Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: amav8 - 27.02.2013, 18:58:51

Otsikko: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: amav8 - 27.02.2013, 18:58:51
Vinokoneitahan on kaikilla mutta Millasilla set upeilla Löytyy foorumilaisilta veteraaneja b18/20+Turbo/Ahdin.

Olis mukava saada tietoa onko näitä muilla harrastajilla ja millasiin teholukemiin on päästy milläkin kokoonpanolla.
Legendoja saa kans kertoa millasia tehoja tappikoneesta on saatu ulos.


...Jos tällänen keskustelu on jo linkittäkää se tähän, ite en ole ainakaan löytänyt.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: amav8 - 27.02.2013, 19:09:19
Täälä alkais olemaan viittä vaille valmis tällänen rakkine;

-B20 8bolt
-Kansi teetetty
-Kormun nokka
-kms ruisku laajakaista lambdalla
-SU imusarjaan muokattu suuttimen paikat ja siinä jatkona home made painekotelo.
-1000cc ev14
-HX-40 Tuubisarjassa
-Wisecot
-Eaglen veivit
-7,5kg vauhtipyörä
-Kiina cooleri

+m46 laatikko ja 1031 perä.
Aurinko alkaa paistelemaan ja tappikone kuume parhaimmillaan.

Edit; amazon -69 koppana.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: ville. - 27.02.2013, 19:42:57
Aihio on ollu jokusen vuoden moottoripukissa odottamassa inspiraatiota...
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Voimarauta - 27.02.2013, 19:45:30
Nelisen vuotta tullut pikkuhiljaa kasailtua omaa matsonia. Piti olla valmis toissakesänä, viime kesänä ja nyt tulevana kesänä. Nähtäväksi jää :)

-B20 8bolt, 8:1 ruttu, ARP-kansipinnapultit, Elring kynsitiiviste
-38/46 reilusti avarrettu kansi vahvistetuilla pukeilla ja tuplajousilla ja 5/16x0.83 mittatilauschromolytönäreillä
-nokka 298/114/8,7 teräsrattaalla
-mega ruisku ja edis-sytkä
-vems laajakaista
-omavalmiste imupakosarja mustasta, runnerit J-käyristä, primäärit vesijohtomutkista
-718cc suuttimet B20E kannessa muokatuilla suuttimenpidikkeillä
-GT37 motorsport pakopesällä ja 3" DP => 2,5" loppuputki
-kiinacooleri + täysalumiinisyyläri tuplaflekteillä
-B19ET männät ja M-kanget
-teräs vp + 900 turbo saabin asetelma shimmattuna + 4-lap. sintteri
-laturi (100A)+vesipumppu hammashihnavedolla
-M400 laatikko + Hiacen 40mm kavennettu perä tiukatulla LSD-lukolla ja levyjarruilla

Teholukemia ei ole mitattu, koeajolla on vahingossa ponnistettu reilu 2bar => sutii.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: The_OttoB - 27.02.2013, 19:57:28
Kimmo Kokolla oli B20 turbo Amazon joka kulki 12 sekan aikoja vartilla lähes 30 vuotta sitten. Katurenkailla, tupla Dellortot, M45 aski.

Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: amav8 - 27.02.2013, 19:58:46
Voimaraudan konehuonetta on  tullu tuijotettua tuola galleriassa useasti.
Hyvältä näyttää! 8)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Voimarauta - 27.02.2013, 20:00:51
Voimaraudan konehuonetta on  tullu tuijotettua tuola galleriassa useasti.
Hyvältä näyttää! 8)

Näyttää ihan kötöstelyltä, viimeistely puuttuu kun ei kärsivällisyys riitä moiseen.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Kulmamies - 27.02.2013, 20:39:57
Joskus vuonna -98-99 tjsp oli B20 turbo Amazonissa.

Isoventtiilikansi 44/37
Järvisen Matin spesiaali nokka-akseli
K-jetronic
Fmi-lisäruisku
Crane Cams suurtehtosytkä
Iankaikkinen To4 ahdin jostain työkoneesta
Tuubisarja
Ahtopaine noin 1,4bar

Tehoa tuli 265hv ja vääntöä noin 360nm. Käyttöalue oli jotain naurettavan ja säälittävän rajamailta. Tätä hauskaa kesti 2500km, kunnes kiertokanget pultit pettivät.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: amav8 - 01.03.2013, 07:28:24
Kulmamiehen tarina oli kerrassaan masentava.

Eikö muita löydy? Ei ilmeisesti kauheessa suosiossa pystykone turbo aihioksi..?

mitäs raati on mieltä kun mulla on tohon holset Hx40 ahtimeen 8 pakopesä ja 16. Kumman laitan kiinni, käykö tolla 16 pesällä samalla tavalla kun kulmmiehellä että käyttöalue on niin kapea että ajaminen on ihan hanurista vaikka ylhäältä tehoa löytyykin.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Kulmamies - 01.03.2013, 07:32:18
Älä suotta masennu :) Onhan tuo Hx40 huomattavasti parempi ahdin, mitä tuo mun teollisuuspuhallin oli. Laittaisin siihen sen #8 pesän, niin voisi toimia ihan hyvin.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Ilari - 01.03.2013, 10:26:10
Eikö 2500 hyvää kilometria ole parempi kuin ei mitään? :)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: hyvoneju - 01.03.2013, 10:33:46
Täälä alkais olemaan viittä vaille valmis tällänen rakkine;

-B20 8bolt
-Kansi teetetty
-Kormun nokka
-kms ruisku laajakaista lambdalla
-SU imusarjaan muokattu suuttimen paikat ja siinä jatkona home made painekotelo.
-1000cc ev14
-HX-40 Tuubisarjassa
-Wisecot
-Eaglen veivit
-7,5kg vauhtipyörä
-Kiina cooleri

+m46 laatikko ja 1031 perä.
Aurinko alkaa paistelemaan ja tappikone kuume parhaimmillaan.

Edit; amazon -69 koppana.

Onko kuvaa tuosta imusarjasta kotelon kera ?

Mitä puristukset ?

Ja mikä Kormun nokka ?

Kysely ikä  :-[
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: amav8 - 01.03.2013, 11:20:57
Voin kuvankin ottaa mutta  suuttimet on siinä su imusarjsssa  pystysuorassa yläpuolella upotettu imuaukkojen kohalle, niin lähelle aukkoja kun mahdollista.
Painekotelo on rosterista (meijeriputki) tehty ja se muistuttaa hieman puolentoista litran pulloa mutta kartion kapein osuus muistaakseni 80mm ja tulopäädyn vastakkainen pääty on viistetty n45asteen kulmaan. Halkaisijaltaan n.20cm. Tilavuutta koko keksinnöllä varmaan joku 2,5-3 litraa. Ja kaasuläppänä mustang racing 80mm.

Tän projektin on alottanut vuosia sitten toinen henkilö js se on teettänyt sen nokan tähän moottoriin, asteita mulla ei ole tiedossa. Turbo oli siinä vaiheessa rojektia pienempi.

Puristukset kuulemma jotain 8,5
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: TD Power - 01.03.2013, 16:29:55
Pistetäämpäs sitten tämäkin jonoon ettei mene masentavaksi. Vielä tässä rakkineessa on hiomista, mutta ilman erityisempiä ongelmia se kulki viime kesän, liekkö jotain 5000 km pintaan tullut matkaa. Lukemat on vähän sellasilla arvausennakoilla ja niin edespäin, katson ensi kesänä mitä noilla paineilla irtoaa oikeasti. Omaan mieleen ihan mukava ajopeli.

B30ET:
- kuusipulttinen lohko
- vakio männät ja kanget
- dekistä höylätty muistaakseni 0,7mm, kannesta 2 mm -> paljerako n. 0,6mm
- vakio imu ja pakosarjat, pakosarjaan tehty adapteri turbolle.
- puristukset 12,3:1
- kormun 717 nokka
- Kiinacooleri
- Garret GT32
- paineet 0,5 bar
- Polttoaine RE85
- Megasquirt ohjaa bensaa ja kipunaa

260hv@5400 rpm
392 Nm@3800 rpm
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Amanssi - 01.03.2013, 16:47:18
Eikös täällä jollakin ollut keltainen Amazon, jossa remmiahdettu B20? Kuvissa ainakin näytti ihan näpsäkältä toteutukselta. Olisi mukava kuulla siitä tarkempia speksejä.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: juhal - 10.03.2013, 22:38:01
Tallin perältä löytyis b20 90mm porauksella oleva 8 pulttinen alakerta, m-kanget, R nokalla ja teräsjakopäällä. Turbolla ja megalla tekis mieli kasata ruutan harjottelukone.
Tehotavotteena  250hv:n paremmalle puolelle.
Portattu kansi 38/44 venoillakin löytyis, on höylätty aika paljo ja palotilat muotoiltu. 2mm pahvilla puristussuhde tulis 9.15:1 joten onko tuo kovin viisas kansivaihtoehto? Tai sitte vakio b20 kansi.
Äkkiähän noista männistä vähä ottais sorvilla pois, mutta kestääköhän mahlet enää sen jälkeen?
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: hyvoneju - 10.03.2013, 22:47:53
Vaihda toi nokka-akseli vaikka D-nokkaan  ;) Puristukset on ok , kun käyttää E85:ta , ja laittaa
kynsitiivisteen  :o
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: joneee - 11.03.2013, 19:49:55
mikä idea tolla kynsitiivisteellä muutes on?  :o
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: hyvoneju - 11.03.2013, 22:06:03
mikä idea tolla kynsitiivisteellä muutes on?  :o

Taitaa olla vahvin ns. normaali kannentiiviste  :(
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: amav8 - 14.03.2013, 11:59:39
Mitä muutoksia toi e85 vaatii. letkut pitää kestää viinaa ja..??

Miten noita kuvia saa tänne laitettua, ei oikein luonnistunut meikäläiseltä.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Joni145 - 14.03.2013, 14:11:04
Kysellään nyt täälläkin. Liittyy tavallaan vähän aiheeseen  ::) Elikkä millä vääntölukemilla on viimestään luovuttava m40 lootasta?
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Kupru - 16.03.2013, 11:20:53
Mitä muutoksia toi e85 vaatii. letkut pitää kestää viinaa ja..??

Miten noita kuvia saa tänne laitettua, ei oikein luonnistunut meikäläiseltä.
Pääsääntöisesti jos letkut kestää bensaa, niin ne kestää viinaakin.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: amav8 - 17.03.2013, 12:45:50
Eli viinaa tankkiin ja läppärillä säätelemään, ilman sen kummempia muutoksia.

En osaa kuvaa tänne lisätä niin laitan linkin omaan konehuoneeseen, Tässä on osien sovittelu meneillään että sen kummempaa kiillottelua ei ole vielä harrastettu;
http://s451.beta.photobucket.com/user/hurZi/media/maaliskuu12pv004.jpg.html#/user/hurZi/media/maaliskuu12pv004.jpg.html?&_suid=136351684043205807726347664464

Muutin tota painekoteloa niin että tei ton mutkan tohon ennen kartion alkua, näin pääsin syylarin ohi nätimmin.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: JuHaU - 17.03.2013, 13:59:14
Eli viinaa tankkiin ja läppärillä säätelemään, ilman sen kummempia muutoksia.

En osaa kuvaa tänne lisätä niin laitan linkin omaan konehuoneeseen, Tässä on osien sovittelu meneillään että sen kummempaa kiillottelua ei ole vielä harrastettu;
http://s451.beta.photobucket.com/user/hurZi/media/maaliskuu12pv004.jpg.html#/user/hurZi/media/maaliskuu12pv004.jpg.html?&_suid=136351684043205807726347664464

Muutin tota painekoteloa niin että tei ton mutkan tohon ennen kartion alkua, näin pääsin syylarin ohi nätimmin.

Tässä

(http://i451.photobucket.com/albums/qq233/hurZi/maaliskuu12pv004.jpg)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Shikaka - 21.03.2013, 20:05:48
Sattuuko kenelläkään olemaan remmiahtimia amazoneissa? Jos semmoisistakin saisi kuvia tänne  :hello:
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Jaaani - 21.03.2013, 21:50:02
Sattuuko kenelläkään olemaan remmiahtimia amazoneissa? Jos semmoisistakin saisi kuvia tänne  :hello:

Mulla ois yks pikkuhiljaa valmistumassa V:>. B20+ roots(kirosana) ahdin. Laitetaan kuvaa heti kun edistyy tarpeeks...
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: InlineFour - 21.03.2013, 22:15:34
Mulla ois yks pikkuhiljaa valmistumassa V:>. B20+ roots(kirosana) ahdin. Laitetaan kuvaa heti kun edistyy tarpeeks...

Kai tuo tulee kahdella SU-kaasuttimella läpipuhaltaen?  V:>
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Fuse - 22.03.2013, 03:38:36
Legendaa tehokkaista tappikoneista jos ruåttin kieli taittuu: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=24614&sid=334f9fb01ba699e289529e23187d6a6a

Jens Gustavssonin B20:ssä tällähetkellä 568hv@7500rpm 2,2 barin ahdoilla. Jos ei ruåtti taitu niin kokoonpano tiivistettynä: B20 92mm porauksella, B21A:n männät, Super HX40, 7,81:1 puristukset, AGAPin 264/110 nokka ja 185cfm virtaava kansi.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Jaaani - 22.03.2013, 10:22:11
Kai tuo tulee kahdella SU-kaasuttimella läpipuhaltaen?  V:>
Läpipuhaltaen joo,  ikävä kyllä ei SU:illa...mut toistaiseksi kaasarikokoonpano :idiot2:
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Joni145 - 22.03.2013, 10:27:53
Läpipuhaltaen joo,  ikävä kyllä ei SU:illa...mut toistaiseksi kaasarikokoonpano :idiot2:

Strömberg omassa imusarjassa?  ;D
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: InlineFour - 22.03.2013, 13:25:07
Läpipuhaltaen joo,  ikävä kyllä ei SU:illa...mut toistaiseksi kaasarikokoonpano :idiot2:

Asiaa  :pomo:
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: TwistOla - 22.03.2013, 16:01:34
Sattuuko kenelläkään olemaan remmiahtimia amazoneissa? Jos semmoisistakin saisi kuvia tänne  :hello:

(http://i146.photobucket.com/albums/r254/TwistOla/Volvoilua/P1050972800x593.jpg)

Tuollainen remmiversio löytyy Äänekosken seutuvilta, ei siis ole allekirjoittaneen peli. En nyt muista ihan varmaksi, mutta voipi olla Eatonin valmistetta. Täytyy varmistaa asia, kun käyn tässä lähiaikoina noilla seuduilla  :)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: pkar - 28.03.2013, 23:22:16
Sattuuko kenelläkään olemaan remmiahtimia amazoneissa? Jos semmoisistakin saisi kuvia tänne  :hello:

Kysymyksen vierestä vastatakseni piti koukata tallin puolelta kameran kanssa. Lavastettu kuva tulevasta asennuksesta, kohteena kuitenkin 142.

(http://imageshack.us/a/img23/1227/b202g.jpg)


Mulla oli tuo hengityskone ajossa 90-luvun lopulla (jolloin olin vielä nuorempi  :) ) muutamana kesänä. Silloin se oli kiinni B20A:n omassa imusarjassa, pakosarjakin oli vakio valua. Ei löydy kuvia siitä, eli asennus ei ilmeisestikään ollut tekijänkään mielestä kuvaamisen arvoinen  S*
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: luchadore - 05.04.2014, 02:44:54
Minkäslainen urakka olisi laittaa b20 tai b18 kylkeen remmiahdin ? Kaasareiksi tulisi dellorto 40mm. Kannattaako edes suunnitella ?
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: hyvoneju - 05.04.2014, 09:44:31
Minkäslainen urakka olisi laittaa b20 tai b18 kylkeen remmiahdin ? Kaasareiksi tulisi dellorto 40mm. Kannattaako edes suunnitella ?

Eiköhän tota voi suunnitella  :( Ahdin tohon laturin normi paikkaan , sähköinen vesipumppu , sit semmonen imusarja joka tulee
venakopan yli ....  ;)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: luchadore - 05.04.2014, 11:11:30
Heräsi vaan yhtäkkiä mielenkiinto tollaseen, saattaisi tulla aika jännä paketti. Olisi toivottavasti vähän helpompi, tehomäärä huomioiden. Tuntuu että tuo nykyinen virivapari vaan teettää ongelmaa ongelman perään, alkaa kyllästyttämään pikkuhiljaa.

Löytyisi täysin vakiokuntoinen b18  mottikin valmiina aihioksi
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: pkar - 05.04.2014, 21:46:29
Tällai minä suunnittelin... Tai no en ehkä suunnitellut, mutta tämmöstä siitä näköjään mulla pakkaa tulemaan (mukaillen erään harrastuksessa ansioituneemman foorumilaisen allekirjoitusta).

Mehumaijakin on haaveiltu Dellorto 40. Ei siksi, että olisi paras tähän tai edes hyvä, mutta historiallisista syistä (=valikoitui opiskeluaikoina rahapulassa ja lukee nykyisin otteessa enkä ala vaihtaan ainakaan tällä päivityskierroksella).

Urakan helppoushan on suhteellista, tiedän kyllä ainakin vähempitöisempiä hommia  :D

(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/823/p5ap.jpg) (https://imageshack.com/i/mvp5apj)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: luchadore - 05.04.2014, 23:23:37
Onko tuo koko paketti, remmiahdin, kaasari ja muut pelkästään kiinni imusarjan laipasta koneessa, eikä mistään muualta tukea ? Eikö tuossa tule jo vähän paljon painoa kannateltavaksi tuolle laipalle ???

Onko tuo sillä periaattella että kaasari on ennen puhallinta, eli koko seos menee ahtimen läpi ? Vai silleenkö se kuuluukin olla ???

Anteeksi tietämättömyyteni, ei ole aihealueesta kokemusta yhtään.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Jaaani - 06.04.2014, 10:45:19

Onko tuo sillä periaattella että kaasari on ennen puhallinta, eli koko seos menee ahtimen läpi ? Vai silleenkö se kuuluukin olla ???

Tuo on se kaikista yksinkertaisin tapa laittaa kaasari imupuolelle. Läpimenevä seos jäähdyttää ahdinta käytössä ja kaasariakaan ei tarvi paineistaa. Jos taas kaasari on painepuolella niin laittaisin välijäähdyttimen ja ahtimen kokonaan pois pakosarjan lähettyviltä. Mulla on pian vuoden jo venynyt oma projekti mis tulee näin olemaan mut kyl se viimestään kesällä on ajos...laitetaan kuvia sitten :hello: Sen verran on suunnitelmat muuttunu et kotiutu turbosaabin kjetti pari viikkoa sitten :idiot2:
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: pkar - 06.04.2014, 17:49:20
Onko tuo koko paketti, remmiahdin, kaasari ja muut pelkästään kiinni imusarjan laipasta koneessa, eikä mistään muualta tukea ? Eikö tuossa tule jo vähän paljon painoa kannateltavaksi tuolle laipalle ???

En muista painoa, mutta vaatii ehdottomasti lisätukea kun momenttivarttakin tulee aikalailla. Mulla on tuki ahtimen alta etureunasta koneen kiinnikkeeseen:

(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/59/td4t.jpg) (https://imageshack.com/i/1ntd4tj)

ja ahtimen takaa turbiinikopan pultin alle:

(http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/59/zfga.jpg) (https://imageshack.com/i/1nzfgaj)

Lisäksi tukea tulee kannen etureunasta "vetoakselin" tuelta.

Onko tuo sillä periaattella että kaasari on ennen puhallinta, eli koko seos menee ahtimen läpi ? Vai silleenkö se kuuluukin olla ???

On. Seoksen muodostuksen kannalta olis tieten parempi olla vasta ahtimen jälkeen. Tällainen Roots-ahdin on vakiotilavuuspumppu, hammasrataspumppu periaatteessa, ja kuristimen (eli kaasuläpän) on oltava ahtimen imupuolella. Keskipakoahtimella voi ahtaa kaasuläppää vasten. Ruiskuhan se olis hyvä, kaasuläppä imupuolelle ja suuttimet lähelle kantta. Tässä kaasari imupuolella asennuksessa tahtoo tulla ongelmaksi kaasarissa muodostetun seoksen saaminen palavassa muodossa palotilaan. Eli siis polttoaine tahtoo pisaroitua pitkän imupuolen aikana.

Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: luchadore - 06.04.2014, 20:37:27
Eikö tuo ahdin tykkää kyttyrää kun sen läpi menee bensaa ? Materiaali, pinnoitukset, laakerit jne ??? Vai onko se ihan ok ahtimen kannalta. Anteeksi tämä kyselytulva, paljon oon saanut jo vastauksia ja viisautta täältä, mutta vieläkin on paljon kyaymyksiä :)

Alkaa mielenkiinto todella herätä tähän projektiin. Kuinka paljon voi olettaa saavansa tehoa tollasella remmiahtimella ? ihan ympäripyöreä arvio, jos kone olisi vaikka vakio b20 johon ton laittaa.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Jaaani - 06.04.2014, 22:04:05
Tällainen Roots-ahdin on vakiotilavuuspumppu, hammasrataspumppu periaatteessa, ja kuristimen (eli kaasuläpän) on oltava ahtimen imupuolella. Keskipakoahtimella voi ahtaa kaasuläppää vasten.



Kyllähän Roots-ahtimenkin kanssa voi kaasuläppä/kuristin olla painepuolella kun laittaa bypassin väliin.
Ja btw, hyvän näkönen projekti sulla menossa :)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: pkar - 07.04.2014, 22:09:48
Eikö tuo ahdin tykkää kyttyrää kun sen läpi menee bensaa ? Materiaali, pinnoitukset, laakerit jne ??? Vai onko se ihan ok ahtimen kannalta. Anteeksi tämä kyselytulva, paljon oon saanut jo vastauksia ja viisautta täältä, mutta vieläkin on paljon kyaymyksiä :)

Ei tykkää kyttyrää. Tuo mun ahdin on alunperin 80 luvun Lancia Beta Volumex mallista, eli ihan sarjatuotantoautosta ja siinä se on tehtaan jäljltä juuri näin. Esim. Eatonin vanhempia ahtimia on myös tehdasasennuksena kaasari imupuolella, nykyiset tieten tehdasasennuksena ruiskuja, mutta niitäkin on jälkiasennettu kaasari imupuolella. Uskoisin kaikkien vähänkin autokäyttöön tarkoitettujen vastaavien ahtimien kestävän bensaa. Ajan kanssa akselitiivisteiden läpi kulkeutuu toki pikkuhiljaa polttoainetta etupään laakerien ja vaihteiston öljyn joukkoon sekä takapään laakerien voitelurasvan joukkoon. Eli öljyn ja rasvan vaihto on ahtimelle tehtävä huoltotoimenpide mm. tämän takia.

Alkaa mielenkiinto todella herätä tähän projektiin. Kuinka paljon voi olettaa saavansa tehoa tollasella remmiahtimella ? ihan ympäripyöreä arvio, jos kone olisi vaikka vakio b20 johon ton laittaa.

No tähän ei uskalla sanoa mitään. Vanha virittämisen perustotuus, eli jos teho ei laske niin muutos voidaan katsoa onnistuneeksi, pätenee tähänkin  ;D

Saavutettava ahtopaine on pieni, järkevä käytännön max. on ehkä jossain 0,5-0,7 bar. Eli jo siitä voi päätellä, että turbokerhon satojen hevosvoimien tehot voi unohtaa. Haarukoida voi mielessään mitä koneesta saa ulos ilman ahdinta, paljonko n. 0,5 bar ahtoja tuo lisää ja siitä vähentää muutaman pollen mikä menee ahtimen itsensä käyttämiseen. Volvon omasta "katalogista" jonkunlaista referenssiä voi ajatella esim. 80 luvun B19 a B21 turbojen kautta: niissä on käsittääkseni suunnilleen sama ahtopaine, ei välijäähdytintä, kaasari, jne. Teho on karkeasti noussut n. 100hv -> 150hv, eli samalla kertoimella vois haarukoida tätä tapausta kaiken onnistuessa.

USA:ssa V-performance testaili ja tuotteisti aikanaan B20:een remmiahdinsetin ihan myyntiartikkeliksi asti. Ei ole tosin enää myynnissä kun ruotsalaiset lopettivat  siinä käytetyn ahtimen myynnin. Se ahdin oli Autorotorin ruuviahdin (Lysholm-ahdin), joka on tavallaan kehittyneempi versio Roots ahtimesta: hieman parempi hyötysuhde, mutta hyvin pitkälti vertailukelpoinen. Se projekti alkoi vakion B20:n ahtamisella ja taisivat dynottaa sen johonkin 150-160hv tehohaarukkaan (muistinvaraisesti). Myöhemmin muokkasivat konetta myös muilta osin ja tais se teho yli kahdensadan mennä. No tarinaa voi jokainen lukea lontoon murteella itse: http://www.v-performance.com/products/supercharger.html
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: pkar - 07.04.2014, 22:37:25
Kyllähän Roots-ahtimenkin kanssa voi kaasuläppä/kuristin olla painepuolella kun laittaa bypassin väliin.

Heti kun kirjoittaa jotain puolivaloilla niin tulee korjausta, ja hyvä niin. Eli umpiperään ei pidä ahtaa ja sen umpiperän voi kiertää bypassilla.
Menee vähän oman tutkimus/kokemuspiirin ohi, mutta veikkaan että jos asentaa kaasuläpän painepuolelle ja bypassin kaasuläpän ja ahtimen väliin niin ainakaan vapaa-ajan vieton kanssa ei ole ongelmia vähään aikaan :-\ Periaatteessa varmaan onnistuu, mutta kaasuläpän ja bypassin ohjaus jotenkin järkevässä synkronissa koneesta otettavan tehon säätämiseksi voi olla haasteellista? Tietenkin sen voi tehdä vaikka suoraviivaisesti säätämällä bypassilla ahtopaine ja sitten kaasuläpällä teho, mutta sitten osakuormalla ahdetaan samaa ilmaa uudestaan ahtimen läpi ja se joka kerta kuitenkin lämpenee hieman? Onko tietoa onko jossakin otto-moottorin ahtamista toteutettu tällä tavalla?

Roots ahtimien yhteydessä on toki käytetty bypasseja, joko osakuorman pumppaushäviöiden pienentämiseksi ja/tai ahtimen ohittamiseksi jos se osakuormalla kytketään kokonaan pois päältä. Esim. eatonin ahtimissa on osassa ahtimeen integroitu bypass. Ja sitten on eksoottisempia viritelmiä joissa on yhdistetty remmiahdin ja turbo, legendaarisimpana esimerkkinä varmaaan 80 luvun B-ryhmän ralliauto Lancia Delta S4. Näissäkin on by pass rootsin ohittamiseksi kun turbo ottaa komennon. Mutta luullakseni näissä kaikissa on kuitenkin ihan oma erillinen kaasuläppä moottorin tehonsäätöön? :-\

Ja btw, hyvän näkönen projekti sulla menossa :)

Kiitos  -H- Amatööritasolla tässä turaillaan verrattuna moneen tämän foorumin jalokiveen, mutta koitetaan kuitenkin jonkinlaista tasoa pitää yllä. 
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Jaaani - 08.04.2014, 09:32:34
Onko tietoa onko jossakin otto-moottorin ahtamista toteutettu tällä tavalla?


Toyotalla ovat käyttäneet rootsia jossa on sähkötoiminen kaasuläppä toimittamassa bypassin virkaa(googlella löytyy, ahtimena sc12 ja sc14).
Tuolla aikasemmin oli kuva missä oli myöskin näin, käyttäjällä TwistOla
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Kojontti - 08.04.2014, 11:48:25
Toyotalla ovat käyttäneet rootsia jossa on sähkötoiminen kaasuläppä toimittamassa bypassin virkaa(googlella löytyy, ahtimena sc12 ja sc14).
Tuolla aikasemmin oli kuva missä oli myöskin näin, käyttäjällä TwistOla

Nuo toitsun ahtimet ei ole jatkuvapyöritteisiä vaan magneettikytkimellä tarvittaessa päälle, tuo ohitusläppä on siksi.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Lankku - 08.04.2014, 21:13:08
Mulla oli käytössä 16v vinokoneessa Eaton M90:n ja kaasuläpän välissä iso dumppi sopivan löysällä jousella. Tai oikeastaan 70mm ja ~30mm, jotta ahtimella ei ollut ylimääräistä rasitusta alipaineella ajaessa ja kaikki ylimääräinen ilma tuli suoraan pihalle. Paineelle mentiin aivan normaalisti heti kun kaasua painoi.

Jousen jäykkyys sen mukaan, että aukeaa herkästi kun imusarjassa on alipainetta. Vastaavasti myös jousi painaa heti kiinni alipaineen vähentyessä ja riittää yhdessä ohjauksen kanssa pitämään ahdoilla dumpin kiinni. Ilman tuota pienempää dumppia ahdin piti koko ajan pientä mouruamista alipaineella eli sen verran paljon liikkui ilmaa ~1.9 välityssuhteella.

Magneettikytkimellä ohjattua Eatonia jos etsii, niin mersun käyttämä M62.


Ahdetussa tappikoneessa ei ole vielä päässyt omalla kohdalla alkusuunnittelua pidemmälle, mutta eiköhän se tästä ::)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Jaaani - 09.04.2014, 13:44:07
Mulla oli käytössä 16v vinokoneessa Eaton M90:n ja kaasuläpän välissä iso dumppi sopivan löysällä jousella. Tai oikeastaan 70mm ja ~30mm, jotta ahtimella ei ollut ylimääräistä rasitusta alipaineella ajaessa ja kaikki ylimääräinen ilma tuli suoraan pihalle. Paineelle mentiin aivan normaalisti heti kun kaasua painoi.

OK, hyvä tietää.
Mä järkeilin tuon omani niin että ostin suurimmalla letkuliitännällä olevan hybridi bypassin eli kierrättää suurimman osan tuosta ilmasta ja loput ulos. Mulla on itellä tuo toitsun isompi ahdin magneettikytkimellä ja tulee melko maltillisilla paineilla (~0.6) ja siihen löytyy tuo sähkötoiminen läppä mut jää toistaseks ainakin bypassin varaan(jos nyt sitten toimii, alkas jo epäilyttää :o).
Päädyin bypassiin dumpin sijasta juurikin siksi että se säästäis tuon ahtimen kuormitusta kierrättämällä jo läpimennyttä ilmaa.
Korjatkaa toki jos oon jonkun mielestä menos perse eellä puuhun :D
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: skipi - 09.04.2014, 19:25:22
Eräässä Corradossa (eaton m45 ja ruisku) on imusarjassa kaksi kaasuläppää. Toinen aukee ja toinen sulkeutuu kaasua painaessa. Tais sulkeutuva läppä johtaa suoraan imupuolelle.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: pkar - 10.04.2014, 21:52:30
OK, hyvä tietää.
Mä järkeilin tuon omani niin että ostin suurimmalla letkuliitännällä olevan hybridi bypassin eli kierrättää suurimman osan tuosta ilmasta ja loput ulos. Mulla on itellä tuo toitsun isompi ahdin magneettikytkimellä ja tulee melko maltillisilla paineilla (~0.6) ja siihen löytyy tuo sähkötoiminen läppä mut jää toistaseks ainakin bypassin varaan(jos nyt sitten toimii, alkas jo epäilyttää :o).
Päädyin bypassiin dumpin sijasta juurikin siksi että se säästäis tuon ahtimen kuormitusta kierrättämällä jo läpimennyttä ilmaa.
Korjatkaa toki jos oon jonkun mielestä menos perse eellä puuhun :D

Jos imupuolelle ei synny alipainetta ja vastaavasti painepuolelle ei synny ylipainetta on paine-ero ahtimen yli nolla ja käytännön kirvesmiestasolla ahtimen ottama teho samoin nolla. Se on sitten sama tasataanko painepuolen paine dumpin vai bypassin kautta. Eli ahtimen kuormituksen kannalta näillä ei ole eroa. Jos bypass piirin kautta kierrätetään merkittävä osa ilmasta ilman merkittävää virtaushäviötä (ja siis vastapaineen syntyä) siitä tulee väistämättä aika massiivinen ja siten bypass on hankalampi toteuttaa kuin dumppi.
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: aspire - 31.01.2015, 21:41:13
(https://imagizer.imageshack.us/v2/872x529q90/540/M3qGrv.jpg) Vanhan aiheen nostoa, kuinkas moni on käynyt tappikonetta ponnistuttamassa penkissä? Millaisia tuloksia? Sain viimein aikaiseksi käydä säädättämässä ja mittauttamassa tehot. Ihan tyytyväinen tuloksiin noin pienellä paineella (0.7 bar). Reserviin jää varaa. Ja ensituntuma käyttöalueesta ajossakin saa hymyn korville, noin 2700rpm alkaa ahtamaan ja eiköhän holsetilla riitä ahdot tarpeeksi korkeillekkin kierroksille, 7500rpm rajattiin penkissä. Sekin jo omaan korvaan nosti hikeä otsalle..  Katsastus inssi suostui lätkäsemään leiman turbon muutoskatsastukseen, 2h siellä konttorilla väännettiinkin :)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: maxy - 23.02.2015, 20:22:15
(https://imagizer.imageshack.us/v2/872x529q90/540/M3qGrv.jpg) Vanhan aiheen nostoa, kuinkas moni on käynyt tappikonetta ponnistuttamassa penkissä? Millaisia tuloksia? Sain viimein aikaiseksi käydä säädättämässä ja mittauttamassa tehot. Ihan tyytyväinen tuloksiin noin pienellä paineella (0.7 bar). Reserviin jää varaa. Ja ensituntuma käyttöalueesta ajossakin saa hymyn korville, noin 2700rpm alkaa ahtamaan ja eiköhän holsetilla riitä ahdot tarpeeksi korkeillekkin kierroksille, 7500rpm rajattiin penkissä. Sekin jo omaan korvaan nosti hikeä otsalle..  Katsastus inssi suostui lätkäsemään leiman turbon muutoskatsastukseen, 2h siellä konttorilla väännettiinkin :)

Et varmaan tuota teholappua esitelly katsurille! ;)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: aspire - 26.02.2015, 21:17:46
Hieman oli eri lappu juu kattastukseen  :pomo: Mutta kyllä ne jakso muistuttaa et kyllähän tähän varmaan saa sitten enemmän tehoa mitä laki sallii... Sanoin et saa sitä ihan  mihkä muuhunkin autoon jotain laittomuuksia katsastuksien jälkeen jos niin halajaa  :nohnoh
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: 1st - 15.08.2017, 20:08:47
Nostetaas vanhaa keskustelua.
Mulle tuli "sattumalta" hyllyyn '96 transit 2.5td:n KKK04 turbo ja käväisi mielessä että saisko sillä ahdettua tappikoneen..
(Pienen budjetin)kaasariturboa mietin, minkähänlainen paketti siitä tulisi paineistetulla strömpällä?  Hyllyssä olisi kyllä purettuna weber DGV:kin, pystyyköhän sitä paineistamaan?

Ajatuksena siis joku ~0.5bar, joutuisko puristuksia laskemaan tai muita muutoksia tekemään vakio 8-bolt alakerralle jossa on m-kanget ja c-nokka? Puristukset b20a:ssa taitaa vakiona olla 8.7:1

Ahtamisesta ei kokemuksia ole, nouseekohan tommosella kaasariturbolla kulutus pilviin, Ama kun on kesäisin jokapäiväisenä käyttöautona mulla ::)
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: Kojontti - 26.08.2017, 23:33:20
Kaasari ja turbo ei kuulu samaan lauseeseen taloudellisuuden kanssa, yhdistettynä vielä kauemmas...
Otsikko: Vs: B20 turboja forumilaisilla?
Kirjoitti: 1st - 31.08.2017, 15:31:27
Mitään talousihmettä en odotakaan kulutuksen suhteen, mutta kiinnostais vaan tietää nouseeko kulutus normiajossa kuinka räjähtävästi vapari kaasarikoneeseen nähden ::)