Elekma  Autoracing

Automaattivaihteiston huoltoa, korjausta ja tietoja

  • 2 Vastauksia
  • 13435 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Lainaus käyttäjältä: Jule
Tyyppi: BW-55/AW-55AW-70/71
Välityssuhteet:
1. 2,45:12,45:1
2.1,45:11,45:1
3.1:11:1
OD-0,69:1
R 2,212:12,21:1
Turbiini1-2:11-2:1
StallSpeed1950-2500rpm1800-2500rpm
Öljytilavuus:
-79: 6,5l-
79-:6,9l7,5l
josta turbiini: 2,5l2,5l
Öljylaatu:ATF G (F)*ATF G (F)* (DEXTRON 11 D 1984-)

*Öljyn täytettävä vaatimus normi Ford M2 C33-F tai G


Öljymäärän tarkistaminen:

Aja auto lämpimäksi.
Pysäköi tasaiselle paikalle, älä sammuta moottoria.
Käytä kaikki vaihteet päällä, ja jätä keppi lopuksi P asentoon, älä vieläkään sammuta moottoria.
Nosta öljytikku ja puhdista se öljystä (eikä mitään strasselin langanpätkiä sinne), vieläkään ei saa sammuttaa.
Öljytikku takaisin paikalleen ja ylös
Pitäisi olla HOT alueen merkkien välissä (merkkien väli n. ½l), lisää jos tarpeen.
Nyt saa sammuttaa.


Automaatin öljyn vaihto kierrättämällä (lämpimänä):

Roppu auki, ja öljyt ulos mitta-astiaan. Öljy on kuumaa!
Kun enempää ei valu roppu kiinni uuden kupariprikan kanssa, ja täyttöputkesta (sama kuin mittatikun putki) uutta öljyä tilalle saman verran kuin sitä tuli uloskin.
Öljynjäähdyttimen paluuputki auki (alempi), ja öljy valumaan mitta-astiaan.
Moottori käyntiin tyhjäkäynnillä, annetaan käydä, kunnes 1 litra on pumpattu öljyä ulos.
Lisätään litra öljyä.
Moottori käyntiin litraksi.
Lisätään öljyä.
Jatketaan kunnes ulos pumpattava öljy on kirkasta.
Ruuvataan paluuputki takaisin kiinni.
Tarkistetaan öljytaso mittatikulla (koneen käydessä, ensin vaihteet läpi), lisätään (tai vähennetään) tarvittaessa kylmän asteikon mukaan.
Käydään koeajolla, ei kannata katkaista aivoista verisuonta jos ihan aluksi ei vaihteet toimi normaalisti. Vasta parinkilometrin jälkeen on aivoinfarktin paikka.
Lopuksi lämpimänä öljymäärän tarkistus normaalisti.

Öljyä kuluu yleensä vähän enemmän kuin mitä laatikko vetää, hieman tuorettakin öljyä menee "hukkaan".

Ei meinaa vaihtaa isommalle. Kaasua pitää hellittää niin, että vauhti hiipuu ja sitten kolahtaa oikein kunnolla isommalle:

Kickdown vaijeri liian kireällä. Vanhemmiten kun kaasuvivusto väljistyy, niin se vaijeri on liian krieällä suhteessa kaasupolkimeen. Perussäätö toimii niin että kun kaasuvivustosta on väljät pois ja läppä alkaa avautua pitäsii alkaa kick-down vaijeri vetämään samaan aikaan. Perstuntumalla sitten voi hienosäätää. Jos kickdown ei vaihda pienemmälle vaijeri on liian löysä.

Englanninkielinen korjausopas edellä mainituihin vaihteistoihin. Mikäli sivut eivät näy alaspäin rullaamalla, käytä alareunassa olevia sivunvaihtonappeja.
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual
« Viimeksi muokattu: 03.11.2010, 00:42:49 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston huoltoa, korjausta ja tietoja
« Vastaus #1 : 12.05.2013, 14:43:21 »
onko kellään jumittanut kickdown mekanismi laatikon sisältä?
vaijeri ei liiku milliäkään mihinkään suuntaan.
ykkösellä pitää 55km/H saakka ennenku vaihtaa kakkoselle, kakkosella mennään 110km/h saakka jolloin ottaa kolmoselle. suletulla alueella kokeilin nii 160km/h ottaa nelosen päälle. ja vauhtia löysätessä 140km/h tiputtaa takas kolmoselle ja 110km/h tiputtaa kakkoselle ja 50km/h ykköselle.

vika viittais siihen että kickdown olisi jumittanut päälle.
kaasu mekanismeissa on hieman väljää eikä vaijeria ollu koskaan säädetty, näin päättelin kun ei asennus jälkiä ollut siellä päin.

pitää vissiin käyttää laatikon öljypohja pois ja tutkia syytä käytökseen.
onkos näissä öljysuodatin jossan laatikon sisällä? jos on nii vaihan sen samalla ku aukasen...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa volvomies240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaattivaihteiston huoltoa, korjausta ja tietoja
« Vastaus #2 : 03.02.2014, 19:20:24 »
Onnistuuko vaihteistoöljyn vaihto kierrättämällä samalla tavalla ZF 4HP22 lootaan?

 

Elekma  Autoracing