Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 255892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #195 : 18.02.2012, 19:52:50 »
Tänään siis oli projektina purkaa vaihteisto irti ja myös koneen purkua aloitella.

Vaihteiston kanssa ei mitään ongelmia ilmennyt. Alumiinisesta lattaraudasta tein turbiinille tuen ettei se sieltä kolostaan pullahda, shifterin tangoista sokat ja tapit irti, piuhat irti, kardaani irti ja kannake irti ja eikun irrottelemaan. Melko pienellä vaivalla se sieltä syliin tipahti ja samalla otin vielä kardaaninkin lattialle ja vaihdan sen tukikumin.



Tämän jälkeen pidettiin ruokapaussi jonka jälkeen hyökättiin koneen kimppuun. Vetolevy irti kampurasta, kone pysty asentoon trukkilavan päälle ja eikun öljypohjaa purkamaan.
Pulttia auki ja öljypohja oli lattialla


Tämän jälkeen 14kpl pieniä pultteja tuosta kampikammion kotelosta auki ja lopuksi nuo kahdeksan isoa runkolaakereiden mutteria auki ja sekin koppa oli lattialla. Tämän jälkeen irroteltiin männät kankineen kampurasta. Ei merkitty sylinteriputkien asentoo lohkoon, vaikka kirja sano niin. Miks ihmeessä niin täytyis tehdä?? Noh, tältä se näytti sen jälkeen.


Sen jälkeen naputeltiin laakeripukit irti kampuran päältä ja nostettiin kampura irti. Tässä kävi pieni moka kahden keskimmäisten laakeripukkien kans, piestiin niitä laakeripukkeja kumivasaralla joku 20min varmaan kunnes huomattiin että ne perkeleet on kiinni pulteilla. Vttu että ranskalaiset on kovia keksimään kaikkee vittumaisia ratkasuja. Tai ainaki käyttämään niitä.



Pitää kattoo jaksaako huomenna lähtee mitään kummosta tekemään, jos vaan raivailis nuo kaikki rojut tuolta pöydiltä ja lattioilta jonnekkin jemmaan..

Ja ihan rohkeesti vaan haukkumaan ja kommentoimaan :D
« Viimeksi muokattu: 18.02.2012, 20:06:01 kirjoittanut Sawo »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #196 : 18.02.2012, 23:55:37 »
Elä vaihda kannatinkumia jos se ei ole täysin palasina. Ja jos on, liimaile sikakitillä kasaan. BTDT, mulle motonetista haettu merkitön kannatinkumi tuli maksamaan jotakin parisataa euroa ja ääretöntä hipovan määrän manaamista ja aikaa. Siis vaikka sain siitä rahat takaisin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #197 : 19.02.2012, 14:19:28 »
Joo, meillä oli joskus puhetta tästä samasta aiheesta sun kans. Mää mietin ihan orkkiskumia tuonne, jos sinne jotain vaihdan. Mutta se ei ole nyt heti seuraavana työlistalla, niin sitä kerkeää miettimään muutamaan otteeseen ennenkuin sen aika on :)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #198 : 20.02.2012, 20:55:00 »

Mitä mä teen noille vanteille? Vannehopeeta, hieman tummempaa vai mitä? Noita kiillotushommia en jaksa tehdä. Meinasin nimittäin koittaa hiekalla puhaltaa niin ei napostele siitä alkaa hiomaan, helvetinmoinen työ, että saa edes harjatun pinnan aikaseksi..

Vielä kuvaa etupään istuvuudesta, kuvassa vanne ET16, vanne ei ole adaperissa kiinni asti, jonkun 1-2cm irti siitä ja vielä täydessä ulosjoustossa, eli kaari imasee sen sisuksiinsa. Eli eteenkin tulee tod.näk. ET 0 vanteet.


Edit. Tuollanen RAL 9007 tai RAL 9008 on aika vahvoilla tässä omasta mielestä.
http://teepe.kuvat.fi/kuvat/Touran/carlsson/IMG_7557.jpg Vähän niinkuin noin, mutta vaan kiiltävällä lakalla mattalakan sijasta.

Edit. Tänään tuli käytettyä lohko ja kampura pesukoneessa pyörimässä jonkun tunnin ajan, huomenna pesen lohkon vielä painepesurilla puhtaaksi kaikesta paskasta. Maalit jos sais hommattua, niin viikonloppuna/ensi viikolla vois sutia lohkon maaleihin.

Runkolaakereita saattaa löytyä Koivuselta, huomenna tai ylihuomenna lupasivat viimeistään soittaa ja kertoa löytyykö.

Ja huomenna koulussa olis tarkotus koittaa että minkälaista tuhoa hiekka tekee noille vanteille..
« Viimeksi muokattu: 21.02.2012, 19:28:09 kirjoittanut Sawo »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #199 : 21.02.2012, 19:45:04 »
Onko vanteet tosiaan niin huonossa kunnossa että kannattaa puhaltaa? Olis meinaan omaan silmään aika hienot tommosenakin.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #200 : 21.02.2012, 19:49:48 »
Ne on, lyöntipainoja käytetty ja ai että se lähtee siitä nätisti hapettumaan >:( Tuo vanne joka kuvissa näkyy, on ehkä parhaiten säilyny, kehästä lakka hilseilly ja hapettunu joistain kohti, mutta loput onkin sitten niin täynnä hapettumaa että en laittais yhtään mihinkään noita alle tuon näkösenä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #201 : 21.02.2012, 20:25:27 »
Vanteiden puhallukseen ehkä mieluummin soodaa kuin hiekkaa. On hintavampaa mutta ei pilaa pintaa.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #202 : 21.02.2012, 20:29:25 »
Soodalla ei lähde hapettumat.

Mulla on kaks ylimäärästä vannetta+yksi täysi sarja 13" aluvanteita toiseen kippoon, niin ei tarttee mennä pilaamaan niitä jotka päätyy volvon alle. Hiekkaa mulla on jäänyt taka-akselin puhalluksesta jäljelle ja kaverilla on pistooli, joten kovin suuria investointeja en tähän kokeiluun tehny.

Lasikuula olis paras, mutta arvaappas löytyykö tälläsestä tuppukylästä ketään kellä sellaset vehkeet olis?

Ja vielä semmonen huomio, että tuo pistooli on mallia biltema, eli teho on mitä mahtavin niin tuskin sillä kovin suurta tuhoa saa aikaseks, jos hiukan koittaa johonkin takakehään tai muualle syrjään.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #203 : 21.02.2012, 22:33:43 »
Soodalla ei lähde hapettumat.

Ei pelkällä soodalla, mutta siihen voi kuulemma laittaa esim. vettä sekaan, niin sillä pystyy kiillottamaan ihan kiiltävän pinnan. En ole nähnyt käytännössä kuin pelkällä soodalla puhaltamista, mutta vesi-soodapuhalletuksi väitettyjä kappaleita kyllä, aivan puleerattuja.

Poissa Jonas_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • Pesukinnas.com
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #204 : 22.02.2012, 13:53:28 »
Sonüs Aluminum Restore niin saa hapettumat kyytiä. Eikä tarvii puhaltaa yhtään mitään.
Volvo 460 SE 1992
Kakkoskiesinä Renault Clio -02

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #205 : 22.02.2012, 15:51:22 »
Niin varmaan pystyy kiillottamaan sellasen pinnan jossa ei ole hapettumaa. Mutta miten helv. joku vesi ja sooda pystyy poistamaan hapettuman jos se ei kuluta yhtään auton peltipintaakaan?? En kovin helposti usko, mutta jos joku video on, jossa tuommonen todella pahasti hapettunu vanne kiillotetaan sooda+vesi puhalluksella, niin sitten uskon :)

Noh, joka tapauksessa tänään koulussa kerkesin puhaltamaan yhden pontiacin vanteen ja hyvähän siitä tuli. Kraatereita tms röpelöä ei tullut, kevyt hionta ainakin 120-240 ja siitä ehkä vielä jollain 400 tai 360 paperilla, niin luulis kelpaavan vetää epoksit pintaan. Vai olisko happomaali parempi?
Loppupäivästä kävin vielä 40kg säkin hakemassa tuota hiekkaa lisää K-Raudasta niin pääsee huomenna puhaltamaan loputkin.

Edit.

Tänään kävin pesemässä lohkoo painepesurilla, vielähän tuonne jonnekkin syvimpiin koloihin jäi kakkaa. Mutta jos käytän koneistamolla tuota lohkoo, niin täytyyhän se sen jälkeen vielä pestä kerran tai pari. Ja pesen muutenkin ennen maalausta tuon pinelinellä kertaalleen.
Maalia tartteis kysyä huomenna jos muistais, todennäköisesti tulossa ihan perusmustaa.

Myös M7 kierretappi tartteis koittaa mahduttaa budjettiin, niin pääsisi puhdistamaan kierteitä.
Osaako joku sanoa/muistaako joku millä kierteellä noi kannenpultit näissä on? Korjausoppaassa ei sanottu ja kierretulkkia en löytäny..
« Viimeksi muokattu: 23.02.2012, 14:18:06 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #206 : 23.02.2012, 14:27:04 »
Jepjep, en tänään kerinnytkään puhaltelemaan vanteita, mutta aattelin laittaa kuvan näytille siitä puhallusjäljestä (tosin hiottu P120 paperilla läpi)


Ja sitten otin kuvat myös noista kahdesta pahiten hapettuneesta vanteesta, kun musta tuntuu ettei ihmiset oikeen ymmärrä että kuinka pahoista jäljistä on kyse..

Isommat kuvat löytyy tuolta http://sawo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20760%202.8%20GLE/Vanteet/Hiekkapuhallus%20ja%20pohjat%C3%B6it%C3%A4/tn_DSC_0005.JPG

Ja tuossa kusti polkas GHOST:lta ostamani takaovien mustat sisäkahvat, nämä oli todella hienossa kunnossa.

Ensi viikolla koitan muistaa/keretä käydä kysymässä ovipahvien kiinnikkeitä siniseltä, niin pääsis jo suunnitelemaan pahvien paikalleen laittoo.
Vielä pitäs avauskahvan ympärysmuovit maalata mustaksi ja vingutella ikkunoiden katkasijoille reijät.
Ja joku patentti keksiä millä nuo jalopuiset koristeet saisi pysymään kiinni. Onko kellään mitään hyviä ideoita? Sinne vissiin kuulus jotkin kiinniikkeet(?) Mutta ei siellä mulla enää mitään ole.. Liimalla ne ennen oli kiinni, mutta repsottivat kuitenkin..

EDIT. Kaveri oli eilen muokkaillu yhteen kuvaan pontiacin vanteen ja siihen väriä joka on ainakin lähelle tuota RAL9007:aa, ja se kyllä vahvisti sen että sillä värillä ne tulee!
« Viimeksi muokattu: 26.02.2012, 17:44:40 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sato|

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 381
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #207 : 27.02.2012, 09:53:13 »
Tulee siitä p0rn0 noilla vanteilla  O0
S80 D5 AWD -10 | 940 Turbo -96 | 242DL -82 | 960 16v Turbo -90

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #208 : 28.02.2012, 18:25:44 »
Kiitos vaan, eiköhän tuosta tule ihan siedettävä ensi kesäksi -H-

Muttamutta, ei kait tässä oo sen kummempaa tapahtunu kuin että toinen venakoppa sai niskaansa kiiltävänmustan maalin(paskat pohjat, niin näyttää ihan vasaralakalta). Perjantaina oli isä vieny sylinteriputket ja lohkon koneistajalle, en oikein tiedä mitä ovat keskenään suunnitelleet sille tehtävän, sen näkee kunhan sen sieltä saan. Viimeistään tiistaina kuulemma. Pääsee sitten hiihtolomalla vetelemään maalit koneen pintaan.
Imusarjan aattelin tänään tässä illanmittaan maalailla spray-vannehopeella, niin ei ihan täysin mustaksi tuo konehuone muutu :)
Kankiin laakerit tilattu, tulee huomenna. Runkolaakereita en oo vieläkään löytänyt tältä kylältä, huomenna siniseltä kysymään hintaa.. M.renkaat tartteis tilata kans, sittenpä vissiin rupeis olemaan laakeroinnit kunnossa.

Noh, männät ei ollukkaan ihan ilo silimälle, kun ne putkista otettiin pois. Kuskinpuolen kolme mäntää oikein ilosilla naarmuilla toisesta helmastaan. Oli naarmuja myös toisessa helmassa, toisessa vaan huomattavasti enemmän.


Loput kolme oli ihan ok kunnossa.


Vaikka tämä harrasteauto onkin ja fiksua olis laittaa putket ja männät uusiksi, MUTTA tässä kohtaa rupee lompakon nyörejä sen verran kiristämään, että on pakko laittaa muuten kunnostettuun koneeseen nuo vanhat paskat männät uusilla m.renkailla. :-[ Jos/kun noi sitten pettää ja loppulohkosta/koneesta tulee verkonpaino niin sitten lopetan kyllä nämä autojen/moottoripyörien/mopojen yms laitoit kokonaan ja keksin uuden harrastuksen >:(
Nimittäin mitä nopeasti vakoilin intterwebistä, niin mäntiä+putkia saa ainakin tuolta http://delorean.eu/catalog/index.php ja hintaa yhdelle kappaleelle tulee lähes 400 euroa. Eli yhdelle setille tulisi hintaa n.2400 euroa + toimituskulut.

Elikkä seuraavan kerran varmaankin joskus viikonpäästä tälle tulee jotain tapahtumaan, katsellaan sitten lisää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #209 : 28.02.2012, 19:30:34 »
http://www.simon-auto-shop.com/
Jos mä nyt oikein tavasin niin tuolla tilausnumero 011061 pitäisi olla sama mäntä ja putki paketti kuin b280 koneessa 178e laaki

Toisaalta 011063 (237e/kpl) satsilla saisi samantein kasvatettua 3 litraan, mutta onko tuo nyt sen turbokoneen matalapuristeinen mäntä, vai perusrenun 9,5 ruttuinen..

Siis 011060 pitäisi olla 2664cc
011061 2849cc
011062 2458cc
011063 2963cc
Mutta mä en nyt ole ihan varma, enkä varsinkaan ole selvillä että miten nuo alkpinen puristussuhteet menee. Kysymällä mitat kai selviää.

E: siis ikinä en ole mitään tuolta tilannut, hinnat on vaan halvemmat kuin deloreansopissa. Toisaalta kannattaa nuo nyt ainakin kysyä siniseltä ennen kuin tilailee.

 

Carcom Oy  Ateho