Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: boogieman - 27.07.2011, 10:40:34

Otsikko: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: boogieman - 27.07.2011, 10:40:34
Eli kyseessä on pakonokan ajoitusta muuttava solenoidi, löytyy jakohihnan suojakopan alta, kiinni neljällä 8 mm pultilla.

Kuuluuko kyseisessä solenoidissa liikkua se isompi mäntä, vai pelkästään isomman männän sisällä oleva pieni osa?

Kuva: https://picasaweb.google.com/lh/photo/0Kpi5qYOua0bMjOzikEDNYW70WaF4G3FBOvfACgcSyA?feat=directlink

Kyseinen palikkahan säätää pakonokan ajoitusta ohjaamalla öljyä eri paikkoihin. Kuitenkin kun syötän 12 V solenoidille, ei siinä isommassa männässä oleva reikä reikä liiku minnekään vaan pysyy keskimmäisen jakoreiän kohdalla (reikiä ko. kohdassa kolme, keskellä osaa vierekkäin, ks. kuvasta) - ainoastaan reiästä näkyvä pienempi tappi liikkuu. Vai olenko ymmärtänyt väärin tuon toiminnan?
Otsikko: Vs: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: Justus - 27.07.2011, 12:00:08
En tiedä, mutta kiinnostaa itteänikin, koska tarvis puhdistaa kans tuo härpäke.


http://volvospeed.com/vs_forum/topic/73582-p0014-code/
"You can test it by putting 12v on one pin and ground the other. Use compressed air to confirm operation and clean valve."
Otsikko: Vs: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: boogieman - 27.07.2011, 12:41:32
Muuallakin on udeltu samaa: http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?t=17104

Tuolla on kerrottu, että solenoidin vastuksen tulisi olla 3,7 ohmia (johto irroitettuna). Mittasin omastani 4.1. Liekkö se sallitun rajoissa?
Otsikko: Vs: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: Justus - 27.07.2011, 12:51:53
Tuolla on kerrottu, että solenoidin vastuksen tulisi olla 3,7 ohmia (johto irroitettuna). Mittasin omastani 4.1. Liekkö se sallitun rajoissa?

Ei sitä pysty oikeen tarkkaan mittaamaan normaalilla yleismittarilla. Joskus mittajohdoissakin on jo muutama kymmenys resistanssia. Uskoisin tuon sun arvon olevan ihan ok. Kaiken lisäks siellä tapahtuu kuitenkin liikettä, eli mäntä liikkuu.

Oletko puhdistanut sitä millään?
Otsikko: Vs: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: boogieman - 27.07.2011, 14:24:53
Ei sitä pysty oikeen tarkkaan mittaamaan normaalilla yleismittarilla. Joskus mittajohdoissakin on jo muutama kymmenys resistanssia. Uskoisin tuon sun arvon olevan ihan ok. Kaiken lisäks siellä tapahtuu kuitenkin liikettä, eli mäntä liikkuu.

Oletko puhdistanut sitä millään?

Quickleenillä irrottelin liat ja paineilmalla suhuuttelin puhdistusaineet pois. Eipä tuo kovin likainen ollutkaan. Ei ollut vaikutusta toimintaan; yhäkin vain se pieni osa isomman sisällä liikkuu ehkä pari milliä 12 voltilla ja palaa sitten jännitteettömänä takaisin alkuasentoon.

142 eur + 8 eur tiiviste olisi sinisellä. Toinen arvuutteli josko nokka-akselin hihnapyörä voisi olla löysällä. Nyhdin pyörästä (päittäissuunnassa) ja aivan kuin siinä olisi ollut aavistuksenomainen välys. Ei mitään kolahdusta tai muuta vastaavaa vaan ihan kuin se olisi vähän liikkunut kun vertasi venttiilikoppaan. Ehkäpä kuvittelin, ehkä en. Luulis että pyörä olisi osattu kiristää jakopääremontin yhteydessä 24 tkm sitten?
Otsikko: Vs: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: Justus - 27.07.2011, 14:42:19
Tuossa postaamassani linkissä kerrottiin, että vois testata paineilmalla toiminnan.

Jospa se vika onkin siinä asentoanturissa, kuten tuossa linkin jutussa TEKVOLVO kertoo, että tuon solenoidin puhdistaminen ei auttanut mitään.

Antaako jotain vikakoodia?
Otsikko: Vs: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: boogieman - 27.07.2011, 15:28:10
[...]
Antaako jotain vikakoodia?

ECM-6440 / P1655, Camshaft reset valve (signal too low)

Puhdistin solenoidin ja laitoin takaisin vanhalla tiivisteellä. Katsoin johdot läpi (purin niput auki). Solenoidille tuleva keltaisehko johto oli yhdestä kohtaa nirhautunut s.e. jos se on ollut lähellä kantta, siitä on vuotanut jännite kanteen eikä solenoidille. Mittasin johdon eheyden litistymän toiselta puolelta liittimelle asti johtoa taivutellen eikä mittari näyttänyt katkoksia, joten laitoin sähköteippiä suojaksi, johdot varovasti kannen alle ja loputkin hilut takaisin paikoillleen.

Katsoin kaikki sulakkeet läpi siitä konehuoneessa olevasta sulakeboksista.
Lopuksi puhdistin akun navat ja kengät, plussanavassa oli vähän hapettumaa.

Akku kiinni, auto käyntiin. Ihan alkuun kakoi vähän ja arvelin että jaahas tämä oli sitten tässä, vaan pikaisesti käynti tasoittui erittäin tasaiseksi. Aiemmin vaivannut pienellä kaasun annolla tullut kierrosten niiauskin hävisi. Testiajoa tuli kilometrin verran tallilta kotiin, ja auto toimi hyvin.

Koeajo jatkuu kohta, stay tuned.
Otsikko: Vs: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: Justus - 27.07.2011, 15:45:57
Hienoa, jos tuli tuolla kuntoon *taavih->

Pitäis jostain kans löytää aikaa ja ottaa tuo omani auki.
Mulla heittää ajoittain P0014 koodia ja joskus se syttyttää vikavalokin. Pää-asiassa kylmillä ilmoilla ja nyt on muutaman kerran sika kuumalla tehnyt pitkän ajon jälkeen, kun auto käy sit vielä tyhjäkäyntiä, niin vikavalo syttyy. Mutta se on sitten itse sammunut seuraavilla käynnistyskerroilla. Tyhjäkäynti aaltoilee, mutta ei aina.

Sano vaan mun halpis testeri sopimuksensa irti ja sillä ei saa nyt mitään luettua, tarvis joku parempi löytää, mutta vuosimallini on -99 ja siihen ei löydy kovin monenlaista testeriä jotka siinä toimisivat.

Tarvii hakea tuohon uusi tiiviste, niin voi sit huoletta alkaa puhdistelemaan.
Otsikko: Vs: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: boogieman - 27.07.2011, 18:13:50
30 km riitti riemua.
Jatketaan tuota käsittelyä täällä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7862 ja pidetään tämän topikin aiheena tuo CVVT:n sielunelämä.
Otsikko: Vs: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: Justus - 03.08.2011, 20:23:52
Tuli sit kans lopultakin puhdistettua tuo solenoidi. Ei siellä kyllä oikein mitään paskaa ollutkaan.

Resistanssi oli 3,8 Ohmia. Fluke 77 näytti ensin solenoidi kuumana 4,8 Ohmia, mutta Metrix MX54 3,9 Ohmia ja sit kun se oli jäähtynyt niin 3,8 Ohmia.

Jänitteellä sitä napsuttelin, niin ei siellä liiku, kuin se pieni mäntä sisällä, samoin kuin selitit.

Tiiviste oli vähän heikomman näköinen. Uudessa oli semmonen pieni ikkunakin, jossa joku suodatinverkko.
Ens tuntumalta tuntuis käyvän tasaisemmin tyhmäkäyntiä, mutta kone oli lämmin, joten huomenna sen sit vasta aamusta tietää, kun sen kylmäkäynnistää.
En oikein usko, mutta toivon, että tuo sen parantaisi.
Otsikko: Vs: '00 2.4t CVVT-solenoidista pikainen kysymys
Kirjoitti: Justus - 04.08.2011, 11:17:21
Tyhjäkäynnin humppaaminen on nyt vähäisempää, mutta huonoon kylmäkäynnistyvyyteen ei tuo tainnut kyllä mitään vaikuttaa.