Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä (KUNNOSSA)

  • 32 Vastauksia
  • 37182 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Kuuluiko epävarma ja röpöttävä tyhjäkäynti tuohon kuuluisaan magnetimarelli kaasuläppä vikaan?

Auto käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti välillä röpöttäen. Ja toinen oire on, kun laittaa vaihteen D:ltä P:lle niin kierrokset niiaa 200-300 kiekan tuntumalle jonka jälkeen pomppaa takas 900-1000 tuntumaan, joskus melkein sammuu.

Ajossa ei mitään ongelmaa (vielä).

Vika moottorin elektroniikassa valo palaa kojetaulussa.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2012, 14:18:20 kirjoittanut coolower »
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #1 : 13.03.2012, 13:36:47 »
Liittäisin sanan "röpöttäen" ennemmin sytytysperäiseen vikaan - jokin puolista paskana kenties?.

Palaako sulla ETS-valo (kaasuläppä, ETS-teksti) vai engine-valo (moottorin kuva). Mulla ETS-ongelma alkoi "tuulenpuuskasyndroomalla". Oireena oli hyvin, hyvin lievää "tuulenpuuskamaista" nykimistä maantienopeudessa. Eli ainakin tälle "maantieautolle" näyttäisi pätevän, että läppän potikat feilaavat ensin käytetymmästä kohdasta. ETS-valon tullessa päälle (vikamoodi) tyhjäkäynti seilaa nopealla syklillä 700-1000 tjsp. Auto oli huomattavan hankala ajaa (manuaalivaihde). Vikamoodi poistui kokonaan uudelleenkäynnistyksessä.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2012, 13:47:32 kirjoittanut roilo »
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #2 : 14.03.2012, 13:56:44 »
Koneen kuva varoitusvalo palaa. Viimeksi se on palanut silloin, kun ilmamassamittari kettuili. Vikakoodiksi antoi juuri ilmamassamittarin. Olen vaihtanut IMM:n kaksi kertaa kahden vuoden aikana ja aina käyntihäiriöt on poistunut. En haluaisi uskoa että IMM menee kerran vuodessa...
Vaikka näin väitetään, että tämän koneen yksi heikko lenkki on tuo ilmamassamittarin kestävyys.

Kaasuläpän tiivistestä tihkuu tälläkin hetkellä öljyä joka ilmeisesti tulee turbolta.

Pystyykö korjaamo mittaamaan nuo puolat että onko joku niistä rikki?
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #3 : 16.03.2012, 10:31:01 »
Koneen kuva varoitusvalo palaa. Viimeksi se on palanut silloin, kun ilmamassamittari kettuili. Vikakoodiksi antoi juuri ilmamassamittarin. Olen vaihtanut IMM:n kaksi kertaa kahden vuoden aikana ja aina käyntihäiriöt on poistunut. En haluaisi uskoa että IMM menee kerran vuodessa...
Vaikka näin väitetään, että tämän koneen yksi heikko lenkki on tuo ilmamassamittarin kestävyys.

Kaasuläpän tiivistestä tihkuu tälläkin hetkellä öljyä joka ilmeisesti tulee turbolta.

Pystyykö korjaamo mittaamaan nuo puolat että onko joku niistä rikki?
Vaihdoitko alkuperäisen (tai Boschin) vai tarvikemittarin? Tarvikkeet ei kestä, jos toimivat alkuunkaan.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #4 : 17.03.2012, 09:57:00 »
Boschilaisia on molemmat ollu. Taidan käyttää autoa sinisellä
läpän putsaus, uusi tiiviste ja kuluneisuutta anteeksi antava softaus.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #5 : 18.03.2012, 11:52:05 »
Boschilaisia on molemmat ollu. Taidan käyttää autoa sinisellä
läpän putsaus, uusi tiiviste ja kuluneisuutta anteeksi antava softaus.

Tuo on ihan tekohengitystä ja silkkaa rahan haaskuuta. Potikat on kuiteskin kuluneet jo melkein puhki. Eli tuolla saa ostettu vähän lisäaikaa, mutta läppäkotelon vaihto on kuitenkin edessä.

Läpän putsaus auttanee kyllä tuohon humppaavaan tyhjäkäyntiin.
Itellä on just taisto päällä tuon läpän kanssa.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #6 : 19.03.2012, 11:05:27 »
Omassa puhdistus auttoi n. puoleksi vuodeks, mutta kotelo olikin ihan hillittömän p*skakerrostuman peitossa. Sitten piti vaihtaa uusi kotelo, ja samaan rytinään IMM (Bosch). Nyt on ollut huoletonta ajoa.

Läppäkotelon sai vielä viime kesänä muutaman satasen halvemmalla briteistä mitä Siniseltä.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #7 : 19.03.2012, 12:03:06 »
Tarkoitus olisikin tekohengittää tuo vanha läppä alkukesään asti ja sitten hommata uusi.
Varmaan tuo omakin läppä on aika kökkönen kun sieltä tiivisteen välistä puskee öljyä pihalle.

Luulisin että ei ole kilsat tuolla läpällä ihan täynnä koska on jo joskus kertaalleen vaihdettu. Arvio että läppällä olisi ajettu 120000km verran.

On kettumaista kun tyhjäkäynti on huonoa (auto tärisee vaikka kiekkoja on noin 820). Pintakaasulla ajettaessa auto nyökkii eteenpäin kun se meinaa hyytyä ja sitten yhtäkkiä se nykäsee eteenpäin. Auto on kuin henkeään haukkova kala.

Käynnistyvyyskin on heikentynyt samassa rytäkässä. Käynnistyy kyllä ekalla mutta sitten alkaa rykiminen ja tärinä. Saa loppumaan kun vähän kaasuttelee, jonka jälkeen "hörisevä" tyhjäkäynti ottaa vallan.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa Möykky

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #8 : 20.03.2012, 12:53:25 »
Minulla on pelittänyt pelkän päivityksen turvin yli 3 vuotta, poppa palaa taulussa vaan ei haittaa ::)
Autona sama V70 t.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #9 : 22.03.2012, 14:41:45 »
Edelleenkään en veikkaisi läpän puolesta ja tarjoaisin sytkäpuolta. Oikein sytyttävä auto ei täristä vielä 800RPM:ssä (elle sulla satu olemaan rankasti kevennetty ratakireä vauhtipyörä & kampikoneisto). Kun se vikavalo palaa niin eikun vikalukua kehiin (korjaamo tai yleismalli) - jos sieltä vaikka löytyisi P03xx-alkuisia vikoja (sytkä tökkii) tai P11xx-alkuisia (seos väärä eli laihalla tyhjkäkäyntiongelmaan nähden). Sitä ennen kannattaa käydä imupuoli läpi vuotojen varalta.

Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #10 : 22.03.2012, 14:45:21 »
Pystyykö korjaamo mittaamaan nuo puolat että onko joku niistä rikki?

Pystyy, vikadiagnostiikkakin saattaa päästä hajulle.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #11 : 22.03.2012, 14:53:16 »
Pystyy, vikadiagnostiikkakin saattaa päästä hajulle.

Nuo pystyy mittaamaan suuntaa antavasti, myös hyvällä yleismittarilla.
Siellä on sitten puolijohteita puolan sisällä.
Kytkentäkaaviosta selviää.

Jos on läpilyöntiongelmaa, niin sitä tuo mittari ei kyllä tiedä.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #12 : 23.03.2012, 12:51:05 »
Pitää käydä tuo koodi ottamassa ulos.

Kierokset on itse asiassa 900 tuntumassa ja silti auto tärisee/jyrisee parkissa tyhjäkäynnillä.
Autossa on 2kk vanhat orkkis tulpat.

Ruuhkassa ajaminen on kettumaisinta tällä hetkellä kun tuo kone ei tykkää tuosta pinta kaasulla ajosta. Pikkasen kaasua, kaasu pois, hipaisu kaasua, vähän jarrua jne. tyylillä ajettaessa kone ryntäyttää itseään tuon tuosta.

Itse vaan mietin tuota vaihteen siirtämistä parkille, miksi se sillon boooaaaa ja melkein sammuu.
Meneekö kaasuläppä eri asentoon P:llä kuin D päälla ja jarrupohjassa?
Tuo oire ei mielestäni viittaa sytkäjuttuun.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #13 : 02.04.2012, 00:00:42 »
Vikakoodit luettu. Taas samat kun viimeksi syksyllä. imuvuoto imusarjan ja kaasuläpän nurkilla. ja kaksi jotainlambdan arvoon viittaavaa virhettä.
vika valo sammutettu. Tämän jälkeen toimi puolituntia ok. sen jälkeen alkoi huono tyhjäkäynti. sammui pari kertaa kun yritin laittaa autoa ruutuun. ajettu kotiin, vikavalo syttyi. Tänä aamuna startti, valo sammunut itsekseen ja auto kävi kuin kello ja ei mitään vikaa noin 100km ajon aikana eikä tyhjäkäynnillä.
ei viitsisi hyvikseen tuota läppää vaihtaa...
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
« Vastaus #14 : 02.04.2012, 12:35:07 »
Vikakoodeista kannattaa mainita myös tarkka koodi, ei pelkkä "tulkinta".

Huono tyhjäkäynti ja seosvikakoodit (eli tarkalleen ottaen diagnosoidut lambda-arvot) viittaavat siis imupuolen vuotoon, joka aiheuttaa laihan seoksen, joka ei syty kunnolla ja tyhjäkäynti röpeltää. Ajossahan ei ongelmaa ole ollut - imuvuodot yleensä riittävät sotkemaan seoksen vain tyhjäkäynnin tuntumassa. Erilaisilla starttipilotti / disk-cleanereilla / vedellä roiskimalla noita imuvuotoja on tutkittu.

Yhdistettynä tuohon ajoittaisuuteen ja P-asentoon siirron aiheuttamaan "booaukseen" niin katsoisin ihan ekaksi sellaisenkin "mahdottomuuden" ettei mitään letkua ole laitettu ristiin/pinteeseen/ym. laatikon kaapelin kanssa. En tunne turbo-automaatin rakennetta, mutta eikös se shifter-kaapeli tule jonnekin ilmansyöttöalueen alle.

Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

 

Elekma  Autoracing