Samppasport  Futurez

Volvo 240 SE b230f->b230fk

  • 17 Vastauksia
  • 13778 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 SE b230f->b230fk
« : 07.07.2014, 18:28:30 »
Moro eli aika olisi alotella omaan projektia ja tännehän näitä tuntuu mahtuvan. An other turbo 240 :2funny:

Volvojen kanssa on tullu nyt pelattua kolmisen vuotta ja nyt olisi vihdoin ja viimein tarkoitus alottaa omaan pientä projektia. Auto siis Volvo 240 SE ajettu 170tkm ulkoisesti ja teknisesti hyvässä kunnossa ja täysin alkuperäinen. Tarkoitus olis heittää keulille -96 mallisesta 940 volvosta B230FK ja M90 kiinni. Auton käyn hakemassa maanantaina koska halvalla saan. Eli luovuttaja autosta saa suoraan kaiken tarvittavan näin alkuun ainakin.

Ihan ensimmäisenä olisi tarkoitus saada auto katsastettua leimalle ja sen jälkeen hieman piristää. Vaihdelaatikoksi joko tuo M47 näin aluksi tai sit heti jo m90 kiinni. M90 tulee jossain vaiheessa kiinni kuitenki...

Autohan on vähänpäästöinen mutta katsastukseen sen ei pitäisi tuottaa ongelmia koska luovuttaja auton tekniikka on myös vähänpäästöinen eikö näin??

Muutoksia jota joutuu tekemään tekniikalle:

-Päätyjakajan vaihto lohkoon
-Imm vaihto pakopuolelle
-Moottorin kiinnikeiden vaihto 240 sopivaksi (saa vanhasta tekniikasta)
-Letkujen muokkaaminen sopivaksi

Muita muutoksia joita joutuu ottamaan huomioon? Sähköjen yhteen sopivuus? M90 asettaminen 200-sarjalaiseen, muutokset?

Aluksi olisi tarkoitus vain saada auto toimimaan uudella tekniilla sen jälkeen muita muutoksia. Tarkoituksena olisi pitää auto alkuperäisen näköisenä ei mitään radikaaleja muutoksia. Vanteet vaihtuu ja jotain retro tyyliä ajattelin, turbon orkis look esim. Aika näyttää mihin mennään.

Eli kaikki vinkit koneen vaihtoon b230f->b230fk on tervetulleita kyseessä ensimmäinen kunnon auto projekti joten jos löytyisi tyhmiin kysymyksiin vastaajia niin olisin todella kiitollinen.





Siinä kuvia autosta, ainoat mitkä oli koneella. Tällä hetkellä auto seisonnassa ja jo ollut puoli vuotta





Kuvia luovuttaja autosta ja tekniikasta.

Tästä se lähtee kaikki vinkit ja kommentit siis tervetulleita ;)
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #1 : 07.07.2014, 18:43:05 »
-Imm vaihto pakopuolelle
Niin siis meinaat tällä vissiin apukuskin puolelle koria? :2funny:

Mutta joo, ainakin ajomukavuuden suhteen suosittelen lämpimästi laittamaan heti kättelyssä sen M90:n. On aivan eri planeetalta kuin nuo kromikeppilaatikot, minä en ainakaan sellaista enää huoli kun on kerran M90:llä ajanut. Taisi vaan olla niin että jotain pientä väkivaltaa joutuu 240:ssä kardaanitunneliin kohdistamaan että se sinne sujahtaa?
Turbon boksithan ainakin tarviit että saat pelaamaan nätisti, sitä en osaa sanoa meneekö ne suoraan kakssatkun johtosarjoihin.

Näitä 240 turboprojekteja alkaa olla kyllä melko huomattava prosenttiosuus tämän foorumin projekteista mutta ei sen liene väliä jos siististi tehdään? ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #2 : 07.07.2014, 18:55:37 »
Boksit pitäs mennä suoraan. Tuo m90 sopivuus 240:iin on vissiin vähän yksilöllistä. Toisiin menee heittämällä joistain joutuu vähän moukaroimaan...siitä en sitten tiiä mikäli 940 boksit on varustettu ajonestolla miten sen saa ohitettua...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #3 : 08.07.2014, 17:08:11 »
Tarkotus olisi sovittaa siis m90 tuonne moottorin perään. Foorumeilta lueskelin asennus ohjeita ja jonkun verran joutuu tekemään muokkauksia että laatikon saa sopimaan. Kuhan pääsee purku hommin selviää lopulliset muokkaukset mitkä joutuu tekemään aika näyttä. Kardaanin joutuu ainakin vaihtamaan ja laatikon tukipalkkia muokkaamaan...

Mites tuo ajoesto noissa bokseissa? Mistä sen saa selvillä ja onko se purettavissa? ???

Miten imm siirron/muokkauksen porukka tehnyt? Jatkanut vain johtoja?
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #4 : 13.07.2014, 16:48:58 »
Mites tämä projekti etenee?
Volvo 240 -92

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #5 : 13.07.2014, 17:32:52 »


Mites tuo ajoesto noissa bokseissa? Mistä sen saa selvillä ja onko se purettavissa? ???

Miten imm siirron/muokkauksen porukka tehnyt? Jatkanut vain johtoja?

Ajonesto 977 ja 984 bokseissa, mutta siitä pääsee eroon vanhemalla lastulla.

Immun johtoa ei tarvitse jatkaa. Irroita liitinrungosta ne "abikot" miniskidillä ruuvarilla. Muista merkata järjestys. Tee ruiskun johtosarjan suojakuoreen pieni viilto ihan tulipellin läpiviennin juuren ja vedä ne johdot ulos siitä yksitellen. Teippaa se abiko ettei se tartu niistä väkäsistä sukan saumoihin. Vedä viimeisen johdon mukana uusi maajohto, olikohan ruskea, ja maadoita se samaan paikkaan kuin vanha, eli imusarja maadoituspisteeseen. Tämä on ainoa johto jota tarvitsee jatkaa. Siinä turbon sisäänmenoputkessa on hassun näköinen mokkula johon tulee liitin. Se on huohotuksen lämmitysvastus, ei tarvitse kytkeä jos on kesäauto, mutta muuten samalta piuhalta kuin bensapumppu tai lambdanlämmitys.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #6 : 13.07.2014, 17:36:36 »
Ajonesto 977 ja 984 bokseissa, mutta siitä pääsee eroon vanhemalla lastulla.
Ja -976. Tai ainakin mun tapauksessa :hello:
No kun halvalla sai.

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #7 : 16.07.2014, 07:37:49 »
Mites tämä projekti etenee?

Projekti etenee hitaasti... Käytiin hakemassa lapista maanantaina mahdollinen tekniikan luovuttaja 940 ja 240 sai tuoreen leiman lauantaina huomautus tuli ruuvimeisselin kokoneisesta reijästä pohjassa. 940 oli kuitenkin aivan huippu kuntoinen voisiko sanoa lähes täydellisessä kunnossa ikäänsä ja kilometreihinsä nähden niin saa nähdä viitsiikö tuosta edes purkaa  :2funny: :2funny: Autosta löytyy tosiaan täydellinen huoltokirja ja volvo on tuotu ruotsin lapista aikoinaan niin ruostettakaan ei ole missään. Lisäksi löytyy bensavebasto lisävarusteena ja muutenkin hyvät varusteet jotka kaikki toimivat ;)

Auton haku reissu ei sujunut kuitenkaan kuin strömmössä... Vanha rakas kaksnelikymppinen teki tepposet ja päätti jättää tielle noin 300km ennen joensuuta  :peetu: No ei siinä 940 toimi vetoautona loppu matkan onneksi oli hinausköysi mukana  :D Ei ole varmaan kovin moni hinannat köydellä 300 kilometriä autoa perässä. Nyt ne pöpöttää veljeni kerrostalon parkkipaikalla ja projekti seisoo.

Tämän vika pitäisi saada korjatuksi ennen kui voi tekniikan vaihtoa alkaa tekemään. Osasiko sanoa missä vika :idiot2: Eli kesken ajoin sammui aivan yhtäkkiä. Jostain sähkö viasta on kyse. Mittaristoon syttyy ainostaan lamdan ja abs valo kun virta avain II asennossa ja startilla ei tapahtu mitään. No vaihdoin virtalukon pohjan jo heti tienpäällä kun ylimääräinen sattui olemaan mukana. Auto lähti käyntiin ja päästiin ajamaan noin kilometri jolloin volvo taas sammui pätkimisen kautta ei tahtonut ottaa kierroksia ja matkan teko jäi lopullisesti siihen. Eli akku purkaa jännitettä johonkin minne ei pitäisi???

Valojen kanssa tässä on ollut ongelmia jo ennenkin. Valo rele kärähti jo jokin aika sitten ja vaihdoin sen uuteen. Samalla kaikki muutkin valoihin liittyvät releet. Vika ei korjaantunut vaan rele jäi huutamaan aina virtojen katkaisun jälkeen  ??? Kytkin valokatkaisijan liittimet niin että rele ei huutaisi joten valot jäivät päälle aina virtojen katkaisun jälkeen ja oon irroitellut akkua jonkin aikaa että valot sammuivat kun olen tarvinnut autoa ja kun en vikaa ei ole löytyny osaako joku auttaa missä vika?

Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3444
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #8 : 16.07.2014, 18:02:10 »
Maadoituskaapelit kunnossa ??
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #9 : 16.07.2014, 19:49:20 »
Maadoituskaapelit kunnossa ??

Kävin läpi kaikki konehuoneesta löytyvät maakaapelit putsaamalla ne mistä muualta pitäisi katsoa?
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #10 : 16.07.2014, 20:23:29 »
Jännitteensäädin laturissa voi myös vedellä viimesiään. Itellä kiukutteli vähän vastaavasti ja sammu ajosta ilman varotusta. Uus säädin kehiin ja kaikki oli taas kunnossa.
V70 TDI

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #11 : 17.07.2014, 12:30:34 »
Jännitteensäädin laturissa voi myös vedellä viimesiään. Itellä kiukutteli vähän vastaavasti ja sammu ajosta ilman varotusta. Uus säädin kehiin ja kaikki oli taas kunnossa.

Laturi on aivan uusi vaihdettu alle 1000km sitten...

Alkaa idea loppumaan :idiot2:
Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #12 : 17.07.2014, 19:31:37 »
Mulla oli vastaava ongelma ja laturista se syy löytyi. Vaihdoin jännitteensäätimen ja tarkistin maajohot, ei auttanu. Muutaman kerran jumppasin laturia eestaas autossa ja ruuvipenkissä kunnes lopulta purin sen ja putsailin. Hioin käämistä ja pyörijästä ruosteet yms. Joku muovi siitä laturista oli muistaakseni lähteny liikkeele, muovi joka eristää  laturin navan rungosta? En nyt aivan tarkkaan muista... Tällä toimenpiteellä laturi tuli kuntoon.

Joku tuhat kilometriä sitten edellisen omistajan toimesta vaihdettu vaihtolaturi.

E: Elikkäs alla olevasta kuvasta näkyy se muovi josta selitin. Muovi oli huonosti ja herätteen napa (eli tuo ohuempi pultti) vastasi laturin runkoon.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2014, 19:53:23 kirjoittanut 240masentaa »
Volvo 240 -92

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #13 : 17.07.2014, 21:47:28 »
laturia mäkin lähtisin ensimmäisenä syyttään kuitenkin. Sen kunto kun on suht helppo tarkastaa vaikka kuinka olis uus. Jos se on kunnossa niin on ainakin yks vika suljettu pois.
V70 TDI

Poissa tukse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 SE b230f->b230fk
« Vastaus #14 : 18.07.2014, 16:57:35 »
Joo oli laturia alan kattelamaan kuhan kerkeän mutta mikä selittäisi virranlukon pohjan kärähtämisen samaan aikaan ??? Jotain muutakin siellä sähköissä voi kyllä hyvin mahdollisesti vikana... Valo ongelma ei ole vieläkään ratkennut joten siihenkin pitäisi keksiä ratkaisi. Mutta laturi nyt aivan ensimmäisinä syyniin saa nähdä onko siinä vika.

Varusmies palvelus hieman vain rajoittaa aikaa jota pystyy käyttämään  mutta hitaasti mutta varmasti edetään. Saa nähdä kun vaihto tekniikka on irti tuosta 940 alanko vaihtamaan sitä tuolla intin leivissä sen verran jo oli puoli vuotta palvelleena ylimäärästä aikaa on tuolla  :D Talli paikkaakin varuskunnan autovarastolta lupailivat alustavasti  ;) Saa nyt nähdä

Volvo 760 Turbo -90
ex Volvot: 242 DL -79, 240 SE -92, 940 Classic-97, 9450 Turbo -96

 

Proturbo  Autodiagnoosi