Hiljaista faktarintamalla, joten tartuin itse toimeen. 16T turboa on vinolla ja suoralla lähdöllä. Kuten aiemmin todettu, niin omani pitäisi olla suoralla lähdöllä. Olen kääntymässä sellaiseen vaihtoehtoon, missä korvaan oman B5204T3 moottorin B5234T3 moottorilla ja 16T turbolla. Kiikarissa oleva kone on ilman VVT-ominaisuutta ja ikä pitäisi olla muutenkin sovelias, jotta voisi hyödyntää oman auton johtosarjaa. Selvityksessä on nyt se, voiko 166kW Motronic 4.4 ohjauksella varustettuun ECUun ohjelmoida B5234T3:n "lastutetun" ohjelman. En äkkiseltään keksi syytä miksi ei voisi, jos anturit ja muut sähkölaitteet ovat samat. Ihmettelisin, jos eivät olisi, sillä lohkohan moottoreissa pitäisi olla ihan sama ja aikakausi täsmää. No, kaikki on tietenkin mahdollista...
Suunnitelma on kiikarissa olevan koneen osalta käydä se läpi. Kansityön tekijä (venttiilityöt, seetit, kumit, ohjurit jne.) on jo tiedossa. Ajatuksena on rengastaa ja laakeroida kone kauttaaltaan. Turbon osalta ei lähdetä hulluttelemaan, vaan tuo 16T saa piisata. Down pipen lähtöä joutuu muokkaamaan, sillä kokoluokka on eri, kuin mitä nyt kiinni olevassa pikkupuhaltimessa. Toisaalta, Eurostainlessilta voi löytyä suoraan oikea down pipe, sillä tuota omaa koppaa on saanyt tälläkin turbolla varustettuna, joten se voipi ratketa sillä. Täytyy huomenna varmistaa asia.
Käytännön vinkkejä otetaan edelleen vastaan, mitä pitää huomioida ja muistaa tässä asiassa. Ajatuksena on pitää mahdollsimman pitkälle vakiona koko laitos, jotta turvataan käyttökulkineen luotettavuus. Tehoja ei lähdetä hulluttelemaan, vaan otetaan lastulla, mitä järkevästi on käyttämättömästä reservistä hyödynnettävissä.