Elekma  Autoracing

245 Tsompivolvo

  • 85 Vastauksia
  • 48187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
245 Tsompivolvo
« : 06.12.2010, 18:40:06 »
Volvo 245 -87

Tästä kuva
albumiin


Status
- Kone odottaa asennusta

Tekniikka
- B200ET peruspata
- 13mm kangit vaihdettu
- isohko kkk ahdin
- pakosarja, omavalmiste
- 50mm hukkaportti, biltema
- megasquirt
- Sytytys: Ihan se volvon kärjetön, ei turbo malli.
- 3" downpipe
- 2,5" putkisto, yksi läpivirtausvaimennin
- vauhtipyörä: 5kg teräspyörä by Bling Factory
- Kytkin: 3-levyinen Tiltton, muutettu kahdelle levylle
- alucooleri, kaverivalmiste
- dumppi, omavalmiste
- Lesjöfors -40mm madallus jouset
- Sachs Advanced heilahduksen vaimentimet edessä
- Paino 1470kg, 755kg edessä ja 715kg takana , inssi kyydissä

Kesäkuva


TIC




Historiaa
Auton ostin joskus kesällä 2003, ajelin sillä sen 7 päivää ja vein kilvet pois samalla kun laitoin sen omiin nimiin. 2003 tuli ostettua myös b200et kone ja sen piti olla paikoillaan kesäksi 2004....mutta se sitten vähän venähti se projekti.

Ennen kesää 2006 tehtyä:

-pohjaa hitsattu, ja paljon
-B200ET pata rempattu ja asennettu
-Garret T03, turbo laakeroitu => puhaltaa edelleen öljyä pihalle
-vauhtipyörä: 2kg kevennetty potta
-alucooleri, kaverivalmiste
-vaihteiston laakerointi = 3 & 5 vaihde ei enää jollota.
-2x40mm Dellorto
-dumppi, omavalmiste
-painekotelo, omavalmiste
-2.5" putkisto, omavalmiste
-Lesjöfors -40mm madallus jouset (odottaa asennusta)
-Sachs Advanced heilahduksen vaimentimet edessä
-ralliratti
-penkitetty 0.5bar 149hp @takapyörä eli ~185hp @vauhtipyörä

Edellisillä tuningeilla piti leimata kesällä 2006, mutta mutta...päätinpä sitten käydä päästö mittauksessa ennen konttoria. Eihän se paska menny päästöistä läpi ja sitten vielä turbo alko suoltamaan öljyä läpi kesken mittauksen!  Repiä tukka kiva kaveri Tod.vihainen se leimaus jäi sitten siltä kesältä kun tuo opiskelija budjetti hieman rajoitti touhua.

Päivityksiä 2007:
- isohko kkk ahdin
- pakosarja, omavalmiste
- 50mm hukkaportti, biltema
- megasquirt
- 3" downpipe

Vuosi 2008:

Ynnäilläänpä vähän...
- Kilvet haettu muutoskatsastuksen kera
- Ajeltu vähäsen, ilman isompia ongelmia
- Koneteho 200hp @ 0.4bar
...siinähän sen vuoden kohokohdat taisi ollakin.

2009 suunnitelmat

Ajelis jäällä koneen paskaks ja pistäis korin paaliin.

2009 Tapahtumat

- Auto on päivystellyt koskemattomana porukoiden takapihalla.

2010 Tapahtumat
- Auto on päivystellyt koskemattomana porukoiden takapihalla.
- Alakerran kasausta syksyllä. 13mm kanget sisään.
- Marraskuussa kipinä syttyi jälleen. Kannen työstöä...
 
SVF:nprojektipäiväkirja
« Viimeksi muokattu: 08.04.2011, 09:29:55 kirjoittanut Tsompi »

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #1 : 11.12.2010, 16:44:43 »


Venttiilin nurkassa oli typerä kulma niin tökkäsin siihen sorvilla 30asteen viisteen. Virtaus parani heti 1.5hp - mittasin sormella  :juhau:


Pakosesta karstat pois...


Ehdin jo läppäillä kaikki venttiilit karkealla tahnalla kunnes huomasin, että ohjureissa on noin milli väljää  :buck2: Siispä uudet tilaukseen. Pitää varmaan vielä tarkastaa onko venttiilin varret päässy kulahtamaan.

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #2 : 16.12.2010, 20:32:34 »
Uudet ohjurit, joita lyhensin 5mm  8)


Kaveri neuvoi, että ohjurit saa helpoiten irti paineilmavasaralla johon on tehty ohjuriin sopiva tuurna - toimii, työntelee vaan ohjurit pois. Kuvassa myös rajoitin holkki, ettei paina uusia ohjureita liian syvään.


Työkaverilla sattu olemaan liekkirengaställi paikallaan niin sain sopivasti siitä renkulat. Ei tarvinnu alkaa itse vääntämään.


Hyvin mallaa. Ei vielä tohtinut ihan pohjaan asti painaa, ei saa pian pois enää.


Velipoijalla menossa maaliman paras remonttihomma, nimittäin lämppärin moottorin vaihto  :2funny:


Apupoika

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #3 : 16.12.2010, 20:42:13 »
Jos olisi jostain uudesta rellusta kyse, nuo lentäisivät suoraan roskiin mutta volvossa on työstövaraa. ;)
Sorvaa nuo venttiililautaset kokonaan 44.5 asteen kulmaan. Lähtee nuo syöpymät pois. Mutta sitten tietysti pitäisi kannestakin seetit työstää :P

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #4 : 16.12.2010, 20:56:39 »
No seetit menee joka tapauksessa työstettäväksi, kun tuli nuo ohjuritkin vaihdettua. Pitää nyt kahtoa jos sitä vielä innostuu sorvailemaan.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #5 : 16.12.2010, 21:07:50 »
No jos viet työstettäväksi niin kysäiseppä samalla venttiilien hionnan hintaa. Ei välttämättä ole paljoa koska suhteellisen nopea homma niin tulisi kerralla varmasti hyvä sillä nuo syöpymät ei ole hyväksi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #6 : 16.12.2010, 21:19:36 »
Musta tuntuu että tsompin ei tarvi kysellä hintoja  ;D

Paljonko venttiilien varret oli kulunut(vai yhtään) niistä turbon orggiksista  ?

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #7 : 16.12.2010, 21:22:35 »

Velipoijalla menossa maaliman paras remonttihomma, nimittäin lämppärin moottorin vaihto  :2funny:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Apupoika
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tuo on vähän semmonen volvo-miehen kaste  :pomo:

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #8 : 16.12.2010, 22:16:52 »
No jos viet työstettäväksi niin kysäiseppä samalla venttiilien hionnan hintaa. Ei välttämättä ole paljoa koska suhteellisen nopea homma niin tulisi kerralla varmasti hyvä sillä nuo syöpymät ei ole hyväksi.
Eli mitä kohtia venttiileistä nyt meinaat hiottavaksi? Tuota tummunutta osaa vai tuota seetipintaa, kun siinäkin on vähän tuommosta syöpymän näköistä? Meillä on kyllä töissä kunnollinen työkaluhiomakone. Saa vääntää rautalangasta, olen vähän pihalla näistä venttiili hommista.

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #9 : 16.12.2010, 22:18:37 »
Musta tuntuu että tsompin ei tarvi kysellä hintoja  ;D

Paljonko venttiilien varret oli kulunut(vai yhtään) niistä turbon orggiksista  ?
En ole vielä ehtinyt mitata. Jos huomenna muistais.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #10 : 16.12.2010, 23:13:43 »
Eli mitä kohtia venttiileistä nyt meinaat hiottavaksi? Tuota tummunutta osaa vai tuota seetipintaa, kun siinäkin on vähän tuommosta syöpymän näköistä? Meillä on kyllä töissä kunnollinen työkaluhiomakone. Saa vääntää rautalangasta, olen vähän pihalla näistä venttiili hommista.
Seetipintaa. Sen pitää sopia seetirengasta vasten täydellisesti tai venttiili vuotaa ja kansi uudestaan irti. Venttiileiden pitämistä on hyvä testata imumittauksella jossa imetään alipaine imu/pakokanavaan ja katsotaan mittarista miten nopeasti ja miten kova alipaine saadaan.

Noissa sinun venttiileissä on edelleen "typerä kulma" seetipinnan alapäässä ja ne voi jäädä sen takia kantamaan kun kannen seetit koneistetaan. Myös nuo syöpymät aiheuttaa pientä vuotoa. Eli kun viet kannen seetit koneistettavaksi, samalla hiotuta venttiilit.

Tahnalla läppäys on ihan hyvä mutta nuo sinun venttiilit on siinä kunnossa ettei pelkkä läppäys taida riittää :P
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #11 : 18.12.2010, 19:25:25 »
Vehkeilin tänään tunnin verran sen hiomakoneen kanssa, enkä saanut venttiiliä järkevästi kiinni siihen. Pyyhkäsin sitten nc-sorvilla nuo seetipinnat sekä uudestaan 30asteen viisteen imusiin.


(Päivän hyvä työ tehty, nyt  <Kippis>)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #12 : 18.12.2010, 22:12:49 »
No nyt näyttää hyvältä ;). Paljonko laitoit kulmaa seetiin?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Tsompi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #13 : 19.12.2010, 10:24:54 »
No nyt näyttää hyvältä ;). Paljonko laitoit kulmaa seetiin?
44.5

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 Tsompivolvo
« Vastaus #14 : 19.12.2010, 10:28:53 »
O0
Tästä tulee hyvä :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy