Carcom Oy  Ateho

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 255893 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #165 : 05.02.2012, 18:46:17 »
Ite olen ruukannut nostaa PRV:stä moottoripilkillä koneen ja laatikon pakettina pois. Ei tarvitse naittaa konetta ja laatikkoa auton alla... Mahtuu tulemaan pakettina pois ilmastoinnin kenno paikallaan helposti, melko varmaksi sanoisin että kone yksinään syyläri paikallaankin tulee pois. Koneen etupuolella on reilusti tilaa ennen syyläriä ja se automaatin turbiini katkeaa suoraan kun sen pulttaa vetolevystä irti.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #166 : 05.02.2012, 18:56:36 »
Mää aattelin että jos jättäsin laatikon kiikkumaan autoon paikoilleen ja nostasin pelkän koneen pois. Selviää ehkä vähemmillä vahingoilla, kerran seurasin koulussa kun porukka nosti 240:n keulilta deekua laatikon kanssa pois, siinä meni lukkopellit ja tulipellit uuteen uskoon kun ei mahtunu sievästi tulemaan :D

Ja sellanen vielä että missä kohti on koneen kiinnikkeiden pultit, mulla on niin öljyn ja muun paskan peitossa se alue, että ei pahemmin muttereita tai pultteja näkyny :D Tai lähinnä siis että aukeeko ne ylä- vai alakautta?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #167 : 05.02.2012, 19:48:24 »
Mää aattelin että jos jättäsin laatikon kiikkumaan autoon paikoilleen ja nostasin pelkän koneen pois. Selviää ehkä vähemmillä vahingoilla, kerran seurasin koulussa kun porukka nosti 240:n keulilta deekua laatikon kanssa pois, siinä meni lukkopellit ja tulipellit uuteen uskoon kun ei mahtunu sievästi tulemaan :D

Ota huomioon että V6:ssa on vain 3 mukia peräkkäin eli karkeasti puolet lyhyempi motti. Ainakin tiilikeulaisesta tulee ihan ongelmitta pilkillä paketti pois, tuskinpa se -88:ssa sen vaikeampaa on. Korjausoppaassakin neuvotaan että suositeltava tapa ottaa pakettina, jollei ole jotain erityistä syytä ottaa pelkkä mylly.

Toki pilkissä on hyvä olla säädettävä tasapainorauta, helppo kallistaa mottia pystyyn ulosottovaiheessa.

Ja sellanen vielä että missä kohti on koneen kiinnikkeiden pultit, mulla on niin öljyn ja muun paskan peitossa se alue, että ei pahemmin muttereita tai pultteja näkyny :D Tai lähinnä siis että aukeeko ne ylä- vai alakautta?

Tuossa on jotain vuosimallikohtaista vaihtelua. Vanhoista ainakin helpointa ottaa etupalkin alapuolelta hillittömän pitkistä melko ohuista pulteista mutterit pois. Lähtee koneen kannakkeet sitten koneen mukaan.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #168 : 05.02.2012, 19:56:48 »
Juu, kyllä mää sen tiesinkin että onhan tuo lyhkäsempi mitä deeku. Ja kyllä ne sitäki kallisteli reippaanlaisesti muttei silti mahtunu tulemaan.

Mulla ei olis hirveenä intoo purkaa tuota keppi/shifterihelvettiä tuosta pois, niin siks aateltiin isukin kans, että vois olla helpompi napata pelkkä kone pois. Mullon tapana saada nimittäin sisustasta muoviosat lahjakkaasti kappaleiksi V:>

Kaks ohutta ja pitkää pulttia muttereineen löysin palkin alta, täytyy vissiin koittaa ne vaan aukasta. Ja sitten tietty ne kaks iskarin näköstä tankoo kans pois? Voiko se olla vaan noin yksinkertasesti kiinni, yhteensä neljällä pultilla/mutterilla joista kaks on vielä pirun ohuita  :o

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #169 : 05.02.2012, 20:04:52 »
Mulla ei olis hirveenä intoo purkaa tuota keppi/shifterihelvettiä tuosta pois, niin siks aateltiin isukin kans, että vois olla helpompi napata pelkkä kone pois. Mullon tapana saada nimittäin sisustasta muoviosat lahjakkaasti kappaleiksi V:>

Ei siinä tarvi sisällä koskea keppiin ollenkaan. Auton alta avataan 2 mutteria = reaktiotanko ja vaihtotanko kepin alapäästä irti. Lisäksi 1 sähköjohto liittimestä irti eli ylivaihteen johto (jos tässä oli AW-laatikko).

Kaks ohutta ja pitkää pulttia muttereineen löysin palkin alta, täytyy vissiin koittaa ne vaan aukasta. Ja sitten tietty ne kaks iskarin näköstä tankoo kans pois? Voiko se olla vaan noin yksinkertasesti kiinni, yhteensä neljällä pultilla/mutterilla joista kaks on vielä pirun ohuita  :o

Niin siis kaksi pulttia per puoli moottorinkannakkeissa ainakin mulla vanhakeulasessa. "Iskarin näköset" ei sano mulle mitään, onkohan siellä hydrauliset moottorin tuet sitten?

Melko hentosesti tosiaan ainakin vanhakeulasessa se motti kiinni... Mutta kyllähän se siellä mukana tulee.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #170 : 05.02.2012, 20:09:10 »
Sellaset normaalit kannakkeet on siinä palkin kohdilla ja siitä vähän taakse päin tulee palkin takaosaan kiinni koneen takaosasta sellaset iskarin näköiset tangot. Täytyy koittaa kaivella sieltä sonnan seasta jos sieltä löytyis lisää pultteja tai muttereita.

Aijaa, no eihän tuo kuulostakkaan niin pahalta sitten. Mutta täytyy nyt kattoo miten suosiolla se pelkkä kone sieltä lähtis. Kun ei oo oikeestaan mitään syytä irrottaa lootaa. Mutta mennään yrityksen ja erehdyksen kautta :D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #171 : 06.02.2012, 13:14:33 »
Mä olen nostanut pervon aina yksinään pois.

En nyt muista miten seiskassa on tilaa etupalkin ja turbiinikopan välissä (vaikka olen siinäkin ko combon irroittanut), 260:ssä vaikein kohta on turbiinin pulttien irroitus, ne täytyy irroittaa piiiitkällä jatkovarrella koneen etupuolelta. Turbiinikopan pultit on helpot irroittaa kun paketti on niin edessä. Ainoa toisinaan hieman ongelmia aiheuttava kohta on turbiini joka saattaa olla jämähtänyt vetolevyyn melko tiukasti kiinni (lähinnä turbiinin ohjuri tappi keskellä).

Syyläriä ei tosiaan ole pakko irroittaa, ainakaan pelkkää konetta nostaessa, mutta miksi sitä ei irrottaisi? Vedet on laskettu jokatapauksessa ulos ja letkut irti. Ei sinne jää kuin laatikon jäähdytinputket ja kaksi kiinnityspulttia yläreunassa. Siinä kun se kone vähän huolimattomasti heilahtaa ja särkee syylärin niin se voi harmittaa niin paljon että lipsahtaa ruma sana.

Lisäksi sun täytyy ottaa nyt huomioon että kun kannet on irti, niin sulla ei ole moottorissa nostolenkkejä enää kiinni! Kaikkein helpointahan koneen nostaminen on tietysti aina norsulla, se kun on alunperinkin juuri tuota varten suunniteltu. Tutustu miten saat turbiinin pultit auki, jos niiden avaaminen ei vaikuta pahalta rastilta, niin suosittelen jättämään laatikon paikalleen. Jos joudut käsin koneen nostamaan, niin unohda se koko paketin nostaminen. Siinäkohtaa se laatikko painaa noin 3 tonnia, vaikka se yksinään ei ole kuin ehkä 25kiloa.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #172 : 06.02.2012, 15:04:08 »
Aateltiin kietasta levee kuormaliina koneen ympäri ja ottaa moottorinostimella pois.

Mites ne öljyputket sitte ku mullon siellä vielä se lisäjäähdytin. Aiheuttaako mitään harmaita hiuksia tms ropleemia?

Tarttee tutkia turbiinin pultit sitte parin viikon päästä, tavotteena olis saada kone lattialle sillon perjantaina. Neljän jälkeen aattelin käydä kiinni, kai tuo kone on ennen puoltayötä lattialla vaikka tekeekin ekaa kertaa? :D

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #173 : 06.02.2012, 15:54:25 »
Aateltiin kietasta levee kuormaliina koneen ympäri ja ottaa moottorinostimella pois.

Mites ne öljyputket sitte ku mullon siellä vielä se lisäjäähdytin. Aiheuttaako mitään harmaita hiuksia tms ropleemia?

Liinalla kone nousee hyvin kun laittaa vaan liinan niin ettei lähde luistamaan, V-lohkon ympärihän se on helppo kietoa.

Lootan öljyputkiin sun ei mun mielestä tarvi koskea, jos et nosta laatikkoa pois. Katso vaan että öljyputket ei ole millään kiinnikkeellä lohkossa kiinni. Mun muistaakseni koneen pystyisi nostamaan siitä öljyputkien vierestä putkiin koskematta. Kun saa koneen liinan varaan, katsoo vaan että öljypohja ei juutu putkiin.

Jos tarvii irrottaa lootaöljyputkia, niin ne katkeaa syylärin liitoksesta ja toinen jäähyyn liittyvä putki siitä vierestä. Kannattaa varoa avatessa ettei mene putki mutrulle, on saattanut juuttua mutteriin. Irrotuslientä kantsii suihkia ennen avaamista ja antaa vaikuttaa. Punosletkua saa kyllä putken tilalle hydrauliikkaliikkeestä, tulee vaan joitakin kymppejä lisähintaa.

Tarttee tutkia turbiinin pultit sitte parin viikon päästä, tavotteena olis saada kone lattialle sillon perjantaina. Neljän jälkeen aattelin käydä kiinni, kai tuo kone on ennen puoltayötä lattialla vaikka tekeekin ekaa kertaa? :D

Eihän siinä työtä enää juurikaan ole kun olet jo noin paljon purkanut, olettaen että lootaliitoksen saat auki niin nopsa hommahan tuo.

Siinä vaiheessa kun moottoripilkin tunkkaaminen tuntuu kovin raskaalta ja auton etupää alkaa heilua ilmassa, tiedät että moottorinkannakkeiden pultit ei sittenkään olleet ne jotka avasit.  :)  Terveisin nimim. "Piti tämäkin kokeilla"...

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #174 : 06.02.2012, 17:39:46 »
Oolrait, kiitos näistä neuvoista! Eiköhän näilläkin jo melko pitkälle päästä -H-
Mutta lisää ohjeita ja vinkkejä saa kertoo jos vaan mieleen tulee :)

Kun tuon lohkon aattelin pensselillä sutasta, niin sille varmaan riittää ihan vaan perusteellinen pesu ja teräsharjalaikalla ajaa irtomaalit irti ja eikun uutta pintaan?

Edit. N. 10 viikonloppua on aikaa laitella tätä, 12.5 on Backwoods tänä vuonna ja ainakin kolmena viikonloppuna on muuta tekemistä. Onneks sattuu ainaki yks vähä pitempi vkl tuolle välille ja tietty sille irtokoneellehan voi tehdä keskellä viikkooki remppaa, kun ei tartte tuota lotjaketta tuuppailla halliin aina.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012, 21:01:28 kirjoittanut Sawo »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #175 : 07.02.2012, 14:47:01 »

Kun tuon lohkon aattelin pensselillä sutasta, niin sille varmaan riittää ihan vaan perusteellinen pesu ja teräsharjalaikalla ajaa irtomaalit irti ja eikun uutta pintaan?


Mistä siihen lohkoon "irtomaaleja" on päässyt? Eihän sitä ole alunperinkään maalattu mitenkään.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #176 : 07.02.2012, 18:30:52 »
Aijaahas, oletin vaan niin että siinä olis maali päällä. Tuossa on tällä hetkellä nääs sellanen varmaan parin sentin öljypaskakerros päällä, niin ei sieltä hirveemmin erotu että onko maalia vai ei..

Edit. Tuon takarajan voi kyllä varmaan ihan huoletta siirtää jonnekkin kesäkuulle, tuntuu vähän siltä että tulee alotettua hiukan iso projekti :idiot2:
En oo availlu ku mopedien koneita, en yhdenkään nelitahtisen. Isällä tosin on kokemusta rivinelosien purusta ja kasauksesta, mutta V-koneista on kuulemma pysyny etäällä :D Noh, yritetään ainaskin, jospa tää vielä joskus saatais käyntiin, toimimaan ja liikenteeseenkin.

Tänään tuli siniseltä hiukan tiivisteitä. kampuran etustefa ja virranjakajan stefa. Myös pakosarjojen ja jakopään kopan tiivisteet tuli.
Samalla isä oli kyselly noista putkien alatiivisteistä. Kuulemma jotain säätörenkaita tms sinne saa joitain kokoja, nää vissiin toimii tiivisteenäkin?
Olikohan niin, että paria, kolmee eri kokoo sai ja ainakin yksi koko oli sellanen jota ei enää saanu. Mun tuurilla on tarvetta just sille, jota ei saa enää.

Koneistaja oli sitämieltä, että jos käyttäis lohkon, putket, kannet ja imusarjan siellä, niin se sais katottua että passaako se imusarja enää kansiin kun ne suoristettiin. Ja se meinas että olis lasikuulapuhaltanu putkien alapäästä ne tiivistepinnat ja myös putket, kun niissä on hiukan ruostetta. Jotain muutaki sillä oli mielessä, en vaan muista että mitä..

Ja jos vielä sen verran saisi neuvoja, ei oo tullu ikinä irrotettua automaattilootaa, eikä oo isäkää, että jos joku vittiis kertoo vaihe vaiheelta miten se tapahtuu?
Vääntäkää vaikka rautalangasta, tai jos jostain netistä löytyy hyvät ohjeet niin myös niiden linkkaaminen auttaa. Mielellään jos ois englantia tai suomee, ruosti ei oikein taivu.
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual tästä oon jotain vinkkejä koittanu kaivaa, mutta kuvat on todella epäselvät ja ei oikein muutenkaan mee jakeluun.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012, 19:41:58 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #177 : 08.02.2012, 19:02:44 »
Jepjep, hienosti on vinkkejä tullu juu-u. Pakko varmaan sortua ostamaan se kirja kohta, tai ainakin pitää lainata kirjastosta se.

Tänään aamulla heräilin siihen, kun matkahuollosta tuli viestiä että olis pakettia saapunu. Piristi kummasti päivää, toista päivää kuumeessa jo..

Ja tällästä sieltä paketista paljastu




Hiukan tuli arvioitua keskireikä väärin, oisko menny milli tai kaksi pieleen, eli ei suuresta vahingosta ole kyse. Jakohan myöskään ei ole täysin oikea, adaptereissa 5x120 ja vanteissa 5x120,6. Jos tulee onkelmaa, jota suuresti epäilen, heitetään sitten irtokartiolliset pyöränmutterit.

Viikon päästä koitan keretä sovittelemaan näitä, samalla kun lähen konetta nappaamaan pois.

Edit. Tilasinpa motonetin verkkokaupasta sen Haynesin engl.kielisen korjausoppaan, 41,30e tuli tuhlattua. Sille luultavasti on käyttöö tulevaisuudessakin, niin jospa sitä sen verran kärsii sijottaa.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2012, 19:12:14 kirjoittanut Sawo »

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #178 : 08.02.2012, 21:25:27 »
Hyvännäköset adapterit. Eikös nämä ole ne blingfactoryn 160e mittatilausadapterit? Piilottaako noin ohut adapteri Volvon koko pinnapultin vai ootko tehny pinnapulteille jotain? En malta odottaa, että näen Pontiacit Volvon alla kunnolla asennettuna  8)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #179 : 08.02.2012, 22:03:19 »
Pinnapulttia näkyy joku 30mm navasta, noissa vanteissa on onneks tilaa tuolla puolien takana, jonnekka pitäs hävitä se noista adaptereista yli tuleva. Hyvin ainakin toimi 20mm lätyllä ja noilla mersun vanteilla.
Saahan noita aina onneks pilkottua jos tarve tulee. Sen näkee sitte viikon päästä, kun pääsen taas volvon kimppuun.

Nää on just ne, hintaa tuli pinnapulttien kans 210e, eli tekivät vielä siihen 150e hintaan näköjään. Ja toimituskulujakaan ei näkynyt..
Hiukan hitaampi palvelu, kuin tommi's billetillä. Näillä meni joku 3 vai neljä viikkoo tommilta sain kahdessa viikossa. Täältä tulen tilaamaan adapterit jatkossakin.

Vanteiden väristä on pientä mietintää käynnissä, myös sellanen idea tuli esiin tuolla NPS:n puolella, että jos vetäis tuollaseen tehdaskiiltoon noi vanteet. Elikkä tuollanen semikiiltävä/harjattu pinta. Täytyy koittaa jossain välissä yhteen vanteeseen.

 

Samppasport  Futurez