on kauttaaltaan ehjä (~ei halkeamia)

Hapettumien poistamiseen olen itse käyttänyt Bilteman Oxide clean -ainetta, teräsharjaa ja hiomapaperia. Vielä korroosionestoainetta perään.

- Sulakerasioista tarkastetaan seuraavien sulakkeiden/releiden kunto (vanhempi S40):



- Lisäksi tarvittaessa akun johdot irti ja moottoritilan sulakerasia auki altapäin niin, että johdot näkyvät. Lähtee auki muutamaa muoviklipsiä raottamalla. Silmämääräinen tarkastus, ettei ole ylimääräisiä kontakteja sulakkeiden välillä ym.

- Lisäksi mitataan akulta lähtevä jännite esim. yleismittarilla (auton käydessä jännite noin 14.3-14.4V, muulloin noin 12.8V luokkaa)
- Mitataan myös sulakkeiden läpi kulkeva virtamäärä (A) ampeerimittarilla. Sulake pois, ja mittarin johdot kiinni sulakepaikan liittimiin. Esim. seuraavanlaisella kytkennällä:


Tietty parempi olisi, jos sulakkeen annettaisiin olla paikallaan ja sillon mitattaisiin sen kautta kulkeva virtamäärä. Tällöin eliminoitaisiin riski auton laitteiden mahdollisesta vioittumisesta liian suuren virtamäärän takia (koska ampeerimittari päästää lävitseen sen määrän virtaa, mitä laitteet syövät. Pahimmassa tapauksessa tuo määrä on yli Volvon antaman suositusrajan, jos sulakkeen päässä oleva laite on vioittunut). Ylläoleva kytkentä on toki se "helpoin" tapa mitata ampeerit, mutta tuo vioittumisriski siihen valitettavasti liittyy. Toinen vaihtoehto on kytkeä ampeerimittari plussajohtoon joko ennen tai jälkeen sulakkeen, mutta tää taas vaatii niin paljon kikkailua, etten kyllä henk.koht jaksaisi nähdä vaivaa.

Toivottavasti saat autosi kuntoon  :)

 

RallyBaron  Samppasport