Nuo 262:t ovat ns. long term fuel trim-koodit, jotka kertovat, että lambdoilta tulee satunnaisesti sekavaa viestiä* seoksesta (tarkemmin: pakokaasussa olevasta jäännöshapesta). 130A on eräänlainen johdannainen short term fuel trim:stä - "air trim"-arvo - joka viittaisi siis erityisesti imuvuotoon, mutta ei definitiivisesti (ei ole mitään paineantureita, vain johtopäätös että ylimääräistä ilmaa tulee jostain).
Mietin vielä että riittäisikö läpän putsaus, uusi läpän tiiviste ja uusi imusarjan tiiviste.
Musta tuntuu että mahdollisen imuvuodon löytyminen riittää :-) - ei niitä tiivisteitä summanmutikassa kannata lähteä vaihtamaan. Oliko irtonaisia letkuja näkyvissä, onko vika tullut pikkuhiljaa päälle vai kerralla? Toisaalla törmäilin ns. purge valveen, eli Evap-systeemin poistoventtiiliin - sekin on mainittu vuotopaikaksi. Eräs konsti on imuvuodon etsintään on käyttää "vertailukonetta" ja etsiä sen käyntiäänestä poikkeavaa ääntä. Tuollaisen imuvuodon pitäisi erottua jo korvalla. Mikäli vika pahenee jonkin verran koneen lämmetessä niin se voi hyvinkin löytyä imusarjan tiivisteen tienoilta (rako suurenee lämmetessä).
Läpän puhdistus voi olla paikallaan varsinkin jos turbo puhaltelee imusarjaan öljyä niin paljon, että sitä riittää valumaan läpän tiivisteestä (ei siellä kuulu olla öljyä). Hönkääkö öljytikun tuubista öljyhöyryä (näin:
http://www.youtube.com/watch?v=zqnrMJ5st1s)? *) Viesti voi olla sekava joko lambdan vian, pakosarjan vuodon tai virheellisen seoksen takia. Virheellinen seos taas voi johtua ilmamassamittauksen, polttoaineensyöton ja imusarjan tiiviyden pyhän liiton repeilystä. Läpällä ei ole vaikutusta seokseen.
ps. (ECM-)903C on läppäkoodi, yleismittarilla saa arvon P2135