Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: skipi - 09.10.2014, 21:29:51

Otsikko: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 09.10.2014, 21:29:51
Tuli pieru korvasta...

Mitenkä onnistuu veteraanin (-63) dieselöinti nykypäivänä?

Rupes mietityttäään D24T asennus Amazoniin. Yksi kappale täälä nurkilla pyörii joten aikanaan se ainakin oli mahdollista...

Kysymysmerkkejä lähinnä akselipainot ja veroseuraamukset... Teknisesti varmaan haastavin tilan (pituuden) puutteen takia.

Ajatuksena ois selvitellä ensi viikolla homman juridista puolta esim katsurilta ja sen jälkeen ruveta katseleen ja kyseleen teknisiä toteutuksia.

Aiheesta oli aika vaikee löytää tietoo netistä (tai sit hain väärillä sanoilla) ja lisäksi taitaa muutenkin olla aika marginaali ilmiö toi dieselöinti...

Kirjotelkaa tänne tietojanne jos muitakin vaikka sattuis kiinnostaan vastaava moottoriswappi.

Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kojontti - 10.10.2014, 05:04:14
Henkilöauton dieselverothan siihen tulee, jollei ole pakettifarkku mihin olet laittamassa. Mikäs Amukassa on tehoraja? 140-sarjaan lähtisin ennemmin sovittamaan jostain 850:stä TDi konetta tai jos haluaisi olla oikein erilainen niin 2.4D tinakone uudemmasta...

Toteutuspuolella ainakin paluulinjan joutuu lisäämään tankkiin, muutenhan siinä ei mitään ihmeellistä ole.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kulmamies - 10.10.2014, 07:31:45
Tehon ja tilavuuden puolesta menisi ihan helposti pelkällä muutoskatsastuksella, mutta paino tulee ongelmaksi. Paino saa muuttua 10%, jolloin ei vielä tarvitse tehdä mitään ja enimmillään paino saa muuttua 20%, mutta sitten pitää kompensoida muuttunutta massaa osia siirtämällä.

Tuo teillä päin pyörivä Ama taitaa olla sellainen harmaa delivery? Se on kotoisin "Laitilan Autotehtaalta" :D ja Trafilta on anottu poikkeuslupa D24TIC moottorille. Lupa-anomuksessa selvitettiin, että miten lisääntynyt paino saadaan kompensoitua.

http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/library/P1800R/#/user/Kulmamies/library/Amazon%20dtic?sort=2&page=0&_suid=1412915470577059326823297879 (http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/library/P1800R/#/user/Kulmamies/library/Amazon%20dtic?sort=2&page=0&_suid=1412915470577059326823297879)
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 10.10.2014, 12:02:19
Tehon ja tilavuuden puolesta menisi ihan helposti pelkällä muutoskatsastuksella, mutta paino tulee ongelmaksi. Paino saa muuttua 10%, jolloin ei vielä tarvitse tehdä mitään ja enimmillään paino saa muuttua 20%, mutta sitten pitää kompensoida muuttunutta massaa osia siirtämällä.

Tuo teillä päin pyörivä Ama taitaa olla sellainen harmaa delivery? Se on kotoisin "Laitilan Autotehtaalta" :D ja Trafilta on anottu poikkeuslupa D24TIC moottorille. Lupa-anomuksessa selvitettiin, että miten lisääntynyt paino saadaan kompensoitua.

http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/library/P1800R/#/user/Kulmamies/library/Amazon%20dtic?sort=2&page=0&_suid=1412915470577059326823297879 (http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/library/P1800R/#/user/Kulmamies/library/Amazon%20dtic?sort=2&page=0&_suid=1412915470577059326823297879)

Sama peli joo. Pitää sisällään hienoja yksityiskohtia. Terveisiä nykyiselle omistajalle  :hello:

Akku ja tuulilasin pesuri on jo takaluukussa. Millä muilla konstein saa painoa kompensoitua? Kuinka moottori/vaihteisto paketin pituus vaikuttaa? Äkkiseltään ajatellen paino jakautuu hieman enemmän taka-akselillekin verrattuna alkuperäiseen. Ja koska tuota konetta ei ole paljon varaa tuoda eteenpäin niin vaihteistokin varmaan siirtyy about sen kahden sylinterin verran taaksepäin...

Itseä kiinnostaa juurikin D24T koska menee rajojen sisään (paitsi paino +50-70kg).

(Ajattelee ääneen): Mitenköhän mahtais onnistua toi D24T muutoskatsastus IC:n kera ikäänkuin se kuuluis siihen..?
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kulmamies - 10.10.2014, 12:09:47
Tuossa on koneen etupää alkuperäisellä paikalla ja rintapeltiin on tehty lisätilaa noin 20-25cm. Laskin painojakauman muutoksen sen perusteella, että kummassakin moottorissa olisi painopiste keskellä ja sen mukaan sitten sen, miten paljon painopiste siirtyy taaemmas pidemmän moottorin myötä. Lisäksi oli lasikuituiset loksut ja moottorista purettu/siirretty ylimääräisiä osia pois. Akun laittaminen taka-akselin takapuolelle keventää keulaa hieman ja senkin laskin siihen poikkeuslupahakemukseen.

Katsastuksessa taisi olla etuakselipaino jotain 650kg ja takana noin 800kg tankki ja vararengas täynnä :2funny:

En usko, että ketään kiinnostaa onko autossa cooleri vai ei.


Nykyään ehkä miettisin jotain muitakin vaihtoehtoja, kuin D24. Teho/paino/sivistyneisyys-suhde on aika mettässä :D

145:een laitoin 2,5 tdi:n ja se on jo ihan eri planeetalta verrattuna D24:ään. Toki sekin painaa, mutta mahtoikohan olla just kuitenkin rajojen sisään mahtuva.

Volkkarin neljäpyttyinen tdi olisi aika järkevä, mutta niissä taisi olla öljypumppu jotenkin niin, että ei oikein sovellu pitkittäin asennettavaksi.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 10.10.2014, 12:25:29

145:een laitoin 2,5 tdi:n ja se on jo ihan eri planeetalta verrattuna D24:ään. Toki sekin painaa, mutta mahtoikohan olla just kuitenkin rajojen sisään mahtuva.



Millä laatikolla?

Onhan se D24 aika krouvi kone mutta plussaksi luen sen että se on vanhaa yksinkertaista tekniikkaa ilman ylimääräsiä krumeluureja...
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kulmamies - 10.10.2014, 12:47:46
M90:llä. Samat hilppeet sopii siis D24:n ja tdi:n perään.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 10.10.2014, 13:05:55
Oolrait. Pikanen googletus niin ei toi D5252T ollenkaan huono vaihtoehto olisi.

Nyt täytyy alottaa bensa/diesel puntarointi. B230F,B21E, D24T, D5252T...

Paljon hyödyllistä ja luotettavaa tietoa. Kiitos "Kulmamies"  -H-
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kulmamies - 10.10.2014, 14:20:34
Tehoa siinä Volvo tdi:ssä on hitunen liikaa Amazonin tehorajoihin, mutta siitä selviää, kun sanoo, että moottori on Transportterista ;)
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 10.10.2014, 14:30:02
Tehoa siinä Volvo tdi:ssä on hitunen liikaa Amazonin tehorajoihin, mutta siitä selviää, kun sanoo, että moottori on Transportterista ;)

Ok. Toi oli hyvä vinkki. Mutta eikö 118hp x 1.2 = 141.6hp ja D5252T on kait 140 hp? Vai oonko menny metsään...

Minkä tehosena se on Portterissa?
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kojontti - 10.10.2014, 14:51:26


Minkä tehosena se on Portterissa?

N. sataheppainen, muutama yli muistaakseni.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 10.10.2014, 15:04:49
N. sataheppainen, muutama yli muistaakseni.

No sillähän se menee jo rajoihin että heilahtaa.

Taisin sopia juuri itseni kanssa että tolle D5252T linjalle lähdetään...



Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: 8-pätkä - 10.10.2014, 16:45:21
Meinasin itsekin kommentoida jo heti topicin alkumetreillä että unohda se kivikautinen deeku ja laita kunkkumoottori (luetaan TDI) sinne keulalle... O0
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kulmamies - 10.10.2014, 17:02:36
Ok. Toi oli hyvä vinkki. Mutta eikö 118hp x 1.2 = 141.6hp ja D5252T on kait 140 hp? Vai oonko menny metsään...

Tuo 118 on niitä SAE heppoja, mitkä ei kelpaa suurimmalle osalle katsastusmiehistä. DIN hepat tuossa koneessa taitaa olla noin 108.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: pete881 - 10.10.2014, 18:07:00
Volkkarin neljäpyttyinen tdi olisi aika järkevä, mutta niissä taisi olla öljypumppu jotenkin niin, että ei oikein sovellu pitkittäin asennettavaksi.

Onhan tuota nelos tdi:tä passatin, a6:n, a4:n, 80:n ja ties minkä keulalla pitkittäin tehtaalta lähtien.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kulmamies - 10.10.2014, 18:08:34
Onhan tuota nelos tdi:tä passatin, a6:n, a4:n, 80:n ja ties minkä keulalla pitkittäin tehtaalta lähtien.

Noissa saattaa olla hieman erilainen etupalkki, mitä Amazonissa ;)
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: AtAi - 10.10.2014, 18:36:46
Noissa saattaa olla hieman erilainen etupalkki, mitä Amazonissa ;)
Juu niissä "etupalkki" kiertää kytkinkopan alta muistaakseni

Kone kun roikkuu niin edessä että amazonissa tars samanlaisessa asennuksessa tuoda moottori säleiköstä pihalle :D
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kojontti - 10.10.2014, 19:48:16
Juu niissä "etupalkki" kiertää kytkinkopan alta muistaakseni

Kone kun roikkuu niin edessä että amazonissa tars samanlaisessa asennuksessa tuoda moottori säleiköstä pihalle :D

Jep, Audin saman korimallin Quattrossa on etuperä siinä samassa kasassa...

Portterin tehottomimmassa vitosessa ei tainnut vaan olla cooleria, et sen suhteen on sitten tehtävä joko omavalmistemoottori(penkkilappu "lisätylle" välijäähylle, olettaen että D5252T on lähtökohta) tai sitten jumppailla katsastukseen vaan pois...
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Juzi - 10.10.2014, 20:59:11
Jaahas täällä on tämmönenkin aihe.
Mulla on duettin diiselöinti just kesken. PSA DW10 moottorina ja volvon M47 jatkoks. Katotaa jos tosta tulis jotain talven aikana.. Konttorilta on saatu siunaus jo.  :)
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: lucky74 - 10.10.2014, 21:37:44
 Lisäänpä lusikkani soppaan. Duunipaikalla kävi asiakas tavaraa hakemassa ja kiinnitihän se heti huomion kun duetilla ajetaan. Vielä enemmän herätti käyntiääni mielenkiintoa. Kyseinen laite oli leimattu toyotan 2,4 disulla sekä 5 lovisella laatikolla. eikös tuota pataa ole ahdettunakin olemassa ainakin runnerin keulalla?
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 11.10.2014, 00:21:50
Tuo 118 on niitä SAE heppoja, mitkä ei kelpaa suurimmalle osalle katsastusmiehistä. DIN hepat tuossa koneessa taitaa olla noin 108.

Ainii  :facepalm:
eli
108hv x 1,2 = 129,6hv

Paljonko D5252T painaa? Noi Toyotan koneet tais olla ahdettuna alkaen 220kg ja teknisesti lähempänä kait tota D24T:tä. Ainakin Hilun koneet.

Mitenkä tuo Transportterin 102hv versio eroaa ulkoisesti D5252T:stä (jos ei lasketa moottorin suojapleksia ja putkia/letkuja yms)? Onko Moottorin malli stanssattu/valettu johonkin päin lohkoa?
Toisin sanoen: Onko mahdollista tunnistaa kone D5252T:ksi vaikka väitän että se on Transporterin 102hv 2,5Tdi (ACV, AUF, AYC tai AXL?

Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kojontti - 11.10.2014, 00:41:55
Lisäänpä lusikkani soppaan. Duunipaikalla kävi asiakas tavaraa hakemassa ja kiinnitihän se heti huomion kun duetilla ajetaan. Vielä enemmän herätti käyntiääni mielenkiintoa. Kyseinen laite oli leimattu toyotan 2,4 disulla sekä 5 lovisella laatikolla. eikös tuota pataa ole ahdettunakin olemassa ainakin runnerin keulalla?

Tuohon moottoriin verrattuna Deeku on avaruustekniikkaa... Varmahan se on, mutta sadan hevosen saavuttaminen vetäville on optimismia...

E: näppituntumalla 200-230kg vois olla tuo vitonen apulaitteineen.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 11.10.2014, 20:26:46
Miten olisi esim BMW 6cyl 325td (M51D25) 115hv tai Mersun 5cyl E 250 td (602.962) 126hv?
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kulmamies - 11.10.2014, 20:44:14
Ehkäpä olisi viisasta alkaa lähestymään tilannetta 4- tai 5-sylinteristen suunnasta ???

Kutonen vaatii jo niin paljon tilaa, että menee  rintapellin tekeminen aika monimutkaiseksi ja siitä johtuen polkimillekin jää hieman niukasti tilaa.

Vitonen saattaisi mennä konehuoneeseen ihan sellaisenaan, kunhan vaan siirtää syyläriä.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 11.10.2014, 20:46:52
totta kyllä...

E 200 cdi löytyy 122 hv versio ja ois nelipyttynen.

Ois kaiketi aika yleinen moottori mutta aika vähän löytyy kosketuspintaa noin muuten.

Edit: Aika kompaktin näkönen toi 200 cdi ja kokonaisen auton saa tekniikan luovutukseen melko edullisesti.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 12.10.2014, 02:14:35
Jaahas täällä on tämmönenkin aihe.
Mulla on duettin diiselöinti just kesken. PSA DW10 moottorina ja volvon M47 jatkoks. Katotaa jos tosta tulis jotain talven aikana.. Konttorilta on saatu siunaus jo.  :)

Minkälainen toi duettin keularakenne on etupalkin osalta verrattuna amazoniin? Kuvissa toi DW10 näyttää siltä ettei ainakaa sellasenaan menis amazoniin. Onko öljypohjaa vara muokata edestä matalammaksi?

Oisko heittää jotai projektikuvia..?
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Juzi - 12.10.2014, 04:01:12
Minkälainen toi duettin keularakenne on etupalkin osalta verrattuna amazoniin? Kuvissa toi DW10 näyttää siltä ettei ainakaa sellasenaan menis amazoniin. Onko öljypohjaa vara muokata edestä matalammaksi?

Oisko heittää jotai projektikuvia..?
Noh tässä on tällänen karu sovitus.
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/Duett%20-66/IMG_1594_zps5314113a.jpg)

Kuvassa ei ole vaihteistoo jatkona tai mitään muutakaan, mutta johkin tohon se tarvis saada..
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 12.10.2014, 12:25:23
Eroaahan toi pv tosiaan aika rankasti rakenteiltaan amasta.

Saako tota aman etupalkkia muokata/hitsata vai luetaanko se samaan sarjaan kuin tukivarret?
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: AtAi - 12.10.2014, 12:31:40
Eroaahan toi pv tosiaan aika rankasti rakenteiltaan amasta.

Saako tota aman etupalkkia muokata/hitsata vai luetaanko se samaan sarjaan kuin tukivarret?
Järkevämpi muokata öljypohjaa ja öljypumpun imuputkea kuin etupalkkia.


Tuolta voi yhden veteraanin dieselöintiä seurailla kunhan vaan olis motivaatiota ja massia... 6kk deadlineen: https://www.facebook.com/krt145
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 12.10.2014, 13:28:43
Kiitti linkistä. Mielenkiintoinen projekti. Toivottavasti valmistuu  O0


Saako tota aman etupalkkia muokata/hitsata vai luetaanko se samaan sarjaan kuin tukivarret?

Kone kun roikkuu niin edessä että amazonissa tars samanlaisessa asennuksessa tuoda moottori säleiköstä pihalle :D
Tuossa pari kuvaa vag:n 4cyl tdi koneiden öljypumppu ratkaisusta.

(http://i1345.photobucket.com/albums/p663/skipi81/ALH_zps2aa567ea.jpg)

(http://i1345.photobucket.com/albums/p663/skipi81/BKDalakerta_zps5299c2e5.jpg)

Eli kyllä noi voi unohtaa.

Ps. Täytyy käydä joku päivä mersupurkaamolla katseleen ja kyseleen jos sais lisävalaistusta noista mersun 4-pyttysistä tdi:stä.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kojontti - 12.10.2014, 21:17:15
Tai sitte olet niin pro että teet kuivasumppukoneen tosta VAGinan nelosesta  :buck2:
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 12.10.2014, 21:47:38
Tuli tossa aikasemmin tänää kans mieleen toi kuivasumppu...

Kaikenlaisia vaihtoehtoja pitää miettiä, koska nyt on niin kova polte saada tohon amaan joku kova tdi.
Eli ideoita ilmoille vaan!

saiskohan ton VAGilaisen perään saada sovitettua M47:n?
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: 8-pätkä - 12.10.2014, 22:03:30
saiskohan ton VAGilaisen perään saada sovitettua M47:n?
Kaikenhan saa varmaan sopimaan kaikkeen kun tarpeeksi modaa, mutta väittäisin että TDI-tason väännöillä M47 ei ole järin pitkäikäinen. Juuri huonon väännönkeston takia sitä ei ikinä saanut dieseleiden eikä bensaturbojen jatkeena tehtaaltakaan. Itse ainakin miettisin jotain vähän tuoreempaa suunnittelua olevaa laatikkoa.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 12.10.2014, 22:13:36
väännön kestoa vähän pelkäsinkin...
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 12.10.2014, 22:31:35
Minkälaisia näkemyksia herättää toi MB:n 200/220 CDI?

Rupee oleen jo aika monimutkasta ja moniosaista tekniikka mutta ihmisethän senkin on alunperin kasannu ja saanu toimiin  :D

Siinä pystyis hyödyntään koneen omaa laatikkoa ja tietotaitoa sekä osia löytyis naapurikunnasta.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 14.10.2014, 23:44:56
Pieni askel eteenpäin...

Sovitus-sarjoja vag 4cyl dieseleiden ja esim toyotan "truck" laatikoiden väliin.

http://www.acmeadapters.com/faq.php (http://www.acmeadapters.com/faq.php)
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: AtAi - 15.10.2014, 11:26:10
Eikö Vw 4cyl TDIssä ole ihan sama kaavelin jako kuin 5cyl ja vanhassa D24sessa? Vai onko muka eri?

Ei muuta kun m46 loota sitten jatkeeksi, tai boostilta ökybemmiloota, jos haluaa voimaa.

145sessa 3.31 perä ja bmwn 6vaihteinen zf tulee moottorin ja perän väliin, niin pitäs olla varsin taloudellinen vanhus  :pomo:
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: mheguli - 15.10.2014, 13:46:07

Tuossa pari kuvaa vag:n 4cyl tdi koneiden öljypumppu ratkaisusta.

(http://i1345.photobucket.com/albums/p663/skipi81/ALH_zps2aa567ea.jpg)

(http://i1345.photobucket.com/albums/p663/skipi81/BKDalakerta_zps5299c2e5.jpg)

Mistäs tdi:stä tuo oli? Olen siinä käsityksessä, että ensimmäisen sukupolven 4-sylinterisissä tdi-koneissa (1Z, AHU, AFN, olikohan muita?) olisi samanlainen pumppu kuin AAZ, ym. esikammiokoneissa. Siinä öljypumppu on ylempänä ja saa käyttövoimansa apuakselilta, eikä ketjuvälitteisesti. Korjatkaa, jos mutuilen omiani.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: AtAi - 15.10.2014, 16:46:48
Mistäs tdi:stä tuo oli? Olen siinä käsityksessä, että ensimmäisen sukupolven 4-sylinterisissä tdi-koneissa (1Z, AHU, AFN, olikohan muita?) olisi samanlainen pumppu kuin AAZ, ym. esikammiokoneissa. Siinä öljypumppu on ylempänä ja saa käyttövoimansa apuakselilta, eikä ketjuvälitteisesti. Korjatkaa, jos mutuilen omiani.
Näin minäkin olen omin silmin olettanut näkeväni. Epäilen että kuva on näistä uudemmista 1.9pumppusuuttimista ja 2.0 camoonraileista.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: dneproshin - 15.10.2014, 17:28:50
VW:n nelosdieseleissä taitaa kyllä olla eri jako kuin vitosissa ja kutosissa.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=131238

Eikö Vw 4cyl TDIssä ole ihan sama kaavelin jako kuin 5cyl ja vanhassa D24sessa? Vai onko muka eri?

Ei muuta kun m46 loota sitten jatkeeksi, tai boostilta ökybemmiloota, jos haluaa voimaa.

145sessa 3.31 perä ja bmwn 6vaihteinen zf tulee moottorin ja perän väliin, niin pitäs olla varsin taloudellinen vanhus  :pomo:
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: janne81 - 15.10.2014, 21:34:12
Eri jakohan se taitaa olla joo.
Noita 1.9 TDI koneita on olemassa apuakselilla ja ilman, siitä johtuu tuo öljypumppu homma.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 16.10.2014, 23:32:55
Kuvat oli joistain näistä: AFN, AHF, ASV, AVB, AVG. Eli 81 kw, 235 Nm.

Ovat kestäviä ja voimaakin niistä saa aika hyvin ulos.

Pääsen ehkä viikonloppuna mittailemaan yhtä tuollaista konetta ni näkee että onko mitään toivoa saada mahtumaan järkevästi.
Lisäks täytys ottaa yhteyttä konttorille että miten suhtautuvat ton etupalkin muutoksiin. sikälimikäli sitä tarvii muokata. Vastaavia rakenteita on kyllä korjailtu hitsaamalla ruostevaurioiden jäljitä ja ehtona on ollut että käy hyväksyttään osan konttorilla maalaamattomana, ilman massoja, ennen asennusta.

Toi acmeadapterin sarja pitää sisällään adapterin koneen perään, muokatun toyotan vp:n, silmälaakerin, pulttisarjan ja kuvalliset ohjeet. Hintaa sille tulis 595 usd + rahti.
Ei olis ylivoimasta piirtää ite tota adapteria (kun on vaan kone ja laatikko mistä pääsee mallintaan) ja polttaa laserilla, ja toi toyotan vp:n muokkaus pitäs kans onnistua aika vähällä. Koneistuskeskuksella ilmeisesti uus pulttijako ja mahd. syvennys vag:in kampuran mukaan. Tai sitten mahdollisesti joku sovitesysteemi...
Kytkimeksi käy toyota 8-7/8" kykin ja startiks toyotan startti (en muista mallia).
Toyotan vaihteistot "1979-1994, 4 cylinder 22R style bellhousing". Löytyy monta mallia ja monenlaisia välityksiä.

Onneks tässä on hyvin aikaa suunnitella kun tuota Amazonia pitäs muutenkin käydä läpi ja päällä on talon myyntiä, muuttohommia ym...
Oon onneks vahvasti sitä mieltä että huolella suunniteltu on puoliks tehty  ;)

EDIT: 1Z mallin kanssa vois päästä helpommalla. Vaatii vaan enemmän viritystä...
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: mheguli - 17.10.2014, 11:48:56
Öljypumpun rakenne AHU-lohkossa (http://www.tttalja.fi/bluemotion/pumpunsovitusta.JPG) ja tttaljan projektikertomus (http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=129137). Tuollaisen pumpun olettaisin löytyvän myös AFN:stä. Kuvan girdle-levyä ei luonnollisestikaan vakiokoneissa ole.

Tuo projektikertomus on ihan jännää luettavaa, vaikka käsitteleekin esikammiokoneen virittämistä (jossa on kuitenkin käytetty tdi AHUn lohkoa).
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 17.10.2014, 12:27:58
Öljypumpun rakenne AHU-lohkossa (http://www.tttalja.fi/bluemotion/pumpunsovitusta.JPG) ja tttaljan projektikertomus (http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=129137). Tuollaisen pumpun olettaisin löytyvän myös AFN:stä. Kuvan girdle-levyä ei luonnollisestikaan vakiokoneissa ole.

Tuo projektikertomus on ihan jännää luettavaa, vaikka käsitteleekin esikammiokoneen virittämistä (jossa on kuitenkin käytetty tdi AHUn lohkoa).

Tollasta meinasin ku pohdin että 1Z lohkon kans pääsis helpommalla. 1Z ja AHU samanlaisia. AFN ja muut saman sarjan on mielestäni noita aiemmin mainittuja jossa pumppu on koneen etupäässä.
Tähän päätelmään oon tullut omissa tutkimuksissa...
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kojontti - 17.10.2014, 13:11:29
Tollasta meinasin ku pohdin että 1Z lohkon kans pääsis helpommalla. 1Z ja AHU samanlaisia. AFN ja muut saman sarjan on mielestäni noita aiemmin mainittuja jossa pumppu on koneen etupäässä.
Tähän päätelmään oon tullut omissa tutkimuksissa...

AFN on enemmän yhteistä 1Z kanssa kuin uudempien. Apuakseli löytyy, sama jakohihna on 1Z ja AFN jne... Öljypumpun sijainnista en ole varma kuitenkaan kun  ei ole tarvinnut pohjaa aukoa.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 18.10.2014, 00:16:20
AFN on enemmän yhteistä 1Z kanssa kuin uudempien. Apuakseli löytyy, sama jakohihna on 1Z ja AFN jne... Öljypumpun sijainnista en ole varma kuitenkaan kun  ei ole tarvinnut pohjaa aukoa.

Erittäin mielenkiintoinen pointti. Miksi hlevtissä noita vag ryhmän koneita on noin paljon eri koodeilla..? Volvolla sentään on joku järki ja kohtuus noissa moottori varianteissa.
1Z, AFN, AHU, AGR, AHH, ALE, ALH, AHF, ASV, AVB, AVG taitaa olla samaa "sukua". Noiden jälkeen tuli uusi sukupolvi "PD" moottoreita.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_diesel_engines (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_diesel_engines)

Toi ö-pumpun sijainti on tällä hetkellä aika kriittinen pointti kun en ole vielä kerenny kysyyn virallista kantaa tohon etupalkin muokkaukseen. Toki esim 1Z kelpais kyllä, täytyy vaan virittää enemmän. Aika hyviä lukuja maailmalla on otettu ulos noista alkujaan pienempi tehosistakin.

Mitenkähän toi aman perä kestää vääntöä jos oikein innostuu..? Omaan on tarkotus kyllä vaihtaa uudempi perä levyjarruineen.

Tommosia löysin netin syövereistä: adapteri vag tdi - Toyota 22r transmissions, Flywheel modification.

(http://i1345.photobucket.com/albums/p663/skipi81/adaptercad_zps7ae52c17.jpg)

(http://i1345.photobucket.com/albums/p663/skipi81/acmeadapter_zpse0ae24d0.jpg)

"Flywheel(EDIT) you must swap the 48 and 72 degrees. The offset hole is closer to the right side hole not to the left"
(http://i1345.photobucket.com/albums/p663/skipi81/FlywheelEDITyoumustswapthe48and72degreesTheoffsetholeisclosertotherightsideholenottotheleft_zps136dea0b.jpg)
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 24.10.2014, 23:45:07
Kun aika koittaa niin todennäköisesti 1Z kone olis helpoin. Ö.pumppu takana (pitäis sopia imuputken ja ö.pohjan muokkauksella), ajonesto helppo blokata, moottorin luovuttajia löytyy, menee teho-rajojen sisään ja suht helppo ottaa voimaa ulos. Garret gt15/20 hybridi, isommat suuttimet ja ohjelmointi niin ollaan jo 300Nm vääntölukemissa.
Adapteriin löytyy mittapiirrokset netistä, samoin kun vp:n muokkaukseen. Vaihdelaatikoksi W55 voi olla hankala löytää..? Mutta kestää väännöt. Kardaanin rakenteluun joutuu hieman perehtyyn mutta tehtävissä pitäs olla sekin.

Nyt ei puutu enää kun aika, raha ja toteutus  O0
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: jake74 - 01.02.2015, 12:30:04


Mitenkä tuo Transportterin 102hv versio eroaa ulkoisesti D5252T:stä (jos ei lasketa moottorin suojapleksia ja putkia/letkuja yms)? Onko Moottorin malli stanssattu/valettu johonkin päin lohkoa?
Toisin sanoen: Onko mahdollista tunnistaa kone D5252T:ksi vaikka väitän että se on Transporterin 102hv 2,5Tdi (ACV, AUF, AYC tai AXL?

vastaus tulee myöhään mutta laitetaan.
lohkossa on valettuna koodi, volvon moottorissa se on D5252T, transporterissa se on sitte kirjaimilla mikä moottori se nyt sattuu olemaan.
imu ja pakosarjat on myös erilaiset, venttiilikoppa.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: AtAi - 01.02.2015, 12:53:46
Jake missäs 5cyl TDissä yksinkertaisin johtosarja/jopa ilman ajonestoa?

Volvon johtosarja on kyllä yks helevetin laitos..
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: janne81 - 01.02.2015, 20:57:31
Olikos joissain vanhemmissa Audi 100/A6 C4-koppasissa TDI:ssä millainen johtosarja?
Ainakin ilman immoa niitä on, mutta taitaa osa niistä olla niitä 8-bittisiä ja siten huonohkosti lastutettavia nykyään ilmeisesti..
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: jake74 - 01.02.2015, 23:08:59
Jake missäs 5cyl TDissä yksinkertaisin johtosarja/jopa ilman ajonestoa?

Volvon johtosarja on kyllä yks helevetin laitos..

mä en tiiä, mullakin on mtdi:nä dD5252T volkkarin keulilla.
yks puolituttu on tehnyt ite säädettävän ecun tdi moottoriin mutta ei ala tekee myyntiin piirilevyn takia. jos joku suunittelis ja tekis piirilevyt ni sitte vois tehä.
yhelle firmalle on annettu tehtaväksi mutta ei oo kuulunut mitää. pitäs kysellä.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: skipi - 03.03.2015, 23:32:47
Nostetaas tätä.

Nyt jos uudet säännökset menee läpi niin pitäs keksiä uus tdi kone projekti amaan. Toi 1Z kun menee yli ton momenttirajan.

Eli maks arvot ois ilmeisesti 120hp (Vihreekantinen ja Haynes sanoo että suurin hp mitä löytyy on 100hp alunperin) ja 192Nm (samat lähteet sanoo suurimmaks väännöks 16kgm).

Onko kellään ideoita mistä sopiva moottori??

Kunhan raja-arvot alittuu ja kone on vähintään 4-cyl Tdi ni kyllä sitä siitä sit sopivan virittää...
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: AtAi - 04.03.2015, 11:19:15
mä en tiiä, mullakin on mtdi:nä dD5252T volkkarin keulilla.
yks puolituttu on tehnyt ite säädettävän ecun tdi moottoriin mutta ei ala tekee myyntiin piirilevyn takia. jos joku suunittelis ja tekis piirilevyt ni sitte vois tehä.
yhelle firmalle on annettu tehtaväksi mutta ei oo kuulunut mitää. pitäs kysellä.
mTDIssä vaan häviää niin paljon potentiaalista tehoa ettei mitään järkeä.

puolituttu; wanhoja holysmokeguruja? Vähän yhelle gurulle tossa vähän väliä huudellu että koska olis tdiecu valmista. Piirilevyjenteko ei ole mikään ameriikantemppu.

Nostetaas tätä.

Nyt jos uudet säännökset menee läpi niin pitäs keksiä uus tdi kone projekti amaan. Toi 1Z kun menee yli ton momenttirajan.

Eli maks arvot ois ilmeisesti 120hp (Vihreekantinen ja Haynes sanoo että suurin hp mitä löytyy on 100hp alunperin) ja 192Nm (samat lähteet sanoo suurimmaks väännöks 16kgm).

Onko kellään ideoita mistä sopiva moottori??

Kunhan raja-arvot alittuu ja kone on vähintään 4-cyl Tdi ni kyllä sitä siitä sit sopivan virittää...
Mitkä uudet säännökset?  1.6td:n lohkoon kun tekee 1.9tdi osilla, niin se on omavalmiste moottori....
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Taavi.H - 04.03.2015, 11:59:39
Mitkä uudet säännökset?

Viitannee tähän:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60859.0
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: jake74 - 05.03.2015, 12:19:42
Nostetaas tätä.

Nyt jos uudet säännökset menee läpi niin pitäs keksiä uus tdi kone projekti amaan. Toi 1Z kun menee yli ton momenttirajan.

Eli maks arvot ois ilmeisesti 120hp (Vihreekantinen ja Haynes sanoo että suurin hp mitä löytyy on 100hp alunperin) ja 192Nm (samat lähteet sanoo suurimmaks väännöks 16kgm).

Onko kellään ideoita mistä sopiva moottori??

Kunhan raja-arvot alittuu ja kone on vähintään 4-cyl Tdi ni kyllä sitä siitä sit sopivan virittää...

jos oot alottanut projektis ni saat tehä sen vuoteen 2017 asti vanhoilla säänöillä. jostain vaan todisteet keksit.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: jake74 - 05.03.2015, 12:24:39
mTDIssä vaan häviää niin paljon potentiaalista tehoa ettei mitään järkeä.

puolituttu; wanhoja holysmokeguruja? Vähän yhelle gurulle tossa vähän väliä huudellu että koska olis tdiecu valmista. Piirilevyjenteko ei ole mikään ameriikantemppu.


puolituttu on tuolta tölkkifoorumilta. laittanut T3 transportteriin audin AEL ja siihen tehnyt ite moottorinohjauksen. ettei olis sama kaveri?
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: AtAi - 05.03.2015, 22:22:42
jos oot alottanut projektis ni saat tehä sen vuoteen 2017 asti vanhoilla säänöillä. jostain vaan todisteet keksit.
HarHar, onneksi on tämä internet, niin pystyy todistamaan että oma rojekti on alkanut vuonna 2014, joten ei tarvii kesällä vielä olla valmis  :P
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kenoviiva - 22.06.2015, 16:22:34
Asian tiimoilta itsekin hieman noita moottorivaihtoehtoja pähkäilleenä ja sopivia tekniikoita haarukoidessa 145 projektiin, kävi pari eri vaihtoehtoa mielessä. Volkkarin 1z kone pitäisi mennä rajoihin väännön puolesta, jos olen oikein laskenut. Volvon vertailumoottori B20 E 91 kW (124 hv) 6000 r/min 173 Nm 3500 r/min. Minun laskuopilla siihen voisi asentaa 207,6 Nm vääntävän tekniikan. Volkkarin 1z 66 kw vääntö 202 Nm 1,900 rpm, joten varaakin jää.
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_14x

Toisena, jos vain öljypohjan ja ohjausakselin kanssa pärjäilee, voisi olla Opelin 2.0 DTI Omegasta napattuna, saisi vaihteistonkin samaan syssyyn. Kierroksetkin vääntöalueella ja huipputehoilla eivät olisi kovin kaukana orkkisvälityksistä. Opel 2.0 DTI vääntö 205 Nm 1600–2750 r/min. Öljypohja on alumiinia ja en ole varma, että onko öljypumpun imuputki integroitu öljypohjan rakenteeseen DTI vai CDTI motissa. Öljypumppu taitaa olla kampiakselin etupäässä öljypohjan ulkopuolella. Jossain Opelin CDTI 2.0 dieselissä oli öljypohja jo valmiiksi "etupalkkia" varten kolottu, mahtaiskohan tuollaisen öljypohja sopia DTI mottiin?
http://www.autowiki.fi/index.php/Opel_Omega_B
http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Vauxhall-Opel-Insignia-2-0-CDTI-Diesel-Engine-A20DTE-138BHP-2013-2014-/171259230437

Moottorien painoeroista orkkikseen verrattuna en tiedä, mutta onhan sitä hieman kompensoitavissa tavaraa siirtelemällä. Tosin tulee sitä sitten lisääkin mm. välijäähyn kautta.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Lankku - 22.06.2015, 20:27:02
Asian tiimoilta itsekin hieman noita moottorivaihtoehtoja pähkäilleenä ja sopivia tekniikoita haarukoidessa 145 projektiin, kävi pari eri vaihtoehtoa mielessä. Volkkarin 1z kone pitäisi mennä rajoihin väännön puolesta, jos olen oikein laskenut.
Väännöllä ei ole vielä nykysäännöillä merkitystä.
Otsikko: Vs: Veteraanin dieselöinti
Kirjoitti: Kenoviiva - 22.06.2015, 21:00:28
Ei vaadi, mutta kun tämä minun "projekti" on kestänyt jo reilat kymmenen vuotta, niin ajattelin itäsuomalaisittain tehdä seuraavan  viisvuotissuunnitelman ja ottaa ennakkoa. Tää on niitä "kahdessa viikossa ajoon"-verukkeella emännälle markkinoituja ostoksia. Ouppelin 2.0 DTI mosaan louhittiin vasta malmia kun tämän ikuisuusprojektin haalin.
Epäilen, että saisin itsestäni niin paljon irti (ja emännältä työrauhaa), että tämä projekti menisi nykyisen lainsäädännön puitteissa läpi isommalla tekniikalla. Tietty kaikki on mahdollista jos oikein yrittää.
Pääasiallinen tarkoitus olisi "käyttödiisselöidä" tuo kulkine ja muokata sitä muutenkin omaan makuun, eikä valjastaa sitä tolkuttoman virityspotentiaalin omaavalla konetilantäytteellä. Toki joka päivä tuo tehopuoli houkuttaa, mutta koitan pitää sen suhteen jonkun tolkun.