Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B20 turboja forumilaisilla?

  • 55 Vastauksia
  • 26994 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #45 : 08.04.2014, 11:48:25 »
Toyotalla ovat käyttäneet rootsia jossa on sähkötoiminen kaasuläppä toimittamassa bypassin virkaa(googlella löytyy, ahtimena sc12 ja sc14).
Tuolla aikasemmin oli kuva missä oli myöskin näin, käyttäjällä TwistOla

Nuo toitsun ahtimet ei ole jatkuvapyöritteisiä vaan magneettikytkimellä tarvittaessa päälle, tuo ohitusläppä on siksi.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #46 : 08.04.2014, 21:13:08 »
Mulla oli käytössä 16v vinokoneessa Eaton M90:n ja kaasuläpän välissä iso dumppi sopivan löysällä jousella. Tai oikeastaan 70mm ja ~30mm, jotta ahtimella ei ollut ylimääräistä rasitusta alipaineella ajaessa ja kaikki ylimääräinen ilma tuli suoraan pihalle. Paineelle mentiin aivan normaalisti heti kun kaasua painoi.

Jousen jäykkyys sen mukaan, että aukeaa herkästi kun imusarjassa on alipainetta. Vastaavasti myös jousi painaa heti kiinni alipaineen vähentyessä ja riittää yhdessä ohjauksen kanssa pitämään ahdoilla dumpin kiinni. Ilman tuota pienempää dumppia ahdin piti koko ajan pientä mouruamista alipaineella eli sen verran paljon liikkui ilmaa ~1.9 välityssuhteella.

Magneettikytkimellä ohjattua Eatonia jos etsii, niin mersun käyttämä M62.


Ahdetussa tappikoneessa ei ole vielä päässyt omalla kohdalla alkusuunnittelua pidemmälle, mutta eiköhän se tästä ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jaaani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #47 : 09.04.2014, 13:44:07 »
Mulla oli käytössä 16v vinokoneessa Eaton M90:n ja kaasuläpän välissä iso dumppi sopivan löysällä jousella. Tai oikeastaan 70mm ja ~30mm, jotta ahtimella ei ollut ylimääräistä rasitusta alipaineella ajaessa ja kaikki ylimääräinen ilma tuli suoraan pihalle. Paineelle mentiin aivan normaalisti heti kun kaasua painoi.

OK, hyvä tietää.
Mä järkeilin tuon omani niin että ostin suurimmalla letkuliitännällä olevan hybridi bypassin eli kierrättää suurimman osan tuosta ilmasta ja loput ulos. Mulla on itellä tuo toitsun isompi ahdin magneettikytkimellä ja tulee melko maltillisilla paineilla (~0.6) ja siihen löytyy tuo sähkötoiminen läppä mut jää toistaseks ainakin bypassin varaan(jos nyt sitten toimii, alkas jo epäilyttää :o).
Päädyin bypassiin dumpin sijasta juurikin siksi että se säästäis tuon ahtimen kuormitusta kierrättämällä jo läpimennyttä ilmaa.
Korjatkaa toki jos oon jonkun mielestä menos perse eellä puuhun :D
Volvo Amazon -65, Volvo 740 -87  ex: Volvo V40 -99

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #48 : 09.04.2014, 19:25:22 »
Eräässä Corradossa (eaton m45 ja ruisku) on imusarjassa kaksi kaasuläppää. Toinen aukee ja toinen sulkeutuu kaasua painaessa. Tais sulkeutuva läppä johtaa suoraan imupuolelle.

Poissa pkar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #49 : 10.04.2014, 21:52:30 »
OK, hyvä tietää.
Mä järkeilin tuon omani niin että ostin suurimmalla letkuliitännällä olevan hybridi bypassin eli kierrättää suurimman osan tuosta ilmasta ja loput ulos. Mulla on itellä tuo toitsun isompi ahdin magneettikytkimellä ja tulee melko maltillisilla paineilla (~0.6) ja siihen löytyy tuo sähkötoiminen läppä mut jää toistaseks ainakin bypassin varaan(jos nyt sitten toimii, alkas jo epäilyttää :o).
Päädyin bypassiin dumpin sijasta juurikin siksi että se säästäis tuon ahtimen kuormitusta kierrättämällä jo läpimennyttä ilmaa.
Korjatkaa toki jos oon jonkun mielestä menos perse eellä puuhun :D

Jos imupuolelle ei synny alipainetta ja vastaavasti painepuolelle ei synny ylipainetta on paine-ero ahtimen yli nolla ja käytännön kirvesmiestasolla ahtimen ottama teho samoin nolla. Se on sitten sama tasataanko painepuolen paine dumpin vai bypassin kautta. Eli ahtimen kuormituksen kannalta näillä ei ole eroa. Jos bypass piirin kautta kierrätetään merkittävä osa ilmasta ilman merkittävää virtaushäviötä (ja siis vastapaineen syntyä) siitä tulee väistämättä aika massiivinen ja siten bypass on hankalampi toteuttaa kuin dumppi.

Poissa aspire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #50 : 31.01.2015, 21:41:13 »
Vanhan aiheen nostoa, kuinkas moni on käynyt tappikonetta ponnistuttamassa penkissä? Millaisia tuloksia? Sain viimein aikaiseksi käydä säädättämässä ja mittauttamassa tehot. Ihan tyytyväinen tuloksiin noin pienellä paineella (0.7 bar). Reserviin jää varaa. Ja ensituntuma käyttöalueesta ajossakin saa hymyn korville, noin 2700rpm alkaa ahtamaan ja eiköhän holsetilla riitä ahdot tarpeeksi korkeillekkin kierroksille, 7500rpm rajattiin penkissä. Sekin jo omaan korvaan nosti hikeä otsalle..  Katsastus inssi suostui lätkäsemään leiman turbon muutoskatsastukseen, 2h siellä konttorilla väännettiinkin :)

Poissa maxy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #51 : 23.02.2015, 20:22:15 »
(Kuva poistettu lainauksesta.) Vanhan aiheen nostoa, kuinkas moni on käynyt tappikonetta ponnistuttamassa penkissä? Millaisia tuloksia? Sain viimein aikaiseksi käydä säädättämässä ja mittauttamassa tehot. Ihan tyytyväinen tuloksiin noin pienellä paineella (0.7 bar). Reserviin jää varaa. Ja ensituntuma käyttöalueesta ajossakin saa hymyn korville, noin 2700rpm alkaa ahtamaan ja eiköhän holsetilla riitä ahdot tarpeeksi korkeillekkin kierroksille, 7500rpm rajattiin penkissä. Sekin jo omaan korvaan nosti hikeä otsalle..  Katsastus inssi suostui lätkäsemään leiman turbon muutoskatsastukseen, 2h siellä konttorilla väännettiinkin :)

Et varmaan tuota teholappua esitelly katsurille! ;)
Lähtee ku purkka tukasta!

Poissa aspire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #52 : 26.02.2015, 21:17:46 »
Hieman oli eri lappu juu kattastukseen  :pomo: Mutta kyllä ne jakso muistuttaa et kyllähän tähän varmaan saa sitten enemmän tehoa mitä laki sallii... Sanoin et saa sitä ihan  mihkä muuhunkin autoon jotain laittomuuksia katsastuksien jälkeen jos niin halajaa  :nohnoh

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #53 : 15.08.2017, 20:08:47 »
Nostetaas vanhaa keskustelua.
Mulle tuli "sattumalta" hyllyyn '96 transit 2.5td:n KKK04 turbo ja käväisi mielessä että saisko sillä ahdettua tappikoneen..
(Pienen budjetin)kaasariturboa mietin, minkähänlainen paketti siitä tulisi paineistetulla strömpällä?  Hyllyssä olisi kyllä purettuna weber DGV:kin, pystyyköhän sitä paineistamaan?

Ajatuksena siis joku ~0.5bar, joutuisko puristuksia laskemaan tai muita muutoksia tekemään vakio 8-bolt alakerralle jossa on m-kanget ja c-nokka? Puristukset b20a:ssa taitaa vakiona olla 8.7:1

Ahtamisesta ei kokemuksia ole, nouseekohan tommosella kaasariturbolla kulutus pilviin, Ama kun on kesäisin jokapäiväisenä käyttöautona mulla ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #54 : 26.08.2017, 23:33:20 »
Kaasari ja turbo ei kuulu samaan lauseeseen taloudellisuuden kanssa, yhdistettynä vielä kauemmas...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: B20 turboja forumilaisilla?
« Vastaus #55 : 31.08.2017, 15:31:27 »
Mitään talousihmettä en odotakaan kulutuksen suhteen, mutta kiinnostais vaan tietää nouseeko kulutus normiajossa kuinka räjähtävästi vapari kaasarikoneeseen nähden ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

 

Futurez  Kulkukoira