Carcom Oy  Ateho

B230F/FK/FT huohotusjärjestelmän huolto.

  • 8 Vastauksia
  • 12191 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
B230F/FK/FT huohotusjärjestelmän huolto.
« : 12.09.2011, 17:32:38 »
Ainetta ei käsitellä Haynesin kirjassa sen tarkemmin, joten tässä ohjeet miten hoituu.

Pääkohteena oli huohotuspöntön tiivisteen vaihto. Samalla voi putsata tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän. Huohotusletkut voi samalla vaihtaa/tarkistaa/puhdistaa. Omassa autossa käynti tasaantui mukavasti, tavaraa oli kertynyt jonkun verran.

Ohjeet kirjoitettu B230FK:n mukaan, FT lienee sama.
Jos autosi on siunattu maailmaa pelastavalla EGR järjestelmällä, osanottoni.
Jos ei, onnittelut, pääset helpommalla.
Vaparikin on samanlainen, lähinnä ahtoputket puuttuu ja huohotusputket menee erilailla?

Tarvitaan:
Pöntön o-rengastiiviste
Imusarjan tiiviste (Homma voi onnistua imusarja paikallaan, suosittelen kuitenkin irrottamista)
(Kaasuläpän tiiviste; jos ottaa irti)
13mm lenkkiavain
21mm lenkkiavain
10,12,13mm hylsyt
Räikkä
Pitkä/lyhyt varsi
Pieni talttapäämeisseli
Isompi talttapäämeisseli
Aikaa: Riippuu tekijästä, ongelmista ja kuinka paljon jynssää.
Itse varasin iltapäivän ja alkuillan ja sain tehtyä siinä ajassa, taukoja riittävästi. Jos ei tarvitse pestä mitään ja ei ole EGR niin on varmaan noin parin tunnin homma. EGR kanssa tappeleminen ja huohotuspöntön putsaus veivät eniten aikaa.

Työ:

- Huohotuksen letkut irti (F: pönttö-imusarja. FK/FT: pönttö - imusarja - IMM/turbon välille)

- Tyhjäkäyntimoottori 2x 10mm pultti, vihreä liitin takana irti.

- Tyhjäkäyntimoottorin putket – meisseli

- F: Haitariputki imusarjalle. FK/FT: Ahtoputki: välijäähdytin-kaasuläppä – meisseli

- Imusarjan alipaineletkut

- Kaasuläppä ja liitin irti 3x 12mm mutteri. Kuvista näkee miten tanko lähtee irti.

- Imusarja irti 8x13mm pultti, Imusarjan tuki ja laturin maadoituspiste 1x12mm pultti

- Taaempi, lämpötila? (valkoinen) anturi kannessa – liitin irti.

- EGR venttiilin kohdalla oleva sähköjohtojen pidike 2x 10mm pultti

- EGR venttiili 21mm pakosarjaan, 21mm imusarjaan. Nämä olivat tiukassa, ja pakosarjaan menevä
ei millään tahtonut mennä takaisin paikalleen.
(Imusarjassa 2x10mm pultti jos irroittaa sieltä. Tiiviste.)

- Huohotuspönttö, EGR venttiili ja sähköjohtojen pidike kaikki lohkossa kiinni samoilla 12mm
pulteilla. Toinen pultti jää hieman EGR:n alle, eikä kasausvaiheessa oikein enää pääse kiristämään jos sen jättää viimeiseksi.

- Huohotuspönttö lähtee sen jälkeen nostamalla. Varo, ettei öljyn paluuputki tule lohkosta mukaan! Jos näin käy niin pitää irrottaa öljypohja takaisinlaittoa varten Pöntön pohjassa o-rengastiiviste, lähtee pienellä meisselillä. Uusi tiiviste tilalle.

- Sitten vain päinvastaisessa järjestyksessä takaisin.

Varaosakoodit
O-rengas 949659 ~4,40€
Nippa 1332660 ~5,10€ (valkoinen nippa; huohotuspönttö -> imusarja & letku koneen yli.)
Putki 3507424 ~34,25€ (nippelistä koneen yli turbon imupuolelle)
Itse pönttö ~45€ (tyydyin pesemään vanhan)
Putki pöntöstä nippaan on suoraa metritavaraa.

Elring imusarjantiiviste ~10€ (AD)
« Viimeksi muokattu: 01.09.2017, 15:13:28 kirjoittanut Acke »

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 991
  • www.vrcf.fi
Vieläkö löytisi kuvia tähän ohjeeseen?  :)

Jos autosi on siunattu maailmaa pelastavalla EGR järjestelmällä, osanottoni.
Jos ei, onnittelut, pääset helpommalla.
Onko tästä mitään faktaa mihin noita on laitettu?
Omassa -98 FT ei kyllä näytä olevan.

- Huohotuspönttö lähtee sen jälkeen nostamalla. Varo, ettei öljyn paluuputki tule lohkosta mukaan!
Pöntön pohjassa o-rengastiiviste,lähtee pienellä meisselillä. Uusi tiiviste tilalle.
Kuinka suuri riski tässä on että lähtee irti/tippuu öljypohjaan?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
E: kuvat poissa taas, uudet ulee jossain vaiheessa.
Kuvat oli hävinnyt Kuvat.fi palvelun myötä...
Putken yläpäässä on reunus joka (ehjänä) estää sitä tippumasta ÖP:n sisään, eikä sen pitäisi lähteä pöntön mukana (ainakaan helposti). Eli niin kauan kuin jättää sen rauhaan niin ei huolta. EGR lienee tavallisin noin -95-96 malleissa. Se on poistettavissa vaihtamalla EZK lastu non-EGR versioon, tulppaamalla pakosarjan lähtö pultilla (esim. bilteman lambda tulppa) ja laittamalla peitelevyn imusarjan aukon päälle.

Tää homma onnistuu varmaan pienemmällä vaivalla, itse raivasin nyt tilaa kunnolla ja ajattelin vaihtaa tiivisteet samalla kun en tiennyt missä kunnossa olivat. Samalla putsasin myös kaasuläpän ja tyhjäkäynti"moottorin", molemmat olivat melko likaisia.


Lämpöanturin liitin


Lainattu kuva jossa paluuputken yläpää näkyy
« Viimeksi muokattu: 01.09.2017, 15:07:32 kirjoittanut Acke »

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 991
  • www.vrcf.fi
Jees, kiitos kuvista.  P>

Kaasuläpän ja tyhjäkäyntiventtiilin putsasin juuri 1kk sitten, että ei taida olla tarvetta niitä putsata. Mutta poishan tieltä ne täytyy raivata.
Mutta saako tuolla imusarjan raottamisella juurikaan tilaa? Kun jos sen kokonaan haluaa pois niin täytyy kaikki bensaletkutkin irrottaa?
Putken yläpäässä on reunus joka (ehjänä) estää sitä tippumasta sisään eikä sen pitäisi lähteä pöntön mukana. Eli niin kauan kuin jätää sen rauhaan niin ei huolta.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Lainattu kuva jossa paluuputken yläpää näkyy
No toivotaan että pysyy paikoillaan 415tkm ajetussa, että ei tarvitse isompiin projekteihin..

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
pysykö ehjänä?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Tietääkseni pysyi (?), kuten minullakin. Ei se taida haurastua niin helposti, eikä se ainakaan omassa koneessa halunnut nousta pöntön mukana.

Tässä olisi vielä linkki, jossa huohotusreitit näkyy vaparissa ja turbossa.
http://wwwsthlmrally.forum24.se/wwwsthlmrally-post-5700.html

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Tietääkseni pysyi (?), kuten minullakin. Ei se taida haurastua niin helposti, eikä se ainakaan omassa koneessa halunnut nousta pöntön mukana.

Tässä olisi vielä linkki, jossa huohotusreitit näkyy vaparissa ja turbossa.
http://wwwsthlmrally.forum24.se/wwwsthlmrally-post-5700.html
oukkei,sitten uskaltaa sen rykästä pois,eiköhän se sieltä mahdu tulemaan ilman että imusarjaa ottaa pois ja egr-tsydeemejä ei ole edessä.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Neljästä koneesta on ollut huohotinpurkki irti, yhdestäkään ei tullut putki mukana tai hajonnut, yhdestä jäi sentään vuotamaan siitä välistä kun en laittanut kasatessa liimaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 991
  • www.vrcf.fi
Joo, ehjänä tuli. Ja silloin kuin ensimmäisen kerran tuon irroitin oli sarja irti, myöhemmin useamman kerran käytellyt irti ja ei se sarja ole ainakaan itseni edessä ollut.
Tosin mulla ei egrää ole.

 

RallyBaron  Samppasport