Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*

  • 444 Vastauksia
  • 182189 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kasailua*
« Vastaus #60 : 21.04.2011, 23:39:58 »
Nostajiin saa öljyä kun lyö ne pois paininkupeista ja pumppaa nostajaa öljyastiassa(upotettuna) vaikka 3mm kuusiokoloavaimella nostajan kuulasta.Samalla on helppo todeta onko nostaja kunnossa

Miksi siipi?
Karseen värinen kone sulla. Ainoastaan mulla on koneessa yököttävämpi väri.Vihiriä


Siipi lähinnä siksi, että saa jotain muutosta ulkokuoreen edelliseen versioon verrattuna. Ei tästä mitään levikehirmua olla tekemässä, mutta mielestäni tuo Gruppo-A -"siipi" ei vielä pilaa ulkonäköä.

Koneen väristä on ollu puhetta aiemminkin....tulipahan vaan ajatus, jotta ennoo aiemmin nähny "kullattua" punalohkoa  ;)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kasailua*
« Vastaus #61 : 21.04.2011, 23:46:10 »
Värihän on hieno, ja group A spoikka sopii vermeeseen, kun siinä alkaa olla tarpeeksi tehoa  :hello:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kasailua*
« Vastaus #62 : 21.04.2011, 23:48:34 »
Värihän on hieno, ja group A spoikka sopii vermeeseen, kun siinä alkaa olla tarpeeksi tehoa  :hello:


Tehotavoitteet on kyl taas haudattu.....eka tavote on saada pelit käymään :D
Tosin.....jos se käy helposti, nii sen tietää paljonko se nälkä kasvaa....
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kasailua*
« Vastaus #63 : 22.04.2011, 01:47:36 »
Ite tyhjäsin ja putsasin painimet ja iskin kiinni, yhtä vaille kaikki hiljeni ekan puolen minuutin tyhjäkäyttelyn aikana, ja se yksi paukuttava jonka takia ne purinkin paukutti ehkä 50km.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kasailua*
« Vastaus #64 : 22.04.2011, 16:57:13 »
Ite tyhjäsin ja putsasin painimet ja iskin kiinni, yhtä vaille kaikki hiljeni ekan puolen minuutin tyhjäkäyttelyn aikana, ja se yksi paukuttava jonka takia ne purinkin paukutti ehkä 50km.


Mulla ei oo aavistustakaan että onko nuo sälkättäny vai ei...ostin kannen irrallaan, eikä perimätietoa ole  ???
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kasailua*
« Vastaus #65 : 22.04.2011, 23:20:59 »

Mulla ei oo aavistustakaan että onko nuo sälkättäny vai ei...ostin kannen irrallaan, eikä perimätietoa ole  ???
Jep, mulla paukutti yks todella pahasti, ja eihän se meinannu asettua, jotenka purin ja putsasin painimet -> ei muutosta. Jossakin oriveden jälkeen rupes vähän rauhottumaan, että kyllä se vaan ajamalla pesevillä öljyillä siitä asettuu, eiköhän se olis asettunu purkamattakin...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *kasailua*
« Vastaus #66 : 23.04.2011, 19:43:15 »
Jep, mulla paukutti yks todella pahasti, ja eihän se meinannu asettua, jotenka purin ja putsasin painimet -> ei muutosta. Jossakin oriveden jälkeen rupes vähän rauhottumaan, että kyllä se vaan ajamalla pesevillä öljyillä siitä asettuu, eiköhän se olis asettunu purkamattakin...


Mulla ei kans oo niin hirveesti kokemusta noista hydraulinostimista. Pariin CVH-koneeseen oon kansirempan tehny, ja sen jälkeen kone kuullostaa pitkään sepelimyllyltä. Raakasti ku vaan antaa jenkaa, nii alkaa hiljeneen.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #67 : 28.04.2011, 21:49:02 »
Puutalkoissa menikin hieman enemmän aikaa, ku aluksi oli suunniteltua. Sentään loppulomasta ehdin alotteleen pakosarjan väsäämistä.
Työ osoittautuikin huomattavasti hankalammaksi, kun 8V-kannen kanssa. Osasyy taitaa olla tuon H1C:n hukkaportillinen pakopesä, joka on julmetun iso ulkomitoiltaan. Sarjasta tulee pitkä ja massiivinen. Ihan tyytyväinen toistaiseksi oon, ku ottaa huomioon että on ensimmäinen 100% itse rakennettu sarja.



Sarja on edelleen hitsaamatta, mutta downpipe on jo täysin valmiina auton alle asti. Tai no, puuttuu siitä vielä lambdan paikka ja hukkaportin reikä.
Ilmansuodatin meinasi jo tuottaa hieman päänvaivaa. Aluksi olin kyllä mitoittanut siten että kaikki mahtuu hienosti. En tiedä oliko sarja hiukan vääntyillyt rakennusvaiheessa, vai mikä oli, mutta kun kaikki putket oli heppailtu, nii eihän se suodatin enää mahtunutkaan. Päätin tehdä radikaalin ratkaisun, ja tein reiän lokasuojaan, eli suodatin tulee lokasuojan sisälle etulipan taakse. En tiedä vielä kuinka toimiva ratkaisu on, mutta haukkaapahan ainakin kylmää ilmaa.

Taidan kääräistä tuon sarjan vielä eristenauhalla, kun siinä on osia jotka menee melko läheltä arkoja paikkoja. Vai mitä raati on mieltä? Eiköhän sillä aika kivasti saisi konehuoneesta hukkalämpöä pois muutenkin....
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 22:00:42 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #68 : 28.04.2011, 22:03:46 »
Minä ajelisin ilman kääreitä vähän aikaa niin näkisi paremmin jos alkaa murtumaan jostain ja helpompi korjata.
Tukeahan tuo taitaa vaatia kuitenkin, olitko suunnitellut jo ?

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #69 : 28.04.2011, 22:09:31 »
Mihin suuntaan sulla jää ahtimen öljynpaluu?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #70 : 28.04.2011, 22:13:45 »
Minä ajelisin ilman kääreitä vähän aikaa niin näkisi paremmin jos alkaa murtumaan jostain ja helpompi korjata.
Tukeahan tuo taitaa vaatia kuitenkin, olitko suunnitellut jo ?

Tuki on mietinnässä...maalaisjärki sanoo että kannattais tehdä. Jotkut isot poijjaat kyllä on sanonu ettei tarvita. Voi toki olla vähä eri jossain kiihdytyspelissä, kun katuautossa, jolla oikeesti on tarkotus ajaa tuhansia kilometrejä.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #71 : 28.04.2011, 22:14:23 »
Mihin suuntaan sulla jää ahtimen öljynpaluu?


Ei ainakaan tuohon suuntaan, mihin se kuvassa sojottaa  ;)
Pakopesä vaan on sen verran jumissa, ettei ihan pienellä kääntämisellä oitis kääntyny.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #72 : 28.04.2011, 22:17:01 »

Ei ainakaan tuohon suuntaan, mihin se kuvassa sojottaa  ;)
Pakopesä vaan on sen verran jumissa, ettei ihan pienellä kääntämisellä oitis kääntyny.
Ok.. Tätä juuri ajattelin  ;)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #73 : 10.05.2011, 22:21:43 »
Eilen sain viimeset käyrät ja pakosarja olis oikeastaan valmis. Lukuunottamatta nippaa pakopaineen mittausta varten.
Pakoputki tuli tehtyä siinä välihommina käyriä odotellessa, ja se olis ulostuloa vaille valmis.
Tein vielä koneellekin ylimääräisen ylätuen, josko se pysyis kiltisti paikallaan.




En tiedä oliko sarja vedellyt hitsatessa, vai missä vaiheessa, mutta se tulikin paljon ylemmäs mitä alunperin oli suunnitelma. Kävin jo penkomassa varaosaliikkeestä matalammat kumityynyt, niin moottori putos vähä alemmas ja vinompaan. Nyt jännityksellä odotan, että mahtuuko pelti kiinni, kunnei millään haluaisi tehdä mitään reikiä tai skuuppeja.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 22:01:16 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 2.3 16V Turbo *pakosarjan tekoa*
« Vastaus #74 : 21.05.2011, 22:31:16 »
Hivenen on taas hiljaisuudessa edistytty. Pakoputki on valmis, downpipe kääritty lämpöeristeeseen. Keulalla alkais oleen valmista. Coolerille ja Sierran "isolle" syylärille on paikat valmiina, ja kannakkeet maalailtuna.
Keulaan tulee muutoksia....kenties erimuotoista lamppua ja sillai...mut ei siitä sen enempää, ennenkun saan kuvia ;)
Konepeltikin mahtuu hienosti kiinni, ja tilaa jää pakosarjaan toivottavasti riittävästi. Turbolle tein lisätuen, joka on tuettu ihan suoraan koriin kumityynyn kera. Ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa, kun moottorinkorvakin on niin kaukana.

Huomenissa kaveri lupas juottaa bensatukkiin AN8-liittimen, ja samalla käännetään Holsetista pakopesä oikeaan asentoon. Pultit lähti kiltisti auki kyllä, mutta istuu silti niin piukassa että tarvii antaa vähä pillistä kuumaa.

Öljynjäähdyttimelle pitää vissiin keksiä paikka vielä, kun ilmeisesti syyläri vei sen entisen paikan.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2017, 23:42:20 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Elekma  Autoracing