Elekma  Autoracing

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 255901 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #420 : 07.01.2013, 17:54:52 »
Sieltä laatikosta voi olla sitten aluksi pykälät kateissa kun lähdet ajelemaan. Kestää aikansa että ilma tulee jokapaikasta pois.
Joo, tästä oli joskus aikasemminkin puhetta. Koitan olla vetämättä ranteita auki heti alkuun, mutta varmaan parinkymmenen kilometrin jälkeen saa repiä hiukset päästä jos ei ala toimia?

Tänään tilasin paikallisesta varaosaputkasta 2,5" putkelle liitosmuhvin, saa tuon yhden vuotavan laipan tuolta välistä pois.
Tarvikeliikkeistä eikä mistään netistäkään osunu silmään tähän käypästä tiivistettä pakoputken ekaan liitokseen auton alla, niin päädyin ensin hankkimaan jonkun 440 volvoon tarkotetun tiivisteen, josta saa reikien muokkauksella sopivan. Tosin tilasin myös siniseltä originaalin tiivisteen, mutta epäilen ettei se kerkee viikonlopuks mulle.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2013, 17:56:35 kirjoittanut Sawo »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #421 : 10.01.2013, 10:44:51 »
Koitan olla vetämättä ranteita auki heti alkuun, mutta varmaan parinkymmenen kilometrin jälkeen saa repiä hiukset päästä jos ei ala toimia?


20km päästä kotoa on hyvä kuolla.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #422 : 11.01.2013, 21:12:15 »
Jotain pientä taas tälle illalle/päivälle saatu aikaseks.

Töissä tasapainottelin noita renkaita, yks vanne on sisäkehältä aika pahasti mutkalla mutta tuli pikkupainolla tasapainoon joten en stressaa siitä sen enempää koska se menee muutenkin takapäähän. Kaks muuta oli sitten ihan ok, pienillä painoilla selvittiin vaikka pientä vipatusta oli havaittavissa. Viimeinen aihetti sitten harmaita hiuksia, ei vipattanut silmämääräisesti kovin pahavasti vrt. tuohon josta sisäkehä mutkalla mutta painoja sai latoa yli sata grammaa.. Täytyy vielä koittaa vaihtaa kumin paikkaa vanteella ja toivoo että sais edes 5g päähän.

Iltasella sitten iskin vihdoin ja viimein noi nahkajakkarat etupäähänkin paikalleen. Eihän noi ookkaan kun jonku puoltoistavuotta pyöriny jaloissa. Sivulokerot jäi vielä uupumaan, koska en osaa päättää laitanko punaset vaiko mustat vaiko harmaat :D

Ihan nätisti noi tuonne omasta mielestä istuu, varsinkin kun saa katon tummanharmaaksi ja mustat ovipahvit. Sitten oon pohtinu noiden kaikkien muiden harmaiden muovien maalaamista mustaksi. Mutta sitten tuo harmaa lattiamatto paistas ehkä pahasti silmiin, en tiedä.

Pakoputkesta tuli fiksattua tuo vuotava liitos vaihtamalla laippaliitos muhviin jonka toinen pää hitsattiin tuohon itse tehtyyn Y-haaraan kiinni.
Sen jälkeen pieni koestartti, että auto pelaa ja lähtee käyntiin vielä ja että suurinosa pakokaasuista tulisi sieltä mistä kuuluukin :D
http://sawo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+760+2.8+GLE/2012/Remppaa/Valmiimpaaa/2013-01-11-137.mp4

Huomenna tosiaan aikasin aamusta tarkotus mennä käyttämään motti lämpimäks ja tekemään kansien jälkikiristys ja säätää venttiilit vielä kerran.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #423 : 12.01.2013, 12:36:40 »
Aamusta käytin koneen lämpimäksi, tai noh, hankala oli arvioida että millon kone on normilämmöissä kun lämpömittari ei näyttäny pelaavan. Kaikki vesiletkut lämpes yms, joten kaippa se ainakin lähelle normilämpöä oli.

Kone lähtee pirun nätisti pyörimään, mutta jostain ilmestyy jäähdytysnestettä heti vesipumpun taakse pikkusen ja joidenkin kannenpulttien kohdalta on kans kosteeta. Vittuperkele sanon minä jos tästä on lohko halki tms. Sitten loppuu kyllä minun Volvoiluhommat tähän paikkaan ja rupeen vaikka bemarilla ajelemaan mummojen päältä.

Tuon lisäksi tyhjäkäynti oli tänään kokoajan n.1500rpm. Mikähän sillekkin yhtäkkiä tuli. Kierroksia ottaa normaalisti ja kun kaasun päästää, niin tyhjäkäynti käy sekunnin tai pari siellä alle tonnissa mutta pomppaa heti takasin.

Mittaristo tuli taas purettua ja jotain muka mittailtua ja räplättyä, taustavalot lähti pelaamaan ja lämpömittariinkin jotain eloa tuli. Vika on todennäköisesti löysissä liittimissä, koska johtoja heiluttamalla/mittariston asentoo muuttamalla saa eri mittarit pelaamaan.

Kohta pitäs mennä kirimään kansia lisää ja säätämään venavälykset kohdilleen. Pitäsköhän ottaa pari adapteria matkaan ja sovitella vanneksia alle, jospa nostais vähän fiilistä.

EDIT. Kannet jälkikiritty ja venavälit säädetty. Imupuolelle 0,20 ja pakopuolelle tuli 0,25 välykset.

Lämpömittari ei pelaa näköjään vieläkään ja tyhjäkäynti nousee lämpimällä koneella reiluun 1000rpmään. Mikähän tuota nyttenki vaivaa. Säädänkö vaan raakasti sitä tyhjäkäyntiä pienemmälle lämpimällä koneella vai mitenkä?? Tämä siis alko aivan yhtäkkiä, kylmällä koneella käy nätisti tyhjäkäyntiä n.700-800rpm mutta koneen lämmettyä myös tyhjäkäynti nousee..

Ajelin myös pari ympyrään tuossa pihalla, mutten vauhtia saanut tarpeeksi että ois vaihteenvaihtoja päässy koittamaan.

« Viimeksi muokattu: 12.01.2013, 18:54:29 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #424 : 13.01.2013, 19:48:17 »
Tänään kävin kasailemassa ohjaustehostimen kunnolla paikalleen ja hihnankin löin paikalleen. Öljyks laitoin Mobilin ATF220 koska sitä on niin paljon ylimääräistä. Täytyy vielä ensi viikonloppuna tms ilmata se kunnolla loppuun, vielä hieman täristi jossain kohtaa kun ajoi ja käänsi rattia.

Nesteet, öljyt yms on pysyny niillä main, mihin niitä on lisäilty. Täytyy tarkkailla, että ilmestyykö sitä jäähdytysnestettä lisää sinne kansien väliin ja paljonko. Jos sitä tippa sillon tällön tippuu, niin tuskin jaksan rueta purkamaan vesipumppua yms pois siitä.
Öljykello hieman näyttää tiputtavan öljyä, tai siis se oli hieman vaan kostea. Myös öljynsuodattimessa oli tippa, täytyy tarkkailla mistä sitä tippuu.
Ei näitä motteja taida millään enää saada täysin tiiviiksi..

Ensiviikonloppuna vois koittaa ottaa pakokaasulappua ja rueta nipputelemaan, siistimään yms konehuoneen johtosarjoja jos vaan kaikki pelaa.
Pitää sitä tyhjäkäyntiäkin varmaan vaan rohkeesti ruuvata pienemmälle. Kun ei se miltään imuvuodolta tms vaikuta, kun kummiskin pyörii niin tasaisesti kun vaan voi ja kierroksia nostaa ja laskee niinkuin pitääkin.

Sais leiman tähän ruppanaan, niin pääsis kesäluukkia rakentamaan :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #425 : 13.01.2013, 20:08:56 »
Lämpimänähän se tyhjäkäynti pitäisi säätää. Sähköaivon pitäisi osata antaa kylmälle koneelle tarpeellisesti lisää henkeä.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #426 : 13.01.2013, 20:10:19 »
Tiedän, mulla on sen säätöön Volvon kirjasta lainatut ohjeet. Sitä rullaa on varmaan tullu epähuomiossa joskus tullu pyöriteltyä niin sen takia nytten temppuilee.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #427 : 13.01.2013, 20:14:37 »
Onhan se mahdollista että sinne on tullut imuvuotokin. Ollut tiivis kunnes lämpesi ekan kerran.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #428 : 13.01.2013, 20:29:25 »
Eikös imuvuodon luulis vaikuttavan käyntiin, kierrostennostoon ja laskuun? Noh, pakokaasuja kun pääsee mittamaan, niin sekin kertoo aikapaljon, jos siellä on imuvuotoja.

Edit. Ja jos jarruspreitä kans koittas suihkia. Imusarjan vai kaasuläpän tiivisteetkö näistä yleensä kusee? Kaikki ne on kylläkin tässä remontissa uusittu..
« Viimeksi muokattu: 13.01.2013, 20:32:21 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #429 : 14.01.2013, 16:17:48 »
Töissä epäilivät just tuota imuvuotoo, tai sitten moottorin lämpötila anturi ois sökönä? Joku ehdotti myös tuota tyhjäkäyntimoottoriakin syylliseksi?
Imuvuoto epäilyttää itteeni, just sen takia kun siellä on kaikki tiivisteet uutta.. Yks vikapaikka tuli mieleen, kaasuläpän jälkeen lähtee helvetinmoinen haaroitushärdelli alipaineletkuja mm. lämppärin hanalle, niin siitä paksuin letku on hieman huonokuntoinen, mikä siis tulee kaasuläpän ja imusarjan väliin.
 Myös puhallin toimii silleen, että on sekunnin-parin viive ennenkun lähtee hönkimään ja sammuu viiveellä. Voisko olla alipainevuotoo sillon?

Pahahan sitä ton tietty tässä arvailla, piru kun ois oma talli, niin pääsis räpeltämään muulloinkin kun viikonloppusin.
Perjantaina otan pakokaasut ja koitan käyttää autoo ilman tuota lämpöanturia, katotaan onko mitään vaikutusta. Ja koitan fiksata tuon alipaineletkun paremmin kiinni. Sitten on varmaan pakko myöntää tappio ja ettiä niitä imuvuotoja..
« Viimeksi muokattu: 14.01.2013, 16:32:53 kirjoittanut Sawo »

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #430 : 14.01.2013, 19:02:20 »
voisithan sen tyhjäkäynti luistin voidella vaikka crc llä. ja sormella vähä hemputtaa sitä.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #431 : 14.01.2013, 21:06:32 »
Jees, täytyy huomenissa ottaa kotiin mukaan se "moottori". Ennen kasausta mää sen kyllä putsasin bräkleenillä, mutten muuten rasvaillu tai koittanu että liikkuuko se.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2013, 21:54:51 kirjoittanut Sawo »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #432 : 14.01.2013, 21:51:24 »
Aseöljy vois olla tyhjäkäyntiventtiiliin hyvä.

Bräkleen lähinnä pesee voiteluaineet pois ja CRC:kään ei varsinaisesti voiteluaine ole...

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #433 : 14.01.2013, 21:55:36 »
Aseöljyä pitäs jostain löytyä, täytyy koittaa sitä.

Mutta siis suurinosa veikkais imuvuotoja syyksi tähän korkeeseen tyhjäkäyntiin?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #434 : 14.01.2013, 22:06:32 »
Tuskin on imuvuoto jos käy tasasesti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron