Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 760 GLE '88

  • 927 Vastauksia
  • 255896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #495 : 19.03.2013, 22:12:53 »
Tänään koulussa vaihdoin tolppiin noi sorvatut iskarit ja lyhkäsemmät jouset. Myöhemmin sitten illasta pyörähdin tallilla laittelemassa tolpat paikoilleen. Heti alko näyttää paremmalta, kun ei enää keuli ja kovin suuri pää ei mahdu kaaren ja renkaan väliin.
Pistän kuvat linkkeinä, koska ne on niin suttusia kännykkäkuvia :-[
http://sawo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+760+2.8+GLE/2013/K%C3%A4nnykk%C3%A4sontaa/tn_2013-03-19-168.jpg
Vannetta taas mallasin pikaseen paikalleen, kuvassa ei ole auto täysin tuon tunkin varassa joten IRL tuo rengas lähestyy kaarta n.3-4cm.
http://sawo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+760+2.8+GLE/2013/K%C3%A4nnykk%C3%A4sontaa/tn_2013-03-19-165.jpg

Tosiaan, n.sentin verran menee vanne tuosta sisäänpäin ja jos siitäkin huolimatta on kunnon meksikolaispoke niin täytyy rueta kikkailemaan camberia tuonne etupäähän.
Seuraavan kerran kun tallille ekysn, ois tarkotus koittaa yhdestä vanteesta varovasti kairata noita takapuolen koloja suuremmiksi jotta vanne menis lättyyn asti kiinni kuten kuuluukin.
Eli todennäköisesti huomenna saatte kuvaa (tällä kertaa jos ottas järkkärin mukaan) miten noi vanteet istuu tuohon autoon kunnolla.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #496 : 20.03.2013, 20:28:44 »
Joopajoo, tänään vinguttelin noita koloja tuonne vanteen taakse mutta tajusin samalla ettei noi pinnapultit ookkaan se ongelma. Vaan noi lätyn kiinnitysmutterit on niin paksut, että toi vanne ottaa niihin kiinni.. Pitää huomenna käydä vähän pulttiliikkeistä selvittelemässä oisko noita olemassakaan matalana vai pitääkö mun rueta ite noista hiomaan käypäset :D

Muutapa en oikeen saanukkaan sitten aikaseks, parit fotot nappailin aikani kuluksi. Tosin nekin on tuossa hallin valaistuksessa käsivaralla otettuja eli melkein kuin noi kännykkäkuvatki..





Tekis mieli käydä hakemassa tämmönen samanlainen Pervolla varustettu 760 vuosmallia 1988 varaosa-autoksi/"käyttöautoks". Yli 400tkm rullattu pervo, oonkohan mää päästäni vialla??

EDIT. Voiperkeleenperkele. Wurthilta sais noita matalia muttereita, mutta vasta maanantaina :( Kaks muuta pulttikauppaa ei suunnilleen tienneet edes tuommosten olemassaolosta.
Eikait se auta, kun odotella maanantaille.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2013, 15:30:10 kirjoittanut Sawo »

Poissa FenixOmena

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • Ahdoin vähän huonosti ja nyt turbottaa.
    • UncleMikesGarage
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #497 : 21.03.2013, 16:56:10 »
siisti 760  O0 ja nuo tulevat vanteet passaa hyvin!


ot:

(Kuva poistettu lainauksesta.)



Mulla on samanlainen raikastin!  :hello:



Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #498 : 22.03.2013, 04:35:47 »

Tekis mieli käydä hakemassa tämmönen samanlainen Pervolla varustettu 760 vuosmallia 1988 varaosa-autoksi/"käyttöautoks". Yli 400tkm rullattu pervo, oonkohan mää päästäni vialla??

Voithan sä ruuvata mittarista 200tkm pois, niin se muuttuu paljon luotettavammaksi.

joka toinen noista 80-luvun autoista on mun mielestä mititarit ruuvattu. Ei se 400tkm haise missään.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #499 : 22.03.2013, 12:27:51 »
Voithan sä ruuvata mittarista 200tkm pois, niin se muuttuu paljon luotettavammaksi.

joka toinen noista 80-luvun autoista on mun mielestä mititarit ruuvattu. Ei se 400tkm haise missään.


Mut eiks se 200tkm oo jo aika paljon PeRVolle?  :D  Ei vaan. Mut tosiaan; PRV koneista en oo kuullu koskaan mitää hyvää, mut kyllä toi naapurin vanha äijä on laskenu omalla 760:llään niin kauan kuin muistan.. Eli yli 15 vuotta pitkälle. (Se on ostanu sen aikoinaan uutena/melkein uutena ollessaan ruotsissa volvolla töissä ja tuonu sit Suomeen..)

Itellähän ei oo yhtää Pervoa ollu. Yks 760 oli joskus, mut siihen oli vaihdettu perus b200k.. Oli aika sekasotku koko auto, ku konehuoneeseen oli jätetty kaikki PRV:n sähköt.  :idiot2:

Ja mun mielestä tästä Sawon autosta tekee omalta osaltaan mielenkiintoisen juuri tekniikka. :) Olishan tää paljon tylsempi jos pellin alla ois perus B200K+M47 yhdistelmä..  ::) 

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #500 : 22.03.2013, 12:41:20 »
Kertokaa tyhmälle, mitä tuo pervo tarkottaa?  :idiot2:

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #501 : 22.03.2013, 12:56:47 »
PeRVo, eli PRV-kone. Pösön, Rellun ja Volvon yhteistyönä syntyny V6-moottori. Joka no... se on ollu enemmän ja vähemmän susi jo syntyessään. Onhan näihin vikoihin pervoihin jo korjattu aika paljon niitä alkuaikojen mokailuja, mut silti aika huonomaineinen.  ;D

Volvoissa tota ollu 200-sarjassa (262,264,265) ja 700 sarjassa.. (760,780). En sit tiiä onko ollu ihan ekoissa 960 kanssa?

Ja esim. De loreanissa on PRV-kone.. (paluu tulevaisuuten leffatrilogia)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #502 : 22.03.2013, 13:41:10 »
Tommonen rapee ranskalainenhan tuolla konehuoneessa seteleitä polttelee tiuhaan tahtiin :)
Jos joskus vielä erehdyn toisen Volvon ostamaan, niin se on 200-sarjalainen jollain mörkömoottorilla, tämmönen seiska pervolla tai sitten S90 Volvon kutosella.

Eilen kävin nappaamassa noi opelixin takaiskarit pois Volvosta ja vähän mallailin noita Hiacen iskareita. Ja nehän passaa sinne, ku isä äitin selkään kunhan vaan saan sopivan kokoista rautaputkea käsiini josta saa tehtyä holkit kumihelojen sisään.
Noi ooppelin iskareihin tehdyt alakiinnikkeetkin passaa just hyvästi noihin Hiacen iskareihin.

Alkuviikosta saan niitä merssun jousia kaverilta (Viton, W126 ja W203) niin pääsee sitten madaltamaan tuota peräpäätäkin. Bilteeemasta tai jostain pitää hakee sellaset kumitatit pohjaanlyöntikumiaihioiksi.


Ooppeli, Hiace ja orkkisnivo.
Vähän turhan pitkähän toi iskari on, mutta ei mua sen suuremmin hetkauta koska talveksi/leimalle vaihdan kuitenkin tuonne pitempää vieteriä paikallensa.

Noi pooppelit voi joku käydä hakemassa itelleen jos haluaa. Jäykkäperäsessä toimii vissiin hyvästi, mutta multilinkkiin liian löysä.

EDIT
Ainiin, tämmönen kuva tuli vastaan tuolla purjehdusseuran foorumilla. Joutuukohan tuota itekkin miettimään tosissaa noiden omien pilkkomista.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2013, 14:30:36 kirjoittanut Sawo »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #503 : 22.03.2013, 16:43:22 »
PeRVo, eli PRV-kone. Pösön, Rellun ja Volvon yhteistyönä syntyny V6-moottori. Joka no... se on ollu enemmän ja vähemmän susi jo syntyessään. Onhan näihin vikoihin pervoihin jo korjattu aika paljon niitä alkuaikojen mokailuja, mut silti aika huonomaineinen.  ;D

Ei Pervolla itseasassa huono maine ole kuin Volvossa. PSA kulkineissa ja Renuissa se on vahvan koneen maineessa. Syy voi tietysti olla se että noiden muut koneet eivät kestä sitäkään.

PRV oli eräänlainen protojuttu kaikille kolmelle valmistajalle, ja se kuinka toteuttaa OHC oli vähän hakusessa, ja alkuperäinen toteutus ei ollut kovin hyvä. Tosin ihan sama ongelma koski ensimmäisiä vinokoneitakin. Ei PRV kuitenkaan ihan susi loppujenlopuksi ollut, moottorin valmistuselinkaari oli kuitenkin pidempi kuin vinokoneen.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #504 : 25.03.2013, 22:09:13 »
Viikonloppuna tuli tosiaan askarreltua noi iskarit tuonne takapäähän paikoilleen. Noh, eihän se kovin kummosesti jäykistyny.. Kunhan joku kavereista sais aikaseks tuoda niitä merssun jousia mallattavaks niin pääsis pohtimaan jäykkiä jousia tuonne tilalle. Ensiavuksi tosin käyn hakemassa lisää noita jousen välikumeja, jospa se jotain auttas.

Tänään sitten sain Wurthilta 100kpl laatikon noita matalakantasia muttereita. Ja kesärenkaat sain pyöräytettyä alle. Ei ikinä oo renkaanvaihtoon menny niin pitkään mitä tänään, melkein 3h :D Ei ollu ihan bolt-on.



Sinnehän ne sitten loppujen lopuks sujahti todella näppärästi. Kunhan tasaselle pihalle tuon saan, niin pitää kattoo kuinka paljon pitää vielä edestä ja takaa tiputella.
Parempia kuvia myös tulossa lähiaikoina, tänään oli tarkotus pihalla räpsiä mutta kerkes jo tulemaan pimeä.

Ainiin ja noita matalakantasia M12x1.5 muttereita riittää ihan myydä asti jos jollain on tarvetta!

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #505 : 25.03.2013, 22:17:44 »

Aika makiat vanteet mukavan massiiviset  8)
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #506 : 26.03.2013, 00:52:34 »
kromia vanteisiin ja äkkiä

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #507 : 26.03.2013, 16:37:44 »
Tuo harmaa vanne on omi ihan ok näköinen.. Sensijaan niin syvälle mä en madaltaisi että rengas menee lokasuojan sisään.. Toisaalta, mun maku nyt ei muutenkaan ihan valtavirran mukana mene.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #508 : 26.03.2013, 18:08:39 »
Ei mittään kromisia palloja tähän alle. Vannehopee+kiiltävä steppilippa ois se juttu. Mutta ei tämmösistä yksosasista oikein maksa vaivaa kiillotella noita olemattomia lippejä mihinkää suuntaan.

Joo, ei tää tyylisuunta kaikille kolahdakkaan. Ja se on ihan hieno homma :)

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 GLE '88
« Vastaus #509 : 01.04.2013, 23:05:01 »
Perjantaina kävin Corollalla sahaamassa lähes 700km mustien etuovipahvien perässä :D Eipä tosin mennyt edes viittäkymppiä bensaan.

Noh, sainpahan pahvit kuitenkin ja eilen kävin sitten etuset laittamassa paikalleen.
Tänään sitten kävin takapahvit nappaamassa paikalleen. Takaset ei ole kiinni muutakuin yläreunastaan ja tuosta kahvankohdalta. Muualle tartteis metsästää kiinnikkeitä.
Etupahveihin tartteis uudet muoviosat ikkunakatkasijoiden ympärille. Myös ne jalopuulistat/paneelit pitäs saada jotenkin paikalleen. Joku on mennyt poistamaan kiinnikkeiden paikat niistä..



Eilen sunnuntaina myös käytin autoa sen verran pihalla, että sain muutaman ruudun kaapattua.



Tuommonen pölynen, lommonen, naarmunen, ruosteinen ja korkea vanha Volvohan tuo vain on.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy