Elekma  Autoracing

Tappikone ylikuumenee

  • 53 Vastauksia
  • 20044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Tappikone ylikuumenee
« : 06.08.2014, 20:38:33 »
Mulla on PV:ssä semmone pieni ongelma että nyt kun on niin kuuma ulkona niin meinaa tuo B18/B20 hybridikone vähän ylikuumentua eli lämpömittarin viisari menee yli asteikon puolen välin ja joskus melkein tapissa lämmöt. Yleensä ajon aikana ei suurta ongelmaa lämpöjen suhteen mutta kun pysähtyy liikennevaloihin niin alkaa lämmöt nousta ja ne on melkein tapissa kun antaa käydä tyhjäkäyntiä paikallaan yli minuutin. Ei keitä ja nesteet pysyy jäähdyttimessä mutta lämpenee kuitenkin liikaa. Jäähdytysjärjestelmä on huuhdeltu ja ilmattu. Ihan hyvin sieltä tuli vesi läpi ja nyt siellä on 50/50 seokset glykolia ja vettä. Termostaatti on 76 asteinen Wahleri. Onko se nyt normaalia että kuumenee noin vai onko tää ny ihan paskana ja missä vika? Saakohan jostain kylmempiä termostaatteja?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #1 : 06.08.2014, 20:43:37 »
Onko jäähdytin miten vanha? Voi olla niin likainen ja hapettunut ulkopuolelt että ei ole riittävästi jäähdytystehoa
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #2 : 06.08.2014, 20:57:54 »
Jäähdytin on ilmeisesti kunnostettu joskus ja ihan hyvin sieltä tuli vesi läpi mitä ny puutarhaletkulla huuhtelin sitä ennenkuin laitoin kiinni.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #3 : 06.08.2014, 21:52:55 »
Vaikka vesi kulkisikin läpi niin kulkeeko ilma ulkopinnoista läpi ? Jos ei päivänvalo näy selkeästi kennoston läpi niin ei se paljoa jäähdytä vettäkään. Itsellä oli sama vika, vaihdoin syylärin toiseen josta päovänvalo pääsi läpi niin alkoi jäähtymään vesikin.

Keittäminen helpotti tolla aika paljon, mutta laitoin sähköflektin vielä kiinni niin ei ole lämpöjen kanssa ollut enää koskaan ongelmaa
« Viimeksi muokattu: 06.08.2014, 21:55:05 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #4 : 06.08.2014, 21:53:26 »
onko tää ny ihan paskana ja..?
:2funny: :2funny:
Itellä ei edes toimi enää lämpömittari, nesteet kestää sisässä normallilla ajolla. jos se toimii, älä koske siihen.  ;)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #5 : 07.08.2014, 08:48:59 »
Jos paikallaan on orkkis nelilapainen ropeli niin ei ehkä näillä keleillä riitä. Iso sähköflekti jäähdyttimen taakse?
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #6 : 07.08.2014, 12:39:54 »
Kerran oli vastaava ongelma yhdellä tutulla ja sillä oli suola syöny syyläristä kennot suurelta osin. Ajonaikana pysyi lämmöt kurissa, mutta kun auto seisoi paikoillaan tyhjäkäynnillä, niin alkoi lämmöt nousemaan Oli vain lähinnä putket jäljellä, joten ei oikein jäähdyttäny, kun ei ollu ilmavirtausta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #7 : 07.08.2014, 13:32:51 »
Jäähdyttimestä näkyy päivänvalo läpi ja se näyttää ihan hyvältä, autotallissa olisi semmonen uudempi jäähdytin paisuntasäiliöllä auttaisikohan semmonen tähän ongelmaan?
Ylävesiletku on ihan veltto vaikka olisi kuuma kone ja jäähdyttimen korkki on aika haperon näköinen täytyy varmaan vaihtaa se jos vaikka johtuu siitä.

Museoautoon en viitsisi tehdä mitään radikaaleja muutoksia niinkuin sähköflektiä ja toimiihan meidän duetissa ja pyhimyksessäkin orkkisrupelilla koneet ilman ylikuumenemisia joten varmasti vika on jossain muualla.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #8 : 07.08.2014, 14:21:11 »
Mitähä jos kansipahvi vuotaa mutta väljä korkki ei päästä kehittämään painetta joka näkyisi veden yli tulemisena. Koneessa menee ilmaa ja häiritsee jäähdytystä?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #9 : 07.08.2014, 15:20:43 »
Itsellä oli samaa vikaa yhdessä B20:ssä, eli ajossa ihan ok lämmöt, mutta paikallaan seisotellessa keitteli. Putsasin syylärin, ilmasin, vaihtelin termostaatteja jne, mutta ei vaikutusta. Nyt joku aika sitten aukasin tuon koneen, niin oli ruostejäljet yhdessä sylinterissä, eli kansipahvi olikin sökö ja siitä sitten luultavammin johtui keittelyt.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #10 : 07.08.2014, 16:50:50 »
Kone ei keitä eli ei puske vettä pihalle, pari tippaa saattaa joskus tulla. Jäähdytinnesteet kirkkaat, öljyt oli normaalin näköiset kun ne vaihdoin, tulpat myös kaikki hyvin paahtuneet ja kone käy tasaisesti. Sytytys ja kaasari on aika hyvin säädöissä koska vetoja on ja bensankulutus pieni. Lämpömittarin mukaan kuitenkin lämpenee turhan paljon helteellä jos on ns. normaali olosuhteet niin ei juuri ongelmaa.

Aikanaan tuon ilmasin niin että laitoin nesteet koneeseen, kone käyntiin, lämmitys täysille ja sitten kierroksia koneeseen että lämpenee ja vesi kiertää. Sitten se lämpeni liikaa ja sammutin koneen, vähän ajan päästä uudelleen käyntiin ja lämmöt meni takas normaaliin. Laitoin lisää nestettä jäähdyttimeen ja ajoin tyytyväisenä kunnes tuli helteet ja aloin ihmettelemään tuota.

Aiemmassa kannentiivisteen polttaneessa koneessa oli semmonen probleema että yhtäkkiä saatto lämpömittari mennä "tappiin" vaikka ajo lämppäri päällä ja siinä taisi olla sama termari kuin tuossa nykyisessä, luulin että johtuu vuotavasta kannentivisteestä joka päästää palokaasuja veden sekaan mutta voihan se termari olla syypää.
 
Ei auta kuin testailla, ekana jäähdyttimen korkki, sen jälkeen vaikka termari ja jäähdytin vaihtoon.

Edit: Huomasin että kun laittaa lämppärin päälle tyhjäkäynnillä niin lämmöt putoaa normaaliksi ja sit ne alkaa vähän taas nousta ja sit ei nousekaan enempää. Sitten kun laittaa pois niin lämpömittarin viisari alkaa liikkumaan vähitellen silleen sykäyksinä eli saattaa olla termari jumis... No joo nyt lämmöt pysyy normaalina kun ilmat kylmeni. ::)
« Viimeksi muokattu: 07.08.2014, 21:24:15 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #11 : 13.08.2014, 22:30:47 »
Mulla oli 69 b20 amazonissa samaa ongelmaa. Asia korjaantui kun kennotin syylärin uudelleen. Tuo ongelma ikävä kyllä kuullostaa kennovialle. Kennot kun ovat sen yli 40v vanhoja niin kattilakiveä on varmasti , eikä sitä litkuilla pois saa, se vaan on fakta. Myös omassa uusimmassa 67 heittelee lämmöt kuvaimallasi tavalla. Ei se keittänyt ole , mutta talvella teen siihen kansiremontin , kennotan syylärin uudelleen ja takaan että lämmöt pysyvät alle puolenvälin kelillä kuin kelillä
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa mattitapani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #12 : 18.08.2014, 16:51:49 »
Ilmaaminen kannattaa tehdä pitemmän kaavan mukaan. Omassani (B20 p-säiliöllä) se lopulta ratkaisi ylikuumenemisongelman, joka vielä vaivasi vaikka koneen kanavat oli remontissa pesty, syylarin kennot, temostaatti yms. vaihdettu.
Nyt Amazon -68. Ollut Amazon -65, -69, -69.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #13 : 19.08.2014, 14:55:19 »
Ilmaaminen kannattaa tehdä pitemmän kaavan mukaan.

Kerro ihmeessä miten. Kyllä tuo nyt on toiminut niinkuin pitää kun on max 20 astetta ulkona.

Poissa MAHU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #14 : 19.08.2014, 19:29:46 »
Irroita lämmityslaitteen letku ja täytä lämmityslaite erikseen, tai aja auto muutaman kerran kohtalaisen jyrkkään luiskaan etuperin ja takaperin, ja käytä 2000 kierroksella että pumppaa hyvin.
Kun tarkkaan katsot alhaaltapäin, huomaat mittarin yläreunassa sadan asteen merkkiviivan.
Kaikki on hyvin niin kauan kun mittari pysyy ajossa vihreillä alueilla. Sammutuksen jälkeen voi mennä vähän valkoiselle.

 

Elekma  Autoracing