Race.fi  Puotilan autokorjaamo

850 Puhaltimen moottorin vaihto

  • 5 Vastauksia
  • 20187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
850 Puhaltimen moottorin vaihto
« : 29.10.2010, 18:30:37 »
Lainaus käyttäjältä: Jerry Volvolandia
Made By T5R -95:

No niin lähdimpä tässä aamutuimaan liikkeelle, mutta kun tuo jo pitkään oikutellut puhaltimen moottoripas ei tahtonut lähteä liikkeelle...

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kylmä on...

Mä nyt sitten vaihdoin ton tossa aikani kuluksi, ja aattelin laittaa nyt tännekkin ohjeet, jos on jollain muullakin sama ongelma...

(Kuva poistettu lainauksesta.)


Eli siinä on kaikki työkalut, mitä mä käytin koko projektin aikana (pikku broidi oli kyllä kanssa, mutta se ei nyt sopinu kuvaan  ;D)
Eli Torx sarja -> pieni tasapää ruuvari -> tuurna -> vasara -> CRC purkki

(Kuva poistettu lainauksesta.)

No niin... Homma alkaa sillä että irrotetaan apparin "potkulevy" joka on kiinni kolmella torx ruuvilla.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Seuraavaksi irrotetaan hansikas lokeron kannen rajottimet -> Laita pieni tasapää ruuvari kuvan mukaisesti siihen hahloon joka on siinä hansikas lokeron kannessa -> Käännä ruuvaria HUOM VAROVASTI! ikäänkuin aukipäin samalla kammeten sitä rajoittajaa ulospäin...

Kun rajottajat on saatu pois voidaan irrottaa 6 torx ruuvia, jotka pitävät hansikas lokeron kiinni -> kun nämä on irti vedä koko hansikalokeroa ulospäin...

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kannen alta pitäisi löytytyä jotakuinkin tällainen näky... Puhallinmoottori näkyy kuvassa (musta viritelmä)

LIITTIMIÄ EI TARVITSE IRROTTAA TOISISTAAN, PAITSI YKSI JOKA MENEE PUHALLIN MOOTTORILLE (MUISTAAKSENI PUNAINEN JA MUSTA JOHTO mä tarkistan viellä) MUUT JOHDOT IRTOAVAT SEMMOSENAAN...

Jos irrottaa noi liittimet, ni ei se mitään haittaa, mutta ne on sitten kanssa MUISTETTAVA LAITTAA TAKAISIN

Eli aloitetaan valkoisesta johto pidikkeestä -> istuessasi apparin penkillä vedä itseesipäin siitä valkoisesta kohdasta

Valkoisen johtonivaskan alapäässä on liitin joka irtoaa kanssa vetämällä itseesi päin

Kuvassa näkyvä "liuuta kello yhdensuuntaan" liitin lähtee liuttamalla kello yhden suuntaan  ;D, eli oikealle yläviistoon...

Sitten on viellä kaksi liitintä jotka ei mahtunut kuvaan, ne sijaitsee tossa puhaltimen alaosassa toinen on se puhallinmoottorin, ja toinen on semmonen mihin menee monta piuhaa... Se mihin menee monta piuhaa lähtee irti kanssa itseensäpäin vetämällä...

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tämän jälkeen irrota neljä torx ruuvia, jotka on ympyröity kuvassa (tässä kuvassa EI ole irroitettu noita liittimiä - kun eipä tullut "räpsästyä" kuvaa siitä kun ne on irti)

Moottori tulee ulos alakautta, mutta ole varovainen sen roottorin kanssa (Roottori on sellainen valkoinen "vispilä" joka on siinä moottorissa kiinni)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kun moottori on irti on ERITTÄIN TÄRKEÄÄ IRROITTAA TOINEN LIITIN JOKA ON KIINNI MOOTTORISSA. Siinä on kaksi "klipsua" jotka on ympyröity kuvassa, niitä pitää nostaa, ja liitintä vetää...

Irroita kullan värinen torx ruuvi joka on moottorissa kiinni (kuvassa se on jo irrotettu)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tässä kohdassä tuli sitten käytettyä erikoistyökalua (pikkubroidi ;D) - Se piti kiinni mustasta osiosta (merkattu kuvassa), ja minä "naputtelin" tuurnalla hissukseen moottorin irti kuorestaan - Siitä reiästä, josta on juuri irrotettu se kullan värinen torx...

Tämä kohta mieleellään aika lähellä lattiaa, ettei se roottori mene rikki jos se tippuu lattialle...

(Kuva poistettu lainauksesta.)

TÄSSÄ VAIHEESSA KANNATTAA PAINAA MIELEEN NOIN SUUNNILLEE KUINKA PALJON AKSELI TULEE ULOS ROOTTORISTA (NOIN SUUNNILLEE, ELI EI OLE MITÄÄN JÄRKEÄ MITATA SITÄ MILLÄÄN TARKKUUS MITOILLA - VAAN NOIN SILMÄMÄÄRÄISESTI)

Nyt tulee sitten ehdottomasti homman vaikein vaihe -> moottorin irroitus roottorista -> Mä ruiskautin tipan CRC:tä tohon akselin päähän eli tuohon mihin tuurna koskee kuvassa -> Mulla oli käytössä ruuvipenkki jonka sai avattua niin paljon, että se moottori mahtuu olemaan siinä välissä... Sitten ei muuta kun naputtelemeen -> Mulla tuo akselinpää oli aika ruosteessa, joten sain jo suorastaan "hakata" sitä irti siitä roottorista, mutta kyllä se siitä kuitenkin lähti.

Ruuvipenkin voi korvata oikeastaan ihan millä vaan, missä on väli tolle moottorille, eikä mene pienestä naputtelusta rikki... Esim. kaksi lankunpätkää on oikeen hyvä

Eli moottorin pitäisi olla irti akselista... Sitten alkaa kasaus vaihe -> eli kun sen roottorin laittaa siihen uuteen moottoriin, tulisi sen akselin olla jotakuinkin yhtä ulkona kun mitä se oli...

Laita moottori-roottori yhdistemä takaisin siihen mustaan levyyn, sillain että ne "lattaliittimet" menee semmosiin hahloihin jotka on siinä mustassa levyssä.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tässä kuvassa irroitetusta liittimen kolosta näkee ne "lattaliittimet" -> katso että ne menee melkein pohjaan saakka -> koita että roottori pyörii, ja että se ei ota kiinni mihinkään...

Kiinnitä se kullan värinen torx ruuvi, ja kiristä se... Koita uudestaan, että se roottori pyörii, ja ettei se ota kiinni mihinkään... Laita kuvassa näkyvä liitin takaisin - mutta katso että ne liittimet kohtaavat (näkyvät semmosesta kolosta)

Ja ei muuta kun kasaamaan... Se menee ihan että ruuvit vaan kiinni ja menoks  ;D

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: 850 Puhaltimen moottorin vaihto
« Vastaus #1 : 13.11.2011, 18:59:58 »

Poissa kasipätkä92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 Puhaltimen moottorin vaihto
« Vastaus #2 : 11.04.2013, 16:57:12 »
tuota noi, kun olet tehnyt ton homman, nii ite avasin ton hansikkaan ja katoin, niii tuli tämmönen vastaa,


mikä toi pienempi ympyrä on, isompi on kiinitys kohta, ja piuha siihen menee, et toi näyttää ihan turhalta olla tos kun ei mitää ees auta.
Nykyset: 850 2.3l t5 (uusi projetki)
Entiset: S40 1,8, 850 GLT 2,4l 20v

Poissa m1ke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Pientä säätöä.
Vs: 850 Puhaltimen moottorin vaihto
« Vastaus #3 : 25.01.2015, 17:04:42 »
kävin tuossa hakeen tämmöisen https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/131921/780557?ajoneuvo=656 mutta EI SE PASSAA!!! oisko eroja onko AC:lla vai ilman??

V70 2,5dti -00
Xc90 d5 235hv -06 400tkm V70 StW 2,5tdi -00 715tkm v70 d5 -02 500tkm Mb 608d vm84

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 850 Puhaltimen moottorin vaihto
« Vastaus #4 : 25.01.2015, 18:11:44 »
tuota noi, kun olet tehnyt ton homman, nii ite avasin ton hansikkaan ja katoin, niii tuli tämmönen vastaa,

(Kuva poistettu lainauksesta.)
mikä toi pienempi ympyrä on, isompi on kiinitys kohta, ja piuha siihen menee, et toi näyttää ihan turhalta olla tos kun ei mitää ees auta.

Tuo on servomoottori joka kääntää sisäilmankierron läppää. pienempi ympyrä on akselinpää johon kuuluva vipu näyttäisi olevan tippunut paikaltaan(tyyppivika. vipu halkeaa akselinpäästä ja ei pysy enää paikallaan). mielestäni vipu makaa tuossa kuvassa akselinpään alapuolella(sininen ympyrä).
« Viimeksi muokattu: 25.01.2015, 18:16:59 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: 850 Puhaltimen moottorin vaihto
« Vastaus #5 : 09.02.2022, 18:12:05 »
Onko näissä lämmityslaitteen moottoreissa eroja ilmastoimattoman, manuaali-ilmastoidun tai automaatti-ilmastoidun kesken? Nimenomaan jos purkuosasta kyse? Käykö ristiin?

Alkanut oma pitämään sen verran mekkalaa, että lienee vaihdettava ennen kuin hajoaa.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

KL-varaosat  Race.fi